Gezondheid alle pijlers

Energielevel

18-01-2018 12:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk de laatste periode dat mijn energielevel niet op peil is. Ik slaap wisselend goed tot ronduit slecht. Dit maakt zelfs dat vriend en ik vaak apart slapen, omdat ik snel wakker word. Persoonlijk vind ik dit een probleem, misschien schaam ik me er zelfs voor? (clichébeeld van samen moeten slapen, dat hoort...). Ik vind mezelf er ook echt veelal vermoeid uitzien en ook dat is steeds confronterend. Dus...naast dat ik een drukke baan heb, probeer ik me bewuster te worden van mijn ontspanning in mijn vrije tijd, maar hoe?
Meer bewegen (sporten, ben er geen fan van, maar voel de noodzaak), gezonder eten e.d., maar wat nog meer? Wat geeft jullie energie en hoe zorg je ervoor dat je je uitgeruster gaat voelen?
Alle reacties Link kopieren
Meditatie..{in mijn geval tai chi tao}, lekkere boswandeling maken, boekje lezen oftewel wat ME-time creeren. Slecht slapen is een crime dus zorg eerst maar dat je weer goed slaapt en beter in je vel gaat zitten en daarna kun je eventueel weer samen slapen.
Leg je probleem eens voor aan je huisarts. Ik zou eerst willen uitsluiten dat er lichamelijk wat aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Meditatie heb ik niets mee, vaak geprobeerd, helpt me niet. Buiten zijn daarentegen vind ik wel heel fijn!
Lichamelijk lijkt er niets aan de hand overigens na onderzoek bij huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Idd langs de huisarts en Idd me-time. In mijn geval een boek lezen, kleuren voor volwassenen, serie kijken, in bad gaan of een strandwandeling maken.
Alle reacties Link kopieren
ik slaap beter sinds ik magnesium slik, voel me ook beter
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tip. Ik ben in elk geval begonnen met vrije dagen plannen.
Alle reacties Link kopieren
Je rust nemen als je dat nodig hebt. En bij mij werkt om de dag na het avondeten een uur wandelen. Het is geen sporten, maar wel beweging, in de frisse lucht. Na een dag op kantoor is dat gewoon nodig.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij erg werkt om een energieboost te krijgen is inderdaad een stukje wandelen, of wanneer dat niet kan, een lekker warme douche nemen. Dan lijkt het alsof ik een energieboost gekregen heb. Verder is het gewoon eigen aan de winter dat je energielevel een dip kan krijgen. Ik voel dit vaker eind Januari en dat kan wel wat maanden duren bij mij (op en af), tot er weer voldoende licht geweest is. Vitaminen kunnen hier eventueel ook bij helpen om je energieniveau wat op te krikken (dan vooral B12 en D), bespreek dit even met je ha of dit nuttig kan zijn.
Heb je je bloed al laten checken?
Te weinig ijzer, magnesium of B12?
Als ik twee weken ijzer en multivitamine slik, scheelt dat vaak al.

Op 'slaapproblemen'-websites staan veel tips.
Bij mij helpt een warme douche ook.

En elke dag bewegen. In de lunchpauze een wandeling maken. 's Avonds een blokje om gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je genoeg daglicht krijgt. Helpt hier heel goed.
Ik ben sinds de geboorte van dochter (3 jaar geleden:)) moe moe moe. Ze is niet zo'n beste slaper. Elke nacht word ik sowieso 1 keer wakker, maar vaak wel 2 of 3 keer.
Wat helpt mij wat;

-bewegen in de buitenlucht
- groene smoothie drinken (overgebleven groente, fruit en havermout)
- vroeg naar bed
- vitaminepillen
Geen koffie drinken. Ook al ben je overdag moe/duf, je houdt het patroon in stand. Ook een tijdje proberen geen thee te drinken (in rooibos en sterrenmunt zit geen theine, dus dat kun je wel drinken). Ik douche in de avond (of ga in bad) om de dag af te sluiten. Verder slaap ik altijd met oordoppen en een verduisterend masker, en heb ik zware verduisterende gordijnen.
Alle reacties Link kopieren
Het punt is dat 's avonds na je werk, je vaak te moe bent om nog iets te doen. En dat is iets waar iedereen tegenaan loopt.
Een probleem wordt het als je er aan toe geeft en niks meer gaat doen. Je zou een paar x per week iets moeten gaan doen aan lichaamsbeweging, maar wel iets dat je echt leuk vindt om te doen. Je zult zien, dat als je eenmaal bezig bent, dat je je moeheid vergeet en dat je achteraf blij bent dat je gegaan bent.
IK weet alleen niet waar jij van houdt. Zelf hou ik van tennissen.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
18-01-2018 12:23
Leg je probleem eens voor aan je huisarts. Ik zou eerst willen uitsluiten dat er lichamelijk wat aan de hand is.
Dit idd.
Wat Hansterweken zegt.. en daarnaast; laat jezelf prikken op vitamines en zeker dan vitamine D. Ik heb dat ook net gedaan vanwege eenstigevvermoeidheid. Ik had een waarde van 29 en dat is een fors tekort. Zoek de klachten van een tekort maar eens op.

Ik ben ook getint, dat helpt ook niet m.b.t. vitamine D vasthouden. Echt even op laten controleren!

Succes! En apart slapen is soms noodzakelijk, zegt niets over jullie relatie en alles over zelfbehoud.
Alle reacties Link kopieren
Eerste waar ik idd ook aan denk is vitamine D. Ik had soortgelijke klachten en de huisarts vroeg ook meteen of ik onrustig sliep; ja dus, constant tussendoor wakker (zonder reden, gewoon opeens klaarwakker en na een uur plafondkijken weer knockout). Sommige nachten sliep ik erg lang maar kwam sochtends met mijn fiets amper een heuveltje op, zo kapot was ik. Zo moe dat ik voor t avondeten nog even ging slapen en vlak na het eten alweer op de bank lag te suffen. Mijn tekort zat onder de 20, dat is extreem laag. Ik voelde me toen ook wel extreem beroerd; ik was bang dat ik een ernstige ziekte had, zo slap voelde ik me.
Zeker dus een bloedonderzoek laten doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt niet dat mensen energie krijgen van sporten....
Ik herken het probleem van to enorm.
Als ik een stuk ben gaan wandelen blijf ik de rest van de dag nog veel moe dan dat ik al was.
Sporten kost energie, het levert mij niks op.
Hoe kan het dat ik altijd lees dat mensen er energie van krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze het echt heel leuk vinden wat ze doen. Iets anders kan ik echt niet bedenken. Er zijn mensen die zeggen dat ze energie krijgen van hardlopen.
Ik weet dat dit voor mij niet geldt. Ik vind hardlopen afschuwelijk en boring as hell. Dus daar krijg ik echt geen energie van.

Het gaat erom dat je iets doet wat je echt heel leuk vindt. Dát geeft je energie. Voor mij is dat lang niet elke sport.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
18-01-2018 20:38
Omdat ze het echt heel leuk vinden wat ze doen. Iets anders kan ik echt niet bedenken. Er zijn mensen die zeggen dat ze energie krijgen van hardlopen.
Ik weet dat dit voor mij niet geldt. Ik vind hardlopen afschuwelijk en boring as hell. Dus daar krijg ik echt geen energie van.

Het gaat erom dat je iets doet wat je echt heel leuk vindt. Dát geeft je energie. Voor mij is dat lang niet elke sport.
Ja daar was ik al bang voor.
Ik haat sporten dus zal er ook nooit energie van krijgen.
Wel jammer...
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
18-01-2018 20:52
Ja daar was ik al bang voor.
Ik haat sporten dus zal er ook nooit energie van krijgen.
Wel jammer...
Maar wat vind jij dan heel leuk om te doen? En dan bedoel ik niet lezen ,maar echt iets actiefs. Als is het maar bloemschikken of iets creatiefs. Iets waar je jezelf echt in kunt verliezen. Want daar krijg je óók energie van.
Redballoon schreef:
18-01-2018 19:19
Hoe kan het dat ik altijd lees dat mensen er energie van krijgen?
Omdat je conditie beter wordt, en omdat je spieren sterker worden waardoor bewegen minder kracht kost.

En het is ook écht waar. Als je een hele week op bed hebt gelegen ben je daarna veel sneller moe.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
18-01-2018 20:52
Ja daar was ik al bang voor.
Ik haat sporten dus zal er ook nooit energie van krijgen.
Wel jammer...
Door te sporten/bewegen maakt je lichaam endorfine aan. Dat is een hormoon waar je blij van wordt. Ik denk dat het daardoor komt, dat mensen er blij van worden en energie van krijgen.

Ander dingetje: een sport die bij je past is wel handig. Ik heb niets met zweef-yoga, wel met explosief kickboksen. Kwestie van uitproberen, want toen ik eraan begon dacht ik echt niet 'o, dat is iets voor mij!'.
Alle reacties Link kopieren
er is inderdaad zo'n variëteit aan sporten, dat er toch wel iets tussen moet zitten wat je aanspreekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven