Gezondheid alle pijlers

Tips bij chronische urticaria

28-01-2018 21:44 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al: ik heb sinds bijna twee maanden last van netelroos, rode en jeukende bulten, die elke dag wel ergens anders verschijnen. Meestal voeten, handen, onderarmen en buik. Sinds deze week ook op schouders, kin en onderbenen. De oorzaak is onbekend, de dermatoloog heeft me met een vierdubbele dosis antihistamine naar huis gestuurd, maar het lijkt erger te worden. Ik mijd alcohol, daar wordt het bij mij sowieso veel erger van, en ik vind het lastig om online paniekadviezen (bijv op gebied van voeding, wat bijna ondoenlijk lijkt) te scheiden van wetenschappelijk onderbouwde tips. Ik ben echt ten einde raad, kan pas over drie weken weer bij de dermatoloog terecht en zie nu mijn weekje wintersport in het water vallen omdat mijn benen de druk van de skischoenen broek ook niet aan blijken te kunnen. Als de dood dat ik hier niet vanaf kom, wat bij 50% zo blijkt te zijn... heeft toch iemand een gouden tip voor me misschien?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al jaren, in 'aanvallen' van een paar maanden per jaar. Geen oorzaak te vinden, ik weet alleen dat koude lucht iets triggert bij mij. Ik heb cortisonen crème die voor de symptomen helpt maar verder moet ik er gewoon mee leven.
Alle reacties Link kopieren
Vooral zo min mogelijk over stressen, hoewel dat makkelijker gezegd als gedaan is natuurlijk. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Wat lastig! Het is vaak moeilijk de oorzaak te vinden en de 4 dubbele dosis antihistaminica is inderdaad al de standaardtherapie.
Er zijn nog andere mogelijkheden alleszins, dat geeft je hopelijk hoop!
Hier heb je een overzichtje, goede medische site, geeft vaak wat meer overzicht ;)

https://www.huidziekten.nl/zakboek/derm ... deling.htm

Heb goede effecten gezien van Xolair injecties, maar gezien de erg dure prijs voor de terugbetaling zijn er hier (terecht) in België strenge terugbetalingscriteria en moeten alternatieven eerst uitgeprobeerd worden. Weet niet hoe dit in NL zit met de terugbetaling.
Ik had destijds een combinatie van twee verschillende antihistaminica, en daarnaast twee soorten crème. Bij mij hielp dat aardig.
Gelukkig is het verdwenen na mijn eerste zwangerschap (misschien een tip :proud: )
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nu ook al hele tijd last van. En dermatoloog kan er niks aan doen.

Ik gebruik fexofenadine 180 mg 1 per dag. Dat helpt. Houdt de aanvallen weg. En mocht toch aanval krijgen gebruik ik mentholzalf. Dat verkoeld de huid.

Heb elke dag wel aanval als ik geen medicatie inneem. Dus zal er niet meer vanaf komen ben ik bang
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel! Ik vind het zo lastig, op slechte dagen zwellen mijn armen en nu dus benen helemaal op. Vaak ook met spierpijn, en ik voel elke dag mijn hart in mijn keel kloppen een paar keer per dag. Dat is tegelijkertijd gestart. Ik heb inderdaad dagelijks aanvallen, en het wordt steeds erger. Ik hoop dat de dermatoloog me misschien iets anders kan voorschrijven, al deed hij vrij laconiek. Ik baal zo, hoop inderdaad dat het een paar maanden per jaar is :(
Ik realiseer me dat ik er niet om moet stressen, maar dat lukt me maar moeilijk. Ik slaap, concentreer en functioneer echt slechter helaas.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
28-01-2018 22:56
Ik had destijds een combinatie van twee verschillende antihistaminica, en daarnaast twee soorten crème. Bij mij hielp dat aardig.
Gelukkig is het verdwenen na mijn eerste zwangerschap (misschien een tip :proud: )
Dat heb ik vaker gelezen ja! Krijg ik er hier niet doorheen vrees ik ;)
Oh wat herkenbaar! Ik had het toen ik een jaar of 12 was. Medicatie hielp niet. Na veel uitproberen bleek ik allergisch voor rode kleurstof. Dus alles waar die kleurstof in zat triggerde een nieuwe uitbraak van netelroos.

Ondertussen ben ik er overheen gegroeid. Weet nog wel dat als ik weer een heftige aanval had, ik ingesmeerd werd met een opengesneden aardappel.. dat verzachtte enorm :)

Verder geen tips, maar wel sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer nog even voor evt. Meelezers/zoekers. Ik heb mijn baan, waar ik niet op mijn plek meer zat, opgezegd en werk nu sinds 2 maanden ergens anders. Vanaf dag 1 dat ik weggegaan ben, nam de urticaria af. Met pieken en dalen en heeeel soms nog een kleine uitbraak, maar stress bleek hier overduidelijk de trigger...hoop dat het zo blijft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven