Gezondheid alle pijlers

's avonds geen beeldschermen - tips?

17-01-2018 13:58 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wekelijks komt er wel een onderzoek of artikeltje uit waarin staat dat beeldschermen niet goed zijn voor je slaap. Nou ben ik best wel een slechte slaper en daarom probeer ik 's avonds wat minder beeldschermen te gebruiken. 'Helaas' bestaan veel van mijn bezigheden en hobby's uit gebruik van beeldschermen ;p.

Eerst ging ik nog wel eens sporten in de avond, maar dan zit ik ook vol adrenaline en slaap ik nog niet super. Nu lees ik voornamelijk boeken, maar ben ook op zoek naar andere suggesties. (Ik ben een man overigens, als dat voor de tips nog uitmaakt)

Hoe ziet jullie avond eruit? En wat doen jullie bijvoorbeeld een uur voor het slapengaan?
anoniem_362808 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 14:26
4.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
filmpje kijken, daar val ik van in slaap :D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eerlijk gezegd geen last van, kijk vaak TV tot dat ik ga slapen of zit achter de computer, maar zodra ik mijn bed lig, ga ik slapen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
nina1966 schreef:
17-01-2018 13:59
filmpje kijken, daar val ik van in slaap :D
Dat is ook een beeldscherm.... Blokje om samen met partner, heb je ook tijd voor een goed gesprek.
anoniem_27118 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 14:02
0.23% gewijzigd
Geen last van.

Er zijn wel apps of extensies die je kunt downloaden, waarmee je het licht van je scherm minder blauw kunt maken. Dat scheelt als je er slecht van kunt slapen. Moet je maar even op googelen, of misschien weet iemand hier hoe die app heet.
Heb de site gevonden:

https://justgetflux.com/
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk tv, doe een spelletje op de compu of telefoon of zit aan de studie. Voor het slapengaan lees ik een boek of ga verder met mijn spelletje op mijn telefoon.
Ik slaap als een roosje trouwens.
Als je minder beeldscherm wil: wandelen of in bed lezen, breien, fantaseren (net als het spannend wordt val ik in slaap, echt irritant!).
Misschien f.lux eens installeren op je computer als het een computer beeldscherm betreft. F.lux past gedurende de dag de felheid van je beeldscherm aan en dat is vooral 's avonds laat wel prettig. Het is even wennen maar sinds ik het gebruik vind ik mijn beeldscherm zonder dat programma veel te fel.

Daarnaast boek lezen of een hobby zoeken zonder beeldscherm zoals haken, schilderen, breien etc.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 14:06
14.04% gewijzigd
O, valt me nog iets te binnen: een ouderwets bordspelletje.
Alle reacties Link kopieren
Uitgebreid douchen/badderen
Handwerken
Foto's in boeken plakken
Opruimen
Folders lezen
Puzzelen (is weer helemaal hip, echte grote puzzels dus)
Puzzelboekje
Borspelletjes doen
Zelf kaarten maken
Kleurboek voor volwassenen
Was vouwen
Alle reacties Link kopieren
seks???
(daar gaan alle topics toch al over vandaag)
Alle reacties Link kopieren
Wow een hoop tips binnen zo'n korte tijd :) thanks!

Ik ga zeker eens proberen om mijn beeldscherm aan te passen met Flux. Wie weet dat het helpt, maar voor nu probeer ik in ieder geval het laatste uur zonder beeldscherm. Ik kijk ook graag serie, heb veel contact via Whatsapp en studeer meestal op mijn laptop, dus valt nog niet mee haha.
lilalinda schreef:
17-01-2018 14:19
seks???
(daar gaan alle topics toch al over vandaag)
Hahah leuke tip, maar helaas geen partner op dit moment!
sportivia schreef:
17-01-2018 14:05
O, valt me nog iets te binnen: een ouderwets bordspelletje.
ook een goeie! Hebben we laatst een keer gedaan met z'n allen, maar de rest kijkt savonds vaak serie dus krijg ze nog niet altijd mee ;)
Alle reacties Link kopieren
Sowieso het laatste uur zit ik niet voor de tv/computer, want douchen, verkleden, spullen voor de volgende dag klaarleggen, boterhammen klaarmaken ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Als ik in bed lig speel ik altijd candy crush tot mijn 5 levens op zijn. Nergens last van :-D

maar als je slecht slaap zou ik lekker een wandelingetje doen 's avonds, en voor het slapen douchen en even lezen. Van lezen val ik altijd in slaap
Als je denkt dat het door het blauwe licht komt, zou je melatonine kunnen slikken, ter compensatie.
Alle reacties Link kopieren
Een uur voor ik ga slapen begint mijn avond ritueel. Ik ruim het huis op, dek de tafel voor het ontbijt de volgende ochtend en bereid eventueel wat voor (brood uit de diepvries), dan doe ik persoonlijke verzorgingsdingen (tanden poetsen, flossen etc), en dan lees ik nog een beetje in bed.

Als er veel op te ruimen is dan zet ik wel eens een podcast op dan kan ik dat ondertussen luisteren. Heel soms luister ik ook wel eens een podcast terwijl ik op de bank lig.
Avondwandeling (met de hond), lezen, uitgebreid in bad, radio luisteren, geen koffie, thee of alcohol meer drinken.
Mediteren, boekje lezen, muziekje luisteren
Alle reacties Link kopieren
Muziek luisteren
Een instrument leren bespelen
Toneel
Naar een voorstelling of concert
Uitgebreid koken
Een taart bakken en trakteren op je werk
Klusjes in huis
Wandelen (10.000 stappen challenge)
Auto wassen
Puzzelen (1000 stukjes +)
Administratie
Yoga
Mindfulness
Op bezoek bij je moeder
Tekenen of schilderen
Een meubel (ver)maken
Masturberen
Alle dingen die hier al genoemd zijn, en sommige daarvan werken wonderbaarlijk goed.
Retro megasuf überbraaf legpuzzelen, eventueel samen met muziek of podcast of luisterboek doet wonderen om mijn hoofd tot rust te brengen. Kijk bv eens naar puzzels van Gerold Como, er is zoveel meer dan alpenlandschappen en jonge hondjes tegenwoordig.

Alleen, het meest essentiële is niet zozeer wát je dan kunt doen, maar om jezelf ook daadwerkelijk die schop te geven om dat schermpje weg te leggen. Het is net als met snoepen, bankhangen en andere gewoontes: het gaat niet vanzelf over. Je moet er wat voor doen en de verleidingen zijn groot. Het vergt enige zelfdiscipline.
Alle reacties Link kopieren
Niet vlak voor het slapengaan trouwens, maar ik luister regelmatig detectives. Old school BBC radio dramas van Agatha Christie enzo.
De kunst is om je avondlijke routine te doorbreken. Vaak is het toch automatisme waar je naar grijpt na het eten. Kies iets leuks uit de goede bovengenoemde tips en doorbreek je patroon.
Mevrouw75 schreef:
17-01-2018 15:16
Niet vlak voor het slapengaan trouwens, maar ik luister regelmatig detectives. Old school BBC radio dramas van Agatha Christie enzo.
Leuk!
Lezen of inderdaad een hoorspel! Klinkt hartstikke belegen - en misschien is het dat ook wel, jammer dan - maar het werkt bij mij! BBC zendt ze regelmatig uit, heerlijk relaxerend!
Alle reacties Link kopieren
Nog even over de beeldschermen: Flux werkt heel fijn, maar zelf vind ik het inmiddels niet meer afdoende. Ik gebruik naast flux nu ook de nachtlamp-instelling die er bij windhoos 10 op zit.
Als ik echt slaperig probeer te worden en verder alle lichten uit heb zet ik mijn beeldscherm ook nog eens in een compleet ander kleurenpalet (dat regel ik in het toeganklijkheidscentrum, daar kun je thema's vinden en aanpassen). Het vief-forum krijgt dan bijvoorbeeld een zwarte achtergrond en bruine letters, heel rustig dus. Dan is echt al het blauwe en felle licht verdwenen.
Als ik dan als laatste nog een serie aanzet om bij in slaap te vallen dan zet ik de helderheid van die serie een stuk omlaag (in de speler) en dan is het helemaal af :loveit: .


Fluithaas schreef:
17-01-2018 15:13
Retro megasuf überbraaf legpuzzelen

Zeg :sarcastic: !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven