Gezondheid alle pijlers

Uitgezaaide longkanker moeder & roken

22-02-2018 21:34 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb wat advies nodig. Mijn moeder ( 48 ) heeft uitgezaaide longkanker. Zij wordt op dit moment behandeld met chemo. Alleen ze rookt door, ik kan hier heel slecht tegen omdat ik weet dat dit niet goed is voor haar behandeling. Anderzijds denk ik van, stoppen kan ze niet door de stress etc.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft stoppen nog voor zin? Wat zou dat veranderen?
Alle reacties Link kopieren
Een behandeling heeft 33% meer kans op aanslaan met stoppen met roken, daarom.
Ikzelf ben 18.
Heel hard en heel verdrietig voor jou, maar uitgezaaid is uitgezaaid en stoppen met roken zal waarschijnlijk geen genezing bieden. Zou haar haar pleziertje nu gewoon gunnen en veel tijd met haar doorbrengen.
Alle reacties Link kopieren
als het is uitgezaaid dan maken die paar sigaretten nu ook niets meer uit... Sterkte want het is een rotziekte (mijn moeder ook)
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
yordihulleman schreef:
22-02-2018 21:38
Een behandeling heeft 33% meer kans op aanslaan met stoppen met roken, daarom.
Ikzelf ben 18.
Uitgezaaide kanker genees je niet, hoeveel onrealistische hoop je als dochter van een kankerpatient ook hebt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-02-2018 21:38
Heel hard en heel verdrietig voor jou, maar uitgezaaid is uitgezaaid en stoppen met roken zal waarschijnlijk geen genezing bieden. Zou haar haar pleziertje nu gewoon gunnen en veel tijd met haar doorbrengen.
en dit... chemo kan hoogstens wat tijd rekken maar maak daar dan iets leuks van
(en net blijft een kloteverslaving)
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
yordihulleman schreef:
22-02-2018 21:38
Een behandeling heeft 33% meer kans op aanslaan met stoppen met roken, daarom.
Ikzelf ben 18.
Dat is best een grotere kans op aanslaan en ik snap dat je hier mee zit. Je zou willen dat ze het voor jou zou doen, maar blijkbaar lukt het haar echt niet. Moeilijk voor je.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 22-02-2018 21:47
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als iets uitgezaaid is kan je dan niet meer genezen?
Weet je, TO je kan er niks mee, het is de keus van je moeder, blijkbaar is de sigaret nog steeds belangrijker dan haar leven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een jongen hoor :)
Gatinmijnsok schreef:
22-02-2018 21:40
Dat is best een grotere kans op aanslaan en ik snap dat je hier mee zit. Je zou willen dat ze het voor jouw zou doen, maar blijkbaar lukt het haar echt niet. Moeilijk voor je.
Aanslaan is geen genezing in geval van uitzaaiing. Het is alleen tijd rekken. En dan is het ook nog maar de vraag of de levenskwaliteit door de chemo omhoog gaat.
Alle reacties Link kopieren
Als kanker is yitgezaaid is behandeling meestal te laat.
Sterkte. Mijn moeder is vorig jaar overleden aan schildklier kanker.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-02-2018 21:44
Aanslaan is geen genezing in geval van uitzaaiing. Het is alleen tijd rekken. En dan is het ook nog maar de vraag of de levenskwaliteit door de chemo omhoog gaat.
Als je 18 bent is een langere periode met je moeder hebben ook al heel belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Verslaving is een rot ziekte. Heeft niet zo veel met wilskracht te maken.

Je moeder is een volwassen vrouw die zelf haar eigen keuzes maakt.

Val haar niet aan. Bespreek met haar de opties en vraag haar hoe je haar kan helpen en steunen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Dan denk je soms, hoe oneerlijk is het leven? Je bent zelf student, doet dagelijks leuke dingen. Al hoewel ik blijf gewoon lekker doorgaan met me studie, en me bijbaan.
Ik zou juist nu tijd voor je moeder maken. Nu kun je samen nog dingen doen en herinneringen maken. Maak foto's en filmpjes met elkaar. Ik heb 't vorig jaar met m'n vader meegemaakt en die tijd die we nog hadden is onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Het is overigens uitgezaaid naar hersenen en lever.
Alle reacties Link kopieren
Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat uitgezaaide kankermper definitie niet meer te genezen is, dat is namelijk lang niet altijd zo.
Heb helaas geen tips voor je TO, ik wens je in ieder geval heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Focus je niet op het roken. Je moeder weet zelf heus wel dat t slecht voor haar is. Dat hoef jij haar niet te zeggen. Focus je op de/een leuke tijd die je nog met haar kunt hebben. Ik snap dat je nog wat wilt proberen te veranderen, maar dat is niet aan jou. Geloof me, mensen die roken weten heus wel dat dat niet gezond is.

Mijn vader is ook overleden toen ik nog jong was. Ik heb iig nog alles in een brief gezet wat ik wilde zeggen. Misschien is dat iets voor jou? Ik bedoel dus niet dat je over t roken moet beginnen, maar juist al t andere
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
22-02-2018 21:52
33% (procent, niet procentpunt) meer dan weinig is nog steeds weinig.... :-(
Verplaats je eens in een 18 jarige die waarschijnlijk zijn moeder gaat verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
22-02-2018 21:55
Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat uitgezaaide kankermper definitie niet meer te genezen is, dat is namelijk lang niet altijd zo.
Heb helaas geen tips voor je TO, ik wens je in ieder geval heel veel sterkte!
Dat misschien niet, maar je kunt als zoon je moeder niet laten stoppen met roken. Lijkt me goed dat TO daar ook geen verantwoordelijkheid in neemt, anders kun je je nog een lange periode afvragen; had ik maar....
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
22-02-2018 21:55
Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat uitgezaaide kankermper definitie niet meer te genezen is, dat is namelijk lang niet altijd zo.
Nee dat dacht ik ook. Uitgezaaid wil toch niet zeggen dat er in elk geval niks meer te doen is?
Je moeder zal compleet in paniek zijn.
Dat ze nog rookt is dom, maar ook begrijpelijk.
Van mij zouden ze de behandeling van rokende kankerpatiënten maar beter kunnen stoppen. Stop dat geld en de energie in mensen die wel willen meewerken aan de best mogelijke behandeling.
Staan al die kankerpatiënten bij de voordeur van het ziekenhuis te paffen, terwijl ze aan hun infuuspaal hangen. Treuriger kan het niet. Dan ben je toch wel zo ernstig verslaafd.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
22-02-2018 22:40
Je moeder zal compleet in paniek zijn.
Dat ze nog rookt is dom, maar ook begrijpelijk.
Van mij zouden ze de behandeling van rokende kankerpatiënten maar beter kunnen stoppen. Stop dat geld en de energie in mensen die wel willen meewerken aan de best mogelijke behandeling.
Staan al die kankerpatiënten bij de voordeur van het ziekenhuis te paffen, terwijl ze aan hun infuuspaal hangen. Treuriger kan het niet. Dan ben je toch wel zo ernstig verslaafd.
Hele nuttige bijdrage aan een topic van een 18 jarige die zijn moeder dreigt te verliezen aan een situatie waar hij zelf niks aan kan veranderen.... tjonge... O_o
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
22-02-2018 22:43
Dus kun je je afvragen in hoeverre er nog sprake is van een vrijwillige keuze om te roken...


Precies dit!
TO: Je moeder is verslaafd. En dit is ook een ziekte. En ook nog eens een ziekte die in tijden van stress, verdriet en pijn lastig en moeilijk is om het gevecht tegen aan te gaan.
Dus het is niet dat ze het roken boven jou kiest. Echt niet. Ze wil ook heus zo lang mogelijk leven. Trek je dit niet persoonlijk aan. Het is de verslaving die dit in stand houdt.
Probeer het los te laten en nog wat te maken van de tijd dat jullie samen zijn. Inderdaad is het zo dat in sommige gevallen uitgezaaide kanker misschien nog te genezen is , maar bij longkanker is hier geen sprake meer van (reactie op eerdere reacties).
Ik vind het heel erg voor je/jullie! Veel sterkte X
tsja.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven