Gezondheid alle pijlers

Belangrijke aspecten hospice of verpleeghuis

23-02-2018 14:53 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die hebben meegemaakt dat hun dierbare te horen kreeg dat hij of zij in de laatste levens fase beland was en dat ze op zoek moesten gaan naar een laatste plek. De laatste plek kon alleen niet meer thuis zijn, maar dit moest in een hospice of verpleeghuis zijn. Ik vroeg mij af welke belangrijke aspecten er dan voor jou een rol speelde voor het maken van een keuze voor naar welk hospice of verpleeghuis je dan wil en kan gaan?

Dit is geen onderzoek voordat mensen dit denken!! Ik heb zelf de situatie meegemaakt en vond dit toen erg lastig. Ik vond het zelf belangrijk dat ik dichtbij mijn dierbare kon zijn. Ik ben gewoon benieuwd naar andere verhalen.
anoniem_365108 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 15:01
21.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eerste post gier.... onderzoekje?
Alle reacties Link kopieren
Onderzoekjes mogen niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
23-02-2018 14:54
Eerste post gier.... onderzoekje?
Niet echt maar ook weer wel voor mezelf dan. Ik heb het zelf namelijk meegemaakt en was er benieuwd hoe andere dit deden.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
23-02-2018 14:55
Onderzoekjes mogen niet.
Het is geen onderzoek, ik ben er zelf benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
In dat geval, TO trapt af.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in beide werkervaring en als je de mogelijkheid voor hospice hebt, zou ik altijd voor hospice kiezen.
Verpleeghuis is op zich prima, en zeker geen ramp als hospice niet mogelijk is, maar een hospice heeft meer budget, meer mogelijkheden, minder regels en beperkingen en over het algemeen meer vrijwilligers, meer personeel en minder patiënten waardoor er meer en meer individuele zorg mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
23-02-2018 15:01
Ik heb in beide werkervaring en als je de mogelijkheid voor hospice hebt, zou ik altijd voor hospice kiezen.
Verpleeghuis is op zich prima, en zeker geen ramp als hospice niet mogelijk is, maar een hospice heeft meer budget, meer mogelijkheden, minder regels en beperkingen en over het algemeen meer vrijwilligers, meer personeel en minder patiënten waardoor er meer en meer individuele zorg mogelijk is.
Ik vond het alleen wel vervelend dat er best veel wachtlijsten stonden voor hospices waardoor mijn vader toen der tijd niet in de buurt kon komen te liggen.
Een hospice kan ook enkel bij een zeer beperkte levensverwachting van ik meen 3 maanden.

Ik zou voor een jong iemand een verpleeghuis niet optimaal vinden, dan liever een hospice.

Zijn er ook nog verschillen in kosten / eigen bijdrage? Heb het alleen zijdelings meegemaakt, nooit bij het uitzoeken / regelen betrokken geweest.

Waarom kan deze persoon trouwens niet naar huis? Als zelfs 24 uurszorg beschikbaar is, dan moet je die laatste fase toch overal kunnen doorbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
23-02-2018 15:30
Een hospice kan ook enkel bij een zeer beperkte levensverwachting van ik meen 3 maanden.

Ik zou voor een jong iemand een verpleeghuis niet optimaal vinden, dan liever een hospice.

Zijn er ook nog verschillen in kosten / eigen bijdrage? Heb het alleen zijdelings meegemaakt, nooit bij het uitzoeken / regelen betrokken geweest.

Waarom kan deze persoon trouwens niet naar huis? Als zelfs 24 uurszorg beschikbaar is, dan moet je die laatste fase toch overal kunnen doorbrengen?
Mijn vader wilde absoluut niet naar huis door slechte ervaring met de thuiszorg, hij werd vaak aan zijn lot overgelaten wat hem echt heel erg bang maakte. Hij had de zorg echt nodig dus hadden ze besloten dat hij niet naar huis kon.
Een hospice heeft een totaal andere functie dan een verpleegtehuis.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
23-02-2018 15:48
Een hospice heeft een totaal andere functie dan een verpleegtehuis.
Er zijn vrij veel verpleeghuizen met een palliatieve unit, die hebben ongeveer dezelfde doelgroep en functie als hospices.
Alle reacties Link kopieren
HopeFaithLove schreef:
23-02-2018 15:12
Ik vond het alleen wel vervelend dat er best veel wachtlijsten stonden voor hospices waardoor mijn vader toen der tijd niet in de buurt kon komen te liggen.

Tja, het is lastig voorspellen wanneer iemand dood gaat he?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
23-02-2018 16:07
Tja, het is lastig voorspellen wanneer iemand dood gaat he?
Ja dat is het ook!
Alle reacties Link kopieren
Hier deels ervaring. Mijn moeder (54) woonde prima (alleen) thuis tot ze in twee weken enorm aftakelde. Onderzoeken wezen uit: uitgezaaide kanker, niks meer aan te doen. Onze eerste reactie was ook dat we op zoek moesten naar een hospice. Mijn moeder wilde heel graag terug naar huis maar wij konden (en wilde) die zorg niet dragen. Het ziekenhuis heeft toen palliatieve 24uurs thuiszorg georganiseerd. Drie dagen later kon mijn moeder naar huis waar ze vier weken later is overleden.

Een paar maanden later kwam mijn vader (51) met allerlei klachten in het medisch circuit terecht. Zorgelijke foto's en zkh opnamr volgde. Resultaat: uitgezaaide kanker, gaat u maar naar huis. We hebben (met ondersteuning vanuit het zkh) hetzelfde bureau gebeld. Drie dagen later (op vrijdag) kwam hij thuis. Op zondag is hij overleden.

In beide gevallen was er eigenlijk ook continue wel iemand van ons aanwezig maar het niet moeten (maar wel mogen) zorgen heeft ons ontzettend geholpen. Gewoon weten dat er altijd iemand was om te helpen, een luisterend oor (ook voor ons) en iemand die weet hoe het is als iemand dood gaat (dat was voor ons gelukkig totaal onbekend) gaf heel veel rust.
snowy2 schreef:
23-02-2018 15:53
Er zijn vrij veel verpleeghuizen met een palliatieve unit, die hebben ongeveer dezelfde doelgroep en functie als hospices.
Eh nee hoor, Er zijn niet eens 'veel' verpleegtehuizen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
23-02-2018 20:45
Eh nee hoor, Er zijn niet eens 'veel' verpleegtehuizen.
https://www.zorgkaartnederland.nl/verpl ... rgingshuis 2348 verpleeg en verzorgingshuizen in NL, vrijwel alle verzorgingshuizen worden omgebouwd naar verpleeghuis, dus ongeveer 2000 verpleeghuizen, waarvan 227 een palliatieve unit hebben.
Ik weet alleen dat je beperkt in een hospice mag blijven, ik heb meegemaakt dat mensen de laatste maanden alsnog moesten verkassen omdat ze onverwacht te lang bleven leven. Werd niet meer vergoed geloof ik.
Heel naar, dus daar zou ik naar vragen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
24-02-2018 16:32
Ik weet alleen dat je beperkt in een hospice mag blijven, ik heb meegemaakt dat mensen de laatste maanden alsnog moesten verkassen omdat ze onverwacht te lang bleven leven. Werd niet meer vergoed geloof ik.
Heel naar, dus daar zou ik naar vragen.
Dankjewel, dit is inderdaad wel een handig punt.
Voor kankerpatienten is het makkelijker om de levensverwachting te schatten, maar voor bijvoorbeeld oudere mensen met COPD is dat veel lastiger. Dan zie je wel eens dat ze door de goede zorg in een hospice (aandacht, beter en regelmatiger eten, minder roken en regelmatiger medicijnen innemen) weer opknappen en als de termijn waarvoor de indicatie is aangevraagd verloopt moet iemand weer verhuizen. Normaal gesproken is de maximale termijn 3 maanden.

Voor de gemeentelijke basisadministratie is het ook verschillend. Je kunt niet naar een hospice verhuizen, dat valt onder ziekenhuiszorg, je moet dus je eigen woning aanhouden. Bij een verpleeghuis hoeft dat niet. Bij een hospice heb je dus nog meer kosten, de eigen bijdrage voor zorg met verblijf en de lasten van de woning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven