Gezondheid alle pijlers

Wat hulp zou fijn zijn (donkere kringen, zelfverwaarlozing)

23-04-2018 21:56 121 berichten
Ik had dit al op een ander forum gepost maar, kreeg weinig reacties. Hoop dat op dit forum een beetje actief meegedacht wordt. Zou het waarderen.

Ik zal eerst even wat achtergrond informatie geven. Ben pas geleden 26 jaar geworden, ben van Nederlandse afkomst en man. Vanaf me 19de tot me 23ste heb ik een alcoholprobleem gehad waarbij ik bijna dagelijks alcohol nuttigde. Vanaf mijn 14/15de blowde ik ook tot ongeveer me 23ste. Ook rook ik tabak.

Ook woonde ik vanaf me 18de al op me eigen door priveomstandigheden. Hierdoor begon ik in ploegendienst te werken zonder beroepsdiploma, wat best hersendodend werk was en vermoeiend. Tegenwoordig werk ik de ene week nacht de andere week dag in een distributiecentrum wat fysiek zwaar werk is. 

Nou ben ik overgestapt van het roken van tabak naar e-smoking. Ben gestopt met blowen en drink maximaal 1 keer in de week alcohol (8 bier). Ook eet ik veel vezels, slik ik vitaminepillen. Probeer ik elke week wat fruit en groentes naar binnen te werken. Ook eet ik vaak voedsel met veel eiwitten. 

Nou is mijn plan om volgend jaar een hbo opleiding te volgen. Maar het probleem is dat ik er erg vermoeid uitzie. Het zijn geen wallen maar vooral donkere kringen. Ik krijg heel erg vaak te horen dat ik er vermoeid uitzie. Ik voel me er een beetje uitzien als een crackjunk. 

Het is niet genetisch, heb me bloed laten testen en het enige wat eruit kwam is een vitamine-D tekort. Ik werk in wisselende diensten en slaap minimaal 9 uur. In het weekend slaap ik vaak wel minimaal 11 uur. Toch blijf ik erg vermoeid. 

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen om fitter te worden en de donkerheid onder me ogen te verminderen??? Vooral de donkere kringen schaam ik me wel voor en het weerhoudt me ervan om een hbo opleiding te volgen en wat van me leven te maken. 

Het liefst hoop ik dat er iemand reageert die hetzelfde probleem had en er een oorzaak voor gevonden heb. Een allergie (huisstofmijt, voedsel) misschien? Of toch de vitamine-D tekort die het veroorzaakt? 

Zou het erg waarderen als jullie me wat hulp kunnen bieden.

Ook misschien nog wel waardevol/onsmakelijk om te melden. Na het drinken van alcohol heb ik de volgende dag erg last van me darmen en pijn bij de ontlasting. Dit heb ik aangegeven bij de dokter en er is verder niets meegedaan, alleen de bloedtest dan waar niks uitkwam.
Alle reacties Link kopieren
Wat zei de huisarts van je vitamine d tekort? Ook vind ik dat je niet vaak drinkt maar wel veel in 1x. Probeer eens helemaal te stoppen met drinken en kijk eens of je je daar beter van gaat voelen.
- probeer te sporten
-eet gezond en gevarieerd
- probeer ook leuke dingen te doen en onder de mensen te komen
- kijk of je via je opleiding alvast een voorbereiding op de 21 plus toets kan doen en verdiep je hoe de toets geregeld is.

Verder denk ik dat je je zorgen om je gezondheid maakt. Naast de normale dingen als goed eten, water drinken en sporten moet je bij je huisarts zijn voor je andere klachten.
Er hoeft niet altijd een vitaminetekort, allergie of een ziekte ten grondslag te liggen bij donkere kringen rond je ogen. De donkere kleur kan ook komen door het grijze botvlies van je schedel die je een beetje door de dunne huid kunt zien.
Stop met drinken en ga sporten
Hij gaf me een receptuur voor vitamine D capsules en dat was het.
Ben je erg mager?

eerlijk gezegd denk ik dat het eerder genetisch is dan je verleden. Maar ga eens naar de dokter, en als die geen antwoord heeft kun je altijd nog denken aan fillers of zo.
Ben je serieus?
Je laat de donkere kringen jou ervan weerhouden om naar school tegaan?
Je gaat het nog moeilijk krijgen met zo een oppervlakkige instelling.
Bobby-Pin schreef:
23-04-2018 22:03
Er hoeft niet altijd een vitaminetekort, allergie of een ziekte ten grondslag te liggen bij donkere kringen rond je ogen. De donkere kleur kan ook komen door het grijze botvlies van je schedel die je een beetje door de dunne huid kunt zien.
Klopt, maar het frustreert me dat het niet in de familie zit. Me broer en zusje hebben er beide geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Ga sporten, het liefst buiten ivm je vitamine D tekort.
strikjemetstippels schreef:
23-04-2018 22:05
Ben je erg mager?

eerlijk gezegd denk ik dat het eerder genetisch is dan je verleden. Maar ga eens naar de dokter, en als die geen antwoord heeft kun je altijd nog denken aan fillers of zo.
Nee, ben niet erg mager. Ook niet echt dik. Ben 1.70 en 75 kilo. Me vader en moeder hebben er geen last van. Mijn broer en zusje ook niet. Voorderest in de familie zie ik het ook niet. Dus ja of ht genetisch is betwijfel ik.
Bblientje schreef:
23-04-2018 22:06
Ben je serieus?
Je laat de donkere kringen jou ervan weerhouden om naar school tegaan?
Je gaat het nog moeilijk krijgen met zo een oppervlakkige instelling.

Ietwat donkere kringen zou ik echt niet erg vinden. Ben niet zo heel ijdel ook. Maar bij mij ziet het er gwn erg ongezond uit. Heb het gevoel dat mensen naar me kijken als een soort crackjunk. Dat is gwn echt niet chill.
DootjesR schreef:
23-04-2018 22:08
Nee, ben niet erg mager. Ook niet echt dik. Ben 1.70 en 75 kilo. Me vader en moeder hebben er geen last van. Mijn broer en zusje ook niet. Voorderest in de familie zie ik het ook niet. Dus ja of ht genetisch is betwijfel ik.
Dan kun je nog altijd een overgrootvader of moeder hebben die dat wel had. Je bent nou eenmaal als mens een grote DNA poel.
DootjesR schreef:
23-04-2018 22:08
Nee, ben niet erg mager. Ook niet echt dik. Ben 1.70 en 75 kilo. Me vader en moeder hebben er geen last van. Mijn broer en zusje ook niet. Voorderest in de familie zie ik het ook niet. Dus ja of ht genetisch is betwijfel ik.
Je botstructuur is genetisch, en hoeft natuurlijk niet het zelfde te zijn als de familie die je nog hebt. Er zijn zo veel genetische combinaties mogelijk.

Ik zou alleen geen 'me' schrijven, dat lijkt me grotere belemmering voor een studie dan wat wallen.
Bobby-Pin schreef:
23-04-2018 22:10
Dan kun je nog altijd een overgrootvader of moeder hebben die dat wel had. Je bent nou eenmaal als mens een grote DNA poel.
Dan heb ik wel echt ongeluk.
Alle reacties Link kopieren
Je lijf heft veel te verduren gehad. Dat is niet zomaar weg. Je bent al echt op de goede weg.
Neem zeker die vitamine D capsules in.
Oogcreme die hydrateerd en een camouflage met make up.
Dit moet je echt niet weerhouden hoor.
strikjemetstippels schreef:
23-04-2018 22:10
Je botstructuur is genetisch, en hoeft natuurlijk niet het zelfde te zijn als de familie die je nog hebt. Er zijn zo veel genetische combinaties mogelijk.

Ik zou alleen geen 'me' schrijven, dat lijkt me grotere belemmering voor een studie dan wat wallen.
Als je een technische studie wilt doen zal dat wel niet veel uitmaken.
mabelle schreef:
23-04-2018 22:12
Je lijf heft veel te verduren gehad. Dat is niet zomaar weg. Je bent al echt op de goede weg.
Neem zeker die vitamine D capsules in.
Oogcreme die hydrateerd en een camouflage met make up.
Dit moet je echt niet weerhouden hoor.
Dankje, kostte ook veel moeite om beter en gezonder te leven. Helemaal na zoveel tegenslagen. Misschien moet ik het nog naar de next level trekken. Zou echt volledig gezond aan de opleiding willen beginnen.
Allereerst: wat goed dat je al zoveel verbeteringen in je leven hebt aangebracht door gezonder te eten, met alcohol te minderen en advies gevraagd bij de huisarts!

Ik denk dat je het best met je vraag terug kunt naar de huisarts. Vermoeidheid kan misschien ook nog door je wisselende diensten komen.
Alle reacties Link kopieren
Supergoed dat je al zo ver bent. Ik heb daar respect voor.

Wat er al gezegd wordt, je lichaam heeft veel te verduren gehad.
Zo doorgaan, gezond eten, bewegen, vitamines eten en/ of slikken en veel water drinken.
Alle reacties Link kopieren
DootjesR schreef:
23-04-2018 22:04
Hij gaf me een receptuur voor vitamine D capsules en dat was het.


Bijna iedereen heeft in de winter vitamine-D tekort.

Dus daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken. Gewoon die capsules slikken en zo doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
DootjesR schreef:
23-04-2018 22:11
Dan heb ik wel echt ongeluk.
Denk je vaker dat jij degene bent in de familie met pech?
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook in je tekst staan dat je probeert om wekelijks wat groente en fruit te eten. Probeer daar dagelijks van te maken. Al is het maar een appel en een banaan per dag. En een zakje wortels voor een euro is vaak ook een goedkope oplossing. Mocht je niet veel groente lusten dan kun je het altijd pureren en er soep van maken.
Oh en probeer minimaal 1,5 liter water te drinken.
Ik merk zelf dat ik er slechter uit ga zien als ik niet dagelijks groente en fruit eet.
Dankjulliewel!!!! Hoop wel dat het geen onomkeerbaar proces is geweest. Denk dat ik ga proberen om helemaal te stoppen. Heb mezelf tot februari gegeven, als ik me dan sterk en gezond genoeg voel wil ik echt graag weer terug naar school. Dat ik dit zo aanpak heeft ook mede te maken omdat ik op me eigen woon en het wel risico's met zich meebrengt als ik stop met de opleiding. Bijv, studieschuld.
Alle reacties Link kopieren
Akelig dat je zo moe bent, en dat het blijkbaar goed aan je te zien is.
Waarom drink je zoveel op één avond terwijl je er niet tegen kunt ? ( wat je schreef over je darmen).
Het is je gelukt om te minderen met drinken, te stoppen met blowen en te stoppen met tabak, petje af daarvoor, hoor !
Zou het zo kunnen zijn dat je jezelf in die periode uitgeput hebt en je een hele tijd nodig hebt om je levensenergie weer op te bouwen ?

Ik heb zelf rond mijn twintigste ook behoorlijk roofbouw gepleegd op mijn lichaam, (slecht eten, blowen en roken, te weinig slapen etcetc) en het heeft behoorlijk lang geduurd voor dat weer een beetje gecompenseerd was.
De één kan op dat gebied ook meer hebben dan de ander.
Een tijdje leven als een brave burger, (op tijd slapen, genoeg bewegen, braaf elke dag genoeg groente en fruit, je kent de riedel wel) zou dat helpen ?
Een jaar helemaal niet drinken, om je lever rust te geven ?
Vitamine D-tekort is nog het eenvoudigst op te lossen, toch ?

Wanneer je werk hebt waar je het echt niet naar je zin hebt, en je ver onder je niveau werkt kan dat je leegzuigen, ik ken het gevoel.
Ik zou me niet laten weerhouden om die opleiding te doen door hoe je eruit ziet. Iedereen heeft wel iets waar hij of zij zich onzeker over voelt, maar anderen hebben dat vaak amper in de gaten.
Als je iets gaat doen waar je je goed bij voelt, of waar je goed in bent kan dat bergen energie geven.
Sorry voor het lange verhaal :) Sterkte !
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven