Gezondheid alle pijlers

Menstruaties van twee weken...

16-04-2018 12:55 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

In juli 2016 (ik was toen 21) heb ik een koperspiraal laten plaatsen door de gynaecoloog. Daarvoor ben ik 6,5 jaar aan de pil geweest (van mijn 14,5e tot mijn 21e), dus ik heb werkelijk waar geen idee hoe mijn normale cyclus eruit zou moeten zien en hoe mijn lichaam dat zelf regelt ipv de hormonen van de pil.

Nou ben ik in die bijna 2 jaar dat ik het spiraaltje heb amper ongesteld geweest. Het totale aantal keren kan ik op twee handen tellen denk ik, terwijl dit bij een perfecte cyclus toch echt wel tussen de 20 en 24 keer had moeten zijn geweest. Als ik wél ongesteld ben, is het heel onregelmatig. De menstruaties duren twee weken, veel en heftig bloedverlies, soms met tussenpauzes van drie dagen, soms een halfjaar, maar soms gaat het ook twee maanden "zoals het hoort".

Ik snap dat de meeste van jullie geen huisarts zijn, maar ik hoop eigenlijk op ervaringen o.i.d. Kan het door de spiraal komen?

Zelf maak ik me veel zorgen over eventueel PCOS, aangezien ik ook veel "extra haargroei" heb en last heb van acné. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoop dat iemand me zou kunnen helpen, geruststellen of informatie geven. Alvast bedankt
Je huisarts kan je helpen, geruststellen of informatie geven.
Ik denk dat je echt alleen iets aan de huisarts hebt...
Waarom neem je geen mirena spiraal? Daar krijgen veel vrouwen helemaal geen ongesteldheid meer door.
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje: ik reageerde heel slecht op de hormonen van de pil (depressief, dwanggedachten, etc.) en wilde van de hormonen af en het liefst geen hormoonanticonceptie meer gebruiken. Dit is de beste keuze ooit geweest, ik voel me mentaal beter dan ooit... Vandaar dat ik dat liever niet doe..
Alle reacties Link kopieren
Maar inderdaad, de huisarts weet het misschien wel het beste. Het is alleen zo dat ik me heel erg zorgen maak. Zojuist heb ik al een afspraak gemaakt voor komende vrijdag, maar ik vind het een eng idee dat er misschien wat mis is met mijn lichaam.
Komt vast door de koperspiraal, daar hebben wel meer vrouwen veel zwaardere ongesteldheden door.
Dat de pil niet beviel wil niets zeggen over andere middelen, die bevatten minder hormonen.
Aardbei95 schreef:
16-04-2018 13:26
Maar inderdaad, de huisarts weet het misschien wel het beste. Het is alleen zo dat ik me heel erg zorgen maak. Zojuist heb ik al een afspraak gemaakt voor komende vrijdag, maar ik vind het een eng idee dat er misschien wat mis is met mijn lichaam.
Wat vervelendelend dat je zo bang bent dat er iets ernstigs is.. de heftige menstruatie kan heel goed door het spiraaltje komen, is een bijwerking van dit spiraal die veel voorkomt. De onregelmatigheid is pas sinds spiraal? Of ben je direct van pil over gegaan naar spiraal? Heb je overgewicht? Ik zou vooral niet teveel lezen op internet, daar maak je jezelf denk ik alleen maar angstig mee. Over een paar dagen weet je hopelijk meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben direct van pil overgegaan op spiraal, maar was voordat ik aan de pil ging ook al zeer onregelmatig (maar minder heftig, dus dat zou eventueel door de spiraal kunnen komen) ongesteld. Dat is ook de reden dat ik aan de pil gegaan ben toendertijd. Ik ben inderdaad niet de lichtste en mede daardoor maak ik me zorgen. Ik doe er overigens wel wat aan, eet tegenwoordig zoveel mogelijk suikervrij en probeer zoveel mogelijk verstandige keuzes te maken. Stop alleen maar eten in mijn mond dat ik een 8, 9 of 10 waard vind en merk dat ik dat een prettig systeem vind voor mezelf. En ik heb een crosstrainer die ik elke avond voor de tv een uur gebruik tijdens het serie kijken, ideaal!

Ik hoop inderdaad vrijdag meer te weten en zal stoppen met Google! Ik geef vrijdag een update!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-04-2018 13:05
Waarom neem je geen mirena spiraal? Daar krijgen veel vrouwen helemaal geen ongesteldheid meer door.
Dat geldt lang niet voor elke vrouw. Mijn dochter heeft een mirena sinds bijna een jaar en menstrueert nog steeds. Wel veeeeel minder heftig dan zonder spiraal.

On topic: toch maar langs de huisarts TO. Dit kan van alles zijn.
Waar maak je je dan zorgen over behalve dat die ongesteldheden te lang duren? Daar kan vast iets tegen gedaan worden. Als je bang bent zwanger te raken door je anticonceptie heen vanwege overgewicht, kun je toch zorgen dat je vriend condooms gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
@Redbulletje: ik ben bang voor vleesbomen, of PCOS, of iets waar ik zelf helemaal niet aan denk maar wat ook nog zou kunnen. Het overgewicht heeft voor mij niks te maken met of mijn anticonceptie wel werkt, maar is een symptoom voor PCOS, net als overbeharing en acné, waar ik beide ook erg last van heb. En in de titel staat twee weken, maar dat is nog kort. De afgelopen keer ben ik bijvoorbeeld drieënhalve week ongesteld geweest, met een tussenpauze van drie dagen. Ik heb altijd dubbele bescherming en dan nog moet ik elk uur wisselen. Standaard een onderbroek en schone broek in mijn tas, just in case. Meestal plan ik activiteiten rondom mijn menstruatie en vaak, als het echt niet goed gaat, blijf ik gedwongen thuis van werk, puur en alleen omdat ik er zo'n last van heb. Ook maak ik me zorgen over de gevolgen van het hevige bloedverlies, omdat ik merk dat ik me erg zwak voel (constant duizelig, moe, bleek, etc.) tijdens de menstruatie, zoals bijvoorbeeld bloedarmoede.
De enige die PCOS kan vaststellen is een gynaecoloog d.m.v. een echo. Maar begrijp ik nu goed dat je nog steeds een spiraaltje hebt? Dan kun je sowieso een onregelmatige cyclus hebben.
To had voor anticonceptie ook onregelmatige cyclus, dus dat lijkt dan niet door koperspiraal te komen.

Goed om je zorgen over pcos te bespreken lijkt me! Maar je kan het idd niet zelf vaststellen. Zou die vermoeidheidsklachten Ed ook noemen. Bij veel bloedverlies tijdens menstruatie heb je idd sneller B12 en/of ijzertekorten. Sterkte nog even met afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Nou, even een korte update. Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest. Lang verhaal kort: ik moet gaan bloedprikken om te checken op bloedarmoede en vitamine B12-tekort. Verder moet ik een afspraak maken bij de gynaecoloog om een inwendige echo te maken i.v.m. een vermoeden van PCOS van de huisarts. Wanneer daar niks uitkomt, wil de huisarts een uitstrijkje maken en er is afgesproken dat de spiraal er sowieso uitgaat en ik een alternatief ga zoeken.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind. Eerst maar stap voor stap de onderzoeken doen en me dan verder zorgen maken denk ik.
Fijn dat je direct bij de gyn terecht kunt en bloed kan prikken. Spannende tijd, maar inderdaad, eerst de onderzoeken en uitslagen afwachten. Zorgen maken kan altijd nog. Sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven