Gezondheid alle pijlers

Paroxetine

02-04-2018 07:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik kreeg een 10 maanden geleden paroxetine voor geschreven ter ondersteuning bij overspannenheid. Het zou me volgens de arts helpen rustig te worden. De opbouw was een hel en na een maand of 7 besloot is af te bouwen omdat ik zodanig van de wereld was. Ik voelde me onmiddellijk beter bij de afbouw maar per mg dat ik afbouw heb ik enorme ontwennings verschijnselen. Goed voelen en plots emotioneel, vaak lichte adrenaline opstoten, snachts zweten en droge mond. Met momenten helse spierpijnen. 5 dagen geleden ging ik van 10mg naar 9 en deze nacht schoot ik elke 10 minuten wakker. Angst kan je het niet noemen maar het leek telkens een felle energie/adrelanine opstoot. Ik ben nooit depri geweest, heb een enorme drive en zin in het leven maar momenteel en de afgelopen maanden doet mijn lichaam zo vreemd. Mijn hoofd is rustig en heb na intensieve therapie mijn dwangmatige perfectie onder controle. Er zit wel angst om terug te crashen maar als mijn gedachten ernaar afdwalen kan ik ze loslaten en plaatsen. Ik voel mee vaak een ruiter op een driftig paard. Als ik dit voel opkomen kan ik dit overdag snel loslaten maar deze nacht ben ik bij het inslapen wel meer dan dertig keer wakker geschoten en normaal slaap ik binnen de minuut.

Nog mensen met deze ervaring? Ik heb het gedacht dat het van de paroxetine komt...
Ja, het afbouwen is heel naar. Ik kan me nog herinneren dat de muren op me af kwamen, dat de zon me verblindde en dat ik constant een unheimisch gevoel had. Het gaat gelukkig wel weer over, nu even doorbijten.
Alle reacties Link kopieren
Behalve een soort schokjes in mijn lijf verder geen klachten bij afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Jij (niet de arts) besloot af te bouwen met 1 gram per? Dag? Week?
Gebruik je de suspensie?
Alle reacties Link kopieren
Ik laat ze vermalen door de apotheker en bouw zo per mg af. Van begin januari tot nu naar 9mg gegaan. Het tot rust komen of overdag stilzitten lijkt vaak een probleem. Dan krijg ik van die opstoten. Vaak in mijn benen om te bewegen...
Alle reacties Link kopieren
Afbouw doe ik nu in samenspraak met arts en psycholoog. Ik wil dit zelf rustig aandoen omdat de eerste 5mg lichamelijk fel waren.
Alle reacties Link kopieren
7 jaar erg fijn rustig hoofd gehad met deze pillen Maar wilde toch ook weer kijken of ik zelf inmiddels de boel weer aankon Heb heel veel geslapen bij het afbouwen Veel opgejaagde momenten idd ook Meest naar was dat mijn hoofd al wel wakker werd maar mijn lichaam dan nog niet wakker / onder controle was. Heel eng was dat! Je wil je ogen open doen en je bewegen maar het gebeurt gewoon niet. Na afbouw duurde het echt een tijdje voordat ik kon concluderen dat ik weer een herkenbare " ikzelf" was Vooral heel langzaam af bouwen idd. Veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jou reactie mangomango. Ik ga nu even stabiel blijven op 9mg. Normaal was ik van plan per 3 weken een mg te zakken. Maar het is elke mg 2 weken miserie. Even recuperen en focussen op andere dingen. Voel me meer op de wereld dan toen ik 20mg nam en ga het wat trager aanpakken. Heb het gevoel 50% van de 3 maanden grieperig te zijn. Zweetaanvallen, hoofdpijn, spierpijn etc.
Ik heb het afgebouwt mbv taperingstrips. Daardoor ging het heel geleidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Deze week halftijds terug aan de slag op mijn nieuwe werk. Leuke job, leuke collega's en een werkgever die me steunt in mijn re-integratie.

Heb besloten elke maand 1mg te zakken vanaf nu en dat geeft men lichaam kans om te wennen doch heb ik het gevoel er beter volledig vanaf te zijn. Sinds ik de pillen neem heb ik vaak enorme spierpijnen en spasmen. Dat had ik voordien nooit. Actief zijn is een genot maar tot rust komen is moeilijk. Als ik savonds in de zetel ga liggen dan trekken de spieren in mijn benen continu samen en schieten mijn benen ongecontroleerd alle kanten uit en voel ik me rusteloos. Als ik rechtsa en iets ga doen is dat gevoel onmiddellijk over...
Alle reacties Link kopieren
NOu, dat is denk ik een heel verstandig besluit ondanks dat je er heel graag af wilt, die snap ik namelijk ook hoor, je wil weer jezelf zijn Maar dit is gewoon heel verstandig. wel beetje bij beetje je eigen leven terugpakken zoals met het werk maar niet te hard.

Die spasmen had ik goddank niet , lijkt me idd enorm irritant. Rusteloosheid wel kan ik me nog heugen Goh ik heb wat afgebonkt met mijn benen als ik in bed lag

Hou vol Tox , Goed bezig .. stapje voor stapje kom je er
Tox schreef:
14-04-2018 05:38
Hey,

Deze week halftijds terug aan de slag op mijn nieuwe werk. Leuke job, leuke collega's en een werkgever die me steunt in mijn re-integratie.

Heb besloten elke maand 1mg te zakken vanaf nu en dat geeft men lichaam kans om te wennen doch heb ik het gevoel er beter volledig vanaf te zijn. Sinds ik de pillen neem heb ik vaak enorme spierpijnen en spasmen. Dat had ik voordien nooit. Actief zijn is een genot maar tot rust komen is moeilijk. Als ik savonds in de zetel ga liggen dan trekken de spieren in mijn benen continu samen en schieten mijn benen ongecontroleerd alle kanten uit en voel ik me rusteloos. Als ik rechtsa en iets ga doen is dat gevoel onmiddellijk over...
Je mag mij een pb sturen als je meer wil weten over de afbouwstrips.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Mandy81. De apotheker vermaalt ze voor me. Ik ga het hier bij houden.

Heb toch weer een stap genomen sinds vorige week. Van 9 naar 7,5. Ik voelde me goed na de vorige afbouw. Elke afbouw lijkt hetzelfde. Sinds een week meer gespannen en onrustiger lichaam. Zou een marathon kunnen lopen maar tegelijk het gevoel dat ik na enkele km's zou neervallen 😁 .

Ik kan zeggen dat ik geen stress meer heb in mijn leven maat toch voelt het aan alsof er telkens stress op mijn lichaam staat bij elke afbouw. Wat een rot product.

Ik denk er aan elke 2 weken 0,5mg te zakken ipv maandelijks 1 a 1,5mg.
Lijkt me inderdaad nog beter.
Ik had ook rond 10 mg een moeilijk, omdat ik weer echt ging voelen. Alle prikkels kwamen enorm hard binnen. Vooral emoties waren weer ten volle aanwezig. Ik moest weer een beetje leren ermee om te gaan.
Ik heb veel aan meditatie en yoga gehad (nog steeds trouwens)
Alle reacties Link kopieren
Meditatie doe ik ook dagelijks. Spanning is zo goed als weg op mijn lichaam. Nu weer even stabiel en de volgende stap 0,5mg.

Ik heb het er vaak over gehad met mijn psychologe dat je in het leven een pauzeknop zou moeten hebben. Dat heb ik vroeger nooit toegepast. Maar momenteel zou ik beter een play knop hebben om af en toe op te drukken. Want ik ga te vaak in automatisch in pauze. Bij vele dingen twijfel ik nog. Zou ik dat wel doen, is dat niet teveel terwijl ik vroeger aan 200% in overdrive door het leven raasde kom ik nu misschien aan 60 a 70%. Dat geeft me soms nog wat frustratie.

Tnx Mandy81 voor jou reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven