Gezondheid alle pijlers

Ziekte van crohn alcohol gebruik

19-05-2018 17:41 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Ik ben Stijn. Ik heb pas net de ziekte van crohn. En gebruik als medicijn azathioprine. De dokters raden alcohol gebruik af. Ik vind het zeer vervelend dat ik nu niet meer kan drinken. Dus ik dacht misschien kan ik toch iets drinken Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Dus de vraag is of je alcohol kan drinken en hoeveel met gebruik van azathioprine.
"alcohol drinken?
Gebruik liever geen alcohol. Zowel alcohol als azathioprine kunnen de lever beschadigen. Door de combinatie is de kans op een leveraandoening groter."

https://www.apotheek.nl/medicijnen/azat ... of-drinken
Alle reacties Link kopieren
Stinna schreef:
19-05-2018 17:41
Dus de vraag is of je alcohol kan drinken en hoeveel met gebruik van azathioprine.
Want jij denkt dat de forummers daar meer verstand van hebben dan je behandelend arts of de apotheker?
Los van het medicijn is het met je ziekte ook niet handig. Snap wel dat het niet leuk is hoor. Dronk je veel? Of af en toe 1 glas. Want dat is wel een verschil.
Ik snap wel dat je er van baalt maar ik zou toch de alcohol maar laten staan.
Niet drinken = het nieuwe drinken!

En je kan beter met je vrienden op stap gaan en geen alcohol drinken dan dat ze je voor het stappen gaan komen opzoeken in het ziekenhuis.
Ik zou het maar niet doen als crohn de enige ziekte mag blijven waar je last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het vervelend dat je niet meer kan drinken?
Zo snel mogelijk je rijbewijs halen zodat al je vrienden je eeuwig dankbaar zijn dat jij BOB bent.
Afhankelijk van de zwaarte zijn er veel verschillende medicijnen mogelijk en iedereen reageert hier anders op. Het is heel erg zoeken naar welke soorten en hoeveelheden werken per individueel geval. Jouw medicijn ken ik niet. Ik had zelf purinetol en hierbij is maar net op tijd geconstateerd dat de dosis te hoog was en dat mijn lever schade dreigde te lijden. Als ik daarbij ook nog gedronken had was het denk ik veel erger geweest. Daarbij is alcohol tijdens een ontsteking slecht en pijnlijk.

Inmiddels heb ik mijn manier van omgaan met Crohn gevonden en kan ik ook regelmatig drinken, maar dit heeft me een (paar) jaar gekost.
Zoek dus eerst met je arts naar de juiste balans in je medicatie en leer je lijf opnieuw kennen. Dan weet je ook wanneer je het wel en niet kan hebben en waar je grenzen liggen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel alcohol drinken maar dan loop je dus risico op (blijvende) leverschade en misschien heviger klachten van de crohn.
-edit- HaPu zegt het veel beter :$
KyloRen schreef:
19-05-2018 18:12
Waarom is het vervelend dat je niet meer kan drinken?
Ik denk omdat hij het heel lekker vind.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is alcohol zo belangrijk voor je?

Luister naar je artsen, accepteer de crohn en maak wat moois van je leven.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
19-05-2018 18:37
Ik denk omdat hij het heel lekker vind.
Tja, zoveel dingen die lekker zijn, maar ik toch niet eet of drink.
Alle reacties Link kopieren
Alcohol is ook nog slecht voor je darmen en je ontstekingswaarde gaan ervan omhoog.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je kan zeker alcohol drinken hoor. Alles kan. Moet je wel leven met de gevolgen. Jouw keuze.
Life is short. Eat dessert first.
KyloRen schreef:
19-05-2018 18:48
Tja, zoveel dingen die lekker zijn, maar ik toch niet eet of drink.
Ik niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het belangrijkste?

Alcohol kunnen drinken of niet bij het minste uren op de pot zitten en een lever hebben die om zeep is?

Ik mankeer (voorlopig) niks en drink sowieso geen alcohol, ben ik dan zo abnormaal???
Alle reacties Link kopieren
Waarom is die alcohol zo belangrijk voor je? Ik was ook altijd van het goede leven: lekker eten en af en toe een glas wijn. Nu ik iets vergelijkbaars heb als Crohn kan ik ook heel goed zonder. Er is me niets verboden maar ben veel bewuster met wat ik eet en drink. En het kost me weinig moeite. Omdat een glas wijn of voedsel wat problemen kan geven me de pijn niet waard is. Iets met gezond verstand gebruiken ofzo...
Alle reacties Link kopieren
ik ben 16 en heb zelf ook de ziekte van crohn. Mijn artsen hebben nooit specifiek tegen mij gezegd dat ik geen alcohol mag drinken, echter kan dat ook aan mijn leeftijd liggen. Daarentegen drink ik wel alcohol. Ik lees op genoeg plekken dat alcohol schade kan aanrichten bij de ziekte van Crohn. Ik heb daar verder geen last van. Het zou natuurlijk ook kunnen dat dat later nog kan komen. Ik ga redelijk vaak uit en vind het dan ook leuk om alcohol te drinken. Ik ben op dit gebied misschien een beetje opstandig, want ik trek me dan niet zoveel van die adviezen aan. Ik zou zeggen dat als jij je er goed bij voelt, en als jij er niet enorm last van hebt, je het gewoon moet doen. Die keuze ligt echter toch gewoon bij jou. xx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven