Gezondheid alle pijlers

That sugar film

18-05-2018 14:49 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand deze docu gezien?

Ik dacht altijd dat ik gezond bezig was met mijn smoothie als ontbijt en mijn Liga om 16.00 maar schrik best van deze documentair.

Laat goed zien dat ook al denk je dat je gezond eet je toch nog ongemerkt te veel suiker eet.

Maar nu... stoppen met smoothie en anders gaan eten? Of gewoon doorgaan en de docu laten voor wat het is?
Alle reacties Link kopieren
Dat is natuurlijk helemaal aan jou! Maar dat die Liga niet zo gezond is, verbaast je toch vast niet? :)

Ik denk dat er niets mis is met een smoothie.

Het is wel goed om altijd de ingrediënten van producten te lezen. Dan zie je dat een variant met minder vet bijvoorbeeld niet altijd een betere optie is.
Gezien ja, ik vond het niet verrassend (wist het meeste al), maar zal voor een hoop mensen een eye-opener zijn. Smoothies zijn stukken minder gezond dan veel mensen denken, inderdaad.
Ik heb ooit een paar maanden suikervrij gegeten, gewoon om te proberen. Is bijna niet te doen. Altijd alle etiketten lezen en de verborgen suiker uit de ingrediënten vissen: fructose, dextrose, glucose, en alle varianten erop. Fabrikanten zijn heel gis. En het zit echt o-ver-al in. In chips, in ham, in augurken.
Kant-en-klaar producten zijn gewoon niet goed voor je. Punt. Maar het is verdomde moeilijk om die allemaal te omzeilen.
Alle reacties Link kopieren
Niks nieuws, ik zou een verse smoothie niet laten staan maar een kant-en-klaar maaltijd wel.
Viva95 schreef:
18-05-2018 14:52
Ik denk dat er niets mis is met een smoothie.
Een smoothie is niet zo gezond als je denkt, omdat je niet de vezels van het fruit meekrijgt. Gisteren was te zien hoe dat werkt. Eén glas appelsap wordt gemaakt uit vier appels. Als je twee appels eet, zit je vol. Je krijgt dus al gauw te veel suikers binnen bij een smoothie, ook al zijn ze afkomstig uit natuurlijke bronnen. Er werd ook goed uitgelegd wat te veel fructose met je lichaam doet. It ain't pretty.
Alle reacties Link kopieren
Roggenbrood schreef:
18-05-2018 14:54
Een smoothie is niet zo gezond als je denkt, omdat je niet de vezels van het fruit meekrijgt. Gisteren was te zien hoe dat werkt. Eén glas appelsap wordt gemaakt uit vier appels. Als je twee appels eet, zit je vol. Je krijgt dus al gauw te veel suikers binnen bij een smoothie, ook al zijn ze afkomstig uit natuurlijke bronnen. Er werd ook goed uitgelegd wat te veel fructose met je lichaam doet. It ain't pretty.
Als ik een banaan en een appel in de blender gooi dan zit ik daar voor mijn gevoel net zo vol van als van een banaan en een appel zelf.
Sap is anders maar dat is logisch, je drinkt dan maar een deel van het fruit op. Daar hoef ik geen docu voor te zien.
In een enkele sinaasappel zit al een shot suiker. Daarom kun je beter een sinaasappel eten i.p.v. uitpersen; krijg je een voller gevoel en ook nog vezels binnen.
Ik probeer m'n fruit verdeeld over de dag te eten dus bijv. in de ochtend een kiwi en 's avonds een sinaasappel o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
18-05-2018 14:56
Als ik een banaan en een appel in de blender gooi dan zit ik daar voor mijn gevoel net zo vol van als van een banaan en een appel zelf.
Sap is anders maar dat is logisch, je drinkt dan maar een deel van het fruit op. Daar hoef ik geen docu voor te zien.
Doordat je er een papje van maakt, zijn de vezels weg waardoor je geblenderde banaan en appel snelle suikers worden. Als je ze zo opeet, zijn het langzame suikers doordat je lijf de vezels nog moet afbreken. Dus in hetzelfde stuk fruit ongezonder als het uit de blender komt dan wanneer je het zo eet.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
AnAppleADay schreef:
18-05-2018 14:56
Als ik een banaan en een appel in de blender gooi dan zit ik daar voor mijn gevoel net zo vol van als van een banaan en een appel zelf.
Sap is anders maar dat is logisch, je drinkt dan maar een deel van het fruit op. Daar hoef ik geen docu voor te zien.
.
Ja, dat is volgens mij ook wat Roggenbrood zegt inderdaad.
Of bedoel jij je post om dat te onderschrijven?

Goed dat je het nu weet TO. Wat je doet met de info mag je zelf weten. :)
Voor mij geldt: zo min mogelijk bewerkt voedsel en zoveel mogelijk alles met schil etc.
En dan heb ik nog een aparte categorie die 'snoep' heet en dan let ik helaas nergens op. :$
Sue-Heck schreef:
18-05-2018 15:01
Doordat je er een papje van maakt, zijn de vezels weg waardoor je geblenderde banaan en appel snelle suikers worden.
.
Wacht effe hoor, dit is nieuw voor mij.
Wat gebeurt er met die vezels dan volgens jou...?
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
18-05-2018 15:03
.
Wacht effe hoor, dit is nieuw voor mij.
Wat gebeurt er met die vezels dan volgens jou...?
Die schijnen dan een andere structuur aan te nemen waardoor je de suikers minder goed afbreekt.
Maar ik zit nog steeds vol van een gepureerde banaan dus ik merk er weinig van moet ik zeggen. Verschil lijkt mij minimaal.
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
18-05-2018 15:02
.
Ja, dat is volgens mij ook wat Roggenbrood zegt inderdaad.
Of bedoel jij je post om dat te onderschrijven?

Goed dat je het nu weet TO. Wat je doet met de info mag je zelf weten. :)
Voor mij geldt: zo min mogelijk bewerkt voedsel en zoveel mogelijk alles met schil etc.
En dan heb ik nog een aparte categorie die 'snoep' heet en dan let ik helaas nergens op.
:$
Haha dit ben ik precies!
AnAppleADay schreef:
18-05-2018 15:17
Die schijnen dan een andere structuur aan te nemen waardoor je de suikers minder goed afbreekt.
Maar ik zit nog steeds vol van een gepureerde banaan dus ik merk er weinig van moet ik zeggen. Verschil lijkt mij minimaal.
.
Ik zou daar wel eens een onderbouwing van willen lezen, als in: gedegen onderzoek.

(Tegen de tijd dat ik het heb gekauwd is het ook puree...
wel voeg je door kauwen enzymen toe aan het eten waardoor je het beter verteert, dat effect is minder als je een smoothy drinkt, maar dat staat los van het vezelverhaal).
AnAppleADay schreef:
18-05-2018 15:17
Haha dit ben ik precies!
.
Erg hè. :)
Het voedingscentrum:
Structuur gaat kapot
In een vers bereide smoothie van vers fruit zitten meer vitamines, mineralen en vezels dan wanneer je ze kant-en-klaar koopt in de winkel. Maar toch is dat nog steeds minder dan bijvoorbeeld een hele sinaasappel of banaan. Dat komt doordat de structuur van het fruit kapot gaat in de blender. Daardoor blijft er van de voedingswaarde minder over.
TO, dacht je werkelijk dat een Liga wel ok was? Daar ben ik dan weer verbaasd over...
Roggenbrood schreef:
18-05-2018 15:56
Het voedingscentrum:
Structuur gaat kapot
In een vers bereide smoothie van vers fruit zitten meer vitamines, mineralen en vezels dan wanneer je ze kant-en-klaar koopt in de winkel. Maar toch is dat nog steeds minder dan bijvoorbeeld een hele sinaasappel of banaan. Dat komt doordat de structuur van het fruit kapot gaat in de blender. Daardoor blijft er van de voedingswaarde minder over.
.
Ik heb even snel gegoogled of ik verder nog een onderbouwing kon vinden, maar dat is lastig.
Wel las ik dat door de warmte van het blenden/zuurstof erbij nutriënten kunnen veranderen. Dat snap ik, dat klinkt logisch.
Ik vraag me daarmee af wat het voedingscentrum bedoelt met 'er blijft minder voedingswaarde over'. Bedoelen ze vezels, vitamines of mineralen? Of allemaal? Vezels zijn namelijk best 'robuust'.
Alle reacties Link kopieren
Roggenbrood schreef:
18-05-2018 14:52
Gezien ja, ik vond het niet verrassend (wist het meeste al), maar zal voor een hoop mensen een eye-opener zijn. Smoothies zijn stukken minder gezond dan veel mensen denken, inderdaad.
Ik heb ooit een paar maanden suikervrij gegeten, gewoon om te proberen. Is bijna niet te doen. Altijd alle etiketten lezen en de verborgen suiker uit de ingrediënten vissen: fructose, dextrose, glucose, en alle varianten erop. Fabrikanten zijn heel gis. En het zit echt o-ver-al in. In chips, in ham, in augurken.
Kant-en-klaar producten zijn gewoon niet goed voor je. Punt. Maar het is verdomde moeilijk om die allemaal te omzeilen.
Is wel te doen. Je moet gewoon zo veel mogelijk gaan voor producten die NIET bewerkt zijn. Dus niet verpakt!!
godfried schreef:
18-05-2018 16:12
Is wel te doen. Je moet gewoon zo veel mogelijk gaan voor producten die NIET bewerkt zijn. Dus niet verpakt!!
Het is te doen, ja, inmiddels eet ik ook vegetarisch, dus omzeil ik al een heleboel k&k-producten. Ik mis alleen de chocola heel erg, dat houdt me tegen om het weer te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ze poneren de extreemste stellingen om aandacht te trekken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
18-05-2018 16:09
TO, dacht je werkelijk dat een Liga wel ok was? Daar ben ik dan weer verbaasd over...


Nee wist dat het niet ok is.

Maar wat wel een eye opener was is dat je zo gemakkelijk veel suiker binnen krijgt.
retrostar schreef:
18-05-2018 16:51
Ze poneren de extreemste stellingen om aandacht te trekken.
.
Wat bedoel je?
Roggenbrood schreef:
18-05-2018 16:50
Het is te doen, ja, inmiddels eet ik ook vegetarisch, dus omzeil ik al een heleboel k&k-producten. Ik mis alleen de chocola heel erg, dat houdt me tegen om het weer te doen.
.
Het hoeft toch niet helemaal zwart/wit?
Schrap je de suiker weer en maak je een uitzondering voor af en toe chocolade van 85% ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Roggenbrood schreef:
18-05-2018 15:56
Het voedingscentrum:
Structuur gaat kapot
In een vers bereide smoothie van vers fruit zitten meer vitamines, mineralen en vezels dan wanneer je ze kant-en-klaar koopt in de winkel. Maar toch is dat nog steeds minder dan bijvoorbeeld een hele sinaasappel of banaan. Dat komt doordat de structuur van het fruit kapot gaat in de blender. Daardoor blijft er van de voedingswaarde minder over.

Het heeft volgens mij ook te maken met het verschil tussen eten en drinken.
Wanneer je kauwt op wat je binnenkrijgt zorg je er niet alleen voor dat er via je speeksel enzymen worden toegevoegd (dus betere vertering), maar kauwen heeft ook een verzadigende werking (zal wel een psychologisch effect zijn).

Je drinkt, qua smoothie, zó twee sinaasappels en een banaan, of een bakje frambozen en een appel weg, etend gaat dit niet zo snel.
Voor zieke mensen of mensen die moeten aankomen is dit natuurlijk een voordeel, voor mensen die eerder teveel dan te weinig calorieën binnenkrijgen, zoals velen van ons, is dat niet zo positief.
Voor een keer is er natuurlijk niets aan de hand, maar elke dag een smoothie wanneer je kunt kauwen en niet te mager bent is niet nodig.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 18-05-2018 18:35
0.04% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
18-05-2018 17:31
.
Het hoeft toch niet helemaal zwart/wit?
Schrap je de suiker weer en maak je een uitzondering voor af en toe chocolade van 85% ofzo.
Oh ja, 85 % chocolade, en af en toe 72 % eet ik bijna elke dag :A:
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven