Gezondheid alle pijlers

PMS/PMDD na stoppen pil

23-04-2018 23:00 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Eind november ben ik na +- 3,5 jaar gestopt met de pil, de eerste maand ging alles prima en voelde me heel goed. Ik heb een koperspiraaltje laten zetten ipv de pil. Ik stopte met de pil omdat ik geen kunstmatige hormonen wilde slikken en last had van angst en depressie. De eerste menstruatie met het koperspiraaltje was heel heftig en sinds deze menstruatie voel ik me raar, alsof ik niet mezelf ben. Vanaf deze menstruatie heb ik ontzettend veel last gehad van depersonalisatie en derealisatie, dit is in de maanden wel afgezakt.

Nu heb ik sinds mijn eerste menstruatie na het stoppen van de pil echt extreem veel last van stemmingswisselingen, enorm labiel ben ik super super super gevoelig en heb last van allerlei angsten. Ik werd wel wat afgevlakt door de pil, maar voordat ik startte met de pil was ik niet zo extreem labiel en gevoelig als nu. Deze klachten blijven niet de hele maand, maar komen en gaan, maand in en maand uit. Ik leg het aan mijn psycholoog ook wel uit alsof ik soms het gevoel heb dat mijn gevoelens de macht over mij hebben en ik niet de macht over mijn gevoelens. De ene week wil ik et uitmaken met mijn vriend en de andere week ben ik niet bij hem weg te denken, zo lastig, maar vooral vervelend en zielig voor hem..

Ik hou sinds kort een stemmingsdagboek bij om te kijken hoelang de periodes duren.

Vanmiddag heb ik een potje Teunisbloemolie gekocht, 2 x 1000 mg per dag, ik ben benieuwd wat dit gaat doen.
Ook loop ik bij een BioResonant, dit helpt voor mijn gevoel niet echt. Ook slik ik sinds ongeveer anderhalve week Ashwagandha, de werking hiervan moet ik nog mee gaan maken,. Ik heb vorig jaar een jaar lang Rhodiola geslikt, maar de werking nam hier na een jaar van af.

Vorige week ben ik bij Care for Women geweest, zij vermoedt dat mijn progesteron te laag is en wilt dit verder onderzoeken en kijken hoe we dit op kunnen lossen.

Verder neem ik een heleboel supplementen, Omega 3 2 x 300 mg, magnesiumcitraat 2 x 200 mg, Vit B complex (hoog gedoseerd), Vit B12 1000 mcg, Vit C 1000 mg, Vit D3 75 mcg en Bachbloesems.

Ik wil niet aan de antidepressiva, omdat ik er van overtuigd ben dat het probleem van binnen zit en ik wil graag een oplossing vinden om dit probleem op te lossen!

Ik ben benieuwd of iemand mijn probleem herkent en hoe dit opgelost is of hoe lang het heeft geduurd voordat de hormonen en stemming een beetje gestabiliseerd waren. Ik hoef me niet 100% stabiel te voelen, maar dit is wel heel extreem, ik kan sommige weken bij wijze van spreken niks en wil alleen maar in bed liggen of tv kijken op de bank. Zo zie ik mijn toekomst toch niet echt voor me, haha!

Ik sport trouwens ook 2-3 keer per week en doe 1 keer per week aan yoga. Ook probeer ik te mediteren en mindfulness te doen.



Alvast heel erg bedankt en ik ben super benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!


Lieve groetjes van mij xxx
Alle reacties Link kopieren
Verder neem ik een heleboel supplementen, Omega 3 2 x 300 mg, magnesiumcitraat 2 x 200 mg, Vit B complex (hoog gedoseerd), Vit B12 1000 mcg, Vit C 1000 mg, Vit D3 75 mcg en Bachbloesems.



Waarom?!?!
Heel erg herkenbaar wat je schrijft. Ik ben jaren geleden terecht gekomen bij een PMS-deskundige. Zij adviseerde om Duphaston te gaan slikken. Dit geeft vaak voldoende effect.

https://www.kraamtranen.nl/behandelingsmethode.html

Bij mij heeft het maar even geholpen en namen de klachten (en andere klachten) zoveel toe dat ik uiteindelijk toch AD ben gaan slikken. Dat maakt voor mij het verschil tussen wel/niet functioneren.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 24-04-2018 00:44
6.60% gewijzigd
viva-life22 schreef:
24-04-2018 00:08
Waarom?!?!
Ja, waarom inderdaad? Wat verwacht je dat dit gaat doen?
Alle reacties Link kopieren
Stop eerst eens met het slikken van al die zooi. Ga je je gelijk al beter voelen.
ik geef mn bek ook maar een douw
viva-life22 schreef:
24-04-2018 00:08
Verder neem ik een heleboel supplementen, Omega 3 2 x 300 mg, magnesiumcitraat 2 x 200 mg, Vit B complex (hoog gedoseerd), Vit B12 1000 mcg, Vit C 1000 mg, Vit D3 75 mcg en Bachbloesems.



Waarom?!?!


Je vergeet de teunisbloemolie en de Ashwagandha.

Vermoeiend lijkt me dat, zo hyper bewust van jezelf zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een mirena spiraal, omdat het bij mij ook steeds heftiger werd. Het helpt tot nu toe wel.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
24-04-2018 12:26
Je vergeet de teunisbloemolie en de Ashwagandha.

Vermoeiend lijkt me dat, zo hyper bewust van jezelf zijn.
Haha, waarschijnlijk omdat ik van mijn stoel was gevallen van verbazing ;-)!
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
24-04-2018 00:08
Verder neem ik een heleboel supplementen, Omega 3 2 x 300 mg, magnesiumcitraat 2 x 200 mg, Vit B complex (hoog gedoseerd), Vit B12 1000 mcg, Vit C 1000 mg, Vit D3 75 mcg en Bachbloesems.



Waarom?!?!
Ik slik deze supplementen omdat ik geen vlees eet. Vitamine B en visolie geeft ondersteuning aan de hersenen, dit omdat ik een angststoornis heb. Deze suppletie is voorgeschreven door deskundigen, dus dit is niet lukraak wat slikken in de hoop dat het iets gaat doen, maar omdat ik echt tekorten had. Maar ik vermeld het omdat het misschien wat kan helpen in de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
24-04-2018 12:43
Ik heb nu een mirena spiraal, omdat het bij mij ook steeds heftiger werd. Het helpt tot nu toe wel.
Oh fijn! Hoe lang heb je de mirena nu?
stier98 schreef:
24-04-2018 14:18
Ik slik deze supplementen omdat ik geen vlees eet. Vitamine B en visolie geeft ondersteuning aan de hersenen, dit omdat ik een angststoornis heb. Deze suppletie is voorgeschreven door deskundigen,


Wat voor deskundigen zijn dat?
Is het hebben van de angststoornis vastgesteld door een psycholoog?
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
24-04-2018 14:24
Wat voor deskundigen zijn dat?
Is het hebben van de angststoornis vastgesteld door een psycholoog?
Voedingsdeskundigen, dokters, artsen en natuurarst. Ja dit dit vastgesteld door de psycholoog, zoals ik al vermeld heb loop ik bij een psycholoog. Een aantal jaren.
Alle reacties Link kopieren
stier98 schreef:
24-04-2018 14:20
Oh fijn! Hoe lang heb je de mirena nu?
Bijna 5 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
24-04-2018 14:26
Bijna 5 maanden.
Ik ga het aankaarten bij mn huisarts! Misschien is het voor mij ook een oplossing. Dankjewel!
stier98 schreef:
24-04-2018 14:26
Voedingsdeskundigen, dokters, artsen en natuurarst. Ja dit dit vastgesteld door de psycholoog, zoals ik al vermeld heb loop ik bij een psycholoog. Een aantal jaren.

En waarom wordt er dan geen medicatie tegen die angststoornis voorgeschreven?
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
24-04-2018 14:30
En waarom wordt er dan geen medicatie tegen die angststoornis voorgeschreven?
Omdat ik nu in therapie zit, ik weet de oorzaak en ik ben niet zo'n type die symptomen gaat bestrijden, maar liever de kern oplost :) maar mijn vraag gaat niet over mijn angststoornis, daar heb ik hulp voor en dit komt goed, mijn vraag is alleen of iemand zich herkent in mijn verhaal over het stoppen met de pil en hoe dit is afgelopen.
stier98 schreef:
24-04-2018 14:33
Omdat ik nu in therapie zit, ik weet de oorzaak en ik ben niet zo'n type die symptomen gaat bestrijden, maar liever de kern oplost


Je lost niets op met het slikken van die zooi.
Laat "natuurartsen" en al die alternatieven gewoon links liggen, het gaat je niet helpen.
Eet voortaan volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum en laat je goed informeren door je psycholoog of gerichte medicatie je zal helpen, naast therapie, tegen je angststoornis.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
24-04-2018 14:39
Je lost niets op met het slikken van die zooi.
Laat "natuurartsen" en al die alternatieven gewoon links liggen, het gaat je niet helpen.
Eet voortaan volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum en laat je goed informeren door je psycholoog of gerichte medicatie je zal helpen, naast therapie, tegen je angststoornis.
Ik heb mij ook laten testen door artsen en mijn huisarts, hier is duidelijk verschil uitgekomen na het nemen van deze supplementen. Deze suppletie is nodig om mijn waardes op pijl te houden. Het is erg makkelijk om te zeggen om gezond te eten, ik eet, zoals ik al zei, geen vlees, dus heb je al snel te maken met tekorten. Zoals ik ook al zei, ik zit al in therapie en dit helpt mij, ik heb geen medicijnen nodig. Hier gaat mijn vraag nogmaals niet over, maar over mijn klachten na het stoppen met de pil.
Als je geen vlees eet en je houdt je aan de schijf van vijf, loop je helemaal geen tekorten op. Alleen wat extra vitamine c is genoeg.

Lees de adviezen van het Voedingscentrum er maar op na.
Alle reacties Link kopieren
Stier, ik herken mijzelf heel erg in jouw verhaal. Ik ben na mijn tweede bevalling een ander mens geworden. En weet ook vrij zeker dat dit te wijten is aan hormonale disbalans. Alleen de oplossing heb ik nog niet gevonden. Dus van mij een virtuele knuffel.
Alle reacties Link kopieren
stier98 schreef:
24-04-2018 14:28
Ik ga het aankaarten bij mn huisarts! Misschien is het voor mij ook een oplossing. Dankjewel!
Wat mij wel eerst tegenstond was dat de mirena met hormonen werkt. Maar wel minder dan de pil.
Alle reacties Link kopieren
martje55 schreef:
24-04-2018 18:21
Stier, ik herken mijzelf heel erg in jouw verhaal. Ik ben na mijn tweede bevalling een ander mens geworden. En weet ook vrij zeker dat dit te wijten is aan hormonale disbalans. Alleen de oplossing heb ik nog niet gevonden. Dus van mij een virtuele knuffel.
Vervelend is dat! Hoelang geleden is het nu dat je dat gevoel hebt gekregen? Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar je leest inderdaad dat zoveel vrouwen last hebben van dat gevoel na de bevalling en dat het ook tot jaren kan duren tot dit weer een beetje stabiliseert. Wat zijn jouw klachten precies? Ook last van depersonalisatie en derealisatie? Hormonen doen echt veel meer met je mentale gesteldheid dan je lief is... :( We komen er wel uit, maar het heeft veel tijd nodig! Van mij ook een dikke virtuele knuffel terug xxx
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
24-04-2018 18:35
Wat mij wel eerst tegenstond was dat de mirena met hormonen werkt. Maar wel minder dan de pil.
Ja, dat is inderdaad ook de reden geweest dat ik een koperspiraaltje heb genomen, omdat ik ook heel erg last had van de hormonen uit de pil, maar toch heb ik liever die stabiliteit met soms wat problemen dan deze hele heftige schommelingen in mijn humeur. Heb jij zelf ook aan de pil gezeten? Dat na het stoppen van de pil ook jouw klachten ontstonden?
Alle reacties Link kopieren
stier98 schreef:
24-04-2018 18:58
Ja, dat is inderdaad ook de reden geweest dat ik een koperspiraaltje heb genomen, omdat ik ook heel erg last had van de hormonen uit de pil, maar toch heb ik liever die stabiliteit met soms wat problemen dan deze hele heftige schommelingen in mijn humeur. Heb jij zelf ook aan de pil gezeten? Dat na het stoppen van de pil ook jouw klachten ontstonden?
Nee, mijn klachten zijn ontstaan na mijn bevallingen. Toen heb ik een ppd gekregen bij oudste en middelste en bij de jongste gelijk aan de AD gegaan. En nu is de jongste 7 en werd het steeds erger, waar ik eerst een dag of twee dagen van slag was, werd dat steeds langer, zelfs 10 dagen dat ik zelfmoordgedachten had en een heel kort lontje. En zodra ik ongesteld werd was het weg. Maar 10 dagen depressief is lang en de gedachten werden steeds zwaarder en zwarter, er moest dus wel iets gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
24-04-2018 19:02
Nee, mijn klachten zijn ontstaan na mijn bevallingen. Toen heb ik een ppd gekregen bij oudste en middelste en bij de jongste gelijk aan de AD gegaan. En nu is de jongste 7 en werd het steeds erger, waar ik eerst een dag of twee dagen van slag was, werd dat steeds langer, zelfs 10 dagen dat ik zelfmoordgedachten had en een heel kort lontje. En zodra ik ongesteld werd was het weg. Maar 10 dagen depressief is lang en de gedachten werden steeds zwaarder en zwarter, er moest dus wel iets gebeuren.
Oh, heftig zeg! Zit je nog steeds aan de AD, of heb je dat af kunnen bouwen? Ja, herkenbaar, niet zo heftig, maar wel hele depressieve gevoelens en gedachten. Ik had het gister ook heel extreem en vandaag is mn menstruatie voor de 2e dag en het is weg, zo bizar. Heb je nu met je Mirena helemaal geen last meer van die heftige gevoelens, of is het minder?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven