Gezondheid alle pijlers

Man heeft tia gehad

23-05-2018 13:15 12 berichten
Pffff... even van me afschrijven. Man heeft gisteren (zeer waarschijnlijk) een tia gehad. Morgen allerlei onderzoeken, dus hopelijk wat meer duidelijkheid. Maar het is wel schrikken, als je halverwege de dertig bent. Ik weet nog niet zo goed wat ik er gevoelsmatig mee aan moet. Ik zit een beetje tussen “het is vast niks of eenmalig” en “help, straks krijgt ie een beroerte of is ie morgen dood!” in.

En praktisch weet ik het al helemaal niet. Man mag voorlopig niet autorijden, want kans op herhaling is de eerste 2 weken het grootst. Maar laat ik hem nog koken. (Stel het gebeurd weer en precies als hij met een hete pan in zn handen staat.) Laat ik hem nog met zoon (2) alleen? Morgen aan de arts vragen wat de risico’s zijn, maar ik vind het voor nu lastig.
anoniem_64cc1552f03fa wijzigde dit bericht op 23-05-2018 13:17
30.80% gewijzigd
Oh, wat ontzettend schrikken zeg! Hopelijk is er inderdaad snel meer wat duidelijk. Sterkte :redrose:
Dank je!
Alle reacties Link kopieren
Zo, dat is schrikken. TIA's zijn onvoorspelbaar en dat maakt ze zo heftig, het is moeilijk te zeggen wat de gevolgen gaan zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat je er goed van kunt herstellen, dat zegt uiteraard niets over hoe het voor jouw man zal lopen, al hoop ik natuurlijk voor je dat de onderzoeken goed nieuws gaan brengen.

Een praktische tip: maak aantekeningen tijdens het gesprek met de arts of vraag of je het mag opnemen. Er komt ontzettend veel op je af en je bent door de schrik niet zo scherp als normaal dus waarschijnlijk vergeet je de helft anders meteen. En wees niet bang om door te vragen als je iets niet begrijpt.

Heel veel sterkte de komende tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ter geruststelling; ik ken verschillende mensen die een tia gehad hebben zonder dat het nog eens voorkwam. Ze zullen in het ziekenhuis goed uitzoeken of er een aanwijsbare oorzaak is, en zo ja, de juiste maatregelen treffen in het behandelplan.

De komende twee weken zou ik even rustig aan doen en idd geen “gevaarlijke” dingen (laten) doen. Daarna kunnen jullie hopelijk het normale leven weer op gaan pakken.

Wat je wel vaak hoort na een tia is dat er nog een (lange) periode van vermoeidheid op volgt, dus daar zou ik wel goed rekening mee houden. Ook willen er nog wel eens psychische klachten volgen op de tia, dus zorg er voor dat dit meteen bespreek is en blijft, en hou dat ook goed in de gaten.

Sterkte! :hug:
Ja, die onvoorspelbaarheid inderdaad. Ben ook bang dat er morgen niks concreets uitkomt, en dan? Dat vind ik wel lastig.
Bedankt voor de tips trouwens! En de geruststellende woorden.
Wel op letten dat hij 2x daags zijn bloedverdunners inneemt. Hijzelf kan het misschien wel eens vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat er morgen niets concreets uitkomt, de tijd zal pas veel antwoorden kunnen geven.

Je man is nu niet alleen patient maar jullie hele gezin ook wel een beetje. Jij kan natuurlijk altijd een afspraak maken bij de huisarts om je zorgen te bespreken.

Helaas komen TIA's heel veel voor, meestal bij 50+ers maar ook echt wel bij jongere mensen. Het kenmerkende van een TIA is, is dat het

Luister goed naar wat ze zeggen. Schrijf je vragen eventueel vooraf op.

En vergeet niet dat je man veel meer is dan een TIA een transient ischaemic attack, oftewel een tijdelijk te kort aan zuurstof. Dus daarna is er wel weer genoeg zuurstof. In de meest gevallen zijn de klachten dan ook van tijdelijke aard. Herstel kan wel wat langer duren. En de artsen zullen er alles aan doen om uit te zoeken wat de oorzaak is. Is het dikke pech (wat ook kan) of is er iets anders aan de hand.

Sterkte!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Geef het de tijd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vandaag onderzoeken gehad. Inderdaad waarschijnlijk een tia, maar geen duidelijke oorzaak... Dus 2 weken “risicovol gedrag” vermijden, en daarna wel zien.
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
24-05-2018 22:25
Vandaag onderzoeken gehad. Inderdaad waarschijnlijk een tia, maar geen duidelijke oorzaak... Dus 2 weken “risicovol gedrag” vermijden, en daarna wel zien.
Fijn dat ze geen rare dingen hebben gevonden. Nu langzaam weer vertrouwen krijgen dat hij weer dingen kan gaan doen.

Hebben jullie verder nog begeleiding gekregen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven