Gezondheid alle pijlers

Obstipatie vakantie

22-01-2018 09:43 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje een vies onderwerp.. maar tips zijn welkom.

Nu heb ik in Nederland niet veel last hier van. Maar zodra ik in het buitenland ben kan ik lastig naar de wc. Thuis heb ik een vast ‘schema’. Wanneer ik de ochtend vrij ben eet ik kiwi’s met koffie er bij en kan ik meteen makkelijk naar het toilet. Maar dan neem ik er uitgebreid tijd voor. Op vakantie kan dat niet altijd.. ik heb daar niet altijd kiwi’s en ook niet de tijd om het ‘s ochtends allemaal rustig te doen.

Nu gaan wij over een maand rondreizen door Azië, 4 weken. De vlucht duurt 16 uur met tussenstop een bij. Daar zit ik ook mee. Tijdens zo’n lange vlucht (heb ik eerder gehad) heb ik de obstipatie direct te pakken. Nou is het niet zo heel erg misschien, maar wanneer ik niet normaal naar het toilet kan voel ik mij zo opgeblazen en kan ik niet genieten van het eten ( omdat ik gewoon vol zit ). En Azië heeft zulk lekker eten 🤗😊

Ik ben er misschien ook wel soms te veel mee bezig.. in Nederland weet ik gewoon dat ik overal wel een toilet dichtbij heb. Maar op rond reis kom je niet overal toiletten tegen, en ik kan ook niet overal naar het toilet aangezien ik ruim de tijd nodig heb.

Hebben jullie tips of herkennen jullie dit? Eventueel nog middeltjes die werken? 😃
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/23/be ... 970-a63334
vraag je huisarts om je magnesiumhydroxide tabletten voor te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde. Ik neem altijd laxeermiddelen mee als voldoende vezels en chocolademousse niet werken.

Voordeel is dat ik ook gerust van de straattentjes kan eten zonder aan de dunne te gaan 😃
Alle reacties Link kopieren
Microlax gewoon te koop bij de drogist. Voor als niets anders meer helpt.
Zemelen eten. Extra vezels dus al voordat je weg gaat. Begin zeker zes weken van te voren met dagelijks twee eetlepels.

Ik heb het ook altijd als ik op vakantie ga. De combinatie van lang zitten, (tijdens de reis) en minder vezels. (Frans stokbrood) doet de boel verstoppen. Extra risico bij mij is het vroege vertrek waardoor ik gelijk de eerste dag mijn moment mis.
Hier ook. Zodra ik de lansgrenzen passeer zit alles vast.. microlax mee en meteen mee beginnen helpt. Ooit in azie 10 dgn niet gekund, wat een ellende.. geniet van je reis!
Alle reacties Link kopieren
Microlax en je niet druk maken.

Het omgekeerde is nog vervelender: mijn darmen hebben de neiging van slag te raken en dan heb ik binnen 10 min een toilet nodig wil ik schaamtevolle situaties voorkomen.
miems schreef:
22-01-2018 10:26
Hier ook. Zodra ik de lansgrenzen passeer zit alles vast.. microlax mee en meteen mee beginnen helpt. Ooit in azie 10 dgn niet gekund, wat een ellende.. geniet van je reis!
:-o
Ben ik heel er als ik wil weten hoe dat is afgelopen..?

Ik heb het ook altijd hoor, gebruik altijd van die sachets met poeder. Movicolon geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
syvon schreef:
22-01-2018 10:46
:-o
Ben ik heel er als ik wil weten hoe dat is afgelopen..?

Ik heb het ook altijd hoor, gebruik altijd van die sachets met poeder. Movicolon geloof ik.
Mijn record is 15 dagen. Echt een volledige vakantie dus. Gelukkig ben ik daar overheen gegroeid. Al blijft het een 'dingetje'.
Alle reacties Link kopieren
Een “obstipatie vakantie” klinkt weer eens wat origineler dan een ski-vakantie
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nee microlax dat ga ik niet doen. Ik werk in de zorg en ben niet bang voor dingen maar dat durf ik niet bij mezelf haha... 😙

15 dagen.. Jezus! Bij mij is het ergste 4 dagen of zo..

Ik ben er ook heel obsessief mee bezig. Elke dag denk ik wanneer ik naar het toilet kan en wat ik kan eten op vakantie zodat het niet verstopt raakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit zeker wat middeltjes meenemen om de boel op gang te zetten. Afgelopen jaar naar Indonesië geweest. Ze hebben daar echt heel weinig vezelrijk eten. Helaas kreeg ik daar een blaasontsteking en in combinatie met de antibiotica en het eten daar was het helemaal feest. Niks hielp wat ik had meegenomen (drogist) en uiteindelijk daar medicatie gekregen. En op advies van de arts daar naar de plaatselijke super had gelukkig volkoren brood.
Alle reacties Link kopieren
Obsessieve obstipatie, dat allitereert ook mooi
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Mijn stoelgang is meestal de eerste dag hooguit 2 dagen wat van slag en dat komt dan ook vaak omdat het ritme ineens opgegooid is. Bij mijn laatste vakantie had ik er echter geen last van omdat er echt overal toiletten waren. Toen had ik juist weer last van m'n blaas dat ik soms meerdere keren in 1 uur moest. Fijn als je dan net in de bus zit.
Alle reacties Link kopieren
S ochtends vroeg een glas lauw water nemen met citroensap. Kan ook gewoon uit zo’n flesje. Dan zit ik binnen het uur op de wc. En probeer als je ‘s ochtends geen tijd hebt om ergens op de dag even rust te vinden om te gaan.
syvon schreef:
22-01-2018 10:46
:-o
Ben ik heel er als ik wil weten hoe dat is afgelopen..?

Ik heb het ook altijd hoor, gebruik altijd van die sachets met poeder. Movicolon geloof ik.
Ja dat was heel erg: zodra we landden ben ik op schiphol naar de wc geweest die ik daar bijna verstopt heb... hoezo psychisch??
Alle reacties Link kopieren
Tijdens onze rondreis door Azie hadden we eigenlijk continu buikloop.... (waarbij buikloop een understatement is en 'we' staat voor mezelf en mijn 9 andere medereizigers).
En ik ben normaal ook niet zo'n makkelijke stoelgangert.
Alle reacties Link kopieren
Ohja dat heb ik ook altijd. In nl moet in elke dag, op vakantie soms pas na 4/5 dagen.
Zorg in ieder geval dat je veel drinkt, probeer verder genoeg fruit en groente te eten aangezien je niet veel bruin brood tegenkomt.
Zorg dat je genoeg drinkt (niet te veel koolzuur), vezels binnen krijgt (fruit zoals pruimen, kiwi, vijgen; niet alleen wit brood eten). Neem de tijd om naar het toilet te gaan. Overleg met je huisarts voor evt. poeders (wel een medische verklaring mee nemen met vliegen en medicatie!), maar ook iets tegen diarree. Van kraanwater zou ik daar ook niet zomaar drinken, tenzij je diarree wilt maar dan is je reis ook verpest.

Ik heb er zelf ook last van. Een week lang of met pech nog langer geen ontlasting hebben en vervolgens weer wel, is echt geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij ook een herkenbaar probleem!
Je eet op andere tijden dan thuis. M'n lichaam lijkt hierdoor wat van slag te zijn.
Ik drink met regelmaat de vervangende maaltijdshakes van Vidanl.com. Deze zitten boordenbol vezels, vitamines en mineralen.
Door deze vezels heb ik een betere stoelgang.
En stiekem vind ik het ook wel erg gemakkelijk haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven