Gezondheid alle pijlers

Vitamine d bij kinderen

19-01-2018 11:21 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 is de afgelopen periode erg moe, klaagt over hoofdpijn en spierpijn. Zet is niet echt ziek, maar ook niet echt fit.
Ik heb daarom contact gezocht met de huisarts en daar is voorgesteld om een bloedonderzoek te doen, op mijn verzoek is ook vitamine d gecheckt.
Nu is het waarde 39. Volgens huisarts is dit voor kind niet echt als tekort aan te duiden en worden de waardes ten aanzien van tekort vooral voor volwassenen gebruikt. Wel raadde hij aan om in plaats van vitaminetabletjes die ze nu al slikt, vitamine d druppeltjes te gebruiken. De waarden hoefden ook verder niet gecontroleerd te worden omdat dit toch geen goede indicatie geeft. Ik ga natuurlijk de druppeltjes gebruiken, maar ik was toch verbaasd over de reactie, en kan hierover verder niet veel op internet vinden, behalve dat 39 als onvoldoende wordt beschouwd. Daarom vraag ik mij toch af of mijn kind hier nu voldoende baat bij heeft. Ik ben benieuwd of anderen hiermee ervaringen hebben.
Hier staat dat het nog binnen de normaalwaarden valt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... po=5.60345
The AAP and the Institute of Medicine (IOM) both define vitamin D insufficiency as calcidiol (25-OH-D) concentrations < 20 ng/mL in the pediatric population.

Gewoon beginnen met de druppels en kijken of het beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjes hebben geholpen bij mijn dochter, herkende je verhaal.
Mijn dochter had of heeft er elke winterperiode wel lastvan, zal dan toch iets met daglicht te maken hebben.

Hopelijk werkt het bij jullie ook.
Dit is mijn motto
Alle reacties Link kopieren
Van vitamine D weet ik niet zoveel, maar is er ook op de ziekte van lyme getest? Ik had ook dit soort klachten en bij mij hadden ze niet op lyme getest terwijl de klachten daar wel heel erg bij pasten(hoofdpijn, moeheid, spierpijn).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven