Gezondheid alle pijlers

Astma

20-05-2018 20:08 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een topic openen om van me af te schrijven, want ik voel me ellendig.

Al mijn hele leven heb ik astma die als ernstig gezien wordt. Nu ervaar ik er zelf niet heel veel belemmeringen van. Ik kan wel veel, op zware lichamelijke dingen na. Maar voor de rest functioneer ik zoals de meeste gezonde mensen.

Maar nu heb ik denk ik weer een soort infectie of zo. Waarschijnlijk een simpele verkoudheid. En dan voel ik me dus wel ziek. Ik zou naar een festival gaan maar voel me toch niet fit genoeg. Nu lig ik in de bank, maar ben zo benauwd dat ik even niet meer weet waar ik het zoeken moet. Al meerdere pufjes genomen maar het helpt niet. Vannacht benauwd wakker geworden etc.

En nu voel ik me dus even ellendig. Vooral ook omdat ik alleen thuis zit en even niet kan doen wat ik wil doen. En ik vraag me af waar mijn luchtwegen zo door geprikkeld worden. Het warme weer?

Zijn er meer mensen met longproblemen? Hoe belemmert het jullie? En ook veel last nu met dit warme weer?
Rot zeg!

Als je je zo benauwd voelt, zou je dan niet de HAP bellen? Dan moet je je erheen slepen natuurlijk, maar misschien is het nodig.

Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Hier!
Ook inmiddels de benaming copd.
Ik heb fases waarin ik fluitend door het leven ga. Maar zoals nu even wat sneller buiten adem...benauwd vanuit het niets.
Heb je naast je standaard puf ook een onderhoudspuf?
Alle reacties Link kopieren
Zou het kunnen dat er hooikoorts mee te maken heeft? Ik heb met dit weer ook wel last van mijn neus en luchtwegen door de allergie. Als je dan al gevoelige luchtwegen hebt kan ik wel begrijpen dat dit het alleen nog erger maakt.
Het kan erger worden door hooikoorts.

Heb je koorts?

Ik zou sowieso even de HAP bellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een onderhoudspuf en incidenteel extra Ventolin. Bij mij is het stomme pech: veel te vroeg geboren, astma in de familie en allergieen. 1+1+1= 3.

Vaak ga ik ook fluitend door het leven. Maar op momenten als vandaag dan voel ik me toch wel beperkt. Ik denk ook dat ik mijn huis nog eens goed moet nalopen op dingen die mijn luchtwegen kunnen prikkelen. Want op mijn werk had ik het dan weer niet. Misschien ook de bomen die in de straat staan waar van dat gele stuifmeel afkomt.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
20-05-2018 20:36
Ik heb een onderhoudspuf en incidenteel extra Ventolin. Bij mij is het stomme pech: veel te vroeg geboren, astma in de familie en allergieen. 1+1+1= 3.

Vaak ga ik ook fluitend door het leven. Maar op momenten als vandaag dan voel ik me toch wel beperkt. Ik denk ook dat ik mijn huis nog eens goed moet nalopen op dingen die mijn luchtwegen kunnen prikkelen. Want op mijn werk had ik het dan weer niet. Misschien ook de bomen die in de straat staan waar van dat gele stuifmeel afkomt.
Herkenbaar mijn longen waren niet goed ontplooit nog.
Geen astma in de familie maar vollop rokers etc.
Ik merk ook als ik nu buiten ben dat mijn keel dichtslaat dus het zal vast een allergie iets zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook astma en reageer op een hoge luchtvochtigheid. Misschien dat jij daar ook extra benauwd van wordt?
Sterkte ermee. Hopelijk gaat het snel beter.
Alle reacties Link kopieren
lh1974 schreef:
20-05-2018 20:47
Ik heb ook astma en reageer op een hoge luchtvochtigheid. Misschien dat jij daar ook extra benauwd van wordt?
Sterkte ermee. Hopelijk gaat het snel beter.
Dit, plus hooikoorts. Gister wist ik ook niet waar ik het zoeken moest van de benauwdheid, maar bij mij valt het meestal wel mee.
Zat gister wel te fluiten(letterlijk, als ik ademde) maar het is nu minder.

Succes en sterkte!!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Heb alleen de OP nog maar gelezen.
* Heb je koorts?
* Bel de Huisartsenpost, beschrijf je klachten en geef door of je wel/geen koorts hebt. Als je het plots ondanks medicatie veel benauwder hebt en medicatie geen effect heeft, is het wellicht goed dat ze even naar je longen luisteren en zo nodig extra/andere medicatie voorschrijven. Als je bijvoorbeeld een longinfectie of longontsteking hebt, is het belangrijk dat er snel ingegrepen wordt.

Weet hoe vervelend het is, heb zelf vanaf mijn geboorte astma, allergie en eczeem (bekende drie-eenheid). Hier in huis dus ook altijd stootkuren Prednisolon en kuren antibiotica op voorraad, zodat ik direct kan ingrijpen bij exacerbaties. Bij mij is gelijktijdig een stootkuur Prednisolon en een antibioticakuur nl. het enige dat dan nog helpt.
Je voelt je gewoon echt rot en ziek als je longen zo dwarsliggen. Wens je heel veel sterkte en beterschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op het moment ook meer last. Paar weken geleden infectie en erg benauwd en dat gaat maar langzaam over. In maart liep ik nog 25 km hard. Nu kan ik maar 3 minuten met enorme hartslag. Ik heb ook hooikoorts maar neem daar al de nodige medicatie voor.
Hoe gaat het vandaag met je TO?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat vandaag wel redelijk. Ik neem nu de max aan medicatie en paracetamol. Ik ga morgen even mijn huisarts bellen voor advies. Tijdens mijn laatste controle zei hij namelijk al dat als het niet goed gaat ik echt moet komen en niet moet wachten tot het een keer vanzelf over gaat. Ik heb een slechte longfunctie dus doorkwakkelen is niet zo'n goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
21-05-2018 08:44
Ik heb op het moment ook meer last. Paar weken geleden infectie en erg benauwd en dat gaat maar langzaam over. In maart liep ik nog 25 km hard. Nu kan ik maar 3 minuten met enorme hartslag. Ik heb ook hooikoorts maar neem daar al de nodige medicatie voor.
Ja dat heb ik dus ook. Dat infecties en verkoudheden maar langzaam over gaan. Ook slaan dingen de laatste jaren snel over naar neus en oren. En dan ben ik dus weken niet lekker. Zo voel je je inderdaad superfit en zo ben je weer weken moe en niet vooruit te branden.
Ik heb nast de twee pufjes ( steroïden en ventolin) ook neusspray met ontstekingsremmers. Zo heb ik veel minder klachten. De longarts legde uit dat veel longklachten van "Nasal drip"komen. Je steekt jezelf aan zeg maar.

Misschien ook iets om in de gaten te houden? Begint jouw klachten vererging met neusklachten?
mick87 schreef:
21-05-2018 09:44
Het gaat vandaag wel redelijk. Ik neem nu de max aan medicatie en paracetamol. Ik ga morgen even mijn huisarts bellen voor advies. Tijdens mijn laatste controle zei hij namelijk al dat als het niet goed gaat ik echt moet komen en niet moet wachten tot het een keer vanzelf over gaat. Ik heb een slechte longfunctie dus doorkwakkelen is niet zo'n goed idee.
Fijn dat het vandaag iets beter gaat. Goed dat je morgen contact opneemt met de huisarts. Als hij dat al gezegd heeft, is de huisartsenpost bellen de volgende keer misschien toch wel zo handig. Begrijp dat je dat lastig vindt. Vroeger deed ik het ook niet, maar in die twee tussenliggende dagen gingen mijn longen zo hard achteruit, dat ik een veel langere hersteltijd nodig had.
Een astma-aanval kan levensbedreigend zijn. Dus idd niet eindeloos wachten met bellen.
mick87 schreef:
21-05-2018 09:44
Het gaat vandaag wel redelijk. Ik neem nu de max aan medicatie en paracetamol. Ik ga morgen even mijn huisarts bellen voor advies. Tijdens mijn laatste controle zei hij namelijk al dat als het niet goed gaat ik echt moet komen en niet moet wachten tot het een keer vanzelf over gaat. Ik heb een slechte longfunctie dus doorkwakkelen is niet zo'n goed idee.
En nu doe ik even streng: waarom heb je de HAP dan niet gebeld?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de HAP niet gebeld omdat het de dag er op weer iets beter ging.
Vandaag overigens niet. Dus zometeen naar de huisarts.
mick87 schreef:
22-05-2018 11:16
Ik heb de HAP niet gebeld omdat het de dag er op weer iets beter ging.
Vandaag overigens niet. Dus zometeen naar de huisarts.
Hoe is het nu?
Alle reacties Link kopieren
Nirakkam schreef:
21-05-2018 10:41
Ik heb nast de twee pufjes ( steroïden en ventolin) ook neusspray met ontstekingsremmers. Zo heb ik veel minder klachten. De longarts legde uit dat veel longklachten van "Nasal drip"komen. Je steekt jezelf aan zeg maar.

Misschien ook iets om in de gaten te houden? Begint jouw klachten vererging met neusklachten?
Die combinatie medicijnen heb ik ook, plus singulair tabletten.
Sinds een week of 6 ben ik naar de sportschool aan het gaan, en het gaat sindsdien wel beter. Ben driekwart jaar stikbenauwd geweest en gebleven, ondanks de hoeveelheid medicatie. De longfunctie was bij de laatste meting goed maar ik bleef benauwd, blijkbaar ben ik nu met dat sporten (3x per week) mijn ademhaling gaan resetten. Ik weet het ook niet.

Hoe gaat het nu met je TO? Het is weer een stuk vochtiger buiten nu. Zal voor jou en velen onder ons geen positief effect hebben helaas.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook astma.
En verergert als de luchtvochtigheid hoger wordt, tevens zijn dit de maanden van de allergieën.
Hoewel dat bij mij in okt ook kan gebeuren.
Verstandig dat je even naar de HA gaat.

Ik woon deels in een warmer klimaat waar de vochtigheids gehalte veel lager is.
Als ik hier ben gebruik ik geen enkele medicatie.
Zodra ik in NL ben, is het weer mis.

Ih1974,
Ik sport ook, en dat is een pluspunt voor je gezondheid, en dus ook voor je longen.
Je maakt ze sterker.
Een aanrader vd longarts om hiermee door te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vorige week naar de HA geweest en die kon weinig voor me doen. Ik heb allergietabletten gekregen en dat is het.

Ik gebruik al een hoop medicijnen. De puffers, singulair en sinds een jaar ook rhinocort neusspray. Met dat laatste ben ik ontzettend geholpen: niet meer om de haverklap hoofdpijn en neusverkoudheid.

Het ging ietsje beter. Ik ben op vakantie nu, dus ik dacht : de zeelucht doet goed. Maar nu alweer voor de tweede nacht op rij wakker geworden van benauwdheid. Vervelend, maar het id helaas niet anders. Maar ik vind dit zo vreemd. Ik heb al mijn hele leven astma, en zeer zelden had ik dit. Nu echt een aantal keer per week.
Alle reacties Link kopieren
Zeer herkenbaar. Hier van kinds af aan astmatisch. Sinds 2015 geen medicatie meer gehad en nu al 3 weken vreselijk kortademig. Ik ben weer met dé seretide begonnen en heb sinds vorige week met een schimmelinfectie in mijn mond en keel te maken. Waarschijnlijk van de puffer.

Zit aan de nystatine en gebruik nu ventolin en salmeterol/ fluticason via de voorzetkamer. Het beangstigt mij en daardoor schiet mijn ademhaling weer omhoog waardoor ik nog slechter ga ademen en raak dan weer buiten adem. Echt zo'n cirkel.

Maandag hebben ze bloed geprikt om te kijken of er allergieen zijn waardoor het weer oplaait. Hoop het aan de ene kant dan weet ik waar het van is.

Lijkt alsof ik niet diep genoeg kan komen bij inademen en dat laatste stukje brandt ook. Vrijdag moet ik naar de longverpleegkundige.
Ik heb astma als gevolg van hooikoorts. Bij mij wordt het erger bij warm weer, zoals nu, en bij het in aanraking komen met de stoffen die mijn hooikoorts triggeren.
Verder word ik ook benauwd bij overmatige inspanning, terwijl mijn conditie prima op orde is.

Ik kan er op zich goed mee om gaan, al ben ik wat eigenwijs als het gaat om het innemen van mijn pufje.

Sterkte TO, ik hoop dat je je snel wat beter gaat voelen. Ik begrijp dat je dus niet de huisarts gebeld hebt nu?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven