Gezondheid alle pijlers

Griep: waar om je hem wel of niet hebt

17-02-2018 19:06 74 berichten
Elke griep golf denk ik weer: en NU ben ik ook de sigaar. Maar tot nu toe heb ik nooit griep gehad, en na dat ik mijn amandelen er uit heb laten halen heb ik zelfs nooit meer een luchtweg infectie.

ik vond een interessant artikel waar om sommige mensen nooit griep krijgen: http://www.nbcnews.com/id/44275043/ns/h ... t-get-flu/

Stukjes:
Many people might conclude that if you are exposed to a virus and you don’t get sick, it’s because the virus didn’t stick or it was so weak, it just passed right through your system and your system didn’t notice. That’s not a correct notion,” says Alfred Hero, professor at the University of Michigan College of Engineering and author of the study, which was published Thursday in the journal PLoS Genetics.
They found significant and complex immune responses in the people who got sick and the people who didn’t. Scientists noticed changes in their blood 36 hours before some people actually felt sick. Although they understand that some people’s immune systems resist the virus, they still don’t know how or why that happens.

“There is a behind the scene active immune response even when you don’t get sick,” Hero says. “What we found were differences in their biological metabolism and gene expression. These differences had to do with antioxidants.”

Krijg jij griep?

Totaal aantal stemmen: 120

Altijd :( (3%)
Vaak wel ja (8%)
Soms (35%)
Echt nooit! (54%)
Mijn man en ik hebben toevallig een paar weken terug de griep gehad. De laatste keer dat ik die had gehad kan ik mij niet meer herinneren. Wel ben ik elk jaar wel een aantal keer verkouden. Mijn man is echt zo goed als nooit ziek, dus dit was echt en uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg eigenlijk nooit griep, behalve deze keer. Ik moest een moeilijke beslissing nemen, de stress die daarmee gepaard ging deed het erg goed met het griepvirus. Feestje was het, koortsig besluiten ;-D
Ik durf niet te stemmen “echt nooit”, bang dat ik het voor straf krijgt.
Weleens een flinke verkoudheid incl koorts maar echt griep nooit!
Het ligt er toch ook aan met hoeveel mensen je in contact komt?
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar voor het eerst sinds heel lang. Wel elke winter een keer verkouden.
Frox schreef:
17-02-2018 19:22
Ik krijg eigenlijk nooit griep, behalve deze keer. Ik moest een moeilijke beslissing nemen, de stress die daarmee gepaard ging deed het erg goed met het griepvirus. Feestje was het, koortsig besluiten ;-D
En heb je wel de juiste keuze gemaakt denk je? Anders beroep je je op koorts :P
Ik heb 'echt nooit' gestemd maar heb hem een keer gehad. Dat was zo verschrikkelijk dat ik sindsdien sniffende mensen zoveel mogelijk vermijd.
N00R85 schreef:
17-02-2018 19:23
Het ligt er toch ook aan met hoeveel mensen je in contact komt?
Nee. Het onderzoek concludeert juist dat mensen die niet ziek worden wel degelijk het virus krijgen. Het is alleen zo dat de reactie van het immuunsysteem precies om gekeerd is aan mensen die wel ziek worden. En de oorzaak daar van is genetisch, maar hoe het mechanisme precies werkt is niet bekend nog.
MinkeDeWit schreef:
17-02-2018 19:24
Ik heb 'echt nooit' gestemd maar heb hem een keer gehad. Dat was zo verschrikkelijk dat ik sindsdien sniffende mensen zoveel mogelijk vermijd.
In het stukje staat dat mensen 3 dagen voor ze de symptomen krijgen al het virus gewoon hebben dus bij sniffen ben je te laat denk ik ;-)
strikjemetstippels schreef:
17-02-2018 19:25
Nee. Het onderzoek concludeert juist dat mensen die niet ziek worden wel degelijk het virus krijgen. Het is alleen zo dat de reactie van het immuunsysteem precies om gekeerd is aan mensen die wel ziek worden. En de oorzaak daar van is genetisch, maar hoe het mechanisme precies werkt is niet bekend nog.
Dus gewoon pech, zeg maar. Ik ben geen enorme groente- en fruiteter, dus daar kan het niet aan liggen.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
17-02-2018 19:23
En heb je wel de juiste keuze gemaakt denk je? Anders beroep je je op koorts :P
Ik hoop het. De tijd zal het leren. Als het de verkeerde beslissing was, dan... tja, dan hebben we pech ;-D
MinkeDeWit schreef:
17-02-2018 19:26
Dus gewoon pech, zeg maar. Ik ben geen enorme groente- en fruiteter, dus daar kan het niet aan liggen.
Ja klopt, het is ordinaire pech of geluk. Dat leek me al langer logischer, want ik ben ook niet zo'n mega gezond persoon (nou ja tegenwoordig wel maar jaren lang niet). Mijn ouders, broer en zus hebben het ook dat ze nooit ziek zijn. We waren wel allemaal als erg jong kind veel ziek, dus dat kan er ook nog mee te maken hebben.
In mijn volwassen leven ( ik ben nu 29) heb ik nog nooit de griep gehad. De laatste keer dat ik echt ziek was, was op de basisschool, in groep 6. Dat ging gepaard met een goede keelontsteking ( die ik in dat jaar wat vaker had, amandelen moesten er eigenlijk uit na nog een keer ontsteking, die toen niet meer kwam).

Nu afkloppen, want je zult zien dat ik 'm ga krijgen nu ;-) Een dochter van 5 maanden, die al enkele maanden naar het KDV gaat en tot nu toe zijn mij en man de virussen bespaard gebleven. Haar helaas niet...
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 19:39
16.37% gewijzigd
Van mijn tienerjaren tot begin 30 was ik nooit ziek. Toen kreeg ik een kind en pikte ineens ieder virus mee. Mijn man heeft hetzelfde en ik hoor het van veel meer ouders van jonge kinderen.

Ik heb toch het idee dat hier een verband zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar voor het eerst in mijn leven de griep gehad. Daarvoor een hele drukke periode gehad dus denk dat daardoor de griep mij te pakken heeft kunnen krijgen.
Ze hebben mensen geïnjecteerd met het virus voor dit onderzoek. Kan natuurlijk zijn dat je sneller een mutatie hebt door je kind maar de conclusie van het onderzoek is dat je gewoon niet ziek wordt van het griep virus als je de 'juiste' genetische opmaak hebt.

Op zich ook wel logisch, ik bedoel toen de Spanjaarden in Latijns Amerika voet aan land zetten vielen de mensen daar bij bosjes neer. Wellicht dat als je voorouders ook nog eens een grote virus golf hebben overleefd je daar nu nog profijt van hebt in je genetische opmaak.
Geen griep wel erg vatbaar voor Norro ieder jaar pik die wel ergens op.
Alle reacties Link kopieren
Yep. Ik ben chronisch ziek en pak helaas alle virussen mee met een longontsteking tot gevolg
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een enorm lange periode met heel veel stress en drukte, slecht slapen en slecht(er) eten achter de rug en terwijl mijn collega's stuk voor stuk zijn omgevallen door de griep sta ik nog steeds overeind *klopt af*.
Interessant topic dit, heb me altijd al afgevraagd waarom de een griep krijgt en de ander niet.

De laatste keer dat ik griep had is 5 jaar geleden, toen verwonderde ik me erover hoe snel griep toe kan slaan. Ik ging binnen een uur van kiplekker naar echt behoorlijk ziek met hoge koorts en koude rillingen, etc. Heb toen twee weken in de lappenmand gezeten.

Nadat ik beter was ben ik naar de huisarts gegaan met de vraag of ik het jaar erop een griepprik zou kunnen krijgen maar die vertelde me dat ik niet in de risicogroep viel. Waarop ik vervolgens zei 'ik ben alleenstaand en er is dus niemand die voor me kan zorgen en ook niemand die mijn huisdieren verzorgt als ik ziek ben, dat lijkt me risicogroep genoeg'. Huisarts moest lachen en heeft me het jaar erop wel opgeroepen voor een prik ;-D
Maar de afgelopen jaren ben ik te lui om er weer achteraan te gaan en hoop ik maar dat de griep mijn deur voorbij blijft gaan.
...
Alle reacties Link kopieren
Dubbel. Stom forum. :furious:
...
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een misverstand dat je met griep 2 weken plat ligt, griep kan ook mild verlopen. Je kan van een zware verkoudheid zieker zijn, dan van griep. Maar veel mensen roepen dat het geen griep geweest kan zijn als je niet minstens 7 dagen koorts hebt gehad.
Ik wel, regelmatig zelfs. Heb een auto-immuunziekte en daarom een hele lage afweer.
Ik ben wel elk jaar een keer verkouden, maar in de 50 jaar dat ik rondloop nog nooit de griep gehad gelukkig.
Ik ben echt al jaren niet meer ziek geweest. Verkouden eigenlijk ook zelden tot nooit. Soms denk ik dat het eraan zit te komen, maar dan is het een dagje keelpijn en lamlendig voelen, en dan is er de volgende dag niks meer aan de hand.

Zelf denk ik dat het komt doordat ik vrij weinig onder de mensen kom. Ook geen kinderen in mijn omgeving (daar pik je ook makkelijk iets van op) en ben niet vaak in drukke ruimtes.

Maar volgens het onderzoek zal het dan wel geluk zijn.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 20:08
11.56% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven