Gezondheid alle pijlers

Witte huid tussen binnenste en buitenste schaamlippen

22-05-2018 11:33 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik zit met het volgende het viel mij wel eens op dat de hele huid tussen mijn grote en kleine schaamlippen spierwit is. Ik heb daar nooit echt bij stil gestaan. Pas inspecteerde ik daaronder de boel en schrok ik toch wel even, parelwitte glans huid huid tussen de buitenste en binnenste lippen (aan beide kanten). Dit hoort toch gewoon de zelfde kleur als je huid te zijn of meer roze?

Ik weet dat sommige vrouwen een vulva met meer pigment hebben, dat is ook normaal. Maar ik ben nu bang dat ik lichen heb. Zijn er meer dames hier die daar geen pigment hebben? Dan zie ik mogelijk spoken namelijk :-S

Grtjs Sas
Ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk...!
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de Huisarts?
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Lichen doet heel erg zeer! Ga naar de huisarts als je denkt dat je dat hebt, hij/zij herkent het en zal dan diagnose stellen. Wij kunnen en mogen dat niet.
Alle reacties Link kopieren
hmm heb geen jeuk of pijn. Huisarts ben ik nog niet geweest omdat ik het pas recent zo heb gezien. Ik ben niet opzoek naar een diagnose, maar meer benieuwd of er meer vrouwen zijn met deze 'afwijking'..
Bij mij is het ook lichter daar, en rozer en donkerder lippen. Maar je hebt jezelf wel vaker gezien neem ik aan, had je het toen niet?
Sassie1985 schreef:
22-05-2018 11:55
hmm heb geen jeuk of pijn. Huisarts ben ik nog niet geweest omdat ik het pas recent zo heb gezien. Ik ben niet opzoek naar een diagnose, maar meer benieuwd of er meer vrouwen zijn met deze 'afwijking'..
Je bent niet op zoek naar een diagnose, in je OP zeg je bang te zijn voor lichen, het lijkt me dat je dat dan toch wilt weten...

Heb je gelezen over lichen en plaatjes gekeken... dat is echt een nare aandoening. Als je geen jeuk of pijn hebt, dan denk ik niet dat je dat hebt, maar de huisarts is degene die dat kan en mag bevestigen.

Verder, er is geen vulva het zelfde, dus kan zijn dat het volstrekt normaal is jouw kleur. Bij mij is het wat donkerder rondom mijn schaamlippen, maar ik ben ook een donker type, aan mij heb je dus niks, ik reageerde vooral op het lichen, echt als je dat denkt te hebben: Ga naar de huisarts!
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 12:09
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vitiligo kan ook een hele witte huid veroorzaken. Ik heb het in mijn oksel en op mijn handen. Ga naar je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Je maakt je zorgen dus ga langs de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zal naar de huisarts gaan. Misschien is het niets bijzonders en hebben veel meer vrouwen dit.
Sassie1985 schreef:
22-05-2018 12:35
Ja ik zal naar de huisarts gaan. Misschien is het niets bijzonders en hebben veel meer vrouwen dit.
Waarschijnlijk wel, maar hoe fijn kan het zijn om dan bevestigd te krijgen, nu pieker je er over.
Alle reacties Link kopieren
Het is goed dat je even checkt of het 'anders' is wat je bij jezelf ziet, of dat er veel meer vrouwen zijn die dat hebben. Maar echt witte huid is 'anders' en dus moet je het even laten checken.
Tip: geef bij de assistente aan dat je wil laten checken op Lichen Sclerose. Als de huisarts er niet bekend mee is, kan hij of zij zich van tevoren inlezen. Het komt niet veel voor en wordt daarom veel over het hoofd gezien met alle gevolgen van dien.

Het begint vaak met witverkleuringen, maar als het lichen sclerose is, zal geleidelijk de structuur van de huid gaan veranderen, en daarna de vorm. Pas in dat stadium komen meestal de klachten van jeuk en plekken.

Dit vertel ik niet om je angst aan te jagen, of nou ja, eigenlijk wel een beetje. Je kan die veranderingen voorkomen of in ieder geval heel lang uitstellen, door de huisarts er naar te laten kijken en te beginnen met die huid goed te verzorgen.

Maar eerst de huisarts. Doen. Echt. Liever voor niets heen, dan er over een paar jaar achter komen dat je toch eerder langs had moeten gaan.

Groet, een Lichenpatient waar het pas veel te laat bij gediagnosticeerd is en die nu met de levenslange gevolgen zit.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is echt wit. Aan beide kanten. Als je de kleine en grote lip spreidt zie je het pas. Ik maak zsm een afspraak.
Niet herkenbaar, bij mij is juist alles heel donker (ook niet prettig). Ik zou voor de zekerheid even langs de huisarts gaan. Al is het maar voor je eigen geruststelling.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat donkere (pigment) is normaal las ik al. Dat witte alleen niet volgens mij..
Ik zou ook langs de huisarts gaan. Ik ben voor een soortgelijke ontdekking naar de huisarts gegaan en ben doorgestuurd naar de gynaecoloog. Ik dacht zelf aan lichen. De huisarts dacht niet aan lichen, maar dit bleek het wel te zijn.

Ik heb verder geen klachten, dus dat het heel zeer doet, is niet per definitie waar.

Signaleren van deze aandoening is erg belangrijk, het kan vervelende gevolgen hebben. Dus hoe eerder hoe beter!
Alle reacties Link kopieren
Dank je. Ik wil vrijdag een afspraak maken bij de ha.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
22-05-2018 20:25
Ik zou ook langs de huisarts gaan. Ik ben voor een soortgelijke ontdekking naar de huisarts gegaan en ben doorgestuurd naar de gynaecoloog. Ik dacht zelf aan lichen. De huisarts dacht niet aan lichen, maar dit bleek het wel te zijn.

Ik heb verder geen klachten, dus dat het heel zeer doet, is niet per definitie waar.

Signaleren van deze aandoening is erg belangrijk, het kan vervelende gevolgen hebben. Dus hoe eerder hoe beter!
Even nieuwsgierig, had je het ook in de plooi tussen de schaamlippen, zo spierwit? en hoe oud was je toen je het ontdekte? thanks...
Witte, parelmoerachtige verkleuring inderdaad tussen de binnenste en buitenste schaamlippen. Ik was 41...
Alle reacties Link kopieren
Assistente van de huisartspraktijk gesproken vanmorgen toen ik een afspraak wilde maken. Deze stelde mij voorlopig gerust. je moet echt last hebben van enorme jeuk en of pijnlijke plekken. Een beetje wit kan geen kwaad en zien ze wel vaker. Als ik er nog over ga twijfelen dan mag ik altijd langs komen om het te laten zien aan de huisarts.
Hier moet ik even op reageren. Nogmaals: je hoeft geen fysieke klachten te hebben om toch de diagnose lichen te krijgen!

Zie ook mijn verhaal. En ik word wel degelijk behandeld(onderhoud corticostereoiden zalf o a.) en moet ook jaarlijks terug komen bij de gynaecoloog. En bij opvallendheden eerder.

Ik vind het nogal wat dat een assistente het hier mee af doet. En wat is ' een klein beetje wit'? Dat is toch niet te beoordelen door de telefoon?

Verhoogde kans op vulvakanker, problemen met plassen/vrijen. Atrofie van schaamlippen. Ik zou het willen laten zien aan mijn huisarts.

Tijdig behandelen kan nare dingen voorkomen of bijtijds gesignaleerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Sassie1985 schreef:
25-05-2018 14:40
Assistente van de huisartspraktijk gesproken vanmorgen toen ik een afspraak wilde maken. Deze stelde mij voorlopig gerust. je moet echt last hebben van enorme jeuk en of pijnlijke plekken. Een beetje wit kan geen kwaad en zien ze wel vaker. Als ik er nog over ga twijfelen dan mag ik altijd langs komen om het te laten zien aan de huisarts.
Je twijfelt dús je wilt de huisarts zien.
enn wijzigde dit bericht op 25-05-2018 19:50
0.11% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Je niet laten afschepen door een assistente.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij belt de huisarts voor een afspraak, en de assistente scheept je af.
:confused:

Bel terug, en zeg dat je een afspraak wenst.
Enn schreef:
25-05-2018 17:52
Je niet laten afschepen door een assistente.
Dit!
Laat je nooit afschepen terwijl je je wel zorgen maakt.
Zij kan dit niet via de telefoon beoordelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven