Gezondheid alle pijlers

Krabwond van binnenkat

17-02-2018 23:51 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij hebben voor het eerst een kat en hierdoor dus weinig ervaring. Het is een jonge binnenkat. Hij komt dus niet buiten en heeft verder geen contact met andere dieren. Tijdens het spelen komt het wel eens voor dat hij ons krabt. Vandaag heeft onze kat, de vinger van mijn man flink gekrapd tijdens het spelen. Niet een erg grote wond, maar zijn vinger heeft wel gebloed.

Ik heb wel eens van anderen gehoord en gelezen, dat krabwonden en bijtwonden van katten gevaarlijk kunnen zijn. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Wij hoeven toch niet bij ieder wondje de huisarts in te schakelen? Maakt het ook nog wat uit dat onze kat niet buiten komt (muv eigen tuin)?
Een krabwond gewoon goed schoonmaken. Onder de lopende kraan en eventueel met was alcohol of betadine afnemen. Een bijtwond moet je wel altijd laten nakijken door een arts, dit zijn wonden die sneller kunnen gaan ontsteken omdat er heel erg veel bacteriën in het bekkie van de kat zitten.

Maar verder, nee, je hoeft echt niet met elk krabje naar de huisarts. Voor de zekerheid zou ik wel zorgen dat je tetanus up to date is.
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk niet, als wondjes niet te diep zijn en goed genezen hoef je daar mee niet naar de huisarts of de wondjes nou van een kat, val, stuk glas of wat dan ook komen. Gaat het bijvoorbeeld zwellen of ontsteken wel.
Alle reacties Link kopieren
Tetanusprik hebben wij 2 jaar terug gehad, maar geen idee hoe lang die entingen geldig zijn 😅

Ik las ook iets over kattenkrabziekte. Daar is geloof ik preventief niets tegen toch?
Bellocci schreef:
18-02-2018 00:03
Tetanusprik hebben wij 2 jaar terug gehad, maar geen idee hoe lang die entingen geldig zijn 😅

Ik las ook iets over kattenkrabziekte. Daar is geloof ik preventief niets tegen toch?
Tegen mij is gezegd 10 jaar, als je volledig geënt bent.

Wat betreft kattenkrabziekte, nee, volgens mij is daar niets preventiefs tegen te doen maar naar wat ik hoor is het redelijk zeldzaam.
Dit is een site van huisartsen die gaat over wondjes https://www.thuisarts.nl/wonden
Er staat in elk geval info over wat te doen bij een beet van een kat. Zag zo snel even niet of het ook over krabwonden gaat.
Zodra het er ook maar een beetje opgezwollen of raar uitziet: naar de EHBO.
Lag ooit in het ziekenhuis met een man op zaal die zijn hand voor de helft kwijt was door 1 flinke kras over zijn hand van zijn binnenkant.
Hij had het ontsmet, was ingeënt maar vergeet niet dat een binnenkat ook in zijn eigen poep zit te graven en wat er al stond: hun bekkies zitten ook vol gevaarlijke bacterien, niet alleen hun nagels.
Wees aub voorzichtig!!
Alle reacties Link kopieren
Overdrijf je niet een beetje?
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
inkepinkje schreef:
18-02-2018 08:05
Overdrijf je niet een beetje?
Nee, ze stelt best een goede vraag. Toevallig dat ik het er laatst met een huisarts over had. Krabwonden kunnen gevaarlijk zijn. Gelukkig zijn de meeste mensen wel ingeënt tegen tetanus.
Maar mensen die er vaak heel makkelijk over. Hij zei dat je het altijd goed moet ontsmetten met alcohol of betadine. Als de wond toch best diep is, of heel erg langzaam/nauwelijks of anders heelt moet je even contact opnemen met de huisarts. De kans dat er iets gebeurt is klein maar een keer in de zoveel tijd komt er toch een probleem geval bij hun binnen.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
18-02-2018 01:04
Lag ooit in het ziekenhuis met een man op zaal die zijn hand voor de helft kwijt was door 1 flinke kras over zijn hand van zijn binnenkant.
Hij had het ontsmet, was ingeënt maar vergeet niet dat een binnenkat ook in zijn eigen poep zit te graven en wat er al stond: hun bekkies zitten ook vol gevaarlijke bacterien, niet alleen hun nagels.
Wees aub voorzichtig!!
Oh dat is best wel erg inderdaad.. hoe doen mensen met katten dit dan? Het is toch bijna niet te voorkomen om geen krabwond te krijgen.. niet dat mijn kat heel wild is, maar tijdens het spelen of optillen krabt hij ons wel eens. Ben ook wel benieuwd naar ervaring van katteneigenaren met kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Bellocci schreef:
18-02-2018 11:34
Oh dat is best wel erg inderdaad.. hoe doen mensen met katten dit dan? Het is toch bijna niet te voorkomen om geen krabwond te krijgen.. niet dat mijn kat heel wild is, maar tijdens het spelen of optillen krabt hij ons wel eens. Ben ook wel benieuwd naar ervaring van katteneigenaren met kleine kinderen.
Vaal krabwonden door de katten gehad, alleen met een bijtwond bij de huisarts geweest, dat was gaan ontsteken.
Krabwonden goed schoonmaken en in de gaten houden. 9 van de 10 keer geneest het normaal.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Bellocci schreef:
18-02-2018 11:34
Oh dat is best wel erg inderdaad.. hoe doen mensen met katten dit dan? Het is toch bijna niet te voorkomen om geen krabwond te krijgen.. niet dat mijn kat heel wild is, maar tijdens het spelen of optillen krabt hij ons wel eens. Ben ook wel benieuwd naar ervaring van katteneigenaren met kleine kinderen.
Als het niet nodig is je kat niet optillen en spelen met een hengel, touwtje of een propje zodat je handen uit de buurt blijven van de nagels van de kat. Kinderen meteen leren om de kat met rust te laten, daar ben ik altijd heel streng in geweest bij onze kinderen. Nu achtervolgen de katten de pubers, zal wel te maken hebben met de gezamenlijke interesse "samen zijn we lui".
Ik heb mijn hele leven al katten en best wel eens een nagel flink in mijn lijf gehad maar niks aan overgehouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer een hele diepe krabwond in mn been gehad. Gewoon pleister eroverheen en klaar. Ook een paar keer een flinke jaap gehad en gewoon pleister erop met eventueel calendula. Als kind ook genieg krabbels gehad, zijn we ook nooit mee naar de dokter geweest. En ik heb standaard kleine krassen in mn schouders omdat ik hem in de ochtend altijd optil om te knuffelen en dan gaat hij in mn schouder trimmen. Maak ik nooit schoon en gaat vanzelf wel weg.
Alle reacties Link kopieren
Bellocci schreef:
18-02-2018 11:34
Oh dat is best wel erg inderdaad.. hoe doen mensen met katten dit dan? Het is toch bijna niet te voorkomen om geen krabwond te krijgen.. niet dat mijn kat heel wild is, maar tijdens het spelen of optillen krabt hij ons wel eens. Ben ook wel benieuwd naar ervaring van katteneigenaren met kleine kinderen.
Ik heb twee katertjes van 11 maanden. En nog nooit een krab gehad. Kwestie van nageltjes knippen en opvoeden: handen zijn GEEN speelgoed. Altijd spelen met een speeltje ertussen en als ze tijdens het aaien wat te opgewonden worden: speeltje erbij.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
18-02-2018 01:04
Zodra het er ook maar een beetje opgezwollen of raar uitziet: naar de EHBO.
Lag ooit in het ziekenhuis met een man op zaal die zijn hand voor de helft kwijt was door 1 flinke kras over zijn hand van zijn binnenkant.
Hij had het ontsmet, was ingeënt maar vergeet niet dat een binnenkat ook in zijn eigen poep zit te graven en wat er al stond: hun bekkies zitten ook vol gevaarlijke bacterien, niet alleen hun nagels.
Wees aub voorzichtig!!
Ja en ik ken iemand die een vingerkootje is kwijtgeraakt door een klein sneetje van een schoon mes. De kans op complicaties is heel klein, maat als een wonde niet goed heelt, op gaat zwellen of bijvoorbeeld zwart gaat verkleuren heb je nog gezond verstand en ga je wel naar de huisarts. Dat vingerkootje is niet kwijt door het wondje maar door het verwaarlozen toen er bloedvergiftiging kwam en de vinger zwart kleurde. Preventief voor elke krab gaan is echt onzin.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
18-02-2018 00:06
Tegen mij is gezegd 10 jaar, als je volledig geënt bent.

Wat betreft kattenkrabziekte, nee, volgens mij is daar niets preventiefs tegen te doen maar naar wat ik hoor is het redelijk zeldzaam.
Mijn dochter heeft vroeger kattenkrabziekte gehad.
En waarschijnlijk niet eens van onze eigen kat.
Er werd mij verteld dat je kattenkrabziekte voornamelijk krijgt van vrouwtjes katten onder de twee jaar.
Mijn dochter had een enorme bult in haar nek en was ziek.
De bult kan ook in een andere schildklier voorkomen.
Het is inderdaad zeldzaam. Het begon met vage griepklachten en vermoeidheid en koorts.
Ze is nu 15 maar de koorts steekt af en toe nog steeds weleens op,terwijl ze vier was toen ze het kreeg.
Oudblond schreef:
18-02-2018 12:49
Ik heb twee katertjes van 11 maanden. En nog nooit een krab gehad. Kwestie van nageltjes knippen en opvoeden: handen zijn GEEN speelgoed. Altijd spelen met een speeltje ertussen en als ze tijdens het aaien wat te opgewonden worden: speeltje erbij.
Knap hoor van jou dat jij je kittens zo fantastisch heb opgevoed. :cencored:

TO, gewoon schoonmaken en opletten. 99% van de tijd niks aan de hand. Als de wond dik en rood word bel je de HA even voor advies.
Maar echt, ik ben zo vaak gekrapt bij de kattenopvang. Nog nooit wat aan over gehouden. En dat waren niet allemaal gezonde en redelijke schone huiskatten.
Oudblond schreef:
18-02-2018 12:49
Ik heb twee katertjes van 11 maanden. En nog nooit een krab gehad. Kwestie van nageltjes knippen en opvoeden: handen zijn GEEN speelgoed. Altijd spelen met een speeltje ertussen en als ze tijdens het aaien wat te opgewonden worden: speeltje erbij.
Kun je mijn kat ook even komen opvoeden dan?
Alle reacties Link kopieren
Een kattenbeet gaat bijna altijd ontsteken en kan echt heel nasty zijn.
Een krab valt gelukkig mee. Gewoon goed afspoelen en ontsmetten. Bij ontsteking wel naar de HA.
-
Phloxx schreef:
22-02-2018 17:11
Een kattenbeet gaat bijna altijd ontsteken en kan echt heel nasty zijn.
Een krab valt gelukkig mee. Gewoon goed afspoelen en ontsmetten. Bij ontsteking wel naar de HA.
Bij mij nog nooit. Het kan soms ontsteken maar bijna altijd is nogal overdreven.
Alle reacties Link kopieren
inkepinkje schreef:
18-02-2018 08:05
Overdrijf je niet een beetje?
Dat dacht ik ook, toen ik na een beet van mijn kat schoorvoetend de huisarts belde om te vragen hoe ik het wondje het best kon verzorgen. Nu, ik moest langskomen. Tetanusinjectie gekregen (idd tien jaar 'geldig'). Er hing een heel protocol in die ruimte over honden-en kattenbeten en -krabben. Ik kreeg allerlei instructies mee, en zodra het wondje verder zou ontsteken, zou gaan kloppen, ik koorts kreeg o.i.d. moest ik meteen bellen. Het gaat misschien niet zo vaak mis, maar áls het misgaat, gaat het ook goed mis.
Dus helemaal niet overdreven om voorzichtig te zijn met zulk soort wondjes.
Mind the gap
inkepinkje schreef:
18-02-2018 08:05
Overdrijf je niet een beetje?
A-men
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad goed uitspoelen en pleister met Betadine erop. Krabwonden van katten gaan altijd ontsteken dus het is goed om te ontsmetten.
Betadine? Jodium? Nog nooit in huis gehad en leef nog steeds.
De generatie van nu overdrijft. Echt....
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
23-02-2018 21:26
Betadine? Jodium? Nog nooit in huis gehad en leef nog steeds.
De generatie van nu overdrijft. Echt....
Ik vind het niet overdreven. Wondjes aan handen kunnen snel ontsteken omdat je je handen overal voor gebruikt. En ik gebruik altijd Betadine om te ontsmetten. Doe ik bij mezelf, mijn honden en mijn paarden. Het werkt heel goed en verzachtend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven