Gezondheid alle pijlers

Trage schildklier en vocht vasthouden

18-04-2018 16:48 16 berichten
Mijn schildklier gaat al jaren te traag en ik heb dan ook de diagnose Hashimoto gekregen. Op zich geen ramp, maar ik word sinds een paar weken knots van al het vocht dat ik ineens vasthoud.

Mijn benen, mijn vingers, mijn gezicht: het is een lekkere vochtophoping en het doet pijn! Of nou, pijn? Eerder een vervelend zeurend gevoel met steken in mijn gewrichten. (vooral polsen en enkels doen pijn) De huisarts heeft mijn dosis onlangs opgehoogd naar 75 Levo en dat zou verlichting moeten brengen, maar helaas is dat niet het geval.

Hoe raak ik van al dat vocht af? Naast dat het niet mooi is, is het ook vrij pijnlijk en is elke inspanning teveel. Een klein stukje lopen resulteert in hartkloppingen en ook in rust doen mijn benen pijn.

Heeft iemand tips?
Rot voor je. Sterkte :sun:

Bloed laten prikken en kijken hoe de schildklierwaarden zijn.
Soms kan het wat langer duren voor je op de juiste dosis zit.
Is er gekeken naar andere oorzaken?
JustcallmeTuT, ik heb een paar weken terug bloed laten prikken en daar kwam uit dat mijn TSH verhoogd was en mijn schildklier ondanks medicatie dus nog iets te langzaam ging.

De huisarts vond mijn klachten ook wel wat heftig vergeleken met het bloedbeeld en heeft me doorverwezen naar de internist. Volgende maand kan ik daar terecht!

Ik ben alleen al dat vocht met bijbehorede ongemakken zo zat.
Goed dat je naar de internist mag. Logisch dat je je nu niet prettig voelt. Het warme weer zal zeker parten spelen.
Je bent niet in de overgang?
Nee, nog geen overgang!

Mijn moeder heeft ook Hashimoto en lang niet zoveel klachten als ik heb. Het stomme is dat het even goed ging, maar voor mijn gevoel ben ik terug bij af en beheerst het moe en opgeblazen zijn mijn leven. :|
:redrose:
Heb je een schildklierrdieet?
https://ellentiben.nl/dieet-kan-hashimoto-beinvloeden/
https://www.schildklierklachten.org/sym ... asthouden/

Aanvullend zou je nog extra magnesium kunnen helpen om minder vocht vast te houden > bijvoorbeeld van Ortica (aff.) of van NOW (aff.). Je kunt dit doorgaans veilig innemen, maar het is wel verstandig om het gebruik ervan te bespreken met je behandelend arts. Doe dit vooral als je naast je schildkliermedicatie ook nog andere medicijnen neemt. Sommige medicijnen functioneren namelijk minder goed wanneer je extra magnesium slikt.
Wat voor plastabletten gebruik je?
Destijds viel uit mijn bloedbeeld op te maken dat mijn schildklier te snel werkte, alleen de klachten die ik had was velen malen heftiger. Dus dat wil niet zoveel zeggen. Ieder persoon reageert helaas anders. Ik ben in twee jaar tijd van hyper naar hypo naar weer hyper gegaan. Sinds december ben ik gestopt met mijn medicijnen en kijken we aan hoe de schildklier zelf zal handelen. De laatste maanden is het overduidelijk dat mijn schildklier te langzaam werkt. Mijn enkels waren nog nooit zo dik en God, wat is lopen lastig/moeilijk geworden. Ik zie dat je een verwijzing hebt naar de internist. Dat is in ieder geval een goed begin. Ik heb helaas niets anders toe te voegen dan dat je geduld moet hebben. Zodra je goed ingesteld bent, zullen langzamerhand de klachten ook afnemen.

Ik wil je wel als tip meegeven dat je door de artsen niet moet laten afwimpelen zodra ze schildklierwaarden binnen de referentiewaarden vallen. Ieder persoon voelt zich bij een ander FT4/TSH goed.
Habbekratz, ik zal zo eens de huisarts bellen en vragen of ik magnesium erbij mag slikken!

Sem, jij ook schildklierklachten? Sterkte! Ik vind het echt zwaar ruk dat instellen blijkbaar zo lastig is. Het leek erop dat alles goed ging, maar helaas is er blijkbaar wat veranderd en ben ik voor mijn gevoel terug bij af.

Om maar een beetje de dag door te komen slik ik paracetamol. Het helpt niet super, maar genoeg om niet als een zombie pijn te lijden op de bank.
Het instellen is lastig en kan even duren, maar als je goed bent ingesteld, is het zo fijn!
Vraag om een spoedigere afspraak, desnoods via wachtlijstbemiddeling via je zorgverzekeraar.
gizzmo-returns schreef:
21-04-2018 17:30
Vraag om een spoedigere afspraak, desnoods via wachtlijstbemiddeling via je zorgverzekeraar.
Goeie! Ga ik doen!
TO, wacht even met het slikken van allerlei voedingssuplementen of om je dieet helemaal om te gooien. Opletten dat je niet te veel zout gebruikt is prima.Maar verder is het heel belangrijk om even het onderzoek van de internist af te wachten. Als je op eigen houtje allerlei dingen gaat veranderen is er voor hem geen duidelijk beeld wat er nu precies aan de hand is.

Ik zou inderdaad wat Gizzmo aanraadt doen, vraag of je eerder terecht kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven