Gezondheid alle pijlers

Podotherapie?

15-04-2018 12:17 34 berichten
Ik heb altijd al een beetje x-benen gehad en een beetje raar gelopen (ik loop mijn schoenen altijd scheef uit, merkte mijn moeder een keer toen ze mijn schoenen droeg), maar verder nooit echt klachten gehad. Alleen nu merk ik de laatste tijd wel dat mijn voet toch wel erg scheef staat en ik ook een beetje een raar gevoel in mijn enkel ga krijgen. En dan draag ik ook nog eens veel te goedkope slechte schoenen. Allemaal niet echt goed dus.

Nu zit ik erover te denken toch eens naar een podotherapeut te gaan voor corrigerende zooltjes of iets. Maar hoe pak je dat aan? Heb je eerst een verwijzing van de huisarts nodig die er naar kijkt, of kun je gewoon direct een podotherapeut inschakelen? Ik heb ook geen aanvullende verzekering dus ben een beetje bang voor de kosten.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 12:19
0.71% gewijzigd
Oh en hebben mensen hier goede ervaringen mee? Of zou het al een hele hoop schelen om goede schoenen te kopen?
Je hebt op zich geen verwijzing nodig, je mag direct afspraak maken.

En ja helaas die zolen zijn best wel duur, ik was destijds 300 euro kwijt voor alles bij elkaar. Maar ja als je last hebt zou ik het gewoon doen, je spaart ook premie uit als je geen aanvullende verzekering hebt.
Ik heb goede ervaringen met mijn podotherapeut, heel vakkundig en mijn heupproblemen zijn een stuk minder geworden. Zelf vergoed mijn aanvullende verzekering maar een deeltje van de kosten, moet dan zelf nog flink bijbetalen. Maar ik ben erg blij met mijn zooltjes, het loop een stuk fijner.
Kosten voor afspraak (meten ed) + zooltjes + controle na ongeveer 6 weken is rond de 230 euro.
RégineFilange schreef:
15-04-2018 12:18
Oh en hebben mensen hier goede ervaringen mee? Of zou het al een hele hoop schelen om goede schoenen te kopen?
Ligt er aan wat je problemen zijn. Goede schoenen met goed voetbed en zo helpen maar beperkt als je voeten scheef staan natuurlijk, maar als je bij voorbeeld botvliesontsteking hebt aan je scheenbeen (had ik ooit) helpt een kleine hakverhoging weer wel.

Ik zou het gewoon laten na kijken. Straks verpest je je voeten nog meer en koop je dure schoenen die niet helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd een beetje platvoeten gehad en kon als kind echt niet een paar uur achter elkaar staan of lopen, want dan verging ik van de pijn in mijn voeten. Terwijl ik gewoon goede schoenen met een goed voetbed had.
Sinds ik zooltjes heb (laat je niet afwimpelen met halve zooltjes, die zijn verschrikkelijk!) gaat het een stuk beter en kan ik wel normaal een dagje lopen zoals elk gezond persoon zonder dat ik na een aantal uur een paar uur mijn voeten moet laten bijkomen. Dus ik zou zeker aanraden eens langs een podotherapeut te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zolen op maat.
Het kost wel wat, maar wat een genot.
Geen zenuwpijn meer na 2 hernia’s.
Ik heb ook nog schoenen waar mijn zolen niet inpassen, na een dag zonder zolen heb ik spijt; pijn.
Het duurde bij mij wel lang tot mijn zolen helemaal goed stonden en heb ook lang moeten wennen.
Je hebt geen verwijzing nodig maar ik had er wel eentje. Ik ben vorig jaar voor het eerst naar de podotherapeut gegaan omdat ik erge last had van mijn enkels waardoor ik niet meer zonder pijn kon lopen.

Het stelt eigenlijk niet veel voor. Je verteld je klachten, er wordt naar je voet gekeken en hoe je loopt en er worden zooltjes aangemeten. Als je je zooltjes hebt moet je nog een keer op controle om te kijken hoe het gaat en of je klachten al minder zijn. Indien nodig komen er nog meer afspraken.

Heb er wel veel aan gehad en heb toen ook om advies gevraagd qua schoeisel. En inderdaad, schoenen kunnen een heel goed voetbed hebben maar als ze niet geschikt zijn voor je voeten dan helpt het niet.

Mij werd bij de eerste afspraak ook gevraagd om de schoenen die ik het meeste draag mee te nemen maar daar is uiteindelijk verder niet naar gekeken.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 12:42
2.52% gewijzigd
Sinds een aantal jaar koop ik schoenen met van die memory foam, en dat heeft voor mij al heel veel klachten verlicht. Normaal gesproken met een stedentrip of iets kon ik na dag 1 al bijna niet meer vooruit van de pijntjes, sinds ik die memory foam dingen draag kan ik echt weer veel fijner en langer lopen.

Dus pijnklachten heb ik niet echt (nog niet, ben nog relatief jong). Maar het is dus meer dat ik me zorgen maak dat ik zo verkeerd op mijn voeten sta en dat ik later wel klachten ga krijgen. Dus eigenlijk wil ik dat daar eens een professional naar kijkt hoe erg het precies is en wat ik nodig heb (maarja, voor hun portemonnee heb je misschien altijd wel iets nodig....)
Bij mij werd trouwens alles gewoon vergoed. Heb er geen rekening van gezien.
Ik betaal elk jaar rond de 200 euro aan zooltjes. Ik heb ook op maat gemaakte slippers (meerdere paren) en huissloffen.
Heerlijk.
Het is het geld meer dan waard.
RégineFilange schreef:
15-04-2018 12:41
Sinds een aantal jaar koop ik schoenen met van die memory foam, en dat heeft voor mij al heel veel klachten verlicht. Normaal gesproken met een stedentrip of iets kon ik na dag 1 al bijna niet meer vooruit van de pijntjes, sinds ik die memory foam dingen draag kan ik echt weer veel fijner en langer lopen.

Dus pijnklachten heb ik niet echt (nog niet, ben nog relatief jong). Maar het is dus meer dat ik me zorgen maak dat ik zo verkeerd op mijn voeten sta en dat ik later wel klachten ga krijgen. Dus eigenlijk wil ik dat daar eens een professional naar kijkt hoe erg het precies is en wat ik nodig heb (maarja, voor hun portemonnee heb je misschien altijd wel iets nodig....)
Dan wacht je en kijk je aan eind van het jaar of er een aanvullende verzekering is die niet te duur is met een goede vergoeding.
Emceetje schreef:
15-04-2018 12:44
Ik betaal elk jaar rond de 200 euro aan zooltjes. Ik heb ook op maat gemaakte slippers (meerdere paren) en huissloffen.
Heerlijk.
Het is het geld meer dan waard.
Worden die zooltjes bij jou ook ieder jaar opnieuw aangemeten of gebruiken ze daar oude gegevens voor? Moet binnenkort weer op controle en wil dan vragen of ze eens opnieuw kunnen meten maar geen idee of dat gebruikelijk is. En inderdaad goed schoeisel is zijn geld echt waard. Heb vorig jaar een vermogen uitgegeven aan schoenen want toen ik eenmaal van de pijn af was dacht ik: dat nooit meer.
Hamsterweken schreef:
15-04-2018 12:46
Uit je AV neem ik aan. TO schrijft dat ze die niet heeft.
Ik ben aanvullend verzekerd ja maar weet eigenlijk niet of het vanuit de basis of AV vergoed werd.
closednote schreef:
15-04-2018 12:49
Ik ben aanvullend verzekerd ja maar weet eigenlijk niet of het vanuit de basis of AV vergoed werd.
Uit de AV, de basis vergoed niks.
strikjemetstippels schreef:
15-04-2018 12:44
Dan wacht je en kijk je aan eind van het jaar of er een aanvullende verzekering is die niet te duur is met een goede vergoeding.

Mja, nee dat vind ik dan weer te lang duren. Denk dat ik dan maar een afspraak maak bij een podotherapeut in de buurt.
Als je geen klachten hebt en alleen je voeten wilt na laten kijken ter voorkoming van eventuele klachten in de toekomst zou je wellicht ook nog een podoloog kunnen overwegen. Die zijn neem ik aan goedkoper aangezien je daarvoor ook een cursus kan volgen en niet perse een lange HBO opleiding. Maar bij podologen is het wellicht moeilijker uit te zoeken welke goed zijn en wie niet omdat die term niet beschermd is.
Hamsterweken schreef:
15-04-2018 13:45
Veel goedkope AV's vergoeden max €100 of €200 pj. Dan kun je net zo goed geen AV nemen en het zelf betalen.
Klopt, tenzij er natuurlijk meer in het pakket zit waar je gebruik van maakt. Ik heb dat wel dus voor mij is een aanvullende verzekering wel voordeliger uiteindelijk.
closednote schreef:
15-04-2018 12:48
Worden die zooltjes bij jou ook ieder jaar opnieuw aangemeten of gebruiken ze daar oude gegevens voor? Moet binnenkort weer op controle en wil dan vragen of ze eens opnieuw kunnen meten maar geen idee of dat gebruikelijk is. En inderdaad goed schoeisel is zijn geld echt waard. Heb vorig jaar een vermogen uitgegeven aan schoenen want toen ik eenmaal van de pijn af was dacht ik: dat nooit meer.
Zooltjes worden elk jaar opnieuw aangemeten.
Ik heb natuurlijk ook goede schoenen nodig, waar de inlay uit kan en die stevigheid bieden.
Misschien heb je nu nog niet zoveel last van de gevolgen, had ik ook niet. Maar ik zie bij mijn tante en oma (het is erfelijk) wel de gevolgen en die wil ik voorkomen!
Ik heb zooltjes sinds mijn 22e.
Mijn klachten zijn afgelopen dagen niet minder geworden maar juist verergerd, dus heb een afspraak staan voor eind deze maand bij de podotherapeut.

Ik heb soms hypochondrische neigingen, kan me erg zorgen maken als ik iets mankeer, dat het nooit meer goed komt, enz. Ik kan toch niet nu al voorgoed mijn voet/been hebben vernaggeld? Dat ik straks voor altijd moeilijk loop?
Emceetje schreef:
15-04-2018 15:27
Zooltjes worden elk jaar opnieuw aangemeten.
Ik heb natuurlijk ook goede schoenen nodig, waar de inlay uit kan en die stevigheid bieden.
Misschien heb je nu nog niet zoveel last van de gevolgen, had ik ook niet. Maar ik zie bij mijn tante en oma (het is erfelijk) wel de gevolgen en die wil ik voorkomen!
Ik heb zooltjes sinds mijn 22e.
Okee dan is het dus geen rare vraag maar eerder gebruikelijk bij een podotherapeut. Mijn moeder heeft ook steunzolen en een paar andere familieleden ook maar mijn moeder heeft al jaren dezelfde en gaat er eigenlijk alleen mee terug als ze kapot zijn.
En soms ben ik nog wel eigenwijs en trek m'n allstars aan, m'n zooltjes passen daar prima in, maar dat merk ik meteen aan het einde van de dag. Dus eigenlijk moet ik dat niet meer doen maar ik vind het gewoon zo zonde om sommige schoenen niet meer te dragen.
RégineFilange schreef:
20-04-2018 22:44
Mijn klachten zijn afgelopen dagen niet minder geworden maar juist verergerd, dus heb een afspraak staan voor eind deze maand bij de podotherapeut.

Ik heb soms hypochondrische neigingen, kan me erg zorgen maken als ik iets mankeer, dat het nooit meer goed komt, enz. Ik kan toch niet nu al voorgoed mijn voet/been hebben vernaggeld? Dat ik straks voor altijd moeilijk loop?
Komt goed. Toen ik vorig jaar te lang door ben gelopen met m'n klachten totdat ik echt mank liep van de pijn of zelfs bijna niet kon lopen was ik ook bang dat ik wellicht altijd pijn zou houden. Maar na die zooltjes was ik al snel pijnvrij ook al blijft het wel een zwakke plek. Ik liep ook weer snel normaal na best lang anders gelopen te hebben door de pijn.
Passen die zooltjes in de meeste schoenen, of moet je er nieuwe voor aanschaffen? (Ik haat schoenen kopen, zal wel een van de weinige vrouwen zijn, en zie het ook niet zitten om er al te veel geld aan uit te geven).
closednote schreef:
20-04-2018 23:29
Komt goed. Toen ik vorig jaar te lang door ben gelopen met m'n klachten totdat ik echt mank liep van de pijn of zelfs bijna niet kon lopen was ik ook bang dat ik wellicht altijd pijn zou houden. Maar na die zooltjes was ik al snel pijnvrij ook al blijft het wel een zwakke plek. Ik liep ook weer snel normaal na best lang anders gelopen te hebben door de pijn.

Oke, hoop dat dat voor mij ook de oplossing is dan....
RégineFilange schreef:
20-04-2018 23:32
Passen die zooltjes in de meeste schoenen, of moet je er nieuwe voor aanschaffen? (Ik haat schoenen kopen, zal wel een van de weinige vrouwen zijn, en zie het ook niet zitten om er al te veel geld aan uit te geven).
Ik heb hele dunne steunzolen die bijna overal in kunnen maar niet alles zit even lekker. Door de steunzool zit je, tenzij je de binnenzool eruit haalt, hoger in je schoen en zit alles vaak wat strakker. Heb niet bij iedere schoen de binnenzool eruit gehaald omdat ik nog genoeg ruimte over had maar meestal is dat wel nodig. Ik koop sinds ik steunzolen heb ook vaker een maatje groter omdat dat lekkerder zit. Dus al met al is schoenen kopen helaas wel wat lastiger voor mij. Breng ook vaker schoenen terug omdat ze na een paar keer binnen lopen toch niet helemaal goed zitten.

En als je zooltjes krijgt dan is het verstandig om de schoenen aan te hebben of mee te nemen die je het vaakst draagt. Dan kan de podotherapeut ze passend maken voor dat paar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven