Gezondheid alle pijlers

Alzheimer en autorijden

05-03-2018 20:36 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa (79) heeft eind 2011 de diagnose Alzheimer gekregen. De ziekte bleef vervolgens een behoorlijke tijd redelijk stabiel maar momenteel raakt hij toch steeds verwarder. En zijn kortetermijngeheugen gaat snel achteruit nu. Wanneer hij iets vraagt en we hem antwoorden vraagt hij 10 minuten later hetzelfde. Hij vergeet telkens dat hij met een "druppel" de deur van de hoofdingang van de flat waar ze sinds 4 weken wonen moet openen i.p.v. met een sleutel.

Nu rijdt hij nog wel gewoon auto. Wij hebben al meerdere keren tegen mijn oma gezegd dat opa een rijtest moet doen bij het CBR (is verplicht zodra iemand de diagnose Alzheimer krijgt) maar ze zegt telkens laat nog maar even, in augustus heeft hij de 5 jaarlijkse keuring en dan wordt hij wel afgekeurd.

Maar wat als hij een ongeluk veroorzaakt? Dan dekt de verzekering toch niets als ze erachter komen dat hij Alzheimer heeft? Opa rijdt verder nog wel goed, hoort en ziet alles, gaat alleen niet meer in zijn eentje de weg op i.v.m. verdwalen en de kans dat hij zijn auto niet terug kan vinden. Kort geleden was hij nog wel alleen weg en liep hij rondjes om het winkelcentrum omdat hij zijn auto kwijt was, gelukkig kwamen mijn broertje en schoonzusje hem tegen en die hebben geholpen om zijn auto terug te vinden.

Maar goed, meerdere keren dus aangedrongen om toch die test te doen maar oma wil dat niet want ze wil hem de auto nog niet afpakken. Nu heb ik gekeken op de site van het CBR of er een mogelijkheid is dat familie melding doet, kan wel maar alleen met toestemming van degene die de ziekte heeft en dat gaat dus niet lukken.

Wie weet of er nog een andere manier is? Wij zouden het echt heel vervelend vinden voor opa dat hij zijn rijbewijs kwijt zal raken maar het
zou veel erger zijn wanneer er een ongeluk gebeurt en opa zijn verzekeraar niets vergoed.
anoniem_306997 wijzigde dit bericht op 05-03-2018 20:38
0.44% gewijzigd
Je maakt je druk om geld?! Ik zou mij maar druk maken om levens.
Wat nou als je opa een kind doodrijdt?
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt met niet het belangrijkste. Stel dat opa iemand doodrijdt en jullie hadden dat kunnen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem niet meer helpen als hij zijn auto niet meer kan vinden. Op die manier kan hij geen auto meer rijden, of in elk geval niet alleen weg gaan.

Tenminste zo hebben we het bij mijn opa gedaan, die was zijn auto kwijt en dat hebben we zo gelaten. Eerst was hij boos, maar later schikte hij zich er wel in.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Het gaat er niet meer om of oma opa de auto niet wil afpakken, of dat opa nog graag auto wil rijden. Hij kan dat niet meer zonder een gevaar voor zijn omgeving te zijn. Punt.
Dus onderneem actie, schakel desnoods de politie in. Je wil toch niet op je geweten hebben dat hij straks iemand doodrijdt en jij hebt niets ondernomen.
Ik vind het eerlijk gezegd heel aso van je oma dat ze haar man nog laat autorijden. Naar ik aanneem is zij nog wel bij haar volle verstand, maar blijkbaar zit ze er niet mee als je opa iemand doodrijdt of zo?
Dergelijk topic heb ik maanden geleden ook al gelezen alleen toen was oma de weg kwijt.

En nu dus opa ?
Hij is zo een gevaar voor zichzelf en voor anderen. Alhoewel ik begrijp dat het fijn is dat een verzekering uitkeert wanneer je opa iemand blijvend invalide maakt, zou ik het verstandiger achten dat hij gewoon niet meer rijdt.

Ik weet dat dat gepaard gaat met boosheid en frustratie. Ik ken mensen die de auto "naar de garage" gebracht hebben of hem hebben uitgeleend aan familie.
Alle reacties Link kopieren
Hij rijdt nu idd al die jaren al onverzekerd rond.

Maar daar zou ik me het minst druk om maken. Als hij iemand doodrijdt vergeef je het jezelf nooit.

Mijn moeder was gelukkig wel verantwoordelijk genoeg om de test te gaan doen.

Collega van me haar vader zag het zelf niet in. Ze hebben hem gezegd dat zn auto naar de garage moest en dat hij afgekeurd was. Geld voor een nieuwe was er niet dus toen kon hij niet meer rijden.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
05-03-2018 20:45
Ik vind het eerlijk gezegd heel aso van je oma dat ze haar man nog laat autorijden.
Je weet niet toch niet waarom? Dat het niet kan staat als een paal boven water. Het kan maar zo dat de man bijvoorbeeld enorme woedeaanvallen heeft en dat hij die op zijn vrouw botviert. Waarmee ik wil zeggen: mantelzorger van een demente zijn kan gewoonweg zwaar en moeilijk zijn.

@TO: neem contact op met oma en schakel samen de huisarts in. Dit is ronduit gevaarlijk gedrag voor iedereen.
enn wijzigde dit bericht op 05-03-2018 20:51
12.09% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
aatjuhh123 schreef:
05-03-2018 20:45
Dergelijk topic heb ik maanden geleden ook al gelezen alleen toen was oma de weg kwijt.

En nu dus opa ?
Zie je wel, dat dacht ik ook al.
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
05-03-2018 20:45
Dergelijk topic heb ik maanden geleden ook al gelezen alleen toen was oma de weg kwijt.

En nu dus opa ?
Hmmm deze TO lijkt niet op iemand die effect wil scoren.
Ik ga maar weer eens verder.
enn wijzigde dit bericht op 05-03-2018 20:54
11.43% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
aatjuhh123 schreef:
05-03-2018 20:45
Dergelijk topic heb ik maanden geleden ook al gelezen alleen toen was oma de weg kwijt.

En nu dus opa ?
80% topics zijn op herhaling. Niets nieuws aan.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
05-03-2018 20:45
Ik vind het eerlijk gezegd heel aso van je oma dat ze haar man nog laat autorijden. Naar ik aanneem is zij nog wel bij haar volle verstand, maar blijkbaar zit ze er niet mee als je opa iemand doodrijdt of zo?
Oma mankeert zelf niets, maar is afhankelijk van hem wat betreft vervoer. Ze is 73 maar reizen met het OV lukt haar niet, ze heeft geen idee hoe ze bijvoorbeeld een treinkaartje moet kopen. Ook met andere dingen is ze afhankelijk want ze heeft nog nooit geld gepind, ook dat doet opa altijd.
TO breng eens een bezoekje aan huisarts bemoeizorg of wijkagent ( of nee laat het je ouders maar even doen)
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
05-03-2018 20:54
TO breng eens een bezoekje aan huisarts bemoeizorg of wijkagent ( of nee laat het je ouders maar even doen)
Dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Pientjexxxx schreef:
05-03-2018 20:45
Ik vind het eerlijk gezegd heel aso van je oma dat ze haar man nog laat autorijden. Naar ik aanneem is zij nog wel bij haar volle verstand, maar blijkbaar zit ze er niet mee als je opa iemand doodrijdt of zo?
Oma kan ook redeneren dat zij ook nergens meer komt als haar man geen rijbewijs meer heeft.''
Je weet nooit hoe oude mensen kunnen denken.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
05-03-2018 20:45
Hij is zo een gevaar voor zichzelf en voor anderen. Alhoewel ik begrijp dat het fijn is dat een verzekering uitkeert wanneer je opa iemand blijvend invalide maakt, zou ik het verstandiger achten dat hij gewoon niet meer rijdt.

Ik weet dat dat gepaard gaat met boosheid en frustratie. Ik ken mensen die de auto "naar de garage" gebracht hebben of hem hebben uitgeleend aan familie.
De auto van mijn opa gaat naar een oom van mij wanneer opa geen rijbewijs meer heeft. Dat is vorig jaar afgesproken gezien mijn oom een auto heeft waar van alles aan mankeert.

We zeggen heel vaak van geef die auto nu gewoon al aan hem, dan heeft hij weer een goede auto. Opa en oma kunnen trouwens ook goedkoop met de taxi reizen, is vorig jaar allemaal geregeld via de WMO.
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootouders namen een soort taxiabonnement toen zelf rijden niet meer verantwoord was. Dat was helemaal niet zó duur, en zo hielden ze toch hun bewegingsvrijheid. Misschien zoiets eens voorstellen aan je oma?
Alle reacties Link kopieren
Alieda-1984 schreef:
05-03-2018 20:56
De auto van mijn opa gaat naar een oom van mij wanneer opa geen rijbewijs meer heeft. Dat is vorig jaar afgesproken gezien mijn oom een auto heeft waar van alles aan mankeert.

We zeggen heel vaak van geef die auto nu gewoon al aan hem, dan heeft hij weer een goede auto. Opa en oma kunnen trouwens ook goedkoop met de taxi reizen, is vorig jaar allemaal geregeld via de WMO.
Dan wordt het tijd dat hun kinderen ingrijpen. Die auto weghalen en de taxi de eerste keer maar helpen regelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Alieda-1984 schreef:
05-03-2018 20:54
Oma mankeert zelf niets, maar is afhankelijk van hem wat betreft vervoer. Ze is 73 maar reizen met het OV lukt haar niet, ze heeft geen idee hoe ze bijvoorbeeld een treinkaartje moet kopen. Ook met andere dingen is ze afhankelijk want ze heeft nog nooit geld gepind, ook dat doet opa altijd.
Kun jij die dingen haar niet leren?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het is het laatste stukje van hun eigen zelfstandigheid wat eigenlijk wordt afgenomen.
En ik kan heel goed begrijpen dat dat heel moeilijk is op die leeftijd, ze worden steeds meer beperkt in hun doen en laten.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
05-03-2018 20:49
Je weet niet toch niet waarom? Dat het niet kan staat als een paal boven water. Het kan maar zo dat de man bijvoorbeeld enorme woedeaanvallen heeft en dat hij die op zijn vrouw botviert. Waarmee ik wil zeggen: mantelzorger van een demente zijn kan gewoonweg zwaar en moeilijk zijn.

@TO: neem contact op met oma en schakel samen de huisarts in. Dit is ronduit gevaarlijk gedrag voor iedereen.
Het is juist oma die afhankelijk is van de auto. Opa gebruikt hem bijna nergens meer voor. Alleen wanneer de boodschappen gedaan moeten worden en voor bezoek aan familie. Voorheen had hij vele hobby's zoals op veel jaarmarkten staan maar dat doet hij niet meer sinds een jaar of 2. Als oma ergens naartoe moet is ze afhankelijk van opa, anders komt ze nergens.
Oceana244 schreef:
05-03-2018 20:49
Hij rijdt nu idd al die jaren al onverzekerd rond.
.
Mijn tante heeft ook die ziekte en mag gewoon door blijven rijden van die arts.
Hij kan nu hard achteruit gaan maar om te beweren dat hiij al jaren onverzekerd rond rijd vind ik apart
Ik heb dit van heel dichtbij meegemaakt.ik snap dan ook best dat je oma opziet tegen de strijd. Het is ook niet makkelijk. Toch mag je dit niet laten gebeuren.niet voor hem en niet voor zijn omgeving. Bel de huisarts of geriator en zorg dat zij hem zeggen dat het niet meer mag ivm verzekerinv ivm medicijnen. Whatever. Maar laat hen de boeman maar zijn, dat kunnen ze heel goed en het is echt nodig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven