Gezondheid alle pijlers

Dochter plast heel veel

17-02-2018 22:44 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alvast een waarschuwing vooraf: dit gaat best een lang verhaal worden, maar ik wil graag zo volledig mogelijk zijn.

Onze dochter is 17, heeft ASS (klassiek autisme) en een matige verstandelijke beperking. Begin september kreeg ze een blaasontsteking waarvoor ze een AB-kuur kreeg. Hiermee ging het niet over, dus kreeg ze nog 1 AB pil. Hierna was de urine schoon, ook op kweek.

Maar het vele plassen bleef. Soms om het half uur, maar meestal om het uur. Als ze naar bed ging stond ze na een kwartier weer beneden om te plassen, en ook moest ze opeens 's nachts.
Weer terug naar de huisarts, maar urine was prima. De huisarts dacht dat het een soort tic was, en we moesten een plas -en drinkdagboek bijhouden. Dat een paar dagen gedaan en daaruit bleek dat ze inderdaad heel vaak ging plassen, maar het wel overeenkwam met wat ze dronk. We kregen de tip haar te leren de plasmomenten uit te stellen. Dus op bepaalde tijden te gaan plassen.

Dat werkte wel, in die zin dat ze inderdaad op de afgesproken tijd ging. Maar in de tussentijd dus wel totaal gefixeerd was op de klok. Steeds kijken of ze al mocht, en er ook steeds mee bezig. Ook niet handig. We merkten ook dat ze niet meer zo lekker in haar vel zat, alles draaide om plassen.

Weer terug naar de huisarts, weer alles goed met haar urine. Nu de tip om het dan maar los te laten, in de hoop dat het vanzelf over zou gaan. Dat gedaan, maar er veranderde niks.

Pas geleden geswitched van huisarts (om diverse redenen maar ook omdat we ons niet serieus genomen vonden).

Een paar dagen geleden werd het plassen opeens weer veel heftiger. Om het kwartier/half uur. Ze had ook buikpijn en rillerig. Vanwege carnaval was de huisarts dicht, dus de HAP gebelt. We hoefden niet te komen, alles duidelijk; blaasontsteking dus we konden AB ophalen bij de apotheek. Na 4 dagen geen verbetering, echt plassen om het kwartier/half uur, 's nachts 5 x uit bed. Dus naar de huisarts. Bij de snelle test leek de urine schoon, wel zat er bloed in. Maar dat kon ook te maken hebben met haar menstruatie. Op kweek gezet, daar krijgen we maandag de uitslag van.

Wel weer een nieuwe AB-kuur, deze heeft ze nog niet eerder gehad.
Ze is daar nu 2 dagen mee bezig, klaagt over buikpijn (kan een bijwerking zijn), plast nog evenveel, wil niet alleen slapen en is heel erg verdrietig en doodmoe.

En wij ook. We maken ons zoveel zorgen over onze lieve meid. Ze was altijd zo vrolijk en blij, genoot van vanalles en nogwat. En nu is ze zo verdrietig, ze zegt dat ze echt probeert om minder te plassen maar het lukt niet.

Gelukkig neemt onze nieuwe huisarts ons wel serieus. Maandag moeten we terug en als het dan niet beter gaat stuurt ze ons door naar de kinderarts en eventuerl bekkenbodemfysio.

Ik zoek eigenlijk herkenning, tips, een bemoedigend woord. Want we weten het echt even niet meer. Toch iets lichamelijks? Of toch psychisch? Of beiden? We willen haar zo graag helpen, maar het lijkt alleen maar slechter te gaan..

Dank voor het lezen van dit veel te lange verhaal, dat lucht ook al wel wat op.
Alle reacties Link kopieren
Kan me voorstellen dat het vervelend is inderdaad!

Uit een kweek kan je soms meer halen dan uit een stickje. Bovendien kan je als er een bacterie gevonden wordt, controleren op welke antibiotica deze bacterie reageert. Nu heeft ze nieuwe antibiotica gekregen (toevallig ciproxine/ciprofloxacine?) omdat de huisarts vermoedt dat de oorzaak van haar blaasontsteking, niet gereageerd heeft op de vorige. Onderzoeken nadat je al antibiotica hebt genomen, is altijd moeilijker/ je kan vals negatieve uitslagen krijgen.

Je vertelt dat ze soms rillerig is, ik zou dan ook zeker eens haar temperatuur controleren! Bij een gewone blaastonsteking mag je geen koorts hebben, bij een opstijgende nierbekkenontsteking dan weer wel en kan je er inderdaad flink ziek van zijn !

Ten slotte vroeg ik me nog af of ze kleine beetjes past of gewoon veel en dat ze daarom veel moet? Even haar suiker testen lijkt me anders ook geen slecht idee.

Moest het inderdaad gewoon zo zijn dat haar blaas snel geprikkeld is nog, bestaat er ook medicatie om minder vaak te plassen (oxybutine of dergelijke). Je kan altijd een doorverwijzing naar de uroloog vragen als het blijft aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging je topic lezen omdat ik zelf ook veel plas, maar ik begrijp niet zo goed waar je nu precies zorgen om hebt? Is dat puur het vele plassen zelf? En zo ja, waarom dan precies?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
17-02-2018 22:51
Kan me voorstellen dat het vervelend is inderdaad!

Uit een kweek kan je soms meer halen dan uit een stickje. Bovendien kan je als er een bacterie gevonden wordt, controleren op welke antibiotica deze bacterie reageert. Nu heeft ze nieuwe antibiotica gekregen (toevallig ciproxine/ciprofloxacine?) omdat de huisarts vermoedt dat de oorzaak van haar blaasontsteking, niet gereageerd heeft op de vorige. Onderzoeken nadat je al antibiotica hebt genomen, is altijd moeilijker/ je kan vals negatieve uitslagen krijgen.

Je vertelt dat ze soms rillerig is, ik zou dan ook zeker eens haar temperatuur controleren! Bij een gewone blaastonsteking mag je geen koorts hebben, bij een opstijgende nierbekkenontsteking dan weer wel en kan je er inderdaad flink ziek van zijn !

Ten slotte vroeg ik me nog af of ze kleine beetjes past of gewoon veel en dat ze daarom veel moet? Even haar suiker testen lijkt me anders ook geen slecht idee.
De eerste keer in september kreeg ze eerst Furabid en daarna Monuril.
Deze keer ook eerst weer Furabid en nu Trimethoprim.

Koorts heeft ze de afgelopen dagen niet gehad, we hebben zelf gemeten en de huisarts ook.

Verder drinkt ze niet abnormaal veel en plast ze normale hoeveelheden. Drinken is een tijd ook een probleem geweest trouwens, ze wilde niet drinken omdat ze dan moest plassen. Nu gaat ze standaard na ieder glas drinken naar de wc. Iets waarvan wij denken dat dat psychisch is.

We geven haar nu ook al een weer cranberrycapsules trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben maar een leek, maar vroeg me af of het ook kan zijn dat er iets anders aan de hand is? Heeft ze pijn bij het plassen?

Ik heb ooit een ontsteking in het kleine bekken gehad. Ik had al weken pijn na het plassen en steeds een soort druk op m'n blaas. Urinetests leverden niks op. Op een dag belandde ik dubbelgeklapt op de HAP en die arts ging pas verder onderzoeken (buik bevoelen en vaginaal onderzoek) en kwam de aap uit de mouw.

Is ze ook op diabetes getest?
Als ze elke keer grote hoeveelheden plast en ook veel drinkt is suiker controle inderdaad een goede optie.
Hebben jullie verder begeleiding bij jullie dochter? Gericht op haar verstandelijke beperking bedoel ik. Deze problematiek klinkt namelijk herkenbaar bij kinderen met een zelfde soort beperking.

En is het plasgedrag hetzelfde op haar school/odc als thuis?
Hiermee bedoel ik overigens niet dat er geen lichamelijke oorzaak kan zijn, het is vanzelfsprekend belangrijk om dat eerst uit te zoeken! :redrose:
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-02-2018 22:55
Ik ging je topic lezen omdat ik zelf ook veel plas, maar ik begrijp niet zo goed waar je nu precies zorgen om hebt? Is dat puur het vele plassen zelf? En zo ja, waarom dan precies?
Inderdaad vanwege het vele plassen (om het half uur/uur is toch best veel) en ook omdat het haarzelf zo in de weg zit. Ze is moe (omdat ze 's nachts een paar keer opstaat) en ze is ook met niks anders meer bezig. Op de klok kijken en benoemen wanneer ze voor het laatst is geweest, als we ergens heengaan vragen hoe lang de reis duurt en of ze ergens kan plassen, en omdat ze er gewoon heel verdrietig over is. Ze wil er niet mee bezig zijn, maar kan haar hoofd niet stoppen. Ze is ook bang dat ze echt ziek is, want ze is panisch voor onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
17-02-2018 22:58
Ik ben maar een leek, maar vroeg me af of het ook kan zijn dat er iets anders aan de hand is? Heeft ze pijn bij het plassen?

Ik heb ooit een ontsteking in het kleine bekken gehad. Ik had al weken pijn na het plassen en steeds een soort druk op m'n blaas. Urinetests leverden niks op. Op een dag belandde ik dubbelgeklapt op de HAP en die arts ging pas verder onderzoeken (buik bevoelen en vaginaal onderzoek) en kwam de aap uit de mouw.

Is ze ook op diabetes getest?
Plassen doet geen pijn zegt ze. Nu wel buikpijn dus, onder de navel. Maar ze vind het moeilijk om zoiets aan te geven.
Diabetes is (nog) niet getest. Ze drinkt niet veel, ik denk met moeite anderhalve liter per dag.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ken ik het neurotische gebeuren rondom plassen van een jonger kind dat ik ken met autisme. Omdat de prikkelverwerking anders werkt is het lastiger om uit te vinden of er daadwerkelijk een lichamelijke oorzaak is. Haar ouders dubben ook zó vaak met dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
sjansje schreef:
17-02-2018 23:05
Plassen doet geen pijn zegt ze. Nu wel buikpijn dus, onder de navel. Maar ze vind het moeilijk om zoiets aan te geven.
Diabetes is (nog) niet getest. Ze drinkt niet veel, ik denk met moeite anderhalve liter per dag.
Bij mij deed het plassen dus ook geen zeer. Wel wekenlang een vreemde druk op m'n blaas en vooral ná het plassen. Maar ik had zelf ook helemaal niet bedacht dat er een andere oorzaak kon zijn behalve blaasontsteking.
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan schreef:
17-02-2018 22:58
Als ze elke keer grote hoeveelheden plast en ook veel drinkt is suiker controle inderdaad een goede optie.
Hebben jullie verder begeleiding bij jullie dochter? Gericht op haar verstandelijke beperking bedoel ik. Deze problematiek klinkt namelijk herkenbaar bij kinderen met een zelfde soort beperking.

En is het plasgedrag hetzelfde op haar school/odc als thuis?
Op school is het voor haar denk ik vrij overzichtelijk. Plassen doet ze dan voor de les begint, in de kleine pauze, 2 x in de middagpauze (begin en einde) en voor het naar huis gaan. Dan zit er dus inderdaad meer tijd tussen. Daarom onze twijfel of het psychisch is.
Verdere begeleiding hebben we niet, was nooit nodig omdat ze een heel lief, makkelijk kind is, die vrolijk door het leven fladderde.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
17-02-2018 23:08
Bij mij deed het plassen dus ook geen zeer. Wel wekenlang een vreemde druk op m'n blaas en vooral ná het plassen. Maar ik had zelf ook helemaal niet bedacht dat er een andere oorzaak kon zijn behalve blaasontsteking.
Dank je wel voor deze tip!!! Goed om mee te nemen naar de huisarts!
Kan het zijn dat ze een overprikkelde blaas heeft naar aanleiding van de blaasontsteking? Daar zijn medicijnen voor die kunnen helpen de blaas weer tot rust te brengen. Dat deed bij mij wonderen.
fashionvictim schreef:
17-02-2018 22:55
Ik ging je topic lezen omdat ik zelf ook veel plas, maar ik begrijp niet zo goed waar je nu precies zorgen om hebt? Is dat puur het vele plassen zelf? En zo ja, waarom dan precies?
Om het half uur/uur plassen is niet normaal. Dat lijkt me vrij duidelijk toch?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
17-02-2018 23:09
Kan het zijn dat ze een overprikkelde blaas heeft naar aanleiding van de blaasontsteking? Daar zijn medicijnen voor die kunnen helpen de blaas weer tot rust te brengen. Dat deed bij mij wonderen.
Daar heb ik inderdaad ook veel over gelezen dit weekend. Fijn dat je dat nu ook benoemt. Moest jij ook zoveel plassen?
sjansje schreef:
17-02-2018 23:08
Op school is het voor haar denk ik vrij overzichtelijk. Plassen doet ze dan voor de les begint, in de kleine pauze, 2 x in de middagpauze (begin en einde) en voor het naar huis gaan. Dan zit er dus inderdaad meer tijd tussen. Daarom onze twijfel of het psychisch is.
Verdere begeleiding hebben we niet, was nooit nodig omdat ze een heel lief, makkelijk kind is, die vrolijk door het leven fladderde.
Heeft ze op school dezelfde fixatie op wanneer ze weer kan/mag plassen?

En wat fijn dat het tot nog toe zo goed gaat! Rot voor jullie allemaal dat dit dan 'roet in het eten gooit'
Wat vervelend voor dochter. Heb zelf ook wel eens van die dagen/momenten dat ik ieder half uur moet. En soms moet ik ook vaker plassen als er bezoek is, zo vreemd. Gelukkig duurt dat bij mij vaak maar een dag of een halve dag. Ophouden had geen zin want dan stond ik 5 minuten later echt op springen. Lijkt me verschrikkelijk om dat echt dagen/weken/maanden te hebben.
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan schreef:
17-02-2018 23:12
Heeft ze op school dezelfde fixatie op wanneer ze weer kan/mag plassen?

En wat fijn dat het tot nog toe zo goed gaat! Rot voor jullie allemaal dat dit dan 'roet in het eten gooit'
Dat weet ik eigenlijk niet. De leerkrachten is dat niet opgevallen, en zelf vind ze het lastig om dat soort dingen uit te leggen. Maar ik denk het wel, ons mupke kennende.
sjansje schreef:
17-02-2018 23:11
Daar heb ik inderdaad ook veel over gelezen dit weekend. Fijn dat je dat nu ook benoemt. Moest jij ook zoveel plassen?
Ja, het verschilde een beetje. Voor blaasontsteking gemiddeld elke 1,5 uur. Tijdens kon ik om de 5 minuten als ik eraan toegaf. Nu na de medicatie gemiddeld elke 3-4 uur, wat normaal is volgens de bekkenbodemtherapeut die ik ook bezoek.
Alle reacties Link kopieren
Is ze wel eens te laat bij het toilet omdat ze de hoeveelheid niet op kan houden? Hoe gaat het s' nachts en kan ze goed uitplassen?
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
17-02-2018 23:14
Wat vervelend voor dochter. Heb zelf ook wel eens van die dagen/momenten dat ik ieder half uur moet. En soms moet ik ook vaker plassen als er bezoek is, zo vreemd. Gelukkig duurt dat bij mij vaak maar een dag of een halve dag. Ophouden had geen zin want dan stond ik 5 minuten later echt op springen. Lijkt me verschrikkelijk om dat echt dagen/weken/maanden te hebben.
Ja, het is enorm belastend. Vooral haar verdriet is moeilijk. Vanavond had ze een enorme huilbui. Was bang dat wij haar niet meer lief vonden en dat ze weg moest thuis. Pfff...zo verdrietig. Ze krijgt dat soort dingen mee op school. Kinderen die uit huis gaan enzo. Wij proberen alleen maar lief te zijn, maar soms ontglipt mij uit frustratie ook wel eens een ongeduldige reactie. Fout, dat weet ik. En zij is daar heel gevoelig voor. Dan voel ik me even zo klote.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
17-02-2018 23:17
Ja, het verschilde een beetje. Voor blaasontsteking gemiddeld elke 1,5 uur. Tijdens kon ik om de 5 minuten als ik eraan toegaf. Nu na de medicatie gemiddeld elke 3-4 uur, wat normaal is volgens de bekkenbodemtherapeut die ik ook bezoek.
Erg herkenbaar. Heb je daar onderzoeken voor gehad als ik vragen mag? En welke?
sjansje schreef:
17-02-2018 23:20
Ja, het is enorm belastend. Vooral haar verdriet is moeilijk. Vanavond had ze een enorme huilbui. Was bang dat wij haar niet meer lief vonden en dat ze weg moest thuis. Pfff...zo verdrietig. Ze krijgt dat soort dingen mee op school. Kinderen die uit huis gaan enzo. Wij proberen alleen maar lief te zijn, maar soms ontglipt mij uit frustratie ook wel eens een ongeduldige reactie. Fout, dat weet ik. En zij is daar heel gevoelig voor. Dan voel ik me even zo klote.
Logisch, maar dat hoeft niet. Ook jij bent maar mens en minder geduldig reageren dan je wil hoort erbij :redrose:
sjansje schreef:
17-02-2018 23:21
Erg herkenbaar. Heb je daar onderzoeken voor gehad als ik vragen mag? En welke?
Geen onderzoeken gehad, behalve urinetesten. De bekkenbodemfysio heeft wel inwendig onderzoek gedaan om te voelen hoe sterk de spieren zijn etc. Daar was alles goed.

De truc van de pillen is dat ze niet werken als je blaas niet overprikkeld is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven