Gezondheid alle pijlers

logopedisten en zangdocenten; keelpijn+optreden

29-01-2018 20:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
keelpijn is opzich geen probleem, pijn is miss lastig maar das nu het probleem niet.

Waar om gaat is dat ik zing, en ook 10 feb ga optreden, waarvan 3 feb een generale. Ik MOET die dagen dus bij stem zijn. ( ik zou het om persoonlijke reden vreselijk vinden als het niet door kon gaan)

Nu ben ik , zoals iedereen, al tijdje verkouden en keelpijn. Ik heb stem rust ( dwz; niet praten als niet nodig is, maar na schooltijd is dat bijna onmogelijk, heb twee kids van 4 en 6) ik spreek dus alleen na schooltijd en dan nog zo min mogelijk, maar na praten krijg ik HEEL erg keelpijn, tot mijn wangen aan toe.....nu is dat geen probleem, alleen dat betekend dat ik dus ook niet kan zingen, want keelpijn beperkt je stem geluid.

Momenteel zing ik al 1,5 week NIET 0,0 %
Ik doe niet meer LAX VOX
ik drink salie en gember thee
ik praat indien het moet, gewoon normaal
doe geen stem oefeningen
drink zoveel mogelijk
slaap optijd

wie heeft hier verstand van en kan mij gerust stellen en mischien tips. Want als dit nog een week zo is, dan moet ik 3 feb de gok wagen om toch te gaan zingen met het risico dat mijn stem helemaalverdwijnt. Maar als ik 3 feb niet ga zingen, kan ik niet goed voorbereiden om 10 feb.

Ik weet even niet meer wat ik moet doen.

zangdocent: ja rust nemen zoveel mogelijk
huisarts: boven genoemd

Maar nergens hoor ik of ik wel evt mijn stem kan behouden, ondanks de keelpijn en dus waarschijnlijk gewoon kan zingen. ( dus dat ik wel mijn sopranen noten haal, alleen dat keelpijn daarvoor terug krijg) of dat ik bij de eerste minuut zingen compleet schoor word.

of ik overbelast ben?; dat weet ik niet.. weet wel dat ik erg verkouden ben en was al tijdje, en dat dat dus 99% kans de reden is van mijn keel problemen. Wel heb ik tijdens mijn veroudheid gewoon door gezongen, tot ik dus schoor werd.
Keel laat ik even onderzoeken door de HA sowieso.

Of ik nu schoor ben? nee nu, niet. Kan gewoon praten, maar zodra ik even praat krijg ik meteen dus keelpijn. Ik ga niet proberen te zingen nu, stem spaar ik zolang mogelijk, dus ik weet niet hoeveel ik kan zingen voor ik nu schoor zou worden, dat zou moeten blijken 3 feb

Dank je wel

Met ( erge) keelpijn kan je zingen?

Totaal aantal stemmen: 3

Ja, alleen daarna hele erge pijn, maar zingen kan je Geen stemmen
Ja, alleen grote kans dat stem na 2 nummers helemaal wegvalt Geen stemmen
NEE, je beschadigd de boel! keelpijn= NIET zingen, ondanks alles (67%)
Nee, je zal na 1 minuut je stem verliezen en de hoge noten zin niet zuiver (33%)
ja kan wel, maar neem de dag ervoor goed warm up en LAX vox, dan zou je best kunnen zingen Geen stemmen
Laat de huisarts inderdaad kijken.

Heeft je zangdocent misschien een netwerk van deskundigen die hij kan inschakelen om te helpen? Ik ken een netwerk aan zangcoaches waarvan een aantal mensen ook medisch onderlegd zijn, die onder andere hebben samengewerkt met ali b, die ook in te schakelen zijn bij juist dit soort klachten.

Laat maar horen als je daar meer over wil weten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi bedankt voor je reactie. Nee mijn zangdocent laat niet veel meer weten. En tuurlijk kan ik wel een les boeken en heel uur hierover hebben, maar ik ben niet zo rijk dat ik even 2 uur les boek om hierover te hebben, dus ik vroeg advies even tussen door maar dan zeggen ze alleen maar...rust. Dus hoop op "het web"wat info te vinden van mensen die hun kennis willen delen met mij :) sowieso weet ik niet goed wat het is dus echt iemand "kopen"vind ik beetje eng. Ik ga sowieso de HA laten kijken en heb al gevraagd of desnoods AB de boel beetje versneld, normaal ben ik er op tegen, maar voor een leuk optreden heb ik het wel keer over wat medicatie te gebruiken.

Ik vind lief dat je me tip geeft. Hebben die mensen ergens na slag werk? want denk als ik ze raadpleeg dat ze erg duur zijn :)
Tja, hoe vervelend ook, ik vrees dat je af moet wachten hoe je keelklachten zich gaan ontwikkelen. Kan je niet een filmpje laten horen met hoe je stem werkelijk moet klinken voor het geval het dan niet beter is?
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin ( professioneel operazangeres & zangcoach/docente) heeft haar gewone stem niet nodig om haar zangstem te gebruiken. Toen ze vorig jaar verkouden was en geen praatstem meer had, kon ze wel nog zingen.

Dus op basis daarvan ben ik geneigd om te zeggen dat je gewoon moet kunnen zingen, maar ik weet natuurlijk niet hoe jij je stem gebruikt. Je zangdocent zou dat wel moeten weten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Je zou overigens de ´strepfen keelspray` kunnen proberen. Te koop bij de drogist. Die werkt behoorlijk goed.

En huisarts, want je zou ook nog een keelontsteking kunnen hebben!!
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties

hoezitdit:: hoe bedoel je filmpje? voor tijdens optreden?..Het is musical dus het moet live.

Ceylon: dat klinkt goed wat je zegt. Ik vrees dan dat mijn zangdocent mischien of niet WIL uitleggen en helpen of het echt niet weet.

Ik denk ook dat ik zelf nog niet geschoold genoeg ben hiervoor, maar wel bedankt want ga er wel eens op google en uitzoeken hoe ik mijn zangstem los kan zien van mijn praat stem.

Mijn zangdocent en musical regisseur zeggen allebei gewoon: STEMRUST ;).....euh ja en daar zit je dan met je goede wil hahaha

Ik denk dat zij wel overzien dat het over is tegen die tijd, maar dat ze dat niet willen uitspreken, voor geval dat, en dat ze er daarom niet op door willen gaan ( druk, druk druk) maar ja ik wil zelf ook gewoon iets weten.

Ik merk nu ik alweer uur stil ben dat de keelpijn weer zakt tot gewoon niveau ( keelgriep niveau)

@ceylon: bedankt voor de tip ook, werkt die spray ook voor genezing ervan? of alleen pijnstillend. bvd
anoniem_363395 wijzigde dit bericht op 29-01-2018 21:10
1.59% gewijzigd
Hoi, wel rot voor je. Ik zing ook graag, krijg van mijn docent altijd het advies niet te zingen als hij een ruis op mijn stem hoort tijdens het inzingen. Kan me voorstellen dat je met dat optreden letterlijk alles eraan wil doen om toch te kunnen zingen.

ik weet wat een normale zangles van ze kost en dat valt echt goed mee. Zie zo gauw geen naslagwerken van ze - maar ze zijn wel per mail bereikbaar. Als je googlet op eerste hulp bij heesheid vind je ze, ik heb meerdere workshops bij ze gevolgd en die waren echt fijn.

Heb wel dit gevonden, niet van hun: https://completevocal.institute/heesheid/
Alle reacties Link kopieren
zingfanaat1982 schreef:
29-01-2018 21:08


@ceylon: bedankt voor de tip ook, werkt die spray ook voor genezing ervan? of alleen pijnstillend. bvd
Tja, mijn keelpijn was weg na drie dagen, het werkt ook genezend (en het bevat een pijnstiller, even goed navragen bij de drogist, je kunt er niet zomaar iets bij nemen). Maar ik zou eerst even laten controleren of het geen ontsteking is, want dan heb je misschien antibiotica nodig.

En ohja, je wordt niet schoor. Wel schor ;-D
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
ja sorry voor mijn taal gebruik, ik was aan typen en opruimen te gelijk en ren elke keer even snel naar de pc voor reacties, tussen brood trommels maken voor morgen in.

Vind jullie reacties al super fijn, soms is spuien al een opluchting. Ik ga je link bekijken en HA bellen morgen ( had ze al gemaild) en als geen ontsteking is dan meteen spray halen.)
Alle reacties Link kopieren
Logopedist hier, kun je niet een afspraak maken met een logopedist voor wat stemhygiënische tips en adviezen? Drink je voldoende water verspreid over de dag, moet je ook hoesten of is het alleen keelpijn, heb je last van slijm in de keel?

Ik ben het er wel mee eens dat stemrust de eerste twee weken toch wel verstandig is.

Ik heb ook veel in het theater gestaan (als zangeres), en dan was de generale toch vooral voor licht en geluid, de doorlopen, overgangen, en dat je weet waar je het beste kunt staan enzovoort. Ik zou bij die generale mezelf niet voor 100% gaan geven, maar een goede zangcoach zou je daar toch in moeten kunnen begeleiden??

10 feb optreden moet lukken, mits het simpelweg gaat om een virusje, maar daar ga ik wel vanuit als ik je verhaal zo hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-01-2018 21:01
Een vriendin ( professioneel operazangeres & zangcoach/docente) heeft haar gewone stem niet nodig om haar zangstem te gebruiken. Toen ze vorig jaar verkouden was en geen praatstem meer had, kon ze wel nog zingen.

Dus op basis daarvan ben ik geneigd om te zeggen dat je gewoon moet kunnen zingen, maar ik weet natuurlijk niet hoe jij je stem gebruikt. Je zangdocent zou dat wel moeten weten.
Er zijn verschillende soorten keelpijn Van TO klinkt alsof het haar stembanden zijn, jouw vriendin had waarschijnlijk iets anders aan haar keel waarbij de stembanden geen last hadden.
Alle reacties Link kopieren
TO weet je zeker dat je je stem goed gebruikt? Klinkt als overbelasting namelijk En nee daar helpt geen ab'tje bij.
Alle reacties Link kopieren
Jempo, dank je wel! ja ga idd 3 feb microfoon instellingen testen, de dag zelf VOOR optreden hebben we nog een doorloop repetitie.

Ja weet helaas niet of overbelasting is, maar ga even naar ha voor zekerheid

ja hoesten had ik afgelopen dagem, vandaag minder, ja veel slijm en neus lopen.
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen die zo meeleven,

Keelpijn werd minder, maar door mijn VIT D tekort werd ik weer ziek. Ik ga nu gewoon herstelen, en morgen proberen te zingen, ik merk dan wel hoe mijn stem reageert...ga verder alleen stem oefeningen doen ( HMMMM neurien, LAX VOX en beetje glijden met de tonen in lax vox)

heb neusspray tegen slijm en heb ...( mag ik merk miss niet noemen) een keeltablet van the voice ;) de Moos versie en die zuig ik 2 keer per dag, en verder ja moet afwachten.

merk wel als ik even een toontje doe, dat ik het wel kan, alleen weet niet of ik bij teveel weer schoor word, dus heb besloten tijdens de reptities niet mee te zingen met esamble en puur mijn eigen solo lied te oefen, thuis dan even droog oefenen zonder stem en dan erop vertrouwen dat ik zaterdag me lied gewoon kan.....( tekst beleving enzo kan gelukkig ook droog haha)......

Dank voor jullie luisterend oor, of pc ;)

zal laten weten hoe morgen ging
Ik zing niet maar heb wel problemen met mijn stembanden.

Ik gebruik juist nu, momenteel half verlamde stembanden, mijn Lax vox om de trilling erin te houden. Zonder geluid btw omdat dat teveel inspanning kost.

Maar...wat ik jou eigenlijk aan wil raden is een goede logopediste.
Ik heb er zelf eentje die juist met zangers werkt en ik denk dat zo'n logopediste jou heel erg goed kan adviseren.

Ik wens je heel veel sterkte en elke stem is weer anders dus voorspellen wat jouw stem gaat doen is natuurlijk onmogelijk.

Suc6!
Alle reacties Link kopieren
Hey
bedankt allemaal. mijn optreden ging ondanks dat ik echt mn keel nog schraal voelde, super goed, kijk wel 100 keer de video door, was echt super, viel zo erg mee, geen schoor en haalde me hogen noten gewoon :)
dank je wel
Alle reacties Link kopieren
aaah wat fijn!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven