Gezondheid alle pijlers

Viitamine tekort?

19-01-2018 21:20 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al jaren mee maar heb er nu een aangemaakt.

Ik ben 43 en heb last van een aantal vage klachten. Ik heb dinsdag een telefonische afspraak met mijn huisarts, dus de vraag wordt ook daar gesteld. Maar misschien kunnen jullie ervaringen delen.

Het is eigenlijk begonnen met mijn gebit. Ik heb al van kinds af aan een forse overbeet en scheve tanden. Vroeger niets aan gedaan omdat ik te mager was (te lang verhaal, geboren als prematuur). Nu mijn pubers een beugel hebben heb ik ook de keus gemaakt er toch iets aan te laten doen. En dat gaat donderdag beginnen met slotjes beugel, daarna hyrax erbij en uiteindelijk dubbele kaakoperatie, traject 3-4 jaar.

Dit brengt uiteraard spanning met zich mee. Wat staat mij te wachten etc. Ook heb ik het gevoel dat ik nu eens echt voor mijzelf heb durven kiezen, ben nogal introvert persoon nl.

Het is net alsof er na die beslissing een ontlading is gekomen van klachten maar misschien heeft het ook geen raakvlakken.

Mijn klachten zijn dat ik het vaak ontzettend koud heb, hoofdpijn, stemmingswisselingen, slapeloosheid, weinig eetlust. De ene dag meer aanwezig dan de andere.

Ik ga mij laten testen op eventueel vitamine tekort zoals vitamine D en B12. Is dat reeel met mijn klachten? Of is het toch stress wat mij parten speelt?
Alle reacties Link kopieren
Een tekort aan D en B12 uit zich bij mij vooral in vermoeidheid, slecht kunnen onthouden, last van spieren (+ kramp) en soms wazig zien en mij gewoon een beetje down voelen maar niks met tanden etc
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt ook vaak wakker van slapende handen s nachts.
violetskies schreef:
19-01-2018 21:22
Een tekort aan D en B12 uit zich bij mij vooral in vermoeidheid, slecht kunnen onthouden, last van spieren (+ kramp) en soms wazig zien en mij gewoon een beetje down voelen maar niks met tanden etc
Dit.
Een (ernstig) tekort aan vitamine D kan wel invloed hebben op het gebit.
Maak een afspraak bij de dokter
anoniem_358010 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 21:35
83.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Naar de dokter. Wij mogen geen medische aanwijzigingen geven.
Alle reacties Link kopieren
Laat het prikken, hier een hele waslijst aan klachten door een vitamine D tekort. Moe, lusteloos, geen trek, geen concentratie meer en kan heel weinig hebben (kort lontje). Prikken kost weinig moeite en als dat het is is het makkelijk op te lossen, maar het kan lang duren dus bij twijfel altijd gelijk doen.
Tip
Vraag ook om een uitdraai van je resultaten.
Alles gaat om gemiddelden (minimale en maximale waarden)
Maar als je net boven de ondergrens zit, maar je hebt toch klachten dan kan het voor jou situatie gewoon te weinig zijn, waardoor bijslikken gewoon goed werkt.
Terwijl je in eerste instantie weggestuurd zou worden "omdat alles goed is binnen de waardes".
Overigens is de ondergrens van bepaalde vitamines bij verschillende instellingen verschillend.
Google maar eens op vitamine D
Alle reacties Link kopieren
Ja heb ik gedaan. Het komt overeen met mijn klachten. En het is voor mij van belang dat de vitamine D waarde op orde is. Omdat dat bij een tekort kan leiden tot tandontstekingen nl.

Ik heb dinsdag overleg met huisarts. Ga zeker laten prikken.
Kan nooit kwaad om te checken. Ik zou ook de schildklier laten checken. Vooral omdat je kou noemt als klacht. Laat even weten hoe het afloopt.
Alle reacties Link kopieren
Doe ik!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad even een check kan geen kwaad. Stress kan rare dingen doen, maar ik had ook een te laag b12 en vitamine D gehalte.
Alle reacties Link kopieren
Het bloed onderzoek wees uit dat de vitamine D3 waarde 48 is, B12 230 en dat mijn transferrine waarde 51 is en dat was iets te hoog en kon wijzen op een ijzertekort. Helaas waren er alleen vervangers vandaag dus maandag belt de huisarts terug om te overleggen wat en of er iets moet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Vitamine D aan de lage kant zo te zien. Ben benieuwd wat ze zeggen. Die van mij was 31 en ik heb toen een vitamine D kuur gekregen en die gebruik ik nu in onderhoud 1 keer per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven