Gezondheid alle pijlers

Oxytocine neusspray (borstvoeding)

19-01-2018 16:15 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, ik gebruik om te kolven oxytocine neusspray. Momenteel werk ik nog niet dus gebruik het hooguit 2 à 3 keer per week.

Op de verpakking staat dat het na openen een maand houdbaar is. Na een maand is het flesje dus nog lang niet leeg. Het is best duur, 22,50 euro voor een flesje ongeveer.
Ik moet dus vaak meer dan een half flesje weggooien.

Ik heb inmiddels bij 3 apotheken nagevraagd waarom het maar een maand houdbaar is. Of dit met de werking of met iets anders te maken heeft kan niemand mij vertellen (heel raar dat ze dit niet weten bij de apotheek).
Het enige advies wat ik krijg is om het echt niet meer te gebruiken na een maand.

Is er hier iemand die weet waarom het na opening maar een maand houdbaar is.

Zonder neusspray kolven is echt geen optie (kolf dan 20 ml jn een half uur tegenover 250 in 10 min met neusspray).
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg niks want dan krijg ik weer een ban.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het ook en heb het ook wel eens per ongeluk te lang gebruikt. Niets van gemerkt in positieve / negatieve zin.

Zo te zien kom je uit Nederland. Ik kan het gratis ophalen op recept bij de apotheek via de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
anna89 schreef:
19-01-2018 16:33
Ik gebruik het ook en heb het ook wel eens per ongeluk te lang gebruikt. Niets van gemerkt in positieve / negatieve zin.

Zo te zien kom je uit Nederland. Ik kan het gratis ophalen op recept bij de apotheek via de huisarts.

Hoeveel te lang heb je het gebruikt ongeveer?

Ja, maar het gaat wel van mijn eigen risico af dus moet het voorlopig nog wel zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een gok, geen medisch advies:

Wat dacht je van de bacteriën in je neus waar die spray steeds mee in aanraking komt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Volgens mij staat het advies om niet langer te gebruiken op alle neussprays. In iedergeval de zoutoplossing die ik voor de kids gebruik en de volwassenen variant voor mezelf ook. Beide gewoon Los te koop.

Heeft denk ik met de bacteriën te maken in je neus. Maar is een gok mijnerzijds.

Maar waar ik naar benieuwd bent, hoe komt het dat je met neusspray zoveel meer kolft? Zit er een stofje in waardoor het dan makkelijker gaat ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Kun je de vloeistof zien in het flesje?
Als het er helder uitziet zou ik langer durven gebruiken. Als je het niet zoveel gebruikt, dan de opening na gebruik even afvegen met alcohol om bacterie groei tegen te gaan. Alcohol verdampt wel na gebruik
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Meme86 schreef:
19-01-2018 16:47
Volgens mij staat het advies om niet langer te gebruiken op alle neussprays. In iedergeval de zoutoplossing die ik voor de kids gebruik en de volwassenen variant voor mezelf ook. Beide gewoon Los te koop.

Heeft denk ik met de bacteriën te maken in je neus. Maar is een gok mijnerzijds.

Maar waar ik naar benieuwd bent, hoe komt het dat je met neusspray zoveel meer kolft? Zit er een stofje in waardoor het dan makkelijker gaat ofzo?

Dat klinkt heel logisch, dat ik daar niet aan gedacht heb!
Gewone neusspray durf ik ook wel langer te gebruiken soms dus ga me er maar niet te druk om maken als ik deze 1 à 2 weken langer gebruik.

Ja, er zit inderdaad een stofje in waardoor het makkelijker gaat. Door de oxytocine komt de toeschietreflex veel makkelijk en beter.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
19-01-2018 16:58
Kun je de vloeistof zien in het flesje?
Als het er helder uitziet zou ik langer durven gebruiken. Als je het niet zoveel gebruikt, dan de opening na gebruik even afvegen met alcohol om bacterie groei tegen te gaan. Alcohol verdampt wel na gebruik

Het flesje is van bruin glas dus de vloeistof is niet te zien.

De tip van de alcohol is een goede, ga ik doen, bedankt!
Bedankt voor je antwoord Puk, heb ik weer wat geleerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven