Gezondheid alle pijlers

Eerste controle uitstrijkje na lisexcisie

15-02-2018 11:53 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb hier al verschillende topics over voorbij zien komen, maar ik denk dat er hierover nooit genoeg ervaringen online kunnen staan. Ieder verhaal is tenslotte anders.

Even kort samengevat:

Naar aanleiding van een contactbloeding kreeg ik een enorm slecht voorgevoel en heb ik een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Was 31 en "vergeten" mee te doen aan het bevolkingsonderzoek. Hier kwam na 2 weken een Pap 3b uitslag uit. Ergens wel aangevoeld dat het niet goed zou zitten, maar toch een behoorlijke schok wanneer je dit te horen krijgt. Mijn huisarts vertelde me dat dit een voorstadium van baarmoederhalskanker was en dat ik naar de gynaecoloog doorverwezen werd. Lekker subtiel ook want ik raakte compleet over de zeik.

Binnen een week kon ik al bij de gynaecoloog terecht die me gelukkig gerust wist te stellen. De uitslag was inderdaad niet goed en vermoedelijk zou er een CIN III uitkomen. Ik mocht kiezen: of hapjes nemen uit de baarmoedermond, de uitslag afwachten met een grote kans alsnog behandeld te worden óf gelijk behandelen d.m.v. een lisexcisie. Ik koos voor die laatste optie en kon 3 dagen later al terecht.

Ik was bloednerveus voor de behandeling en vooral voor de verdoving, maar ik kan je oprecht zeggen dat het me 100% is meegevallen. Een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts is erger (en duurt langer). Binnen 15 minuten stond ik alweer buiten. De verdoving deed geen pijn, wel kreeg ik hartkloppingen en trillende benen. Het snijden met de lis heb ik niet gevoeld. Het dichtbranden voelde warm, stonk naar verbrand vlees maar deed ook geen pijn. De dagen erna wat krampen alsof je ongesteld bent ik heb 2 weken gevloeid. De uitslag was inderdaad CIN III en de snijranden waren schoon. Mega opluchting.

Dit is nu zo'n half jaar geleden en afgelopen week heb ik mijn eerste controle uistrijkje gehad. Merk dat alle stress en zenuwen weer keihard terug komen. En die 2 weken onzekerheid waar je opnieuw in terecht komt vind ik misschien nog wel vreselijker dan de lisexcisie zelf. Op het oog zag alles er goed uit, bij het afnemen van het uitstrijkje bloedde ik niet (bij het eerste uitstrijkje wel) en over het algemeen heb ik wel het gevoel dat het "goed komt".

Mocht je in hetzelfde schuitje zitten en ben je nog in afwachting van alle uitslagen en zoek je je helemaal verloren naar ervaringen op Google.. Dan hoop ik dat je iets aan mijn verhaal hebt. Je bent niet de enige die zich ontzettende zorgen maakt. De enige tip die ik je kan geven is goed naar je lichaam te luisteren en er goed voor te zorgen. I
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heel toevallig dat ik jouw verhaal nu tegenkom.
Ik heb afgelopen dinsdag een lisexcisie gehad en mij viel het ook mee.
Had een hele fijne arts,dat scheelt ook een hoop.
Doe nu wel even rustig aan.
Psychisch hakt het hele verhaal er enorm in...
Tussen de uitslag(pap 3b) en het onderzoek zaten 3 weken en dat is lang.
Ik begrijp wel dat daar niks aan te doen is maar je hebt dan alle tijd om te googelen en je zorgen te maken..haha.
De arts denkt dat het cin 3 is en daar hoop ik ook op.
Dat zou betekenen dat ik pas over een half jaar terug hoef.
Dinsdag krijg ik de uitslag van het biopt en ik ben toch nerveus.
Was het maar alvast volgende week.
Alle reacties Link kopieren
Hi Sam,

Psychisch is inderdaad het zwaarst, ook nu weer tijdens het wachten op de uitslag. 3 weken is trouwens wel héél lang voor dit soort dingen, vreselijk!

Hoop voor je dat de uitslag goed is dinsdag! Ik moet nog een weekje langer wachten helaas
Ik heb ook een paar maanden geleden een lis-excisie laten doen, had Cin II. Niets van gevoeld, ook geen krampen daarna en niet gevloeid. Inderdaad, een kies laten trekken lijkt me vervelender. Ik hoop dat mijn uitstrijkje over een paar maanden ok is. Maar als ik nog steeds pap 2 (of meer heb), dan maar weer een lis-excisie. Ben er niet bang voor. Tis net zoiets als een moedervlek laten weghalen. Je voelt er niets van en kunt de volgende dag gewoon weer werken.
Alle reacties Link kopieren
oldschoolchic schreef:
16-02-2018 20:19
Ik heb ook een paar maanden geleden een lis-excisie laten doen, had Cin II. Niets van gevoeld, ook geen krampen daarna en niet gevloeid. Inderdaad, een kies laten trekken lijkt me vervelender. Ik hoop dat mijn uitstrijkje over een paar maanden ok is. Maar als ik nog steeds pap 2 (of meer heb), dan maar weer een lis-excisie. Ben er niet bang voor. Tis net zoiets als een moedervlek laten weghalen. Je voelt er niets van en kunt de volgende dag gewoon weer werken.
Oh wat fijn dat je er helemaal geen last van hebt gehad. Verschilt inderdaad heel erg per persoon als ik alles zo lees. Het vloeien was volgens mij voornamelijk wondvocht, maar ook niks extreems.

Hoop overigens wel dat er geen nieuwe ingreep nodig is hoor, liever even een jaartje uit deze molen ;-)
Lynn1985__ schreef:
16-02-2018 20:23
Oh wat fijn dat je er helemaal geen last van hebt gehad. Verschilt inderdaad heel erg per persoon als ik alles zo lees. Het vloeien was volgens mij voornamelijk wondvocht, maar ook niks extreems.

Hoop overigens wel dat er geen nieuwe ingreep nodig is hoor, liever even een jaartje uit deze molen ;-)
Ik hoop het ook niet, maar ik hoor van enkele vrouwen in mij omgeving wel dat zij er niet in 1x vanaf waren. Ik ben wel gestopt met roken sindsdien, dat zou heel veel moeten schelen!
Alle reacties Link kopieren
oldschoolchic schreef:
16-02-2018 20:29
Ik hoop het ook niet, maar ik hoor van enkele vrouwen in mij omgeving wel dat zij er niet in 1x vanaf waren. Ik ben wel gestopt met roken sindsdien, dat zou heel veel moeten schelen!
Ik heb inderdaad ook heel lang gerookt, was wel al 1,5 jaar gestopt toen dit allemaal begon. Gynaecoloog gaf toen ook wel aan dat de kans op een goed uitstrijkje voor een niet-roker vele malen groter is. Hoe dan ook, blijft spannend.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heb ik de uitslag binnen en alles is weer goed! Pap 1 en geen spoortje HPV te bekennen. Super fijn!

In dit hele proces was ik het vertrouwen in mn eigen lichaam echt compleet verloren, maar dit is toch wel weer een flinke duw in de goede richting. Vooral de uitslag van de HPV test stelt me gerust. In de regel is de kans op afwijkende cellen heel klein als je geen HPV hebt. Om die reden hoef ik ook pas over 2 jaar weer terug voor controle.

Er zijn weinig verhalen met een positieve afloop te vinden online (wat ik overigens snap, mensen hebben nou eenmaal vaker de behoefte om te spuien als het niet goed gaat), dus juist daarom wilde ik dit nog even met jullie delen. Hoe kut het ook is wanneer je hoort dat je Pap 3b Cin III hebt, het kan dus ook gewoon goed aflopen.

Het voelt nog een beetje onwerkelijk dat ik nu voor 2 jaar uit deze molen ben, maar ben echt enorm blij!
Alle reacties Link kopieren
Sam35 schreef:
15-02-2018 12:44
Hoi,

Heel toevallig dat ik jouw verhaal nu tegenkom.
Ik heb afgelopen dinsdag een lisexcisie gehad en mij viel het ook mee.
Had een hele fijne arts,dat scheelt ook een hoop.
Doe nu wel even rustig aan.
Psychisch hakt het hele verhaal er enorm in...
Tussen de uitslag(pap 3b) en het onderzoek zaten 3 weken en dat is lang.
Ik begrijp wel dat daar niks aan te doen is maar je hebt dan alle tijd om te googelen en je zorgen te maken..haha.
De arts denkt dat het cin 3 is en daar hoop ik ook op.
Dat zou betekenen dat ik pas over een half jaar terug hoef.
Dinsdag krijg ik de uitslag van het biopt en ik ben toch nerveus.
Was het maar alvast volgende week.
Hey Sam,

Heb jij je uitslagen inmiddels al binnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven