Gezondheid alle pijlers

Duizelingen, Burn out, angst

24-04-2018 20:41 41 berichten
Hallo allemaal,

Ik wilde graag mijn verhaal delen in de hoop op tips, advies,ervaringen van anderen te horen of iets in die richting :)

Ik ben een man van 40 met een erg drukke baan, kids, veel sporten, veel hulp gegeven aan ouders etc met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel.

Wat is er gebeurt? Laatste week van februari voelde ik af en aan duizelingen (licht in het hoofd gevoel)

Week later .. constante duizelingen in mn hoofd. Als een echte Hypochonder haalde ik mij de weken erna angstige gedachtes in mn hoofd. De meest erge ziektes zijn de revue gepasseerd . Aantal zaken via artsen uitgesloten. Conclusie burn out!!
Dit gaf mij enigzins rust dat het geen ziekte was van fysieke aard. Deze conclusie werd na 5 weken getrokken.

Wel heb ik na 8 weken nagenoeg de hele dag het lichte gevoel in mn hoofd (duizelingen) en vermoeidheid. Ik maak me zorgen of ik er ooit bovenop kom.
Ik denk soms hoe kan een mens zich nu bijna de hele dag door zo voelen??!

Ik loop bij een psycholoog en ook mensendieck therapie. Probeer mn energie te verdelen over de dag en paar x rustig te sporten.

Ik doe dus al meer dan de eerste weken toen was ik lamgelegd door de angst voor een erge ziekte. Maar die duizelingen....

2 jaar geleden ook dergelijke situatie gehad dat is na 9 ongeveer weggetrokken. Maar deze ronde lijkt wat zwaarder.

Wie deelt mijn ervaring of gevoel?? Laat van je horen aub :) ik vind de verhalen en ervaringen prettig..

Overigens ben ik deze week begonnen met voorzichtig reïntegreren.
anoniem_6409d01e9b853 wijzigde dit bericht op 24-04-2018 20:45
2.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is het niet "gewoon" hyperventilatie?
Heb ook burn out gehad, maar daar had ik geen duizelingen bij.

Ik heb wel eens periodes gehad met veel duizelingen als ik heel verkouden was geweest. En dan echt een paar weken daarna, als de verkoudheid over was. En dat trok dan inderdaad vanzelf weer weg, maar was wel vervelend.

Als je twee jaar geleden ook al een burn out had hoop ik echt dat je deze keer leert hoe je beter voor jezelf kunt zorgen, want dat is wel erg vaak.
Ademhalingsoefeningen doe ik ook op advies van de Mensendieck therapeute.

Mijn probleem is bijv ook dat ik ook TE actief wil herstellen dus bijwijze wil ik yoga mindfullnes alles tegelijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Menneke1978 schreef:
24-04-2018 20:47
Ademhalingsoefeningen doe ik ook op advies van de Mensendieck therapeute.

Mijn probleem is bijv ook dat ik ook TE actief wil herstellen dus bijwijze wil ik yoga mindfullnes alles tegelijk doen.


Ja, helaas hebben deze dingen tijd nodig.En veel mentale rust.
Doe je ook aan zwemmen en wandelen? Sauna?
Head schreef:
24-04-2018 20:45
Heb ook burn out gehad, maar daar had ik geen duizelingen bij.

Ik heb wel eens periodes gehad met veel duizelingen als ik heel verkouden was geweest. En dan echt een paar weken daarna, als de verkoudheid over was. En dat trok dan inderdaad vanzelf weer weg, maar was wel vervelend.

Als je twee jaar geleden ook al een burn out had hoop ik echt dat je deze keer leert hoe je beter voor jezelf kunt zorgen, want dat is wel erg vaak.
Het is ook geen draaiduizeligheid meer licht in hoofd , druk, derealisatie.

Enne ja deze keer komt ie hard binnen, 2 jaargeleden dacht ik er nog te licht over
miedo schreef:
24-04-2018 20:49
[/b]

Ja, helaas hebben deze dingen tijd nodig.En veel mentale rust.
Doe je ook aan zwemmen en wandelen? Sauna?
Wandelen te weinig, dit schijnt wel echt te helpen. Zwemmen niet eigenlijk maar heb ik ook nog niet aangedacht goeie tip ;)
Voor jou is dus afremmen een groot thema. Ben je perfectionistisch?

En duizeligheid kan goed door stress ontstaan! De angst versterkt dit verschijnsel ook nog wel eens.

Als dit je tweede keer al is dan zou ik het nu in ieder geval heel grondig aanpakken en daar de tijd voor nemen. Een derde burn-out lijkt me geen optie, toch? En als je zegt dat je té snel wil.. dan kan daar een valkuil in zitten.
Niet zo zeer perfectionistisch maar ik heb een extreem loyaal plichtsgetrouw karakter op werk, qua familiebanden (helpen) Ik heb mezelf omhooggeknokt en wilde dat plekje voor geen goud meer afstaan..
Alle reacties Link kopieren
Dat hoor ik vaker, mensen die horen dat ze overspannen zijn en die daar dan een project van maken. Meteen gaan Googlen en een plan maken en sporten en yoga en mediteren en gezond eten en en en..
Meestal werkt dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar Menneke1978!, twee jaar geleden ben ik ingestort met een flinke burn out. Liep voordat het helemaal niet meer ging, te zweten in de supermarkt, continue het gevoel flauw te gaan vallen. Toen ik eenmaal thuiszat, heb ik 6 weken lang echt helemaal niks gedaan, kon alleen maar op de bank zitten. Een eindje wandelen ging echt niet, de hele wereld leek te golven. Had ik ook op de fiets.
Na een maand of twee leek mijn lichaam zelf een seintje te geven...ga maar lopend naar de winkel, gaat wel.
Heel goed luisteren naar je lichaam. Bewegen is goed maar kan zeker de eerste weken echt teveel gevraagd zijn voor je lijf.
Heb je rustige hobbies die je vanaf de bank kan doen! Lezen, een film kijken, iets in elkaar knutselen. Vaak iets wat je een tijd geleden heel leuk vond maar er geen tijd meer voor hebt genomen. Heel veel sterkte!
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
caretta_01 schreef:
24-04-2018 21:08
Heel herkenbaar Menneke1978!, twee jaar geleden ben ik ingestort met een flinke burn out. Liep voordat het helemaal niet meer ging, te zweten in de supermarkt, continue het gevoel flauw te gaan vallen. Toen ik eenmaal thuiszat, heb ik 6 weken lang echt helemaal niks gedaan, kon alleen maar op de bank zitten. Een eindje wandelen ging echt niet, de hele wereld leek te golven. Had ik ook op de fiets.
Na een maand of twee leek mijn lichaam zelf een seintje te geven...ga maar lopend naar de winkel, gaat wel.
Heel goed luisteren naar je lichaam. Bewegen is goed maar kan zeker de eerste weken echt teveel gevraagd zijn voor je lijf.
Heb je rustige hobbies die je vanaf de bank kan doen! Lezen, een film kijken, iets in elkaar knutselen. Vaak iets wat je een tijd geleden heel leuk vond maar er geen tijd meer voor hebt genomen. Heel veel sterkte!
Thanks, kan prima avondje tv kijken vind ik persoonlijk ontspannend.

Hoelang heb jij “eruit” gelegen met je BO?
Hetismogelijk schreef:
24-04-2018 21:06
Dat hoor ik vaker, mensen die horen dat ze overspannen zijn en die daar dan een project van maken. Meteen gaan Googlen en een plan maken en sporten en yoga en mediteren en gezond eten en en en..
Meestal werkt dat niet.
Dit is dan ook vaak gelijk de reden waarom ik BO heb.. alles projectmatig en snel oppakken. Ik heb moeite met “afwachten” tot het beter wordt. O ja en als hypochonder is het moeilijk om stiekem af en toe niet te denken de duizeligheid niet door de BO komt.
Alle reacties Link kopieren
Menneke1978 schreef:
24-04-2018 21:17
Dit is dan ook vaak gelijk de reden waarom ik BO heb.. alles projectmatig en snel oppakken. Ik heb moeite met “afwachten” tot het beter wordt. O ja en als hypochonder is het moeilijk om stiekem af en toe niet te denken de duizeligheid niet door de BO komt.

Heb je hier begeleiding of ondersteuning bij?
Hetismogelijk schreef:
24-04-2018 21:21
Heb je hier begeleiding of ondersteuning bij?
Ja psycholoog (liep ik al voor de oorzaak waarom ik mezelf de heledag
bezig houdt met werk sport etc)

Aanvullend begonnen met mensendieck therapie..
Alle reacties Link kopieren
Drie maanden volledig thuis. Toen heel langzaam begonnen met twee keer koffie drinken, twee dagen twee uurtjes werken, opklimmend in bijna 5 maanden tot terug drie volledige dagen. Heb tussendoor nog een keer een stap terug moeten doen.
Met nog zoveel klachten vind ik dat je wel heel snel weer aan de slag gaat. Wat adviseert de bedrijfsarts? En heb je een begripvolle leidinggevende?

Als je je goed voelde op het werk is het goed, mits je thuis ook nog energie hebt om iets met de kinderen te doen en voor jezelf! Niet na het werk de rest van de dag en avond bij moeten slapen...
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
caretta_01 schreef:
24-04-2018 21:24
Drie maanden volledig thuis. Toen heel langzaam begonnen met twee keer koffie drinken, twee dagen twee uurtjes werken, opklimmend in bijna 5 maanden tot terug drie volledige dagen. Heb tussendoor nog een keer een stap terug moeten doen.
Met nog zoveel klachten vind ik dat je wel heel snel weer aan de slag gaat. Wat adviseert de bedrijfsarts? En heb je een begripvolle leidinggevende?

Als je je goed voelde op het werk is het goed, mits je thuis ook nog energie hebt om iets met de kinderen te doen en voor jezelf! Niet na het werk de rest van de dag en avond bij moeten slapen...
Bedrijfarts wilde mij binnen 6 weken volledig aan het werk hebben. Die nam ik niet serieus en gelukkig kan ik er met mn leidinggevende en Hr prima uitkomen. Gaat het niet gaat het niet..

Wat voor fysieke klachten had jijzelf? Als ik zo vrij mag zijn..
Menneke1978 schreef:
24-04-2018 21:02
Niet zo zeer perfectionistisch maar ik heb een extreem loyaal plichtsgetrouw karakter op werk, qua familiebanden (helpen) Ik heb mezelf omhooggeknokt en wilde dat plekje voor geen goud meer afstaan..
Klinkt toch echt als perfectionisme/extreem hoge eisen aan jezelf.. wat vind jij?
Alle reacties Link kopieren
Naast het gevoel dat de hele wereld golfde, was ik letterlijk heel gespannen, bloeddruk was ook veel te hoog. En gewoon ontzettend moe en futloos.
Kon me ook niet focussen, zag de helft niet als ik auto reed, daar ook mee gestopt zodra ik echt uitviel.
Ik kon echt beginnen met ontspannen toen ik niets meer hoefde. Begon na een week te bedenken wat ik eigenlijk wilde doen. Dat was lezen, boeken via bol.com besteld want bibliotheek ging niet. En schrijven..ik ben penvriendinnen gaan zoeken, hobby uit mijn jeugd. En dan voelde ik me gewoon af en toe een half uur goed... kon ik daarna een klein huishoudelijk klusje doen.
Opbouwend tot weer op de fiets een voetbalwedstrijd gaan kijken bij mijn zoon. Dan alleen gaan zitten, niet in de drukte. En koffie halen tijdens de wedstrijd niet in de drukte in de rust. Ik kon al die prikkels niet verdragen.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Marte007 schreef:
24-04-2018 21:52
Klinkt toch echt als perfectionisme/extreem hoge eisen aan jezelf.. wat vind jij?
Jij wint Marte ;-) ik zie nee ik zag perfectionistisch altijd anders maar klopt wel wat je zegt.
caretta_01 schreef:
24-04-2018 21:52
Naast het gevoel dat de hele wereld golfde, was ik letterlijk heel gespannen, bloeddruk was ook veel te hoog. En gewoon ontzettend moe en futloos.
Kon me ook niet focussen, zag de helft niet als ik auto reed, daar ook mee gestopt zodra ik echt uitviel.
Ik kon echt beginnen met ontspannen toen ik niets meer hoefde. Begon na een week te bedenken wat ik eigenlijk wilde doen. Dat was lezen, boeken via bol.com besteld want bibliotheek ging niet. En schrijven..ik ben penvriendinnen gaan zoeken, hobby uit mijn jeugd. En dan voelde ik me gewoon af en toe een half uur goed... kon ik daarna een klein huishoudelijk klusje doen.
Opbouwend tot weer op de fiets een voetbalwedstrijd gaan kijken bij mijn zoon. Dan alleen gaan zitten, niet in de drukte. En koffie halen tijdens de wedstrijd niet in de drukte in de rust. Ik kon al die prikkels niet verdragen.
Heftig zeg, ieder moet iets vinden waar ie wel van opknapt bij jou dus lezen? Aantal zaken zijn ook zo herkenbaar dat autorijden en die prikkels exact zelfde hier. Als ik op mn. Telefoon scroll beginnen de letters te “dansen”

Heb je nog iets gedaan met mindfulness ofzo? Wat jij zegt van dan voel ik me een half uur goed is herkenbaar.soms ben ik even los van de stress dan merk ik niks dan heb ik weer hoop. Maar dit staat niet in verhouding met de slechte momenten.
Menneke1978 schreef:
24-04-2018 22:08
Jij wint Marte ;-) ik zie nee ik zag perfectionistisch altijd anders maar klopt wel wat je zegt.
Gaat niet om winnen, menneke! Gaat om jezelf goed onder de loep nemen en de oorzaken van je klachten aanpakken. Misschien ken je oorzaak maar benoem je deze anders. Ik zie ‘perfectionisme’ er doorheen sijpelen maar wie ben ik.. jij kent jou, ik niet!

Daarbij is perfectionisme een grote ‘boosdoener’ in burn-outs dus vandaar dat ik het opperde. Betekent niet dat datgene wat ik zeg, zaligmakend is.
Marte007 schreef:
24-04-2018 22:22
Gaat niet om winnen, menneke! Gaat om jezelf goed onder de loep nemen en de oorzaken van je klachten aanpakken. Misschien ken je oorzaak maar benoem je deze anders. Ik zie ‘perfectionisme’ er doorheen sijpelen maar wie ben ik.. jij kent jou, ik niet!

Daarbij is perfectionisme een grote ‘boosdoener’ in burn-outs dus vandaar dat ik het opperde. Betekent niet dat datgene wat ik zeg, zaligmakend is.
De oorzaak wordt aangewerkt (lang proces) leer nu echt veel over mezelf en ook waarom ik deed wat ik deed.

Vind het herstellen eng..

Ben erg benieuwd naar andere ervaringen met duizeligheid door BO en het herstel.
Menneke1978 schreef:
24-04-2018 22:38
De oorzaak wordt aangewerkt (lang proces) leer nu echt veel over mezelf en ook waarom ik deed wat ik deed.

Vind het herstellen eng..
Waarom??


Ben erg benieuwd naar andere ervaringen met duizeligheid door BO en het herstel.
Ook daar weet ik wel wat van.. angststoornis (al jaren) en burn-out gehad 4 jaar geleden. Klachten: paniekaanvallen, hyperventilatie, duizelig, hartkloppingen.. pijnlijke spieren (voornamelijk borstspieren en schouders) misselijk en opgeblazen gevoel. Altijd 50% blijven werken tegen het advies van bedrijfsarts in maar mijn psycholoog stond daar achter. Was een heel veilige omgeving en ik kon me te allen tijde terugtrekken.

Na een maand of vier was ik voldoende hersteld om weer 100% te werken maar ik heb er wel een heel zwakke plek aan overgehouden met betrekking tot stress en nog steeds angstklachten. Ik moet mezelf structureel in de gaten houden en mijn grenzen bewaken.
Als ik er overheen ga herken ik dat aan een gejaagd gevoel, maagzuur en hoge ademhaling. Dan maak ik direct pas op de plaats door even te ontspannen,l en geen koffie maar thee.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik ook, Marte, het blijft een zwakke plek! Het lijkt wel of ik sinds die burn out minder hebben kan. Of ik herken de signalen wellicht direct.
Nu bv...sinds december tot begin deze maand griep uitbraken op het werk..keertje langer blijven, keertje extra komen..stiekem meerdere keertjes..en daar kwam het protest vanuit mijn lijf...druk!! Stop!!
Daarbij gaat het met mijn zoon niet goed, veel naar de huisarts, ziekenhuisopname...nu weer serieuze klachten...keelontsteking, geen fut om na het werk wat te doen... Ik doe nu inderdaad mindfullness in combinatie met een nieuwe sessie psycholoog. Ik kan nog steeds niet omgaan met drukte die buiten iemands schuld ontstaat maar waar ik wel wat mee moet. Werk nog het minst, maar ik kan moeilijk mijn zoon zijn zorg ontzeggen. Die onderzoeken moeten nu eenmaal, ook als ik daar eigenlijk geen puf voor heb. En een ziekenhuisopname kan ik ook niet veranderen... Daar hoop ik met mindfullness wat over te leren, om me dat niet zo’n druk gevoel te laten geven, de controle willen hebben loslaten... Ik leer nu dat dit mijn punt is...ik wil graag beslissen wat er wel en niet gebeurt tijdens mijn vrije dagen of als ik het toch al druk heb... tja moeilijk...
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven