Gezondheid alle pijlers

Glutenvrij

18-02-2018 23:10 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter heeft vanaf geboorte ondergewicht. Inmiddels onder de min
2.5 grafiek. Wij worden vanaf het begin in de gaten gehouden Door kinderarts enz. Maar zij vonden het nooit erg genoeg. Er is nooit echt veel onderzoek gedaan.
Op ons verzoek is een bloedtest op gluten allergie gedaan. Daar kwam niets uit. Artsen sluiten gluten allergie dus uit. Ik niet. Onze peuter heeft altijd diarree of brijachtige poep. Dit klopt niet lijkt mij. Volgens de artsen is dit niet verontrustend.
De reden van het ondergewicht komt in mijn ogen Door de diarree.

Ik ben zelf met glutenvrij producten begonnen. Meteen was er voor het eerst normale ontlasting. Maar na een paar dagen niet meer. Ik denk zelf Door kruisbesmetting. Maar weet dit niet zeker.

De artsen nemen het nu iets meer serieus. Binnenkort volgen er weer afspraken.

Nu heb ik op symptomen gezocht en kom daarbij ook darmkanker tegen. Er zijn best veel overeenkomsten. Maar die zijn er ook bij voedsel allergie. Toch maak ik me zorgen.

Heeft iemand enig idee waarom een glutenvrij dieet ineens na 1 week niet meer helpt maar eerst wel? Zou in het ergste geval van kanker het kunnen dat glutenvrij tijdelijk klachten vermindert? Ik kan dit nergens vinden.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
In die ene week was 500 gram aangekomen. Terwijl het gewicht al maanden nagenoeg gelijk blijft. Daarom denk ik toch aan glutenallergie.
Weet je zeker dat ze 100% glutenvrij eet? Zelfs in tandpasta kunnen gluten zitten, in vleeswaren, etc.
Ik snap dat jij je zorgen maakt.
Ik zou bij de kinderarts aandringen op de meest uitgebreide voedselallergietest. Wanneer heb je de volgende afspraak?
Alle reacties Link kopieren
Eerst uitgebreid testen, dan pas zelf gaan dokteren met diëten!

Een glutenvrij dieet is bewezen niet supergezond voor mensen zonder coeliakie en wordt afgeraden zonder medische reden. Overigens verandert een ontlastingspatroon vaak korte tijd als er een nieuw dieet uitgeprobeerd wordt, dit bewijst dus niets.

Stop met zelf dokteren. Ik snap je bezorgdheid (al kan dit echt nog volstrekt normaal zijn voor een peuter), maar gebruik die om aan te dringen op uitgebreid onderzoek zodat je zaken zeker weet en dan onder professionele begeleiding eventueel met de voeding aan de slag kan.
Ik weet niet wat voor test er is gedaan maar coeliakie is geen allergie en kun je dus niet aantonen met een allergietest
Je kunt wel bepaalde waarden in het bloed onderzoeken maar ik weet niet of dat is gebeurt?
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
19-02-2018 00:16
Eerst uitgebreid testen, dan pas zelf gaan dokteren met diëten!

Een glutenvrij dieet is bewezen niet supergezond voor mensen zonder coeliakie en wordt afgeraden zonder medische reden.
Bron?
Mijn arts beweerde namelijk dat het géén kwaad kon en iig voor zoon prettiger was dan slangetjes in zijn darm.
Wij zijn dus idd gewoon begonnen en het hielp.
Het klopt dat glutenvrije producten niet gezond zijn
Vaak bevatten ze meer zout en vet.
Ik zou ze dus ook niet eten als het niet nodig was

Echter er is ook een groep mensen die glutensensitief zijn. Die hebben niet bewezen coeliakie maar voelen zich beter met een glutenvrij dieet
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
19-02-2018 00:19
Bron?
Mijn arts beweerde namelijk dat het géén kwaad kon en iig voor zoon prettiger was dan slangetjes in zijn darm.
Wij zijn dus idd gewoon begonnen en het hielp.

Niet erg moeilijk te vinden na wat simpel googlewerk. 1 voorbeeld; http://www.bmj.com/content/357/bmj.j1892

Is het superslecht? Nee. Maar gewoon niet zomaar aan te raden zonder indicatie. Ik ken ook geen arts, internist of diëtist die dit zo makkelijk zou zeggen, integendeel. Nog volledig los van het feit dat veel glutenvrije producten geen gezonde alternatieven zijn trouwens, evenals het feit dat men als ze niet bedacht zijn op hun vezelinname hier ook makkelijker tekorten in oploopt met een glutenvrij dieet.

Maar als het helpt en je je zoon (voor nu) een biopsie wilt besparen snap ik je overweging wel.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
19-02-2018 00:32
Niet erg moeilijk te vinden na wat simpel googlewerk. 1 voorbeeld; http://www.bmj.com/content/357/bmj.j1892

Is het superslecht? Nee. Maar gewoon niet zomaar aan te raden zonder indicatie. Ik ken ook geen arts, internist of diëtist die dit zo makkelijk zou zeggen, integendeel. Nog volledig los van het feit dat veel glutenvrije producten geen gezonde alternatieven zijn trouwens, evenals het feit dat men als ze niet bedacht zijn op hun vezelinname hier ook makkelijker tekorten in oploopt met een glutenvrij dieet.

Maar als het helpt en je je zoon (voor nu) een biopsie wilt besparen snap ik je overweging wel.
Veel glutenvrije producten zijn gewoon puur natuur hoor Vlees, vis, groente, aardappels, rijst. Wat is daar ongezond aan?
Brood, cake, koek ed zijn net zo vet als de variant die niet van kokos, rijst, mais of notenmeel gemaakt worden.
Niets extras aan ongezond dus.
Weet niet op welke producten jij doelt maar zoon eet echt stukken gezonden dan menig "gewoon" etend mens.
Om glutenvrij te eten hoef je geen speciale glutenvrije producten te kopen.
Glutenvrije voedingsmiddelen zijn er genoeg, zoals aardappelen, groenten, fruit, vlees, vis, melkproducten, rijst en maïs en alle dus voedsel zonder tarwe, rogge en gerst.
Haver kan glutenarm zijn door kruisbesmetting doordat het in een bedrijf met gluten is verwerkt, maar haver is van nature glutenvrij.
Speciale glutenvrije producten zijn vaak erg duur en gebaseerd op maïsmeel en aardappelzetmeel en bevatten vaak minder ijzer en b vitaminen in verhouding met graanproducten die wel gluten bevatte en er is vaak veel zout aan toegevoegd, maar je hoeft ze dus niet te kopen om glutenvrij te eten.
Je zou bvb ook zelf glutenvrij brood kunnen bakken.

De reden dat je in het begin een verandering ziet in bvb lichaamsgewicht als je een glutenvrij dieet uitprobeert is omdat gluten een groot en lastig te verteren eiwit is en dus is een glutenvrij dieet altijd wat lichter verteerbaar dan een dieet met gluten.
Maar als je geen coeliakie hebt dan zal het na korte tijd kunnen stabiliseren, zoals bij het kind van to ook is gebeurd.
En dat hoeft dus zeer zeker niet te betekenen dat er een ernstigere ziekte in het spel is.

Je maakt je snel zorgen als ouder en gaat soms van het ergste uit, niet doen in dit geval to.

Het zou kunnen dat je zoon voor iets totaal anders allergisch, of overgevoelig is, of dat er iets totaal anders aan de hand is, dus stap er zo neutraal mogelijk in en laat de artsen uitzoeken wat er precies aan de hand zou kunnen zijn zonder vooroordeel.

Mocht je desondanks graag een glutenvrij dieet willen aanbieden omdat het lichter verteerbaar is, lees je dan goed in of vraag de hulp van een diëtist.
Een eenvoudige stap die je zou kunnen zetten om een goed begin te maken is om te ontbijten met havermoutpap, (mits je kind niet overgevoelig is voor melk, caseïne in melk is nl ook een groot en lastig eiwit) controleer dan even of de havermout volledig glutenvrij is verwerkt.
(Om grote en lastig te verteren eiwitten beter te verteren helpt het soms om het maagzuur een handje te helpen door een half uurtje voor elke maaltijd een lepel appelazijn te mengen met een glad water en daarin een klein beetje zout in op te lossen en dat op te drinken.)
Eet afwisselend aardappelen of rijst en bak zelf pannekoekjes van glutenvrij meel.
Zorg voor voldoende rood vlees voor het ijzer en de b vitaminen en voldoende afwisseling in groenten en fruit, vis en kaas, echte boter en eieren, zodat je zeker weet dat je zoon niets tekort komt.

Vermijd alles gemaakt van de granen tarwe, rogge en gerst en ook alle sauzen, soepen, koekjes en deegwaar waarin tarwe, rogge en gerst zijn verwerkt.
Als je 6 weken glutenvrij eet en daarna weer gluten introduceert kun je aan de lichamelijke reactie een beetje zien of je een gluten overgevoeligheid of allergie hebt of niet.
Maar beter is toch een test, om het zeker te weten.

Een glutenvrij dieet op langere termijn vol houden is bijzonder moeilijk als je niet zeker weet dmv een test of het ook echt nodig is.
Leer allereerst eens het verschil tussen een glutenallergie en een -intolerantie. Ik gok namelijk dat je dat laatste bedoelt.

Mijn familielid met bewezen coeliakie (middels biopt) testte negatief op de bloedtest. Een vals negatieve uitslag kan om verschillende redenen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft coeliakie diagnose sinds zij 14 maanden is. De bloedtest hoeft niets uit te wijzen maar een biopt wel. Pas na 2 weken glutenvrij eten, merkten wij verschil. Pas na 1,5 jaar waren haar darmen volledig hersteld.

Ga alsjeblieft niet glutenvrij eten zonder diagnose. Het heeft een enorme impact op alles. Ik raad je de Facebook pagina coeliakie bij kinderen en ouders aan. Daar weten ze veel over hoe de diagnose te stellen en de impact van het dieet.

Succes!
Geen haver Rogge gerst spelt en tarwe
Haver is misschien van nature gv maar toch kun je alleen gecertificeerde gv haver veilig eten.
Mijn dochter heeft al bijna tien jaar coeliakie

Maar vooral begin niet zomaar aan een dieet, ook omdat coeliakie moeilijk aan te tonen is als je al het dieet volgt
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer even kort.

Ik maak me erg veel zorgen. Helaas is het nooit heel serieus genomen Door artsen waardoor het al 3 jaar Door blijft sukkelen.

We zijn bij een diëtist en hebben l diverse dingen geprobeerd. Geen tarwe,koemelk, lactose, nu bepaalde vruchten. Er verandert helemaal niets. Het enige waar peuter op reageerde is glutenvrij. Maar de dietiste denkttniet dat peuter coeliakie heeft.

Daarnaast eet peuter niet alles. Pap bijvoorbeeld wordt niet gegeten. Ook niet na een paar keer. Dat maakt het extra lastig.

Ik had ook gelezen dat bij een negatieve bloedtest je toch coeliakie kunt hebben. Ik twijfel of dit nu dus geval is bij ons. Ik denk dat wij het niet 100% goed hebben gedaan wbt glutenvrij. En dit dit de reden is na 1 week weer slecht ontlasting. Maar de dietiste denkt dus niet aan coeliakie.

Het is behoorlijk complex allemaal en enorm frustrerend. Ik maak me veel zorgen.
Yogonaise, wat voor bloedtesten is er gedaan?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
19-02-2018 00:58
Veel glutenvrije producten zijn gewoon puur natuur hoor Vlees, vis, groente, aardappels, rijst. Wat is daar ongezond aan?
Brood, cake, koek ed zijn net zo vet als de variant die niet van kokos, rijst, mais of notenmeel gemaakt worden.
Niets extras aan ongezond dus.
Weet niet op welke producten jij doelt maar zoon eet echt stukken gezonden dan menig "gewoon" etend mens.
Jammer dat dit alles is dat je uit mijn reactie haalt. Daarnaast leek me duidelijk dat ik met 'vervangende producten' doelde op de glutenvrije varianten van reguliere producten, om een algemeen punt te maken over de verstandigheid van het volgen van een glutenvrij dieet zonder bewezen coeliakie, dus niet specifiek gericht op jouw zoon. Nogmaals; ik snap jouw persoonlijke keuze en overweging. Betekent echter niet dat ik, ook beroepshalve, makkelijk de evidence over de zin en onzin van een glutenvrij dieet wil negeren, en simpelweg niet vind dat men dit makkelijk moet adviseren aan anderen.
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 19-02-2018 08:01
Reden: Aanvulling
18.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend vervelend TO. Wat maakt dat de diëtist niet denkt aan coeliakie? Wat is haar verklaring?

En heeft het zin denk je om bij de arts toch aan te dringen op grondig onderzoek als je je zoveel zorgen maakt?
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
19-02-2018 01:48
Leer allereerst eens het verschil tussen een glutenallergie en een -intolerantie. Ik gok namelijk dat je dat laatste bedoelt.

Mijn familielid met bewezen coeliakie (middels biopt) testte negatief op de bloedtest. Een vals negatieve uitslag kan om verschillende redenen voorkomen.
Coeliakie hangt een beetje tussen intolerantie en allergie in. Omdat het net wat meer eigenschappen van een intolerantie heeft, wordt nu vooral de benaming glutenintolerantie gebruikt, maar de benaming glutenallergie komt ook voor. Het gaat dan om dezelfde ziekte.
Tarweallergie is wel echt iets anders - net als het veel vagere glutensensitiviteit. Bedoel je dat misschien?


TO, als het met een glutenvrij dieet even beter ging en daarna niet meer dan lijkt de kans me groot dat dat toeval was.
Je zegt dat ze al vanaf haar geboorte ondergewicht heeft. Volgens mij wijst dat niet in de richting van coeliakie (in de baarmoeder is de opnamecapaciteit van de darmen nog helemaal niet van belang).
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je zorgen. Ik heb sinds mijn kindertijd regelmatig buikpijn, vanaf mijn 19e werd het steeds erger. Ik had volgens de artsen een spastische darm. Ik moest ermee leren leven. Dat deed ik.
Altijd buikpijn, heel vaak diarree. Het heeft mijn school beïnvloed, mijn hele leven. Ik was 34 toen ik in de zomer zulke ergere aanvallen van aften kreeg, zo'n 25 in een keer in mijn mond, er is van alles onderzocht. In de zomer toen, haalde ik ook regelmatig de wc niet, ik zat te zweten op de fiets van werk naar huis, en haalde dan weer net de wc niet. Hoe genant, 34, 3 kinderen en ik poepte gewoon in mijn broek.
Zwetend, echt vreselijk. De huisarts stond erop dat ik weer terug zou gaan naar de internist en na een onderzoek bleek toch coeliakie, binnen 3 dagen na het starten van het dieet had ik geen buikpijn meer. Na 6 weken voelde ik me zoveel beter, ik had op een enkele aft na, geen aanvallen meer.
Tegelijkertijd zijn mijn vitamines aangevuld, had een D uitputting, en nu, 1.5 jaar later voel ik me qua buik gewoon helemaal normaal. Alleen diarree (laatst, toen ik water dronk uit mijn man's glas, die hij had gebruikt om kaakjes in zijn thee te soppen, wat ik niet wist, want ik was die middag aan het werk) geen problemen meer.
Ik vermoed ook problemen bij mijn middelste dochter, altijd buikpijn, maar vooral heel erg boos is ze, soms op het agressieve na, en die gaat binnenkort de molen in. Ik wil het zeker weten, voordat ze met andere termen gaan strooien.

Het dieet heeft een flinke impact, ik vind het dieet an sich simpel, er mag zoveel wel, en voor de rest is er altijd ene vervanging te krijgen. Het moeilijke is, dat het heel moeilijk is te vertrouwen of anderen echt GV werken, qua kruisbesmetting, het labelen van je eigen eten en goed opbergen, messen die in jouw pot verdwijnen, op het brood gesmeerd worden en weer de pot in gaan bijv. Je hele familie moet mee leren om het dieet te laten slagen.
En de reacties van anderen, het is verzonnen, je moet de gluten gewoon opbouwen (ja tuurlijk) en het bijv niet willen geloven dat ik dus nooit dingen als koekjes eet (duur! en onnodig maar voor een kind ligt dat anders denk ik...)
Vooral het aanstellen dat anderen vinden dat je doet, is vervelend. Ik voel me nl zoveel beter met dieet.

Sterkte! laat een biopt nemen, alleen dat geeft uitslag. En als ze sensitief is, is een dieet ook nodig, de klachten zijn nl hetzelfde, alleen heb je geen darmschade, maar hey, altijd aan de race zijn is echt geen pretje....ook dan is het dieet een verademing, gok ik.
Alle reacties Link kopieren
@lisbeth er is alleen geprikt op antistoffen in het bloed. Die waren er niet. Ik had begrepen dat je het dan toch wel kunt hebben. Daarom twijfel ik.
De dietiste twijfelt. ze had het wel uitgelegd maar kan het niet goed navertellen. Het had iets te maken dat ze het wel zou denken als peuter meer zou eten en dan zo weinig zou aankomen. Maar wij geven volvette producten bv roomboter, olie in fruithap enz. Het helpt allemaal niets. Het ondergewicht komt echt door de ontlasting.

We weten de reden niet van de slechte ontlasting. Het kan een voedsel allergie zijn maar we hebben al veel uitgesloten. Daar wordt niet op gereageerd als je het weg laat. De ontlasting blijft slecht. Behalve dus die ene week met glutenvrij.

Ik maak me echt zorgen. Dadelijk heeft echt een tumor of zo in de darmen. Terwijl het elke keer niet is opgepakt en wij een beetje worden afgeschilderd als overbezorgd.
Het klopt inderdaad dat alleen een biopt echt kan uitsluiten of het coeliakie is.
Wat wel nog een mogelijkheid is om je kindje te laten testen op de aanwezigheid van het coeliakie gen.
Mocht dat nuet aanwezig zijn dan kan een kind ook gene coeliakie ontwikkelen.

https://www.glutenvrij.nl/glutenintoler ... felijkheid

Ons hele gezin is hier op getest, oudste heeft dus echt coeliakie, jongste en ik hebben het gen, vader niet.
Weet ik meteen van welke kant dat het komt :roll:
Alle reacties Link kopieren
Kanttekening bij genetisch testen; ongeveer 40% van de bevolking test positief voor de betrokken genen, en lang niet al die mensen krijgen coeliakie.
Testen werkt dus maar één kant op: als je dochter niet de erfelijke factoren heeft die bij coeliakie horen, kan ze ook geen coeliakie hebben.
Als ze wel (één van) de erfelijke factoren heeft, kun je nog niet concluderen dat ze dus ook coeliakie heeft.
Je maakt je zorgen over haar ontlasting. Maar het maakt nogal een verschil of het echt waterdunne diarree is of breiïge ontlastig. Dat laatste komt vaker voor en hoeft niet per definitie een probleem te zijn.

Ik snap eigenlijk niet waarom je nu zelf aan het experimenteren bent, terwijl je zelf schrijft dat er afspraken volgen bij de kinderarts.
Je weet dat coeliaki heel lastig is vast te stellen bij een glutenvrij dieet?

Ik zou gewoon even niets doen en de afspraken bij de kinderarts afwachten. Of zijn er behalve ondergewicht en de diarree meer zaken waar je je zorgen om maakt?
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
19-02-2018 07:53
Jammer dat dit alles is dat je uit mijn reactie haalt. Daarnaast leek me duidelijk dat ik met 'vervangende producten' doelde op de glutenvrije varianten van reguliere producten, om een algemeen punt te maken over de verstandigheid van het volgen van een glutenvrij dieet zonder bewezen coeliakie, dus niet specifiek gericht op jouw zoon. Nogmaals; ik snap jouw persoonlijke keuze en overweging. Betekent echter niet dat ik, ook beroepshalve, makkelijk de evidence over de zin en onzin van een glutenvrij dieet wil negeren, en simpelweg niet vind dat men dit makkelijk moet adviseren aan anderen.
En nogmaals , wat is daar slecht aan? In gewoon brood zit net zoveel zout als glutenvrij brood (als je dat al eet) En in cake en koek van mais/rijst/kokos meel zit net zoveel suiker en vet als de gewone variant Ik vraag dus nog een keer, wát is er slecht aan
Glutenvrij is ook gewoon fruit, groente etc
Mijn zoon at als peuter al niet graag brood maar wel fruit met yoghurt Ik heb daar nooit een punt van gemaakt (gelukkig) en hem gewoon gegeven wat hij wel lekker at Vezels krijg je ook prima met groente binnen hoor, heb je geen brood voor nodig In "gewoon" eten (puur zonder zakjes ed) zitten nou eenmaal geen gluten
Tot zoon van school perse brood moest eten was er weinig aan de hand

In brood zit nou eenmaal niet zoveel dus waarom het gevaarlijk zou zijn om glutenvrij te eten is mij een raadsel
Nogmaals, wát is er zo gevaarlijk aan groente vlees vis etc?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven