Gezondheid alle pijlers

Hersenschudding

19-01-2018 19:25 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kort berichtje want schermen zijn niet zo handig nu. Ik heb gister een hersenschudding opgelopen tijdens de storm, stuk puin tegen m'n hoofd onderweg naar m'n assessment. Gebeurde vlak voor school.
Nu zei de huisarts rustig aan, lichte hersenschudding. Geen schermen tot maandag iig, daarna alleen als ik geen last/hoofdpijn krijg. Niet werken, niet leren, geen tentamen vandaag, concert afgezegd. (Huilen ik zou naar Gaga gaan).
Verveel me dood maar ach. Nu belde mijn docent of het weer ging en of ik disndag m'n assessment wil doen. Vind het lastig in te schatten. Ben nog vest traag en warrig en heb snel hoofdpijn. Iemand ervaring met hoe lang zoiets duurt? En tips tegen verveling? Ga nu weer ff offline dus lees het vanavond.
Nu niet beslissen maar maandag pas.
Alle reacties Link kopieren
Afzeggen. En als de sodemieter weg van je computer (of telefoon).
Beterschap..
Alle reacties Link kopieren
Maandag beslissen inderdaad
Kan een paar dagen tot een week duren als je er goed mee omgaat. En anders kun je er heel veel en lang last van houden!!
Dus echt: nu uitzetten. Veel rusten, slapen. Saai maar moet echt! Geen adviezen meer zoeken.
Gelukkig is het maar een lichte hersenschudding. Volgensmij staat er twee weken tot volledig hersel voor de 'lichte' variant (loop zelf al anderhalve maand met een 'gewone' hersenschudding). Als je docent het fenomeen kent begrijp hij/zij ook wel dat dinsdag nog niet gaat lukken. Zet jezelf niet onder druk, rust uit, slaap genoeg en kijk volgende week donderdag maar weer eens hoe het dan gaat. Allees wat je te snel oppakt zorgt voor een trager herstel😔
Alle reacties Link kopieren
laverneb schreef:
19-01-2018 19:38
Kan een paar dagen tot een week duren als je er goed mee omgaat. En anders kun je er heel veel en lang last van houden!!
Dus echt: nu uitzetten. Veel rusten, slapen. Saai maar moet echt! Geen adviezen meer zoeken.
Ik ben geen dokter, maar wel ervaringsdeskundige. Een stuk of zes gehad. Dit vind ik een goed advies. Geen schermen, vooral slapen. En ik zou zeker een week (of twee) niks doen. Je overschat het snel. Dat assessment zou ik niet doen. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Bij twijfel niet dorn. Veel succesbmet rustig opknappen
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk, dank jullie. Ik ga weer veilig offline dan. Thabks voor de adviezen!
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is het tien dagen geleden. Vandaag voor het eerst weer college gehad en moet zeggen dat het echt heel erg tegenviel. Was na het eerste college al kapot en halverwege de tweede weggegaan omdat ik niet naar de beamer kon kijken zonder helemaal naar te worden. Nu thuis en bekaf dus even slapen. Duurt het altijd zo lang? Had verwacht dat na een week het ergste weg weg zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een hersenschudding gehad op de middelbare school en ben toen volgens mij zelfs 2 weken thuis geweest van school dus zo gek vind ik het niet klinken.
Rustig aan en beterschap.
Koettie, het klinkt nog niet goed. En het kan langer duren. Het klinkt alsof je hoofd nog rust nodig heeft, eerlijk gezegd. Ga je nog overleggen met de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ga morgen eerst even langs de decaan om te overleggen over m'n gemiste tentamens en daarna even bellen denk ik. Vind het echt heel vervelend. Nu net wakker, voel me wel een stuk beter. Had onderschat dat school, zelfs een rustige dag, toch wel veel meer drukte is dan thuis
Alle reacties Link kopieren
Ik kon na mijn hersenschudding een maand of 3 niet werken, gevolgd door heel rustig opbouwen. Dus onderschat het niet! Je lichaam geeft zelf aan wanneer je te druk bent. Bij mij resulteerde dat in duizeligheid, misselijk etc.
Van mijn arts en fysio moest ik vooral leuke dingen doen en lekker lanterfanten (maar daar nodigt het huidige weer niet echt voor uit helaas). Zo kon ik op zich wel een middagje naar het strand (wandelen), maar was thuis een taart bakken al te veel.
Biebeltje schreef:
29-01-2018 15:54
Ik kon na mijn hersenschudding een maand of 3 niet werken, gevolgd door heel rustig opbouwen. Dus onderschat het niet! Je lichaam geeft zelf aan wanneer je te druk bent. Bij mij resulteerde dat in duizeligheid, misselijk etc.
Van mijn arts en fysio moest ik vooral leuke dingen doen en lekker lanterfanten (maar daar nodigt het huidige weer niet echt voor uit helaas). Zo kon ik op zich wel een middagje naar het strand (wandelen), maar was thuis een taart bakken al te veel.
Precies, luister heel goed naar je lichaam! Voorkom dat je klachten onnodig lang blijven aanhouden door te snel teveel willen.
Alle reacties Link kopieren
3 maanden?!! O_O dat was geen lichte dan?
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-01-2018 15:57
3 maanden?!! O_O dat was geen lichte dan?
Ik heb ook een lichte hersenschudding gehad en ben destijds ruim 4 maanden ziek gemeld.
Onderschat het niet, en ga niet te snel weer aan het werk. Voor je het weet, wordt het chronisch.

Contact opnemen met decaan en studieadviseur is een goed idee.
Heb één keer een (lichte) hersenschudding gehad en heb toen alleen al 14 dagen geslapen ongeveer. No way dat ik al naar college was gegaan! Ik had het midden in de vakantie, dus had alle tijd om uit te rusten. Mede daardoor was het denk ik wel relatief snel over, want na een maand / anderhalve maand had ik niet echt meer heel veel last en kon ik weer redelijk normaal dingen doen.
Ik heb ooit een lichte hersenschudding opgelopen. Na een week vond ik dat ik wel een college kon volgen. Ik had precies hetzelfde als jij. Enorme hoofdpijn door het kijken naar de beamer en de geluiden in het lokaal. In de pauze naar huis gegaan. Na 2,5 week ben ik weer halve dagen gaan werken en ik herinner me dat het na 6 weken pas echt over was. Oppassen dus en echt je rust nemen. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Wauw, dat is lekker bagger dan. Heb het heel erg onderschat dan.. Dacht dat het met twee weken wel over zou zijn. Lekker zo aan 't begin van het nieuwe blok.
Koettie schreef:
29-01-2018 20:25
Wauw, dat is lekker bagger dan. Heb het heel erg onderschat dan.. Dacht dat het met twee weken wel over zou zijn. Lekker zo aan 't begin van het nieuwe blok.
Tsja. Da's heel rot, maar je lichaam fluit jou nu echt terug. Beter nu accepteren en goed uitzieken dan er heel lang mee doorsukkelen. Neem je rust Koettie. Veel beterschap!
Koettie, je hebt nu de mogelijkheid om te zorgen voor jezelf en een hele grote stap terug te doen. Hoe sterker je je daar tegen verzet, hoe langer het kan duren. Bij kinderen is een hersenschudding soms al met een paar dagen tot een werk over, als je wat ouder bent kan dat ook, maar op de een of andere manier duurt het soms gewoon langer, zeker als je niet goed luistert naar je lijf.
Nog wat tips:
geef je er aan over,
zorg voor zo min mogelijk stress,
neem rust,
doe ontspanningsoefeningen en drink voorlopig geen koffie.
Doe precies wat jouw lijf je aangeeft: hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, wazig zicht: het zijn allemaal tekenen om te stoppen met wat je deed.
En ga voorlopig niet sporten.
Zo min mogelijk beeldschermen is ook belangrijk, dat overprikkelt je hersenen.
Doodsaai, maar is niet anders. Maanden doorlopen met dezelfde klachten die niet overgaan is nog veel vervelender, het kan zelfs chronisch worden!
Dus doe wat nodig is.
Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Ik ging pas 3 weken na het oplopen van mijn hersenschudding naar de dokter. Al die tijd bleef ik gewoon door gaan met m'n dagelijkse bezigheden. Dat hielp dus ook niet echt mee.
Daarbij ben ik in die tijd ook nog eens van de trap gevallen met mijn hoofd tegen de muur.

Ik mocht juist wel blijven sporten omdat dat ontspannend was voor de hersenen. Maar wel met de kanttekening dat ik goed op de signalen van m'n lichaam moest letten, dus vaak een tandje minder of sommige dingen niet.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts telefonisch gesproken. Tja, tijd geven en stoppen als ik voel dat het niet lukt. Decaan gaf aan dat ik, als ik hier studiepunten door mis ik het moet aangeven en ze er dan wat mee kan doen. Dus ik denk dat mijn max deze week twee colleges per dag is deze week. Stage en werk afgezegd. Pff.
Koettie schreef:
30-01-2018 15:20
Huisarts telefonisch gesproken. Tja, tijd geven en stoppen als ik voel dat het niet lukt. Decaan gaf aan dat ik, als ik hier studiepunten door mis ik het moet aangeven en ze er dan wat mee kan doen. Dus ik denk dat mijn max deze week twee colleges per dag is deze week. Stage en werk afgezegd. Pff.
:hug: beterschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven