Gezondheid alle pijlers

Rosacea

15-02-2018 15:25 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heeft mijn dermatoloog me gediagnostiseerd met rosacea.
Heb al jaren lang last van een soort van waas van pukkeltjes op mijn wangen. Het gekke is dat je deze alleen ziet in daglicht, 's avonds zie je het haast niet. Heb destijds een antibioticakuur van 6 weken gekregen. Werkte perfect, voor 5 weken, daarna kwam alles gewoon weer terug.
De laatste tijd zijn er echter ook allerlei roodheden bijgekomen, heb ik ook dikkere rode plekken op mijn kaaklijn en nek. Deze plekken jeuken ook, en zijn echt heel hardnekkig te camoufleren. Lijkt ook weer van een hele andere 'structuur' dan mijn wangen, en is erg droog. Mijn dermatoloog zegt dat ik hier maar mee moet leren leven, hij kan er niets aan doen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Tips voor smeerseltjes/middeltjes?
Alle reacties Link kopieren
Bah vervelend is dat he, als je huid zo onrustig is! Ik heb dat ook, en dan met name dat het erger wordt tijdens bepaalde perioden in de maand. Ik heb ook antibioticazalf, deze gebruik ik af en toe een aantal weken als het erg heftig is (Metronidazole heb ik), en daarna dan een dikke voedende creme omdat het uitdroogt.

Zelf heb ik hierbij ook eczeem omdat ik zo'n gevoelige huid heb, ik ben daarbij allergisch voor vaseline (echt, het kan), dus dan smeer ik er vaak iets van Rosebud op (zonder vaseline) en dan wordt het wat rustiger. Of de goede oude blauwe pot Nivea, wordt mijn huid rustiger van. Kwestie van uitproberen wat voor jou werkt!
Ik heb het twee keer op mijn wang gehad, onder mijn oog. Twee keer een antibioticakuur van drie maanden gehad, dat hielp.
Na de tweede keer ben ik mijn gezicht wekelijks gaan scrubben. Noem het toeval, maar sindsdien geen last meer gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend. Er zijn meerdere topics op het forum over rosacea (waarvan ik nog steeds niet weet hoe je het typt ;)). Ik heb er ook last van. Als ik de andere topics lees dan blijft me vooral bij dat het behoorlijk persoonlijk is.

Voor mij zijn stress, alcohol en zon triggers, daar krijg ik meer roodheid van. Dus het zou goed zijn als ik dat probeer te vermijden. Wat voor mijn werkt, ik gebruik al een tijd de rosacea lijn van la roche porsay (ik bestel het online), daar leek mijn huid wel iets rustiger van te worden. Of in elk geval niet meer te reageren. Ik gebruik de reinigingsgel, de lichte creme (als dagcreme) en de rijke creme (als nachtcreme). Ik heb ook een tijdje de intens ding gebruikt, maar dat leek voor mij geen nut te hebben.

Sinds een maand of 5 gebruik ik daarnaast ook de gladskin creme. Die lijkt er echt voor te zorgen dat de roodheid wegtrekt. Het gaat heel langzaam, en aangezien we verhuisd zijn (stress) kwmam het ook nog weer even op, maar over het algemeen lijkt dit echt goed te helpen. Als je nu naar me kijkt is de roodheid in elk geval niet het eerste wat je ziet.
Alle reacties Link kopieren
Paula Begoun heeft hele goede en eerlijke producten, kijk hier eens: https://www.paulaschoice.nl/nl/rosacea-behandeling

Heb zelf hele goede ervaringen met dit merk, had zelf Rosacea op mijn neus en er omheen en het is echt een stuk vermindert, kan het rood nu zelfs verdoezelen met een getinte moisturiser.

Paula controleert ook veel dure merken op werking en of ze kunnen doen wat ze beloven, zie haar haar Beautypedia: https://www.beautypedia.com/

Succes meid!
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat een snelle reacties! Er zijn toch altijd meer mensen met huidproblemen dan ik denk. Superbedankt voor alle tips. Ga gewoon eens kijken wat helpt. De lijn van La Roche Posay deed voor mij niet zoveel, maar ik hoorde van de week ook een reclame van Gladskin op de radio. Ook het proberen waard dus!
Ga ook eens de site van Paula bekijken, hoop dat daar ook weer goede tips tussen staan.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn de onderzoeksresultaten van veel La Roche-Posay producten: https://www.beautypedia.com/skin-care-r ... 3Aen_US%29

Zoals je ziet heeft deze lijn hele goede maar ook hele slechte producten.
Ik heb enorm veel uitgeprobeerd op dit gebied en het enige dat ik weet is: wat voor de een fantastisch werkt, maakt het voor de ander alleen maar erger.
Alle reacties Link kopieren
Sinds enkele weken weet ik ook dat ik rosacea heb. Ik heb een extreem gevoelige gezichtshuid en kan bijna geen enkel product verdragen. Het gekke is dat (is dat gek? Hebben meer mensen met rosacea dit?) mijn lichaamshuid wel zo goed als alles kan verdragen, alleen mijn gezichtshuid is het probleem.

Ik heb al zoveel crèmes en zalven van zowel de drogist, de apotheek als de dermatoloog gebruikt. Zelfs op simpele koelzalf (zonder rozenolie) reageert mijn huid al. Niets lijkt mijn huid onder controle te krijgen. Ik ben bezig met een minocycline kuur en moet deze 3-4,5 maand slikken. Ik ben nu rond de 2,5 maand.

Ik ben op zoek naar een dagcrème waar mijn huid tegen kan. Ik heb nu enkele testers van de La Roche Posay Toleriane lijn. MIjn dermatoloog raadde ook de Rosaliac lijn aan van La Roche Posay. Helaas had ze hier geen testers van. Iemand ervaring met deze lijn? Doet het veel voor je? Is het een rijke crème?
Iemand nog andere wonderzalven? Ik heb ook een erg droge huid, dus zou het fijn vinden als de crème niet zo dun is. Dit gevoel heb ik bij de toleriane lijn. Mijn huid zuigt het op en voelt direct daarna weer droog aan.

Mijn oude makeupreiniger is helaas van samenstelling veranderd en sindsdien irriteert het me ontzettend aan de ogen. Ik ben alle reinigingsmelken aan het proberen en het kost me handen vol geld. Iedere keer merk ik direct dat mijn ogen beginnen te branden. Iemand hier nog tips? Welke reinigingsmelk (alleen de melk, geen micelair water oid.) is heel zacht voor de ogen en irriteert bijna niet? Ik wil geen brandende ogen of reinigingsmelk die prikt in de ogen.
wee wijzigde dit bericht op 17-02-2018 01:16
Reden: Verduidelijken
6.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jarenlang last gehad en werd alleen maar erger. Bij mij heeft de ZZ cream geholpen in combinatie met zinkzeep.
Ben nu bijna een jaar helemaal schoon.
De eerste maanden zinkzeep droogde mijn huid enorm uit en meteen na het wassen vervelde mijn gezicht. Dat schijnt een verschijnsel van de rosacea te zijn. Als ik de zeep nu gebruik merk ik helemaal niks meer.

Bij de creme kan het zo zijn dat het eerst erger wordt. Dat gebeurde bij mij niet echt en binnen een paar weken zag ik al verschil. Over de loop van een paar maanden verdwenen de roodheid en pukkels helemaal.
Gebruik de creme soms nog als er weer een beetje irritatie is maar het is nooit meer zo erg geworden als het was.

In NL kan je de creme hier krijgen: https://www.green-coffee.nl/index.php?r ... ry&path=62
wee schreef:
17-02-2018 01:14
Hebben meer mensen met rosacea dit?) mijn lichaamshuid wel zo goed als alles kan verdragen, alleen mijn gezichtshuid is het probleem.

Ik ben op zoek naar een dagcrème waar mijn huid tegen kan.

Welke reinigingsmelk (alleen de melk, geen micelair water oid.) is heel zacht voor de ogen en irriteert bijna niet?
.
Heb er even stukjes uitgeknipt ;)

Heel herkenbaar wat je schrijft, douchegel en bodylotion kan ik eindeloos variëren qua geur. Maar voor mijn gezicht zijn er maar twee crèmes die ik verdraag:

- voor het gehele jaar UV10 dagcreme van Louis Widmer (zonder parfum!)
- Avene skin recovery cream voor als het echt koud is (is erg vol)

Soms voeg ik een vleugje kleur toe aan de dagcreme, ook van Louis Widmer. Maar niet te vaak, anders krijg ik onderhuidse bulten. Grote triggers bij mij zijn parfum, alcohol en UV-filter.

Ik gebruik geen reinigingsmelk meer, enkel een doorweekt washandje met warm water dat ik tegen mijn huid aanleg (niet wrijven). Daar haal je niet-waterproof oogmake-up ook prima mee weg.

Minocycline heb ik ook geslikt en heeft voor mij goed gewerkt. Zolang ik oplet wat ik smeer blijft mijn huid ook best een tijd ok daarna.
Soolantra creme (op recept) zijn veel lovende verhalen over op rosacea.org forum. Ik heb die ook. Ik gebruik voor de rest Obagi en dat werkt heel goed zo samen. Wel erg duur maar dat heb ik er wel voor over.

En IPL is het enige dat bij mij echt werkte voor rode plekken (maar dat moet je wel herhalen elke zo veel tijd, dus dat ga ik dan maar weer doen). Ik heb ook nek en borst last van rosacea, heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
liza schreef:
17-02-2018 04:15
Jarenlang last gehad en werd alleen maar erger. Bij mij heeft de ZZ cream geholpen in combinatie met zinkzeep.
Ben nu bijna een jaar helemaal schoon.
De eerste maanden zinkzeep droogde mijn huid enorm uit en meteen na het wassen vervelde mijn gezicht. Dat schijnt een verschijnsel van de rosacea te zijn. Als ik de zeep nu gebruik merk ik helemaal niks meer.

Bij de creme kan het zo zijn dat het eerst erger wordt. Dat gebeurde bij mij niet echt en binnen een paar weken zag ik al verschil. Over de loop van een paar maanden verdwenen de roodheid en pukkels helemaal.
Gebruik de creme soms nog als er weer een beetje irritatie is maar het is nooit meer zo erg geworden als het was.

In NL kan je de creme hier krijgen: https://www.green-coffee.nl/index.php?r ... ry&path=62
Hoe gebruik je deze zz Cream en zinkzeep? Gewoon als crème?



Erizon schreef:
17-02-2018 11:15
.
Heb er even stukjes uitgeknipt ;)

Heel herkenbaar wat je schrijft, douchegel en bodylotion kan ik eindeloos variëren qua geur. Maar voor mijn gezicht zijn er maar twee crèmes die ik verdraag:

- voor het gehele jaar UV10 dagcreme van Louis Widmer (zonder parfum!)
- Avene skin recovery cream voor als het echt koud is (is erg vol)

Soms voeg ik een vleugje kleur toe aan de dagcreme, ook van Louis Widmer. Maar niet te vaak, anders krijg ik onderhuidse bulten. Grote triggers bij mij zijn parfum, alcohol en UV-filter.

Ik gebruik geen reinigingsmelk meer, enkel een doorweekt washandje met warm water dat ik tegen mijn huid aanleg (niet wrijven). Daar haal je niet-waterproof oogmake-up ook prima mee weg.

Minocycline heb ik ook geslikt en heeft voor mij goed gewerkt. Zolang ik oplet wat ik smeer blijft mijn huid ook best een tijd ok daarna.
Wauw! Dit klinkt super positief! Ik ben direct gaan zoeken en vind van de Avene Skin recovery een normale en een Rich. Welke had jij?
Ik heb een erg droge huid en heb het gevoel dat mijn huid de crèmes opslurpt en direct daarna voelt het weer droog. Dus ik hoop dat deze crème wat voor mij doet.
Hoe lang heb jij die monocyclisch kuur gehad? Kwam de rosacea daarna langzaam terug of bleef het redelijk onder controle?
Ik heb de Rich, die gebruik ik als het vriest of als mijn huid extra droog is door het vliegen.

Ik heb 45 dagen minocycline geslikt. Pas na meer dan een maand merkte ik echt effect. En nu na bijna 9 maanden is mijn huid nog onder controle.

Eye opener voor mij was dat het weglaten van triggers meer helpt dan juist wel iets doen (nádat je huid tot rust is gekomen door minocycline).
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
17-02-2018 11:35
Soolantra creme (op recept) zijn veel lovende verhalen over op rosacea.org forum. Ik heb die ook. Ik gebruik voor de rest Obagi en dat werkt heel goed zo samen. Wel erg duur maar dat heb ik er wel voor over.

En IPL is het enige dat bij mij echt werkte voor rode plekken (maar dat moet je wel herhalen elke zo veel tijd, dus dat ga ik dan maar weer doen). Ik heb ook nek en borst last van rosacea, heel fijn.

Soolantra creme is iets wat werkt bij jou? Wat doet deze creme precies?
Is IPL het waard? Is er een groot verschil en hoe lang houdt dit aan?

Erizon schreef:
17-02-2018 12:37
Ik heb de Rich, die gebruik ik als het vriest of als mijn huid extra droog is door het vliegen.

Ik heb 45 dagen minocycline geslikt. Pas na meer dan een maand merkte ik echt effect. En nu na bijna 9 maanden is mijn huid nog onder controle.

Eye opener voor mij was dat het weglaten van triggers meer helpt dan juist wel iets doen (nádat je huid tot rust is gekomen door minocycline).

Wat goed om te horen dat het bij jou zo onder controle is op het moment.
Wat bedoel je met het weglaten van triggers? Over welke triggers heb je het? Ik ben er nog niet achter wat de triggers bij mij zijn, behalve stress.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens langs een huidtherapeute gaan om te kijken of zij er iets mee kan?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn overigens nooit echte triggers ontdekt, behalve dat stress het vaak erger maakte.
Gebruikte helemaal geen zeep of andere gezichtsproducten en ook geen makeup.

Kan nu weer alles smeren zonder dat er iets roods verschijnt.
wee schreef:
17-02-2018 16:15

Wat bedoel je met het weglaten van triggers? Over welke triggers heb je het? Ik ben er nog niet achter wat de triggers bij mij zijn, behalve stress.
.
Parfum, alcohol en (chemische) UV-screen kan mijn huid niet tegen. Zodra ik bijvoorbeeld zonnebrandcreme opsmeer voel ik mijn huid reageren. Ik gebruik dus nu behalve de crèmes waarvan ik weet dat ik ertegen kan helemaal niets. Ik scrub zelfs nog maar 2x per jaar of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer sterk op zonlicht, alcohol (maar wel tijdelijk) en allerlei cremes, maar ik weet niet precies welke. Ik gebruik inderdaad zo min mogelijk op mijn gezicht en dat lijkt goed te helpen. Elke keer als ik nu een keer foundation draag omdat ik het toch te rood vind in mijn gezicht heb ik daarna een nog veel roder gezicht....
Alle reacties Link kopieren
Hier ook soolantra creme, en die werkt.
Antibiotica werkte ook, maar daar kreeg ik maag-darm klachten van.
wee schreef:
17-02-2018 16:15
Soolantra creme is iets wat werkt bij jou? Wat doet deze creme precies?
Is IPL het waard? Is er een groot verschil en hoe lang houdt dit aan?




die creme pakt volgens mij ook de demodex mijt aan, zink cremes doen in feite dat ook. IPL werkt wel, maar moet je wel herhalen na een jaar of zo als je weer last krijgt. Misschien nu met mijn huid regime zal het effect langer aan houden. Hangt ook van af of je veel vaatjes hebt en pigment, want dat wordt ook mee gepakt. De Obagi producten helpen wel voor de huidbarriere te herstellen want er schijnt ook sprake te zijn van een slechte huid barriere bij rosacea. De droogheid is bij mij er wel stukken door opgeknapt. Maar ben nog niet zo lang bezig hoor met alles. Ik weet wel dat voedende cremes bij mij niets deden. Obagi heeft de filosofie dat vocht inbrengende cremes de huid 'lui' maken en dan zelf geen vocht meer produceren, vind ik wel een interessante theorie. Weet wel dat door de producten nog maar kort te gebruiken ik eindelijk weer vloeibare foundation op kan, dat ging dus niet om dat ik iedere keer als ik het aan bracht stukken huid er af schuurde en het nooit goed zat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu ZZ-crème besteld. Heb er de afgelopen dagen veel over gelezen op internet en ook op dit forum, en hoop echt dat dat zal werken! Begrijp dat het de 1e paar dagen een flinke verergering kan veroorzaken en ook droge huid, dus heb kokosolie in de aanslag om dat te verhelpen. Ben zo benieuwd, ik lees er echt supergoede recensies over, en hoop echt van harte dat dit voor mij gaat werken!
Alle reacties Link kopieren
Update: smeer de ZZ-crème vandaag precies 2 weken. Het is echt onvoorstelbaar, maar mijn huid knapt zo op! Gisteren kwam m'n zusje langs en ze begon er zelf over, dat m'n huid zo glad was :yes:
De roodheid is verder nog niet echt minder, maar bijna alle nare bultjes en verdikkingen die ik had zijn weg. Nadeel van de crème is dat mijn huid wel echt giga- droog is, dus daar moet ik wel goed voor smeren.
Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen! :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al een jaar of 3 last.
2 keer over crème van de huisarts gekregen maar de roodheid bleef.
Ik baal er ontzettend van, het is zo lelijk.

Welke zz crème heb je gekocht?
Alle reacties Link kopieren
Sophiamaller schreef:
06-03-2018 08:57
Hier ook al een jaar of 3 last.
2 keer over crème van de huisarts gekregen maar de roodheid bleef.
Ik baal er ontzettend van, het is zo lelijk.

Welke zz crème heb je gekocht?
Ik heb ZZ-crème gekocht bij the Green Coffeehouse via internet. Ben nu ruim 3 weken aan het smeren, en lijkt echt heel goed te werken. In het begin had ik een erg droge huid, maar ook dat wordt minder. De bultjes die ik had worden minder, mijn huid lijkt echt glad nu. De roodheden verdwijnen ook langzaam. Had al een aantal maanden jeukende rode plekken op mijn kaaklijn, en die zijn al helemaal weg. Mijn voorhoofd is ook glad, alleen mijn wangen zijn nog wat rood. Probeer er overdag geen foundation oid op te smeren, maar vorige week ging ik 's avonds uit eten en had ik wat foundation aangebracht, heb mijn huid nog nooit zo gezien.
Vind ;t ook leuk dat het anderen opvalt, mijn oma en moeder maakten er allebei een opmerking over:)
Wat mij betreft echt een aanrader! Voel me ook een stuk zekerder over mijn huid nu. Heb niet meer het idee dat ik er make-up op hoef te smeren, en dat is echt zo'n fijn gevoel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven