Gezondheid alle pijlers

Oorsuizen: kan dit overgaan ?!

18-01-2018 18:07 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak deze topic, omdat ik graag advies wil krijgen over oorsuizen.
Ik heb zelf plotseling oorsuizen gekregen (vorige week woensdag). Dit was plotseling en ben gelijk naar
de kno art gegaan. Die heeft vastgesteld dat ik geen gehoorschade heb en schat de kans hoog dat
het vanzelf weer weg trekt. Ik ben echt zeer onzeker geworden over de verhalen op internet.
Ik hoop dat jullie, jullie verhalen met mij willen delen. Hebben jullie bijvoorbeeld ook een langere
periode last gehad van oorsuizen wat later weer overging?
Hoor het graag want ben er nogal paniekerig over.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor reactie. Heb ook veel overgevoeligheid voor andere geluiden. Gaat dit ook over ?
Alle reacties Link kopieren
JANNEKE2002 schreef:
19-01-2018 18:42
Bedankt voor reactie. Heb ook veel overgevoeligheid voor andere geluiden. Gaat dit ook over ?
Bij mij wel. Al ben ik nog steeds niet dol op sommige geluiden, maar ik krimp niet meer ineen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je wel naar feestjes enzo ?
Alle reacties Link kopieren
JANNEKE2002 schreef:
19-01-2018 18:42
Bedankt voor reactie. Heb ook veel overgevoeligheid voor andere geluiden. Gaat dit ook over ?

Bij mij is het ook overgegaan. Ik zou geen feesten met harde muziek bezoeken. Ik kwam thuis na een concert en werd gek van alle geluiden in mijn oor. Ging ook wel over maar ik was erg in paniek na dat concert. Het werd niet stil in mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb oordopjes laten gieten bij de audicien, want ik ga nog steeds heel graag naar concerten. Het engst vind ik vaak nog mensen die op hun vingers fluiten, vlak achter me, maar verder ga ik met een gerust hart erheen. Als ik alcohol heb gedronken heb ik meer/vaker last van suizen, maar ik heb geleerd om me er niet ongerust over te maken, omdat dat wel weer weggaat. Feestjes zijn dus ook geen probleem.

Alles is eigenlijk gewoon weer bij het oude.
Alle reacties Link kopieren
Hoelang heeft het geduurd tot dat het overging ?
Alle reacties Link kopieren
Wat is ‘over’? Zoals gezegd, ik let er nooit op, dus ik weet niet precies of het er altijd is. Als ik ga zoeken in mijn hoofd, dan vind ik het meestal wel, maar het lijkt alsof ik nooit meer uit mezelf op die toonhoogte luister. Ik ervaar het dus wel als iets wat over is gegaan, omdat ik er geen last meer van heb. Dat duurde ongeveer een jaar, voordat ik zover was.

Toen ben ik het gaan accepteren als een onderdeel van mezelf. Sterker nog, ik ben het gaan waarderen als een mooie eigenschap van mijn lichaam dat aangeeft dat ik het rustiger aan moet doen. Slim van mijn lichaam, om me te waarschuwen. Beetje zweverig misschien, maar het werkte wel. Er zijn ook mensen die op zoek gaan naar de oorzaak, maar het kan zomaar zijn dat je jarenlang allerlei testen ondergaat zonder dat er iets gevonden wordt, waardoor je alleen nog maar meer wanhopig en gefrustreerd wordt. Dus ik heb besloten om dat pad niet in te gaan.

Maar het is ZO verschillend per persoon. Ik ken mensen bij wie het een paar weken duurde, vijf maanden dus en ook iemand bij wie het na een jaar zomaar opeens ophield. En ik ken dus ook (vooral muzikanten met gehoorsbeschadiging) bij wie het nooit is weggegaan, maar die er ook geen last van hebben. Mijn zus die later veel gehoorsbeschadigingen bleek te hebben, dacht zelfs dat iedereen altijd een suis hoorde, ze dacht dat dat het ruisen van het bloed was en normaal was. Dus ze begreep het hele probleem niet, haha.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie. Bij de mensen die het weg ging. Hadden zei ook overgevoeligheid en geen gehoorbeschadiging ? Dat is namelijk bij mij het geval ...
Ik probeer het te accepteren. Is nog wel heel erg lastig. Maarja als je het zo bekijkt is het nog maar een week. Ik kan niet mijn hele mindset veranderen. De angst die in me hoofd speelt dat het mijn hele leven zo zal zijn maakt me erg bang. Daar moet ik vooral vanaf. Daarnaast doen mijn oren en hoofd pijn maar dat is denk ik te herleiden aan stress en fixatie op mijn piep. Ik zou het echt fijn vinden als ik mensen om mij heen heb die ook oorsuizen hebben om mee te praten. Ik voel me nu zo alleen en mensen in mijn omgeving begrijpen het niet.

Nog vraagje ; Hoe kunnen jullie je nog concentreren bijvoorbeeld. Was namelijk van plan om volgend jaar weer te studeren...
Alle reacties Link kopieren
Die gedachte dat het je hele leven zo zal zijn en alles verpest, dat is echt je angst die praat. Ook je laatste vraag, dat is nu totaal niet aan de orde. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je straks niet kan studeren. Je bent bang en je hoopt op een antwoord en een oplossing, maar die is er nou eenmaal niet. Zomaar ineens accepteren gaat ook niet. En ik kan heel vaak zeggen dat het goedkomt, maar dat moet je toch echt zelf gaan voelen.

Heb je vaker angsten of paniek gehad? Of pieker je veel?
Misschien kun je aankloppen bij de huisarts en de praktijkondersteuner? Zij kunnen je ook hiermee helpen. Ik leidde mezelf af door naar de supermarkt of Hema te gaan en heel aandachtig naar producten te kijken. Je krijgt er wel security mee in je nek, maar het hielp me om mijn hersenen op een ander spoor te zetten en mijn angst te beheersen. :)

Ik hoop dat je al wat hebt aan mijn antwoorden. Ik denk dat het belangrijk voor je is dat je rustig wordt. Bewegen helpt, ademhalingsoefeningen ook. Als je wat googelt op omgaan met angst en paniek krijg je wel goede tips.
Alle reacties Link kopieren
Oh en vertel het toch gewoon tegen mensen, ook al kennen ze de ervaring niet. Als je tegen anderen vertelt dat je bang bent, dan begrijpen ze heus wel dat je steun nodig hebt. Mijn vriend begreep er ook geen snars van, maar stond wel voor me klaar.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je antwoord. Betekend heel veel voor me dat iemand met hetzelfde probleem zegt dat het goed komt. Ik maak het nu gewoon heel intens mee maar het is er nog maar net. Ik moet het accepteren en tijd geven.

Als er nog tips zijn om rustig te worden voor slapen en concentratie. Hoor ik het graag <3
Ik heb 2 maanden lang hele harde oorsuizen gehad. Deze zijn gelukkig weggegaan.

Na 2 ooroperaties heb ik helaas wel weer oorsuizen, maar gelukkig niet zo hard en ook niet zo'n hoge toon, ik kan er goed mee omgaan, maak mij zelf wijs dat ik er geen last van heb en ik ga er niet aan lopen ergeren en ook niet mee bezig houden. Ik maak mij er al helemaal geen zorgen om.

Topics over oorsuizen en verhalen over tinitus vermijdt ik ook vaak, want als ik er aan denk is het erger, nu ik doet schrijf is mijn oorsuis veel harder geworden opeens.

Als ik lichamelijk moe bent, erg druk heb gehad dan is het ook vaak erger.
Bij stress kan het ook erger worden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt. Weet je ook waar die twee maanden harde oorsuizen vandaan kwam ? Ik heb het nu twee weken en erge druk in mijn oor. Wat is dus niet begrijp (die druk) want de kno kon niks vinden...
JANNEKE2002 schreef:
21-01-2018 15:40
Bedankt. Weet je ook waar die twee maanden harde oorsuizen vandaan kwam ? Ik heb het nu twee weken en erge druk in mijn oor. Wat is dus niet begrijp (die druk) want de kno kon niks vinden...
Ik had vlakbij vuurwerk gestaan. En mijn oren zijn niet meer helemaal oké na vele oorontstekingen die ik vroeger heb gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het. Veel sterkte ermee !
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand de druk in mijn oren verklaren ?
JANNEKE2002 schreef:
21-01-2018 16:35
Kan iemand de druk in mijn oren verklaren ?
We zijn geen huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar heeft iemand daar ook ervaring mee ?
Alle reacties Link kopieren
JANNEKE2002 schreef:
21-01-2018 17:13
Ja maar heeft iemand daar ook ervaring mee ?
Ik heb dit ook, nu een paar dagen en ik herken jou situatie heeel erg. Als ik er naar luister ben ik zo bang dat ik mijn hele leven hier aan vast zit. Maar als dit gevoel een klein beetje weg is en ik het weer voel opkomen zeg ik meteen tegen mezelf: nee dit gaan we niet doen. Voor het concentreren heb ik een bepaald youtube filmpje gevonden dat heel goed werkt:
https://youtu.be/7OG5nl0ZuqE
Zou ik maar eens proberen. Of het overgaat weet ik niet, ik zit er zelf ook mee, maar ja, succes en veel sterkte!!!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om dit topic tegen te komen! Ik heb hier nu ook sinds een aantal dagen last van. Met afleiding gaat het prima maar naar bed gaan is verschrikkelijk! Continu die hoge toon.. Normaal slaap ik heel snel maar nu kom ik gewoon niet in slaap.. En inderdaad de vicieuze cirkel maakt het 10x erger! Nu is het ook overdag aanwezig, in beide oren nog wel..

Uiteraard moet je niet op internet gaan lezen maar in beginsel als je niet weet wat het is ga je toch eens een kijkje nemen op google.

Fijn dat hier aardig wat 'succes' verhalen staan vermeld! Hoe is het nu Janneke? Ik ben benieuwd of je nog steeds last hebt van oorsuizen!

Groetjes :-)
Alle reacties Link kopieren
Graag schrijf ik mee. In juni kreeg ik last van een lichte bromtoon in mijn rechteroor. Eerst dacht ik dat een aggregaat of zoiets stond te brommen buiten. Paar nachten wakker gelegen, uitzoeken waar het vandaan kwam. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het in mijn hoofd/oor zit. Toch kan ik het met een oordopje wel dempen. Maar dat komt denk ik doordat ik dan mijn eigen ademhaling beter hoor en daar op focus waardoor de brom afneemt.

Even laten begon mijn linkeroor te suizen. Dat is echt een suistoon alsof er een computer processor staat te draaien ergens achter me. Daarbij ook een druk op mijn oren. Ben direct veel gaan lezen en kwam er vrij snel achter dat ontspannen, het accepteren en proberen te negeren de enige remedie is. Bij mij komt het waarschijnlijk door spanning/stress. Het was tevens de aanleiding om nu echt hulp te zoeken dus ik ben sindsdien bij een psychiater in behandeling.

Na een paar weken ging het eigenlijk steeds beter, uiteindelijk was ik er niet meer mee bezig en hoorde ik het ook niet meer.

Tot een paar dagen geleden. Na een heftige EMDR sessie waar veel emoties vrij kwamen suizen mijn oren weer behoorlijk. Dat geeft wel weer spanning maar ik ben nu ook vrij snel weer op het punt van accepteren en proberen te negeren. Wat nog niet heel makkelijk gaat maar af en toe is het al weer meer op de achtergrond.

Het is ook erger als ik moe ben. Gisteren een drukke middag met een etentje waar veel geluid was en ik ook veel moest luisteren. Toen ik in bed lag was het lawaai behoorlijk erg. Maar ik kan dan gelukkig bedenken dat het door de drukte komt en dan val ik uiteindelijk wel in slaap.

Ik heb de app 'zakgids tinnitus' op mijn telefoon gezet. Daarin wordt heel goed en duidelijk omschreven wat tinnitus is. Het begrijpen helpt je om er mee om te gaan. Zo wordt het minder bedreigend en juist daarin zit de clou; als je je hersenen traint dat het geluid niet bedreigend is en het geen irritatie geeft, dan zal het ook naar de achtergrond 'verdwijnen´. Maar dat 'trainen' kan best wat tijd kosten.

Ik hoop er niet op dat het weg gaat, misschien wel maar ik focus me nu op ermee om gaan. Blijven zoeken naar genezing brengt alleen maar frustratie wat het weer verergert. Het schijnt dat het meestal niet erger wordt maar wel erger kan lijken door je eigen gemoedstoestand. Toch ben ik wel bang dat het erger wordt.

De horrorverhalen heb ik gelezen en natuurlijk is dat een vreselijk schrikbeeld maar ik hou me vast aan de succesverhalen en gelukkig zijn die hier te lezen :)
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Graag schrijf ik ook mee. Ik heb sinds eergisteren ook last van oorsuizen en heb heel veel aan jullie berichten. Als ik bezig ben dan heb ik er geen last van maar zodra ik alleen ben of ga slapen is het er weer. Ik ben nog niet naar een dokter geweest maar ben ook nog jong dus ik ga er niet van uit dat ik gehoorschaden heb. Wel heb ik veel spanning zou dat een oorzaak kunnen zijn? En is het miss toch verstandig om naar een dokter te gaan. Aan jullie verhalen te zien is het bij mij pas net begonnen. Wat is verstandig om te doen, en hoe kan ik het het beste negeren? Janneke heb jij er nog last van?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor oorsuizen heb je? Suizen of een piep of iets anders? Als het meer dan twee weken aanhoudt wel naar de arts gaan en vragen om doorverwijzing kno. Ik ga binnenkort. Niet voor een oplossing, wel om dingen uit te sluiten of oorzaak te vinden.

Proberen het als niet bedreigend te zien helpt mij goed. Steeds denken; het is niets enstigs, ga er niet dood aan, het kan geen kwaad. En afleiding. En geluid om je heen. Ik hou van zoem geluiden; een vaatwasser die draait, een afzuigkap of zoiets. Dan hoor ik mijn eigen niet. Tv of radio kan het soms versterken, alsof de suis er overheen wil. Maar meestal is je focussen op iets anders het beste. Afleiding zoeken, je gedachten niet bij je ruis houden. Maar dat is heel erg lastig.

Probeer die zakgids eens. Kost 8 euro (best veel vind ik) maar het heeft mij wel geholpen.

En niet googlen!! Lees hier de topics over tinnitus maar blijf weg van horror verhalen elders. Die zijn er. Maar echt het overgrote deel leert ermee omgaan.

En wellicht gaat het bij jou nog weg. Heb je je oren overbelast? Bij mij is het denk ik zeker spanning. Massages helpen mij ook.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Janneke,

Dit forum is al 1 jaar oud maar ik vroeg me af of je nog steeds last hebt van oorsuizen ?
Alle reacties Link kopieren
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik heb nu al 5 maanden last van in beide oren samen met pijn door intrekkende trommelvliezen.

KNO constateerde een niet goed werkende buis van Eustachius (Tubadysfunctie), waarschijnlijk veroorzaakt door een verkoudheid. Het zou vanzelf weer moeten overgaan. Dat is het nog niet helaas.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven