Gezondheid alle pijlers

Cyste met vocht in schildklier

16-02-2018 16:22 37 berichten
Ik kreeg ineens last van een dikke nek en heb het benauwd en moeite met slikken. Na een echo blijkt dat ik een cyste heb die gevuld is met vocht in mijn schildklier. Het is goedaardig. Nu zit ik te wachten op een oproep van de internist voor verder onderzoek en om het weg te laten halen.

Wie heeft dit ook gehad? Mijn vraag is ook hoe ze het weg hebben gehaald en of je er daarna nog last van gehad hebt. Ik maak me een beetje druk en ben wat zenuwachtig. Alvast bedankt voor het reageren.
Alle reacties Link kopieren
ik heb het ook. al meerdere keren gehad.

de meeste keren is het aangeprikt en leeggezogen. is een vervelend gevoel maar verder niet echt pijnlijk. Een keer is de cyste gevuld met een soort alcohol en daarna weer leeggezogen. Daarna bleef hij wel langer weg.

En nu s hij weer terug. Ik zit nu ook na te denken over een operatie. Over 2 weken mag ik naar de internist
Ik heb dit ook gehad. Was van de buitenkant ook echt een ei te zien en idd moeite met slikken/ademen.

Internist stelde voor om te opereren maar ik wilde voorkomen dat ze dan ook een deel van mn schildklier weg zouden halen, dit konden ze van te voren niet aangeven.
Uiteindelijk voor gekozen om de cyste leeg te laten zuigen, dit is meerdere keren herhaald, inmiddels is ie weg, nu zon 1,5 jaar.
Oke, dus het is dus niet zo dat ik er zo maar van af ben als ik geholpen ben. Het kan dus terug komen. Bedankt voor het reageren. Ik voel me ook opgefokt , zenuwachtig en emotioneel. Hadden jullie dat ook ?
Alle reacties Link kopieren
nee mijn schildklier-bloedwaarden zijn/waren gewoon goed. Is dat bij jou geprikt?

Hij is bij ook zeker anderhalf jaar weggebleven na de laatste keer (met die alcohol dus). maar nu toch weer terug.
gisteren is hij opnieuw leeggezogen maar of hij is niet helemaal leeg of hij is meteen weer volgelopen want ik heb er alweer last van.
Ik ben afgelopen dinsdag naar de huisarts geweest. Toen heb ik bloed moeten laten prikken en heb een echo laten maken. Gisteren dus deze uitslag gekregen. Verder ben ik hier helemaal niet mee bekend.
Alle reacties Link kopieren
Dat moet een spannende tijd voor je geweest zijn. Ik snap je emoties goed (zeker icm jouw ervaring met je man).

Ik wil je sterkte wensen.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik kreeg net bericht van het ziekenhuis dat ik pas 13 maart bij de internist terecht kan. een week van te voren krijg ik nog een bloedonderzoek. Van de ene kant balen dat ik er nog zo lang mee moet lopen maar aan de andere kant een goed teken dat het niks ernstig is. We bekijken het maar positief.
Het is helemaal niets levensbedreigend of zo. Ik heb uiteindelijk die schildklier laten weghalen. Was een heel kleine ingreep met weinig ongemakken. Moet nu wel levenslang hormonen slikken ter compensatie.
Hadewychh schreef:
17-02-2018 15:17
Het is helemaal niets levensbedreigend of zo. Ik heb uiteindelijk die schildklier laten weghalen. Was een heel kleine ingreep met weinig ongemakken. Moet nu wel levenslang hormonen slikken ter compensatie.
Oke, dus je kunt ook zonder schildklier. Heeft dit alles invloed gehad op je gewicht?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen schildklier meer, ben niet gegroeid. Maar als het niet nodig is zou ik de schildklier zeker niet laten verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf na ontdekken cyste 5 jr geen problemen gehad, daarna kreeg ik terugkerende bloedingen in deze cyste. Deze trokken nog extra vocht aan waardoor ik ademhalingsmoeilijkheden kreeg. Na een aantal keer leegzuigen binnen enkele weken is bij een spoed ok (waar ik 5 weken op moest wachten, ivm financiële problemen ziekenhuis) de helft verwijderd. Hierna bleef het overgebleven deel genoeg hormoon produceren, dus ik hoef geen medicatie te nemen. Mijn huisarts had in eerste instantie gezegd niet je schildklier weg laten halen op jouw leeftijd (begin 20), wen maar aan de druk op je keel. Hierdoor ben ik veelste lang door blijven lopen met de klachten en daardoor kreeg ik angstproblemen, die 5 weken hebben er toen enorm ingehakt.
Blondie456 schreef:
17-02-2018 16:17
Oke, dus je kunt ook zonder schildklier. Heeft dit alles invloed gehad op je gewicht?
Je neemt gewoon medicatie in de plaats. In het begin laat je regelmatig bloed prikken om te bepalen hoe sterk die medicijnen moeten zijn. Om het juiste evenwicht te vinden.
Geen invloed op mijn gewicht.
Ken heel veel mensen die een of beide schildklieren hebben laten wegnemen.
Alle reacties Link kopieren
Hadewychh: een mens heeft maar 1 schildklieren maar meerder bijschildklieren.
Ik vind het toch minder simpel als jij het omschrijft.
Ik kon gisteren zo moeilijk adem halen en slikken dat ik ervan in paniek raakte. Heb kalmeringspillen gehad van de huisarts. Kon vandaag terecht bij internist en hoopte dat hij er gelijk wat aan zou doen maar hij mag dat niet meer doen zonder echo. Gelukkig kan ik morgen al terecht voor een punctie mbv echo. De bult heeft een grootte van 11 cm.
Alle reacties Link kopieren
Blondie: inderdaad heel beangstigend als je moeilijk adem kunt halen. De uitslag is vaak al binnen twee dagen binnen.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar en erg naar, deze klachten had ik toen ook. Bij mij is de linker kwab verwijderd, hij was 5x5x5 cm op de dag van de ok. Op dat moment was er geen bloeding, dus viel de grootte nog mee. Als het goed is zuigen ze morgen je cyste leeg en verdwijnen je klachten dan weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook. Mijn schildklier is hierdoor standaard groter maar hoeveel last ik ervan heb verschilt. Ook dat blijkt normaal. Op vervelende momenten heb ik oorpijn, keelpijn en hoofdpijn achter mn oog. Op goede momenten voel ik (bijna) niks. Aanprikken bleek geen optie omdat ik allemaal kleine holtes heb gevuld met vocht. Ik kan evt geopereerd worden. Dat heb ik er momenteel niet voor over.

Succes!
Vandaag de punctie gehad. Het is me alles mee gevallen gelukkig. Volgende week op nacontrole.
Hebben ze hem ook goed leeg kunnen zuigen Blondie?
Want dat zou qua klachten enorm kunnen schelen!
WakeUpje schreef:
21-02-2018 22:11
Hebben ze hem ook goed leeg kunnen zuigen Blondie?
Want dat zou qua klachten enorm kunnen schelen!
Ja , ik voel me nu ook gelijk weer goed. Ben zelfs al naar de sportschool geweest.
Alle reacties Link kopieren
Fijn blondie!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
raccoon schreef:
19-02-2018 17:36
Hadewychh: een mens heeft maar 1 schildklieren maar meerder bijschildklieren.
Ik vind het toch minder simpel als jij het omschrijft.
Hoe de prof het mij heeft uitgelegd liggen de schildklieren als een 'vlinder' over je strottenhoofd. Ik had met 1 kant last en die is verwijderd. De andere kant zit er nog.
Het vocht is weer terug, ik heb weer een dikke nek. Woensdag kan ik terecht bij de internist.
Alle reacties Link kopieren
bij mij is de beslissing genomen om te opereren. 6 april de intake bij de chirurg. Ben benieuwd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven