Gezondheid alle pijlers

Pijn tong bij bepaald fruit/groente

20-04-2018 11:06 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik bepaald fruit eet krijg ik een brandend/prikkelend gevoel op mijn tong,
dit gebeurt bij: ananas,kiwi,citroen,sinaasappel, rode kool, rauwe tomaat( eenmaal gekookt is het geen probleem)
verder heb ik ook hooikoorts, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... sarts.aspx
Alle reacties Link kopieren
klinkt als een fruitallergie.
Alle reacties Link kopieren
https://www.libelle.nl/mensen/actueel/ananas-gehemelte/
Alle reacties Link kopieren
ik heb het bij ananas en kiwi, heel vervelend, want ik vind vooral verse ananas heel erg lekker
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-04-2018 11:10
ik heb het bij ananas en kiwi, heel vervelend, want ik vind vooral verse ananas heel erg lekker
Ik ook, al kan ik gelukkig wel wat eten maar niet teveel.
Na een hele kiwi krijg ik wel last maar van ik kan gelukkig wel genieten van 1 of 2 plakjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het bij aardbei, navelsinaasappel, ananas. Dus echt meer dat zure waardoor ik, zoals ik het altijd noem een dikke tong van krijg. Bultjes af en toe echt vreselijk. Terwijl ik juist gek ben op deze fruitsoorten. Mijn vader heeft trouwens precies hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het altijd, of sinds kort? Ik heb dit verschijnsel ook weleens gehad en bij mij was het een virusje wat na een kleine maand weer overging. Het was precies in de mandarijnentijd, die ik erg lekker vind, maar ik kon ze toen niet eten.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat bij verse ananas. Jammer, want dat vind ik heel lekker. Het gaat beter als ik er zoetstof over strooi. Misschien neutraliseert dat het zuur of zo. Dan kan ik zonder problemen een klein bakje eten.
Gek genoeg beïnvloedt het de smaak nauwelijks.
Alle reacties Link kopieren
Twee keer plaatsen is ook weer niet nodig.....
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg na iets eten of drinken soms opeens een hele grote bloedblaar in mijn gehemelte. Vooral als het wat meer naar achter zit is dat best beangstigend. De eerste keer hebben mijn kinderen mij naar de huisartsenpost geraced, want die waren enorm ongerust. Gingen ze samen mee de spreekkamer in, was wel schattig, die dokter moest lachen. Onderweg erheen knapte hij gelukkig al. Daarna nog paar keer gehad, maar kan er geen regelmaat in vinden waar het van komt, de eerste keer was het dacht ik een kiwi in combinatie met een kopje thee.
Als je denkt dat het met je hooikoorts te maken heeft kun je een anti histamine pilletje innemen vooraf en kijken of je daarna nog last hebt van het eten van een kiwi, sinaasappel etc.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt inderdaad als een fruit allergie. Ik heb het bij alle soorten fruit behalve banaan, tomaat, komkommer, noten. Keel is dan ook opgezwollen. Misschien eens langs een allergoloog? Die kan ook wat tips geven. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het soms, en niet alleen bij de tong als het optreedt.

Het vreemde is dat ik niet altijd allergisch reageer. Soms kan ik bijvoorbeeld allergisch zijn voor tijgernootjes (maar dan had ik al hooikoorts of allergie voor andere dingen), en soms niet. Ik weet niet of dat kruisreacties worden genoemd.

Bijvoorbeeld:
- Ik heb symptomen van hooikoorts door stuifmeel. Als ik dan tijgernootjes eet, reageer ik allergisch;
- Ik heb op een bepaald moment geen symptomen (geen stuifmeel door regenachtig weer): ik nies niet, heb het niet benauwd, etc. Ik eet tijgernootjes en ik krijg daar geen allergische reacties op.
World of Warcraft: Legion
Ik heb hier ook last van. Milde allergie bij bepaalde soorten fruit. 1 Kiwi gaat prima, bij de 2e krijg ik een soort prikkend/branderig gevoel aan de zijkant van mijn tong. Bij ananas heb ik dit ook. En bij winegums in de kleuren geel en oranje. Heeft vast iets met de smaakstoffen ofzo te maken. Het trekt meestal ook weer snel weg.
Alle reacties Link kopieren
van ananas is dit bekend, net als van kiwi. Daar zit een soort enzym in waar sommige mensen allergische reactie op krijgen. Ananas uit blik geeft meestal geen reactie.
Ik heb het vaak met (meest cherry-)tomaten. Maar niet altijd, hangt van de lichting af ofzo.
Irritant, maar zolang je niet benauwd wordt, zwellingen of andere ernstige symptomen krijgt, is het ook niet meer dan dat.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
20-04-2018 14:48
van ananas is dit bekend, net als van kiwi. Daar zit een soort enzym in waar sommige mensen allergische reactie op krijgen. Ananas uit blik geeft meestal geen reactie.
klopt, daarom geeft ananas en kiwi ook een vervelende smaak in de yoghurt en werkt gelatine niet bij deze 2 vruchten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Klinkt als kruisallergie. Heb je een berkenpol allergie? Zo ja, google maar eens op para-berk syndroom.

Komt relatief vaak voor bij hooikoorts. De ene persoon kan de rauwe fruit / groenten soorten wel verdragen als het hooikoortsseizoen voorbij is; en anderen kunnen het hele jaar door allergisch reageren. Naast fruit en groenten, kan je dit oa ook hebben bij graansoorten, noten, pinda’s en soja. Ik heb de pech om op al deze voedingsmiddelen te reageren.. (op de 1 sterker dan de ander, en ook afh van hoeveel ik al in contact ben geweest met allergenen).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook ontwikkeld in de afgelopen jaren, maar dan bij nectarine (terwijl dat écht mijn lievelings fruit is :-(), appel, peer, heel licht bij aardbei en bij bepaalde nootjes, sowieso amandel.

Mijn tong gaat branden/jeuken, wordt dik.
Krijg uitslag in mijn nek, krijg last van mijn ademhaling en mijn gehemelte jeukt.

Maar moet erbij zeggen dat ik ook hooikoorts heb, behoorlijk erg.
Had ook geen idee dat dat iets met elkaar te maken kon hebben.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
20-04-2018 11:43
Ik krijg na iets eten of drinken soms opeens een hele grote bloedblaar in mijn gehemelte. Vooral als het wat meer naar achter zit is dat best beangstigend. De eerste keer hebben mijn kinderen mij naar de huisartsenpost geraced, want die waren enorm ongerust. Gingen ze samen mee de spreekkamer in, was wel schattig, die dokter moest lachen. Onderweg erheen knapte hij gelukkig al. Daarna nog paar keer gehad, maar kan er geen regelmaat in vinden waar het van komt, de eerste keer was het dacht ik een kiwi in combinatie met een kopje thee.
Ik vind het ook altijd eng! vooral als het meer richting me keel of in mijn keel zit.. heb vaker gehad dat de zuiging hem dan groter maakt en hij doorschreeurt zeg maar.. met gevolg dat ik er half in stik en loop te kokhalzen. En als die dan knapt opluchting maar ook vervelend omdat je dna met zo een open blaar zit die zeer doet pff vreselijk! Bij mij komt het als er iets scherps in mijn gehemelte/keel prikt
movingmountains schreef:
21-04-2018 15:54
Ik heb het ook ontwikkeld in de afgelopen jaren, maar dan bij nectarine (terwijl dat écht mijn lievelings fruit is :-(), appel, peer, heel licht bij aardbei en bij bepaalde nootjes, sowieso amandel.

Mijn tong gaat branden/jeuken, wordt dik.
Krijg uitslag in mijn nek, krijg last van mijn ademhaling en mijn gehemelte jeukt.

Maar moet erbij zeggen dat ik ook hooikoorts heb, behoorlijk erg.
Had ook geen idee dat dat iets met elkaar te maken kon hebben.
Waarschijnlijk verdraag je de aardbei dan wel als je hem even wast met lauw warm water. Voor appel en tomaat geldt ook dat na je na verhitting zeer waarschijnlijk geen allergische reactie krijgt (daarom kan je wrs wel appeltaart of appelmoes eten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven