Gezondheid alle pijlers

Wel / niet opereren nekhernia

23-05-2018 21:21 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen hier op het forum.
Ik hoop een aantal mensen tegen te komen die voor hetzelfde dilemma hebben gestaan of nog steeds staan.

Hier mijn verhaal.
In oktober 2017 kreeg ik een vervelende pijn in mijn schouder, nek en tintelingen in mijn linkerarm. Ik ben in behandeling gegaan bij een fysio en deze wist de klachten aardig weg te nemen, maar niet volledig. Zij verwees mij door naar een manueel therapeut. Na geruime tijd en nadat de klachten weer wat heftiger werden, adviseerde zij mij om een bezoek te brengen aan de neuroloog.
Eind maart van dit jaar heb ik dit gedaan en middels een MRI is duidelijk geworden dat ik een nekherna heb. C6-7 linkerzijde om precies te zijn.
Kort daarop heb ik een gesprek met een neurochirurg gehad en een uitleg omtrent een eventuele operatie gehad.

Nu is mijn eerste insteek om zonder operatie te herstellen. Alleen kan ik ook niet om het feit heen dat ik al een poosje met klachten rondloop en dat ik verschillende therapieën heb geprobeerd. Zo heb ik recent ook 10 sessies bij de chiropractor gehad en begin ik binnenkort met een nieuwe fysio. Toch overweeg ik steeds vaker een operatie.

Ik wordt namelijk gek van de snijdende pijn in mijn nek. Dit heeft ook weer impact op de spieren die daar zitten. Van tintelingen in mijn arm heb ik minder last, maar het zit er wel.
Alleen als die nekpijn weg zou zijn, zou ik kunnen leven met de incidentele pijnlijke tintelingen.

Zijn mensen die zich hierin herkennen? Dus meer last hebben van de pijn in nek dan van tintelingen? En dat al geruime tijd.

Hoor graag

Kick
Alle reacties Link kopieren
Weet ik niet maar je weet toch wel dat roken een belangrijke factor is bij hernia?
Ik heb dan geen nekhernia, maar een hernia in de lage rug, met uitstraling naar mijn bil, been en voet. Ik zit nu in de negende maand en in mijn geval is operatie geen optie, aldus de chirurg. Ik moet het dus met tijd laten genezen.
Mijn chirurg legde wel uit dat elke hernia vanzelf geneest, dat het alleen soms wat meer tijd kan kosten.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
23-05-2018 21:25
Weet ik niet maar je weet toch wel dat roken een belangrijke factor is bij hernia?
Niet waar. Dat is rugpijn.

Maar To: een chiropractor en hernia, gaat dat samen?

Mijn neef heeft een operatie aan een rughernia voorkomen door iedere dag 2x 10 minuten hangen in een stellage (uitrekking van wervels). Misschien dat zoiets ook bestaat voor de nek?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer dezelfde nekhernia.
Na lange tijd klachten pijn in mijn schouder en tintelingen in arm en handen eindelijk de diagnose.
Er kan een hoop mis gaan bij opereren,ligt er aan waar die zit maar aan de voorkant dan moeten ze langs de stembanden en daar heb ik geen goed gevoel bij.
Ik leer er nu mee leven,tot nu toe gaat dat prima al moet ik wel zeggen dat ik cbd en wiet gebruik waardoor er mee te leven valt.
Ondanks dat ik een zwaar beroep heb gaat het nog steeds goed.
Het lijkt zelfs wel des te minder ik doe des te erger het word.
Zolang het zo blijft durf ik het risico niet aan maar goed dat is voor iedereen verschillend.
Alle reacties Link kopieren
Het zit vrij hoog. Is het je duidelijk wat de slagingskans is? Ken je de risico's?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Because post_id=28548155 time=1527103749 user_id=370010]
Niet waar. Dat is rugpijn.

Nee, dat is bij hernia, nek of rug.(zit aan elkaar , weet je wel.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
23-05-2018 21:29
Niet waar. Dat is rugpijn.

Maar To: een chiropractor en hernia, gaat dat samen?

Mijn neef heeft een operatie aan een rughernia voorkomen door iedere dag 2x 10 minuten hangen in een stellage (uitrekking van wervels). Misschien dat zoiets ook bestaat voor de nek?
Het zit niet in de rug.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mijn man had t ook. Met gevolg krachtverlies tot 20% en zoveel pijn. Die heeft zich laten opereren en ze hebben een blokje tussen de wervels geplaatst. Alles goed gegaan, rustig herstellen en nooit meer pijn gehad. Litteken in de plooi van zijn hals en valt ook niet op. Netjes gedaan, succes met je beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2x geopereerd aan rughernia’s en ze zitten er helaas nog/weer. En inmiddels is er ook een sterk vermoeden van minimaal één hernia in de nek.

Een operatie betekent helaas niet automatisch dat het probleem ook daadwerkelijk wordt opgelost en je pijnvrij zal zijn. Houdt dat in je achterhoofd bij de beslissing die je neemt.

Verder zou ik stoppen met de chiropractor, want die kan de tussenwervelschijven ook schever drukken, wat zelfs gevaarlijk kan zijn.

Een fysiotherapeut kan wel. En heb je al eens gekeken naar de pijnpoli? Ook dat geeft geen pijnvrij garantie, maar is wel de moeite van het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
23-05-2018 21:25
Mijn chirurg legde wel uit dat elke hernia vanzelf geneest, dat het alleen soms wat meer tijd kan kosten.
Na 10 jaar pijn durf ik wel te stellen dat dit gelul is. Was het maar zo’n feest.
lise1985 schreef:
23-05-2018 21:25
Ik heb dan geen nekhernia, maar een hernia in de lage rug, met uitstraling naar mijn bil, been en voet. Ik zit nu in de negende maand en in mijn geval is operatie geen optie, aldus de chirurg. Ik moet het dus met tijd laten genezen.
Mijn chirurg legde wel uit dat elke hernia vanzelf geneest, dat het alleen soms wat meer tijd kan kosten.
Gelul. Het overgrote deel herstelt vanzelf. Soms snel en soms een stuk langzamer.

Maar er is ook een deel dat niet van zelf herstelt. En zelfs zoveel schade kan aanrichten dat je volledige uitval krijgt en blijvende schade aan zenuwen. Die herstelt ( gedeeltelijk) hopelijk met een operatie.
Nekhernia is moeilijker te operen .. maar heeft meer kans dat het wel vanzelf herstelt.

Percentages liggen dus totaal anders dan bij lagere rug hernia's.

Ik zou ook vragen naar een pijnpoli verwijzing als je die niet al hebt TO.
Nummer*Zoveel schreef:
23-05-2018 22:56
Na 10 jaar pijn durf ik wel te stellen dat dit gelul is. Was het maar zo’n feest.
Stiekem begin ik ook wel te twijfelen hoor. Zeker omdat er bij mij totaal geen verbetering in zit. Maar ik blijf hoop houden.
Lucifer2018 schreef:
23-05-2018 23:19
Nekhernia is moeilijker te operen .. maar heeft meer kans dat het wel vanzelf herstelt.

Percentages liggen dus totaal anders dan bij lagere rug hernia's.

Ik zou ook vragen naar een pijnpoli verwijzing als je die niet al hebt TO.
onzin
als de neurchirurg je een operatieindicatie hebt gegeven en je hebt al zo lang klachten dan zou ik er voor gaan
en inderdaad,stop met die chiropractors
lise1985 schreef:
23-05-2018 23:34
Stiekem begin ik ook wel te twijfelen hoor. Zeker omdat er bij mij totaal geen verbetering in zit. Maar ik blijf hoop houden.

En waarom is opereren geen optie? Niet dat het altijd helpt. Maar vaak wel. Helaas voor Nummer zoveel niet lees ik. Voor mij wel. De hemel was het.



De meeste artsen raden het af, het is toch een operatie en vaak gaat het inderdaad na verloop van tijd beter.

Maar soms ook niet. Dan is er beleid die de neurochirurgen horen te hanteren.

Of wil je het zelf liever niet, is de pijn en uitval leefbaar?
S-Meds schreef:
23-05-2018 23:43
onzin
als de neurchirurg je een operatieindicatie hebt gegeven en je hebt al zo lang klachten dan zou ik er voor gaan
en inderdaad,stop met die chiropractors
Nekhernia heeft andere herstelcijfers en is gewoon moeilijker te opereren. Daar is geen enkel woord onzin aan.

Maar als TO al zolang klachten heeft en een operatie-indicatie heeft zie ik ook niet in waarom ze dat niet zou proberen.

Verder ook eens. chiropractors.. weg ermee.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties.
Ik ben inmiddels gestopt bij de chiropractor. Ik moet hem wel nageven, dat hij resultaat geboekt heeft. Niet dat hij de nekhernia weet weg te nemen, dat kan niemand.....allen de neurochirug. Een chiroprator en fysio kunnen condities creeren, waardoor het lichaam mogelijk sneller kan herstellen.

Binnenkort dus naar een andere fysio (met een andere aanpak)

Ik ben op zich niet tegen een operatie. Ik heb er best vertrouwen in.
Ik drink niet, rook niet, geen overgewicht en nog een redelijke conditie, die zullen er vast aan bijdragen dat het herstel goed zal verlopen.
De neurochirurg liet het ook geheel aan mij. Hij begon met het verhaal dat een uitstulping kan verteren en dat het een gevaarlijke operatie is. Daarentegen is het ook 1 van de meest uitgevoerde operaties en de beste man heeft 25 jaar ervaring en doet er gemiddeld 3/4 per week. Dus ja.....dat laatste schept wel vertrouwen.
Het is natuurlijk definitief en dat klinkt niet echt lekker.
De vraag die mij mij steeds terug komt is......wat als ik nog een maandje wacht. Misschien gaat het over.

Mijn klachten maken de keuze erg moeilijk. Ik val niet in de categorie dat ik elke dag zeer heftige tintelingen in mijn hand/arm voel. Soms wel lichte tintelingen en ja.....soms wel die heftige pijn.
Ik word vooral gek van die pijn in mijn nek. Snijdende pijn en met als gevolg dat direct al mijn spieren daar in de buurt ook van slag zijn. Dat bemoeilijkt een hoop zaken. Ik kan bijvoorbeeld nu niet lang achter een pc zitten. Na 10min begint mijn nek op te spelen. En ja....ik heb nou eenmaal een kantoorbaan.
Ik ben nu 43 jaar en om nu elke dag wakker te worden met die pijn in mijn nek.....is ook geen leuk toekomstbeeld. En elke dag paracetamol, ibrupofen en diclofenac te gaan slikken klinkt ook niet echt geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Nog vergeten.......de pijnpoli.
Daar begon de neuroloog ook over. Na overleg met collega's kwam de neuroloog terug op die optie. Mss niet mogelijk in mijn geval.
Lucifer2018 schreef:
23-05-2018 23:47
Nekhernia heeft andere herstelcijfers en is gewoon moeilijker te opereren. Daar is geen enkel woord onzin aan.

Maar als TO al zolang klachten heeft en een operatie-indicatie heeft zie ik ook niet in waarom ze dat niet zou proberen.

Verder ook eens. chiropractors.. weg ermee.
moeilijker te opereren dan wat? geen hernia is hetzelfde
cjvjr75 schreef:
24-05-2018 00:27
Dank voor alle reacties.
Ik ben inmiddels gestopt bij de chiropractor. Ik moet hem wel nageven, dat hij resultaat geboekt heeft. Niet dat hij de nekhernia weet weg te nemen, dat kan niemand.....allen de neurochirug. Een chiroprator en fysio kunnen condities creeren, waardoor het lichaam mogelijk sneller kan herstellen.

Binnenkort dus naar een andere fysio (met een andere aanpak)

Ik ben op zich niet tegen een operatie. Ik heb er best vertrouwen in.
Ik drink niet, rook niet, geen overgewicht en nog een redelijke conditie, die zullen er vast aan bijdragen dat het herstel goed zal verlopen.
De neurochirurg liet het ook geheel aan mij. Hij begon met het verhaal dat een uitstulping kan verteren en dat het een gevaarlijke operatie is. Daarentegen is het ook 1 van de meest uitgevoerde operaties en de beste man heeft 25 jaar ervaring en doet er gemiddeld 3/4 per week. Dus ja.....dat laatste schept wel vertrouwen.
Het is natuurlijk definitief en dat klinkt niet echt lekker.
De vraag die mij mij steeds terug komt is......wat als ik nog een maandje wacht. Misschien gaat het over.

Mijn klachten maken de keuze erg moeilijk. Ik val niet in de categorie dat ik elke dag zeer heftige tintelingen in mijn hand/arm voel. Soms wel lichte tintelingen en ja.....soms wel die heftige pijn.
Ik word vooral gek van die pijn in mijn nek. Snijdende pijn en met als gevolg dat direct al mijn spieren daar in de buurt ook van slag zijn. Dat bemoeilijkt een hoop zaken. Ik kan bijvoorbeeld nu niet lang achter een pc zitten. Na 10min begint mijn nek op te spelen. En ja....ik heb nou eenmaal een kantoorbaan.
Ik ben nu 43 jaar en om nu elke dag wakker te worden met die pijn in mijn nek.....is ook geen leuk toekomstbeeld. En elke dag paracetamol, ibrupofen en diclofenac te gaan slikken klinkt ook niet echt geweldig.
niet wetenschappelijk onderbouwd. In tegendeel zelfs. Het kan schadelijke gevolgen hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst de pijnpoli proberen, bij geen effect kun je alsnog een operatie overwegen.
S-Meds schreef:
24-05-2018 02:05
niet wetenschappelijk onderbouwd. In tegendeel zelfs. Het kan schadelijke gevolgen hebben
Eens.
S-Meds schreef:
24-05-2018 02:04
moeilijker te opereren dan wat? geen hernia is hetzelfde
OMG.

De gemiddelde nekhernia is moeilijker te opereren dan een gemiddelde rughernia. En dat is geen onzin. Vermoeiend forummen met iemand die niet leest. :lol:
Lucifer2018 schreef:
24-05-2018 07:46
OMG.

De gemiddelde nekhernia is moeilijker te opereren dan een gemiddelde rughernia. En dat is geen onzin. Vermoeiend forummen met iemand die niet leest. :lol:
dat is echt heel platgeslagen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven