Gezondheid alle pijlers

Geen/minder alcohol!

19-01-2018 14:43 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik vroeg me af of er op dit forum ook mensen zijn die mee doen met Dry January, dus de hele maand januari geen alcohol drinken. Ik ben zelf op 2 januari begonnen en het gaat goed!

Ik zag overigens verder geen recent 'alcohol-topic' hier op viva, vandaar dat ik er zelf eentje heb aangemaakt.

Ik dronk altijd wel regelmatig, maar vaak om de verkeerde redenen; om het gezellig te hebben, om me te kunnen ontspannen. Vaak ging ik tot het gaatje en voelde ik me twee dagen beroerd en een halve week moe. (Ben overigens in de 20 en heb veel vrienden die nogal wat drinken)

Het enige wat het lastig maakt om vol te houden, is het sociale aspect. Ik ging/ga regelmatig met vrienden naar bierfestivals, borrels, feestjes, etentjes. Het is dan 'apart' om er met een flesje water te staan en ik krijg vaak reacties als 'ben je zwanger' of 'water??! saaaaaai'.

Nu ben ik in een paar weken al enkele kilo's afgevallen, ik voel me fit, mentaal sterker en mijn huid is verbeterd (fijne lijntjes en oneffenheden verdwijnen).. Ik voel me verrassend goed. ik denk erover om blijvend te stoppen met alcohol, of in ieder geval drank te beperken tot écht bijzondere gelegenheden.

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met minderen/stoppen met alcohol? Hoe gaat het jullie af? Misschien kunnen we elkaar een beetje motiveren en voorzien van tips :)

Liefs K
Alle reacties Link kopieren
Niet speciaal vanwege dry january - ik hoor die term dit jaar voor het eerst trouwens - maar ik drink wel minder alcohol dan 1-2 jaar geleden. Omdat nu toch wel duidelijk wordt dat alcohol echt slecht is. Voorheen was het nog '1-2 wijntjes per dag is prima' of zelfs goed voor je, maar nu is het advies eigenlijk: drink maar liever helemaal geen alcohol. Helemaal geen, doe ik nog niet, maar wel stukken minder. Voorheen 6-8 glazen wijn per week, nu 6-8 per maand of nog minder.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Weinig problemen mee, maar omdat ik nu zwanger ben weet ik waarvoor ik het doe. Nog geen alcohol aangeraakt trouwens.

Merk wel dat ik stiekem toch meer dronk dan ik dacht als ik zie wanneer mijn vrienden nu allemaal drinken.
Alle reacties Link kopieren
Zelf helemaal geen alcoholdrinker, maar mijn vrouw kon tot vorig jaar ook flink drinken. Elke dag één of twee glazen wijn, op vrijdag een paar biertjes, in het weekend met vrienden een paar flessen wijn. Totdat wij aan kinderen wilden gaan beginnen. Toen is ze heel erg geminderd en op een gegeven moment helemaal gestopt. Enige tijd daarvoor ook al gestopt met roken. Zij ervoer hetzelfde als jij: veel meer energie, betere conditie, beter in d'r vel. En zij besefte trouwens ook niet hoeveel alcohol ze eigenlijk dronk totdat ze bewust ging minderen.

Alcohol is troep :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik drink helemaal geen alcohol, niet alleen in Januari niet maar gewoon het hele jaar door.

Ik hou er niet van de controle over mezelf te verliezen daarom drink ik geen alcohol
Ik ben ook aan het minderen, wil alleen nog maar bij sociale gelegenheden drinken, niet meer in mijn eentje thuis.

Enerzijds vind ik dat best moeilijk, ik woon alleen en vind dat ik het ook in mijn eentje gezellig maken thuis, dus een flesje wijn open en wat lekkere hapjes op de zaterdagmiddag. Maar ik ben een drinker dus zo'n fles gaat dan al gauw op.

Ik heb al jaren dat ik mezelf in de gaten moet houden met alcohol, het gaat er snel doorheen bij mij, ook door mijn sociale omgeving. En de grens tussen gewoontedrinken, probleemdrinken en alcoholisme lijkt me eng dun.

Toch merk ik nu dat ik voornamelijk een gewoontedrinker ben. Als er een fles witte wijn in de koelkast staat loopt die de hele tijd naar me te roepen (net zoals koekjes en chips mij roepen) en eenmaal open smaakt het steeds meer naar meer.

Maar nu ik geen wijn meer koop (alleen nog afgepast voor bezoek) heb ik geen enkel behoefte aan een andere vorm van alcohol waarvan ik hier genoeg heb. Ik kan zo gin en tonics maken, de whiskey hier pakken of aan een keur aan likeuren kiezen en ik doe het niet.

Het gaat me meer dus om wijn dan om alcohol. Hoewel dat lekkere roesje en de ontspanning van wijn het wel extra aantrekkelijk maakt.

Ik merk trouwens ook dat ik door de alcoholvermindering fitter ben en dat mijn gewicht beter te beheersen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink misschien 2 glazen alcohol per jaar en dat is dan echt speciale gelegenheid. Ik krijg bij etentjes ook wel eens de opmerking waarom ik niet gezellig een wijntje meedrink. Ik geef dan altijd heel duidelijk aan dat er niets gezelliger is aan een wijntje dan aan een ice tea of watertje.
Ook op werkborrels worden er altijd grapjes gemaakt dat ik saai ben, omdat ik nooit een biertje of een wijntje doe, maar ook dat boeit mij niet veel. Ik weet wel beter.

Mijn vriend kon vroeger wel regelmatig wat drinken, maar die is sinds hij met mij samen is ook geminderd en nu ook gestopt. Lekker fit op de zaterdag en zondag is hem nu veel meer waard.
Alcohol is drugs. Vind iedereen doodnormaal. Ik niet. Daarom hier thuis doordeweeks geen alcohol. In het weekend drink ik 1 glas, maar kan er prima zonder.
Ik drink weinig.
Sowieso niet voor de zgn. gezelligheid maar af en toe omdat ik het lekker vind.Dat kan alleen zijn maar ook met een ander.
Ik kan ook prima maat houden, nog nooit dronken geweest.
En drink sowieso geen druppel als ik nog moet rijden.
Ja ik wil eigenlijk ook drastisch minderen/stoppen. Niet omdat ik teveel drink maar omdat ik er heel slecht tegen lijk te kunnen. Ik word tegenwoordig van twee glazen alcohol soms al ziek (misselijk, hartkloppingen). Een biertje kan ik nog wel drinken, maar van wijn word ik standaard ziek.
Dus nu sinds half december eigenlijk al niet meer gedronken.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink misschien 2x of 3x per jaar een glaasje alcoholische drank. Ik heb het wel in huis, maar het komt gewoon niet in me op om het te nemen. En als ik weg ben, moet ik meestal rijden, en dat betekent dat er ook geen druppel gedronken wordt.

Ik snap sowieso dat hele “neem ook gezellig wat te drinken” niet. Ik vind de gemiddelde mens er namelijk helemaal niet gezelliger op worden met drank op.
Ik drink elke dag.
Vers uitgeperst sinaasappelsap met grapefruitsap, scheutje wodka, aangevuld met bubbeltjes water.
Heerlijk vind ik het!
karin12345 schreef:
19-01-2018 16:05
Ik drink elke dag.
Vers uitgeperst sinaasappelsap met grapefruitsap, scheutje wodka, aangevuld met bubbeltjes water.
Heerlijk vind ik het!
Wat heeft dat met het minderen van alcohol te maken?
Nooit meer brak tot 14:00 in mijn nest liggen, zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit op mn 16e een aantal keer alcohol gedronken, sindsdien niet meer.
Ben 29.

Herken het gevoel dat mensen je vreemd aankijken of vragen 'maar waarom drink je dan niet????'
Ik zeg altijd dat ik het niet lekker vind, dat is namelijk zo.
Daarna is het klaar.

Het is zo sociaal geaccepteerd.
Hoe langer je niet drinkt hoe meer lomp gedrag je op gaat vallen bij drinkgelegenheden naarmate de avond vordert.
Bijvoorbeeld mensen die je amper kent waar je bij binnenkomst een ongeïnteresseerd hand van krijgt hangen 2 uur later zingend om je schouder.
Om je dood te schamen.
Oké schat
SallySpectra schreef:
19-01-2018 16:07
Wat heeft dat met het minderen van alcohol te maken?
niks.
karin12345 schreef:
19-01-2018 16:05
Ik drink elke dag.
Vers uitgeperst sinaasappelsap met grapefruitsap, scheutje wodka, aangevuld met bubbeltjes water.
Heerlijk vind ik het!
Grote meid hoor.
Alle reacties Link kopieren
Bjort schreef:
19-01-2018 15:01
Ik drink helemaal geen alcohol, niet alleen in Januari niet maar gewoon het hele jaar door.

Ik hou er niet van de controle over mezelf te verliezen daarom drink ik geen alcohol
Ik ook niet, al meer dan 2 jaar niet :cheer: , want ik heb een alcoholprobleem en kan geen maat houden als ik drink.

Ja je krijgt vreselijk veel commentaar, mijn advies: lekker laten gaan. Je gaat echt doodmoe worden als je het de hele tijd uit gaat leggen.
En nee, je hebt die zooi echt niet nodig om gezellig te zijn.. ;-)
Succes!
anoniem_361676 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 18:07
0.51% gewijzigd
Pluisi schreef:
19-01-2018 16:15
Grote meid hoor.
Nou nee, ik meet maar 1.61 meter.
Violettavalerie82 schreef:
19-01-2018 16:17
Ik ook niet, al meer dan 2 jaar niet :cheer: , want ik heb een alcoholprobleem en kan geen maat houden als ik drink.

Ja je krijgt vreselijk veel commentaar, mijn advies: lekker laten gaan. Je gaat echt doodmoe worden als je het de hele tijd uit moet leggen.
En nee, je hebt die zooi echt niet nodig om gezellig te zijn.. ;-)
Succes!
Mooi onderschrift heb je.
Ik ben ook aan het minderen. Ik ben gek op een wijntje 's avonds, maar ik drink snel en een fles in zo leeg. Ik heb er vaak last van de volgende ochtend, dus daarom wil ik echt minderen.
Drink nu ivm zwangerschap geen druppel. Maar verheug me echt al op het eerste wijntje (en het 2e,3e..) zodra het weer mag.

Waarom? Ik vind het lekker. Ik houd van het soezerige gevoel, en de sociale situaties waarbij alcohol aan te pas komt.


Wel drink ik tegenwoordig met mate, in tegenstelling tot een jaar of 10 geleden. Moet ook wel, want de katers worden heftiger :misselijk:
Alle reacties Link kopieren
Ik drink niet veel, wel regelmatig. Dagelijks. Daarom 1 a 2 keer per jaar een week zonder alcohol om te kijken of k zonder kan, afgelopen zondag weer mee gestart, en gelukkig, zonder alcohol gaat het ook prima.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Een week zonder kunnen is niet echt een uitdaging he. Doe het dan tijdens de feestdagen om het een beetje spannend te maken.
Lopervanhiernaardaar schreef:
19-01-2018 16:32
Ik drink niet veel, wel regelmatig. Dagelijks. Daarom 1 a 2 keer per jaar een week zonder alcohol om te kijken of k zonder kan, afgelopen zondag weer mee gestart, en gelukkig, zonder alcohol gaat het ook prima.
Ik ben nieuwsgierig naar hoeveel je dagelijks dan drinkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven