Gezondheid alle pijlers

pcos en de boel verwijderen.

17-01-2018 11:11 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

tis misschien kort door de bocht, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die pcos hebben maar geen eierstokken/eileiders/baarmoeder meer hebben.

ik weet dat de "fout" in de hypofyse ligt, maar merendeel wat je leest als het over pcos gaat zijn de uitblijvende zwangerschappen.
en pcos is meer dan alleen een uitblijvende zwangerschap...

ik heb zelf enorm last van me hormonen, en ik snap soms echt niet dat ze mensen schoon kunnen maken van kanker, en open hart operaties uit kunnen voeren en de persoon een week later glimlachend het ziekenhuis uit loopt.
maar een vrouw van in de 30, met pcos die niet zwanger wil worden kunnen ze niet helpen.

door alle problemen die ik heb met pcos, dacht ik, als de baarmoeder en eierstokken verwijderd zijn, stopt de hypofyse met hormonen aanmaken, want het is tenslotte niet meer nodig om eitjes te laten groeien, en baarmoederslijmvlies te laten groeien.
( nogmaals, dit is allemaal erg kort door de bocht, en ik weet dat de praktijk niet zo makkelijk is, en dat je in de overgang komt )

maar zijn er vrouwen die pcos hebben of hadden, maar geen baarmoeder en/of eierstokken meer hebben ? en hoezeer heb je dan nog last van de pcos ??
Alle reacties Link kopieren
bespreek dit eens met je gynaecoloog. wat zijn je opties?

artsen zijn wel terughoudend met "alles te verwijderen" bij jonge vrouwen. en je moet er wel van overtuigd zijn dat er verder geen kinderwens meer is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Geen ervaring, ik ben gesteriliseerd maar dat doet niets met je hormonen. Als je je eierstokken weg laat halen, ga je direct in de overgang. Normaal gaat dat geleidelijk. Het doet dus veel meer dan alleen geen kinderen kunnen krijgen. Misschien eens langs de huisarts voor een gesprek hierover..?
Alle reacties Link kopieren
hoi,

ja ik heb in een gesprek al is geroepen van haal alles dr maar uit, dan wordt het ook niet makkelijk maar dan stopt het wel een keer...
enige wat ik toen kreeg was, verdrietig dat je er zo over denkt, dat je denkt dat dat je laatste oplossing is.

ik zeg niet dat ik het ga doen, tis ook niet iets wat je zo maar even doet natuurlijk, tis erg definitief, maar ik was heel erg benieuwd naar mensen die misschien ervaring er mee hebben,
Er zijn nog best wat risico's aan het verwijderen van je eierstokken en de overgang die daarop volgt. Een daarvan is bijvoorbeeld een verhoogd risico op osteoporose.
Alle reacties Link kopieren
Zonder eierstokken heb je per definitie geen pcos. Na eierstokverwijdering kom je in een klap in de overgang en ook nog een stuk heftiger dan wanneer dat geleidelijk gebeurt. Ik heb na verwijdering van 'de hele boel' al 2,5 jaar 40 opvliegers op een dag en een blaasverzakking en overactieve blaas. Gelukkig zijn daar hormonen voor, maar die zal jij dan mogelijk niet kunnen gebruiken. Kom je jong in de overgang (<40) zijn daar ook nog weer extra risico's aan verbonden zoals een grotere kans op hart- en vaatziekten.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heb gelezen van pcos, is dat het een hormoon probleem is, dus er is wel meer aan de hand als alleen cystes op de eierstokken...
Of zijn je hormonen van de leg door de eierstokken ? Ik dacht namelijk dat het in of bij de hypofyse al niet goed gaat...

Ik heb 7 jaar in het fertiliteitstraject gelopen, en op puregon na was alles dikke ellende, dus vraag me ook af omdat ik nog geen 40 ben wat die hormonen dan voor mij gaan doen...

Mijn moeder was 45 a 50 toen ze met de overgang begon, dat zou inhouden dat ik nog een 15 a 20 jaar moeilijk moet doen... En dan komt de overgang, en als ik naar me moeder kijk wordt het een zware dobber.
het kan over gaan, heb je overgewicht? val af
vervroegd in de overgang heeft heel veel nadelen
Alle reacties Link kopieren
Pcos is knap vervelend maar je gaat er niet dood aan.. Ook vrouwen zonder Pcos kunnen vreselijk veel last hebben van hormonen..

Dieet? Afvallen? Sporten? De pil slikken? 4x per jaar onttrekkingsbloeding opwekken als je helemaal geen eigen cyclus hebt? LEO operatie? Er zijn echt wel opties. Maar is bestaat geen simpele snelle oplossing voor.

Er is geen gynaecoloog die jouw eierstokken gaat verwijderen.. Simpelweg omdat je gezondheid dan achteruit gaat (overgang, osteoporose etc).
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier al eens gedacht over het verwijderen van het baarmoederslijmvlies met pcos? geen menstruaties geeft verhoogde kans op baarmoederkanker ivm het slijm wat niet weg gaat.
Ik vraag me af als je het baarmoederslijmvlies verwijderd, geeft dit dan verbetering wat kans op kanker betreft? Weet iemand hier iets van? Of heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Afvallen klinkt leuk maar ik heb ook PCOS en maat 36. Ik sport regelmatig en leef gezond.
Wat heb je voor klachten TO die voortkomen uit de PCOS? Ik heb vooral ongemakken zoals een hele onregelmatige cyclus, slechte huid en overbeharing.
Bijzonder dat je denkt en meent te moeten schrijven dat mensen na kanker en openhartoperaties lachend het ziekenhuis uitlopen. Hoog tijd om je dan eens te verdiepen in wat het hebben (gehad) van dergelijke ziektes inhoudt en hoeveel gevolgen dit heeft voor het verdere leven van de persoon in kwestie en dat je die problematiek enorm onderschat.
En verder ga je voor advies naar een gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren
Mijn PCOS is weggegaan na een aantal zwangerschappen. Nu werkt alles prima.
Ik zou de hele boel er maar uit hebben laten halen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven