Gezondheid alle pijlers

Compeed patch voor koortslip, ervaring?

23-05-2018 20:49 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds een week gezegend met een prachtige koortslip. Omdat ik echt een hekel heb aan de 'scabbing' fase (zo vreselijk, die gele of bruine korsten), heb ik na het lezen van reviews voor het eerst gekozen voor compeed patches. Ze zouden de koortslip afsluiten en een soort natuurlijke korst vormen die je dus bijna niet ziet zitten. Klinkt geweldig toch?

Nou. Ik gebruik de patches sinds zaterdag en ik weet het niet. Ze plakken prima en het heeft vooral in het begin de pijn verlicht. Mijn grote twijfel zit in het punt of mijn koortslip nu wel goed geneest.

Voor mijn gevoel gaat het traag; het is nog steeds rood, open (schaafwond idee), zonder blaasjes of korstjes. Ik had eerlijk gezegd meer vooruitgang verwacht maar misschien ben ik gewoon ongeduldig... Het is ook al lang geleden dat ik een koortslip heb gehad dus misschien geneest het altijd traag?

Wie van jullie heeft positieve ervaringen met het gebruik van de patches? Zowel tijdens de blaasjes fase en tijdens de herstelfase? Ik overweeg om ze te stoppen en maar gewoon de korst te accepteren...

(Dit topic wil ik echt daarop focussen; ik weet dat de crèmes, virulite, hotkiss etc er zijn. Maar daar heb je in de scabbing fase Vrijwel niets meer aan).
Ik heb zelf ook ervaring met een koortslip. Gebruikte ook een tijd Compeed en dan duurde het herstel vrij lang inderdaad. Voor nu heb je er niets aan, maar de gouden tip voor mij was om zodra je de koortslip op voelt komen, er met een wattenstaafje 70%alcohol op te drukken. Meerdere keren per dag en eigenlijk krijg ik de koortslip er dan altijd goed en snel mee weg (tenzij m'n weerstand echt laag is als ik ziek ben o.i.d.), hij komt niet eens helemaal op.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ze alleen als het nog geen ‘korst’ is, dan laat ik hem aan de lucht indrogen (en stip aan met alcohol) daarvoor is het heel fijn.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik soms ook de patches. Ik ben wisselend positief erover, want als de koortsblaar wat dichterbij de binnenkant van mijn lip zit, gaan ze vaak los. Anders gaat het best goed. Ik was ook wel wat ongeduldig, maar een dikke korst kreeg ik niet.
De vorige keer heb ik echter ervoor gekozen om het eens anders te doen: ik heb de blaasjes lekgeprikt met een steriele naald en er vervolgens consequent sudocrem opgesmeerd. Werkte als een tierelier vond ik, de koortsblaar droogde daardoor snel in en verdween.
anoniem_359581 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 21:05
5.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank! Ik heb inderdaad alcohol geprobeerd, maar deze koortslip is ontstaan na een flinke griep van twee weken en is echt huge. Voelde hem niet aankomen en hij begroette me in de ochtend al. Voorheen had ik van die kleintjes.

Ik ga misschien toch nog maar ff door tot in 't weekend. Als ik nu stop, dan gebruik ik ze waarschijnlijk nooit meer.

Wat is jouw ervaring met hersteltijd? Op internet lees ik 10-14 dagen, maar bedoelen ze daarmee dat hij dan ook echt weg en niet meer zichtbaar is?
Alle reacties Link kopieren
fawn schreef:
23-05-2018 21:01
Dank! Ik heb inderdaad alcohol geprobeerd, maar deze koortslip is ontstaan na een flinke griep van twee weken en is echt huge. Voelde hem niet aankomen en hij begroette me in de ochtend al. Voorheen had ik van die kleintjes.

Ik ga misschien toch nog maar ff door tot in 't weekend. Als ik nu stop, dan gebruik ik ze waarschijnlijk nooit meer.

Wat is jouw ervaring met hersteltijd? Op internet lees ik 10-14 dagen, maar bedoelen ze daarmee dat hij dan ook echt weg en niet meer zichtbaar is?
Ja twee weken klopt wel hoor. Ik krijg ze altijd als ik in de zon heb gezeten zonder spf lippenbalsem. Aanstippen met alcohol is echt de enige manier om hem sneller weg te krijgen omdat de boel indroogt. Ervaring van iemand die al jaaaaren koortslip heeft hier. Zoveel dingen geprobeerd. Die patches blijven heel lang goed, hoef je nu niet op te maken.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
23-05-2018 21:03
Ja twee weken klopt wel hoor. Ik krijg ze altijd als ik in de zon heb gezeten zonder spf lippenbalsem. Aanstippen met alcohol is echt de enige manier om hem sneller weg te krijgen omdat de boel indroogt. Ervaring van iemand die al jaaaaren koortslip heeft hier. Zoveel dingen geprobeerd. Die patches blijven heel lang goed, hoef je nu niet op te maken.
Haha, ik bedoelde meer dat mijn vertrouwen in die patches dan zo verdwenen is dat ik ze de volgende keer linkse laat liggen.
Ik gebruik de patches helemaal niet meer. Ik blijf stug doordeppen met alcohol, net zo lang tot de boel ingedroogd is ;) meestal begint het al met een tintelende plek op m'n lip en dan weet ik al hoe laat het is.

14 dagen kan inderdaad wel kloppen, zonder alcohol dan.
Je hebt er nu niet meer zoveel aan, maar ga L-Lysine tabletten slikken. Voordat ik dit gebruikte had ik koortslippen die opzwollen tot maatje golfbal met de blaasjes/korst in dezelfde grootte en ik verging van de pijn. Sinds iemand mij ooit L-Lysine aanraadde, slik ik wanneer de lip opkomt even extra en verder een onderhoudskuur. Althans, dat probeer ik. Als ik nu een koortslip heb, is deze niet zo groot en geneest ook sneller. Succes met je lip!
Alle reacties Link kopieren
fawn schreef:
23-05-2018 21:05
Haha, ik bedoelde meer dat mijn vertrouwen in die patches dan zo verdwenen is dat ik ze de volgende keer linkse laat liggen.
Oh zo, nou dat zou ik niet doen. Ik gebruik ze de eerste dagen wel zodat ik mezelf minder snel ‘besmet’ (bovenlip ook bijvoorbeeld door het vocht dat er uit komt). Heb dan minder snel 2 plekken op m’n lip :)
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
L-lysine slik ik inderdaad ook! Had nog een pot staan van eerdere drama's. Uiteindelijk heb ik geen uitbraken meer gehad nadat ik verhuisd ben en structureel 1.5 uur per nacht langer kon slapen. Tot nu dus.

Voor de deppers: blijven jullie deppen op de 'verse wond'? Dus voor de korst er is? (Lijkt me zo'n pijn doen).
fawn wijzigde dit bericht op 23-05-2018 21:21
4.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fawn schreef:
23-05-2018 21:18
L-lysine slik ik inderdaad ook! Had nog een pot staan van eerdere drama's. Uiteindelijk heb ik geen uitbraken meer gehad nadat ik verhuisd ben en structureel 1.5 uur per nacht langer kon slapen. Tot nu dus.

Voor de deppers: blijven jullie deppen op de 'verse wond'? Dus voor de korst er is?
Ik dep de hele tijd tot hij weg is. Als ik ‘dep’ wordt de korst ook minder groot.
Internagelaktisch
Tot de korst er op zit ja. Dus tot de blaar echt ingedroogd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opzich best tevreden met die patches. Ik gebruik ze vanaf het moment dat ik het blaasje echt voel op mn lip. Na een paar dagen zie ik dat er het blaasje kleiner is geworden en dan haal ik de patch eraf en komt er een dun korstje overheen.

Die tip met de alcohol ga ik ook eens proberen :)

Wat ik voorheen ook deed is een ijsblokje in een boterhamzakje en die tegen de plek aanhouden. Een paar keer per dag en de blaas werd bij lange na niet zo groot.
Stomme vraag misschien hoor, maar doet het geen pijn als je de pleister eraf haalt? Alleen al daarom ben ik er nooit aan begonnen, ik gruwel van dat idee..... Niet dat alcohol nou zo lekker voelt, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ze alleen als ik het op tijd voel opkomen. Zodra hij te groot is vind ik het niet prettig zitten. Wat ik fijn vond was dat ik mijn koortlip ermee kon afschermen van mijn baby.
Ik vind die patches maar irritante dingen, werkt bij mij echt niet en ik heb inderdaad het idee dat het afsluit. Heb al sinds mijn jeugd ervaring met koortslippen en inmiddels werkt een combinatie van L-lysine tabletten, zinolium creme en sorefix creme het beste bij mij. Oh, en preventief spf lippenbalsem inderdaad, zodra ik dat vergeet is het bingo. Maar, koortslip is meestal binnen een week weer helemaal weg.

Heb altijd wat tabletten en een tubetje creme bij me!
Alle reacties Link kopieren
Soms werken ze goed bij mij, soms minder. Als ik ze niet direct bij de eerste tinteling plak, heeft het geen zin meer voor het verkorten van het genezingsproces, maar hetzelfde geldt voor al die middeltjes.
Wat ik fijn vind aan de patches, is dat ze de koortslip afschermen, waardoor hij minder besmettelijk is. Bovendien vormt zich nooit echt een hard korstje dat kan barsten en daardoor pijnlijk wordt.
Het eraf trekken doet alleen pijn als je het te vroeg doet - hij moet een beetje losser gaan zitten en dan kun je hem er zo afhalen. Maar onzichtbaar zoals in de reclame wordt het blaasje zeker niet; hij lijkt er eerder groter door omdat het deel van de blaar lijkt te zijn.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
23-05-2018 21:32
Stomme vraag misschien hoor, maar doet het geen pijn als je de pleister eraf haalt? Alleen al daarom ben ik er nooit aan begonnen, ik gruwel van dat idee..... Niet dat alcohol nou zo lekker voelt, maar toch.

Nee helemaal niet! Maar ik zorg er dan ook voor dat de blaar goed in het midden van de patch zit. Ik heb nog geen pijn of verwondingen gehad.
Mijn 2e koortsblaar zit boven mijn lip, daar was de 1e x iets pijnlijk omdat m'n donssnorretje geharst werd. :-) daarna niet meer.

Er staat dat ze 12 uur kunnen blijven zitten en dat tijdstip haal ik wel. Ze krullen ook niet op ofzo.
Soms ververs ik ze wel (al staat er dat je moet wachten tot ze eraf vallen), maar nergens last van.

Ik vind ze prettig in gebruik. Alleen het herstel schiet voor m'n gevoel niet op.

Oh, en make up erover aanbrengen is echt the biggest lie ever told.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
23-05-2018 21:50
Soms werken ze goed bij mij, soms minder. Als ik ze niet direct bij de eerste tinteling plak, heeft het geen zin meer voor het verkorten van het genezingsproces, maar hetzelfde geldt voor al die middeltjes.
Wat ik fijn vind aan de patches, is dat ze de koortslip afschermen, waardoor hij minder besmettelijk is. Bovendien vormt zich nooit echt een hard korstje dat kan barsten en daardoor pijnlijk wordt.
Het eraf trekken doet alleen pijn als je het te vroeg doet - hij moet een beetje losser gaan zitten en dan kun je hem er zo afhalen. Maar onzichtbaar zoals in de reclame wordt het blaasje zeker niet; hij lijkt er eerder groter door omdat het deel van de blaar lijkt te zijn.
Heb je de patches ook ooit echt van 't begin tot 't einde van de ellende gebruikt? Of met tussenpozen?
Alle reacties Link kopieren
fawn schreef:
23-05-2018 21:53
Heb je de patches ook ooit echt van 't begin tot 't einde van de ellende gebruikt? Of met tussenpozen?
Ja; als ik op tijd begin met plakken, en het werkt, dan gebruik ik de patches wel de hele tijd.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
23-05-2018 22:01
Ja; als ik op tijd begin met plakken, en het werkt, dan gebruik ik de patches wel de hele tijd.
Oké, top.

Ik zal over een paar dagen een update geven over mijn patch avontuur.
Succes. Bij mij werd het alleen maar veel erger van de patches. Ik zweer ( haha) bij alcohol en L-lysine capsules.

En ik blijf met mijn gezicht uit de zon en gebruik een balsam met beschermingsfactor. Zon maakt bij mij een koortslip erger.
fawn schreef:
23-05-2018 21:50
Nee helemaal niet! Maar ik zorg er dan ook voor dat de blaar goed in het midden van de patch zit. Ik heb nog geen pijn of verwondingen gehad.
Mijn 2e koortsblaar zit boven mijn lip, daar was de 1e x iets pijnlijk omdat m'n donssnorretje geharst werd. :-) daarna niet meer.

Er staat dat ze 12 uur kunnen blijven zitten en dat tijdstip haal ik wel. Ze krullen ook niet op ofzo.
Soms ververs ik ze wel (al staat er dat je moet wachten tot ze eraf vallen), maar nergens last van.

Ik vind ze prettig in gebruik. Alleen het herstel schiet voor m'n gevoel niet op.

Oh, en make up erover aanbrengen is echt the biggest lie ever told.
Ooit heb ik in mijn slaap de blaasjes kapot gemaakt, vraag me niet hoe. Maar ik werd er wakker van en er hing een plakkaatje blaasjes aan mijn lip. En op een of andere manier is dat het beeld wat ik voor ogen heb als je zo'n Compeed eraf haalt. Dat je hele lip meekomt... :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Te vroeg geklaagd; het ziet er echt heel goed uit vandaag! Met name de dikke plek boven m'n lip. Is nu dicht en nog wat rozig, waarschijnlijk in 't weekend hersteld. Plek op lip blijft wat achter, maar is 50% kleiner dan gisteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven