Gezondheid alle pijlers

HPV....ja of nee? (vaccinatieprogramma)

15-03-2018 19:51 512 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn dochter van 12 heb ik onlangs de oproep voor de vaccinatie tegen het HPV virus gekregen. Als ze het nu doet dan hoeft ze slechts 2 injecties, wachten we tot ze 15 is dan heeft ze er 3 nodig.
De keuze om het überhaupt te doen is aan ons...ik hink op twee benen maar neig naar wel doen.
Waarom hebben jullie het wel of juist niet gedaan?

Ik heb mijn dochter(s) tegen het HPV virus laten inenten

Totaal aantal stemmen: 151

Ja, toen ze 12 was (60%)
Ja, toen ze 15 was (5%)
Nee, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt (35%)
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt ingeënt als ze 12 is. Omdat baarmoederhalskanker een vreselijke ziekte is die met twee injecties grotendeels voorkomen kan worden.
Als de oproep komt dan gaan we 'm halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel vaccineren...waarom zou je het niet doen?

Ik ben 34 en heb 1 maand geleden baarmoeder+hals+omliggende klieren+ een stuk van de vagina moeten verwijderen omdat ik baarmoederhals kanker had.

(in mijn tijd was er nog geen vaccinatie beschikbaar).

En nee ik leef gezond heb ook absoluut niet veel sex partners gehad oid...maar toch kanker.....
studiemiepmiep schreef:
15-03-2018 19:55
Ik zou wel vaccineren...waarom zou je het niet doen?

Ik ben 34 en heb 1 maand geleden baarmoeder+hals+omliggende klieren+ een stuk van de vagina moeten verwijderen omdat ik baarmoederhals kanker had.

(in mijn tijd was er nog geen vaccinatie beschikbaar).

En nee ik leef gezond heb ook absoluut niet veel sex partners gehad oid...maar toch kanker.....
Ik ben net zo oud als jij en ik ben wel gevaccineerd.
Mijn dochter wordt binnenkort gevaccineerd ja. Om de redenen die door mijn voorgangers zijn genoemd.

Later dit jaar wordt ook een nieuwe meningokokkenvaccinatie ingevoerd en ook die zullen mijn kinderen krijgen. Ook de oudste die waarschijnlijk net te oud is; die betaal ik dan zelf.
Alle reacties Link kopieren
Op haar 15e kun je te laat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ga je dit ook aan een arts vragen of is een poll op een kletsforum genoeg?
LadyMadonna schreef:
15-03-2018 20:03
Ga je dit ook aan een arts vragen of is een poll op een kletsforum genoeg?
En wat denk je dat een arts adviseert?
lise1985 schreef:
15-03-2018 19:56
Ik ben net zo oud als jij en ik ben wel gevaccineerd.
Ik ben 32 en ik heb helaas nooit de mogelijkheid gekregen om me te laten vaccineren.
Ik vind dat jongens ook vaccinaties aangeboden zouden moeten worden om hun toekomstige partners te beschermen.
En ja, vanaf 12 jaar, want jij weet niet hoe laat ze begint met seksuele handelingen (hpv kun je ook overdragen met vingeren of droogneuken zonder kleren)
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 20:07
19.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LadyMadonna schreef:
15-03-2018 20:03
Ga je dit ook aan een arts vragen of is een poll op een kletsforum genoeg?
Ik vraag om ervaringen waarom mensen het wel of niet gedaan hebben. En of dat op een kletsforum is laat me dan even koud.
Besluiten doe ik zelf.
Alle reacties Link kopieren
LiLaLady schreef:
15-03-2018 20:06
Ik vraag om ervaringen waarom mensen het wel of niet gedaan hebben. En of dat op een kletsforum is laat me dan even koud.
Besluiten doe ik zelf.
Wat zegt je dochter?
Ik ben half dertig en dus wel gevaccineerd. Ik heb zelf die keuze gemaakt na overleg met de huisarts.
Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe zwaar het is om baarmoederhalskanker te boven te komen. Dat, in combinatie met dat er geen tegens te bedenken waren, deed mij besluiten mijzelf te laten vaccineren.
lise1985 schreef:
15-03-2018 19:56
Ik ben net zo oud als jij en ik ben wel gevaccineerd.
Op welke leeftijd dan? Ik ben ook 34, maar de hpv-vaccinatie is pas sinds 2009. Sinds dat jaar krijg je als je 13 wordt een oproep. Wij waren toen dus al 25 en geen oproep meer gekregen.
Ik weet wel dat ik in 2001 of 2002 nog gevaccineerd ben voor iets, maar dat was geen hpv.

Hier laat ik dochter overigens wel vaccineren. Zie niet in waarom niet.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 20:10
8.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de vaccinatie gehad. Mijn ouders wilden mij de ellende besparen.
Heanig an
Mijn dochter is nog lang geen 12, dus geen ervaring. Maar ik ben benieuwd waarom ouders het niet zouden laten doen. Is daar een complottheorie reden voor?
Whomi schreef:
15-03-2018 20:09
Op welke leeftijd dan? Ik ben ook 34, maar de hpv-vaccinatie is pas sinds 2009. Sinds dat jaar krijg je als je 13 wordt een oproep. Wij waren toen dus al 25 en geen oproep meer gekregen.
Ik weet wel dat ik in 2001 of 2002 nog gevaccineerd ben voor iets, maar dat was geen hpv.

Hier laat ik dochter overigens wel vaccineren. Zie niet in waarom niet.
Goede vraag, zou je dat zo niet kunnen vertellen maar het was zeker wel voor mijn 25ste.

Die van begin 2000, was dat niet tegen hersenvliesontsteking?
lise1985 schreef:
15-03-2018 20:12
Goede vraag, zou je dat zo niet kunnen vertellen maar het was zeker wel voor mijn 25ste.

Die van begin 2000, was dat niet tegen hersenvliesontsteking?
Ja, meningokokken C.
Binnenkort komt meningokokken W ook in het vaccinatieprogramma.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 20:13
11.63% gewijzigd
Fragolisa schreef:
15-03-2018 20:13
Ja, meningokokken C
Die ja.
lise1985 schreef:
15-03-2018 20:12
Goede vraag, zou je dat zo niet kunnen vertellen maar het was zeker wel voor mijn 25ste.

Die van begin 2000, was dat niet tegen hersenvliesontsteking?
Maar voor je 25e kan het toch niet? Het middel is sinds 2007 op de markt en zit pas sinds 2009 in het vaccinatieprogramma. Dus dan zou je je op je 23e ofzo zelf uit eigen beweging moeten hebben laten vaccineren. Buiten het programma om.
Whomi schreef:
15-03-2018 20:18
Maar voor je 25e kan het toch niet? Het middel is sinds 2007 op de markt en zit pas sinds 2009 in het vaccinatieprogramma. Dus dan zou je je op je 23e ofzo zelf uit eigen beweging moeten hebben laten vaccineren. Buiten het programma om.
Ik zei ook niet dat ik in het programma opgeroepen ben om me te laten vaccineren ;-)

Ik heb het inderdaad uit eigen beweging laten doen, op aanraden van mijn huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het niet doen?
ik geef mn bek ook maar een douw
lise1985 schreef:
15-03-2018 20:21
Ik zei ook niet dat ik in het programma opgeroepen ben om me te laten vaccineren ;-)

Ik heb het inderdaad uit eigen beweging laten doen, op aanraden van mijn huisarts.
Tja, de vaccinatie heeft eigenlijk alleen nut als je nog niet seksueel actief bent (of met je eerste vriendje en elkaars eersten). Daarom wordt tegenwoordig rond de 12 jaar ingeënt.

Voor de meeste dertigers kwam die vaccinatie domweg te laat op de markt.
ElizabethThatcher schreef:
15-03-2018 20:34
Tja, de vaccinatie heeft eigenlijk alleen nut als je nog niet seksueel actief bent (of met je eerste vriendje en elkaars eersten). Daarom wordt tegenwoordig rond de 12 jaar ingeënt.

Voor de meeste dertigers kwam die vaccinatie domweg te laat op de markt.
Ik was op dat moment nog niet besmet met HPV, daarom had het nog nut.
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 20:43
0.24% gewijzigd
Ik ben wel benieuwd naar de redenen van de nee-stemmers in de poll.

Ik verbaas me vooral over de vele mensen die hun kind het hele vaccinatieprogramma laten volgen, op de hpv na. Wat is het verschil?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven