Gezondheid alle pijlers

Risico's oogdruppels orthoptist bij dreumes?

21-02-2018 09:47 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb binnenkort een afspraak voor mijn dochter van 1 jaar bij de orthoptist. Als je heel goed oplet staat een oog van haar af en toe ietsje naar binnen (soms valt het ook hele perioden niet op, maar heb gelezen dat het belangrijk is er vroeg bij te zijn mocht ze bijvoorbeeld een lui oog aan het ontwikkelen zijn). Nu heb ik begrepen dat zij druppels zal krijgen om haar ogen goed te kunnen onderzoeken. En dat ze hierdoor tijdelijk slechter ziet. Ik maak me hier een beetje zorgen om.

Weten jullie of er schadelijke lange termijn risico's kleven aan deze druppels (uit onderzoeken of uit ervaring)? Of is dat veilig en hoef ik me geen zorgen te maken? Weten jullie ook hoe lang dit soort druppels al worden toegediend aan kleine kinderen en volwassenen?

Daarnaast vind ik het ook best zielig dat zij in ene uren slecht kan zien, en dat ik niet uit kan leggen dat het maar tijdelijk is. Hoe gingen jullie hiermee om?

Hoop dat jullie antwoorden op mijn vragen hebben.

Vriendelijke groet
anoniem_364951 wijzigde dit bericht op 21-02-2018 09:51
1.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met die druppels bij kleine kinderen, maar heb ze wel zelf gehad en had echt helemaal nergens last van. Volgens mij is het meer een waarschuwing dat je wazig zou kunnen gaan zien, het hoeft niet bij iedereen te gebeuren.

Tenminste; ik had een keer een onderzoek bij oogarts en kreeg daarvoor druppels zodat ze dus goed konden kijken. Weet natuurlijk niet of het dezelfde zijn.
glencoco wijzigde dit bericht op 21-02-2018 09:50
24.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Grote risico’s. Daarom geven ze het aan kleine kinderen.
Wegblijven van internet, niet op googelen.
Je wil toch graag dat ze naar haar ogen kijken?
Komt allemaal goed.
Geen enkel risico. Ik krijg ze twee keer per jaar. Je ziet een paar uurtjes wazig en dat is het dan. Ik krijg ze al sinds ik slechtziend ben, sinds ik 3 ben ofzo. Ik leef nog steeds ;-) en ben 50. Dus zo lang worden ze al toegdiend.....
montblanc schreef:
21-02-2018 09:50
Grote risico’s. Daarom geven ze het aan kleine kinderen.
Precies. Het is een complot van orthoptisten en oogartsen om hun inkomen te garanderen!
Ik ga er vanuit dat de druppels geen kwaad kunnen. Ze leggen de spieren tijdelijk stil waardoor het oog niet meer kan accommoderen, en de sterkte helemaal correct gemeten kan worden.
De druppels prikken een beetje, dus het kan dat ze hard gaat huilen. Hebben mijn kinderen nooit gedaan, maar die waren ook al 3+ toen ze voor het eerst gedruppeld werden.
Weten jullie of er schadelijke lange termijn risico's kleven aan deze druppels (uit onderzoeken of uit ervaring)? Of is dat veilig en hoef ik me geen zorgen te maken? Weten jullie ook hoe lang dit soort druppels al worden toegediend aan kleine kinderen en volwassenen?

Waarom denk je dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg die druppels al vanaf mijn tweede, jaarlijks of soms twee keer per jaar (ben nu dertiger).
Niks aan de hand hoor, die druppels dienen om de pupil groter te maken, waardoor onderzoek makkelijker is. Ik heb er zelf weinig last van, alleen een paar uur wat gevoeliger voor licht. Maar dat is ook heel persoonlijk, sommige mensen hebben er meer last van dan anderen.

Vragen over de druppels zelf kun je beter aan de arts stellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat maken sommige mensen het zichzelf toch ontzettend moeilijk. Chill, haal die druppels en klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als het een zonnige dag is kun je een zonnebril meenemen voor je kind. Doordat de pupillen vergroten ben je gevoeliger voor licht. Een zonnebril is dan erg fijn
Star² schreef:
21-02-2018 09:55
Weten jullie of er schadelijke lange termijn risico's kleven aan deze druppels (uit onderzoeken of uit ervaring)? Of is dat veilig en hoef ik me geen zorgen te maken? Weten jullie ook hoe lang dit soort druppels al worden toegediend aan kleine kinderen en volwassenen?

Waarom denk je dit?
Die vraag is wel grappig. Mijn kinderen zijn al heel vaak gedruppeld en ze hebben een sterke visusafwijking, die sinds het druppelen alleen maar groter is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt meer vertrouwen in de leken op het viva forum dan in de medische wetenschap? Als het gevaarlijk was gaven ze het heus niet aan je kind.

Ze gaat er hoogstens wat wazig van zien maar ze is echt niet half blind ineens hoor. Dus gewoon normale dingen doen en dan komt het helemaal goed. Hoe meer drama jij maakt hoe meer drama het voor haar is want ze voelt jouw stress. Oogdruppels vinden veel mensen niet leuk en bij een eenjarige kun je het nog niet uitleggen dus misschien dat ze dan een keel opzet maar ook dan gewoon even troosten net als anders en gewoon doorgaan. Vaak zijn dit soort dingen voor ouders erger dan voor het kind.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van jongs af aan regelmatig naar de orthoptist/oogarts geweest. Mijn ervaring is dat druppelen niet leuk is maar meer ook niet. Niet schadelijk, ook niet op langere termijn. Een afgeplakt oog vond ik lastiger, dan zag ik weken lang wazig en slechter. Die paar uurtjes zullen je kindje echt geen trauma bezorgen. Ik snap dat het zielig is voor je kleintje, maar het moet nou eenmaal even gebeuren, geen drama van maken.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
21-02-2018 09:52
Precies. Het is een complot van orthoptisten en oogartsen om hun inkomen te garanderen!
Ja, dat is natuurlijk helemaal duidelijk!!
Kind haar ogen gaan direct kapot natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-02-2018 09:57
Die vraag is wel grappig. Mijn kinderen zijn al heel vaak gedruppeld en ze hebben een sterke visusafwijking, die sinds het druppelen alleen maar groter is geworden.

Dat ze na meer druppels ook slechtere ogen hebben wil niet zeggen dat er een causaal verband is, er is hoogstens een correlatie. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die druppels het zicht verslechteren. De ogen van jouw kinderen waren ook zonder druppels achteruit gegaan, de reden dat ze überhaupt ooit zijn gaan druppelen was waarschijnlijk omdat ze al slechte ogen hadden, dat was niet zomaar waarna plots de ogen slechter werden.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je bezorgdheid. In tegenstelling tot de meeste mensen blijkbaar..heb ik geen blind (pun not intended) vertrouwen in dokters en de wetenschap. Dat ik zelf wetenschapper ben, zal daar wel voor iets tussenzitten.

Bespreek met de arts op voorhand je bezorgdheden. Ik denk in dit geval dat je dat gewoon nodig hebt voor je eigen gemoedsrust. Misschien stelt hij/zij je gerust...misschien stelt hij/zij een andere methode voor...
MinkeDeWit schreef:
21-02-2018 09:57
Die vraag is wel grappig. Mijn kinderen zijn al heel vaak gedruppeld en ze hebben een sterke visusafwijking, die sinds het druppelen alleen maar groter is geworden.

Mijne niet. En nu?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-02-2018 09:57
Die vraag is wel grappig. Mijn kinderen zijn al heel vaak gedruppeld en ze hebben een sterke visusafwijking, die sinds het druppelen alleen maar groter is geworden.
De vraag waarop Minke reageert, is de vraag van star 'Waarom vraag je dit' (krijg beide berichten niet in 1 x gequote)

Ik vraag het, omdat het helemaal nieuw voor me is. Er zijn wel meer medicijnen/druppels waar risico's aan kleven en daarom vind het belangrijk om de details te weten. Misschien is het bijvoorbeeld beter om te wachten tot ze wat ouder is. Vind het toch best spannend, ook omdat mijn dochter zo jong is. Ik ga e.e.a. ook zeker nog bespreken met de orthoptist (morgen telefonische afspraak) maar dacht misschien zijn hier al onderzoeken e.d. bekend en ik vind het ook fijn om de ervaringen te lezen (waarvoor dank!). Ik ben denk ik wel iets bezorgder dan gemiddeld (ja, dat geef ik toe :) ) en daarom wil ik altijd graag dingen als risico's etc. uitpluizen.

Minke, ergens ben ik ook wel bang dat er misschien consequenties aan de druppels zijn die nog niet bekend zijn.. zoals wat je nu noemt, daar hoeft natuurlijk geen verband tussen te zitten maar of het onderzocht is, en of het op de lange termijn misschien toch zo blijkt te zijn, weet ik niet. Er zijn zo wel meer dingen op lange termijn duidelijk geworden die op korte termijn geen gevaar bleken. (zoals artsen die niet heel lang geleden roken aanraadden voor de gezondheid en kalmeringsmiddelen die chronisch werden voorgeschreven terwijl die verslavend zijn gebleken etc. etc.)
anoniem_364951 wijzigde dit bericht op 21-02-2018 10:23
0.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Question888 schreef:
21-02-2018 10:21
De vraag waarop Minke reageert, is de vraag van star 'Waarom vraag je dit' (krijg beide berichten niet in 1 x gequote)

Ik vraag het, omdat het helemaal nieuw voor me is. Er zijn wel meer medicijnen/druppels waar risico's aan kleven en daarom vind het belangrijk om de details te weten. Misschien is het bijvoorbeeld beter om te wachten tot ze wat ouder is. Vind het toch best spannend, ook omdat mijn dochter zo jong is. Ik ga e.e.a. ook zeker nog bespreken met de oogarts (morgen telefonische afspraak) maar dacht misschien zijn hier al onderzoeken e.d. bekend en ik vind het ook fijn om de ervaringen te lezen (waarvoor dank!). Ik ben denk ik wel iets bezorgder dan gemiddeld (ja, ik geef het toe :) ) en daarom wil ik altijd graag dingen als risico's etc. uitpluizen.

Minke, ergens ben ik ook wel bang dat er misschien consequenties aan de druppels zijn die nog niet bekend zijn.. zoals wat je nu noemt, daar hoeft natuurlijk geen verband tussen te zitten maar of het onderzocht is, en of het op de lange termijn misschien toch zo blijkt te zijn, weet ik niet. Er zijn zo wel meer dingen op lange termijn duidelijk geworden die op korte termijn geen gevaar bleken. (zoals artsen die niet heel lang geleden roken aanraadden voor de gezondheid en kalmeringsmiddelen die chronisch werden voorgeschreven terwijl die verslavend zijn gebleken etc. etc.)
Ook geen vaccinaties zeker?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hoe kom je er bij om roken hier bij te noemen?
Wouw..
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
21-02-2018 10:23
Ook geen vaccinaties zeker?
Zeker wel!
wat een vertrouwen heb je in de gezondheidszorg.
Bel de afspraak af iemand anders staat ook op de wachtlijst.
Glencoco schreef:
21-02-2018 09:49
Ik heb geen ervaring met die druppels bij kleine kinderen, maar heb ze wel zelf gehad en had echt helemaal nergens last van. Volgens mij is het meer een waarschuwing dat je wazig zou kunnen gaan zien, het hoeft niet bij iedereen te gebeuren.

Tenminste; ik had een keer een onderzoek bij oogarts en kreeg daarvoor druppels zodat ze dus goed konden kijken. Weet natuurlijk niet of het dezelfde zijn.
Nee door de oogdruppels bij de orthoptist ga je wazig zien tijdelijk, maar dat is juist de bedoeling. Daardoor kunnen ze de sterkte meten.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
21-02-2018 10:23
Hoe kom je er bij om roken hier bij te noemen?
Wouw..
Voorbeeld dat de gezondheidszorg continu in ontwikkeling is net als ieder andere discipline

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven