Gezondheid alle pijlers

Starten met een gezondere levenstijl

25-05-2018 13:23 320 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na twee kinderen en veel te veel snoepen heb ik een lichaam gekregen waar ik niet trots op ben. En nu moet de knop om, tijd voor verandering. Geen speciaal dieet meer, maar nu eens echt definitief mijn levenstijl veranderen! Meer bewegen en gezondere keuzes maken wat betreft voedsel.

Willen er mensen meeschrijven? Elkaar helpen in de strijd en elkaar motiveren. Tips en trucs uitwisselen en gewoon even kunnen zeuren als het een dag niet is gelukt.

Mijn verhaal:
7 jaar geleden woog ik 63 kilo bij een lengte van 1.62 m. Prima, een gezond gewicht. Al heb ik altijd moeite gehad om op een gezond gewicht te blijven. Ik ben een echte emotie-eter maar grijp ook snel naar wat lekkers als ik me verveel. Toen kreeg ik een relatie en gingen we later samenwonen. Gezellig samen chippie eten op de bank, stokbrood halen met verschillende smeersels en dit vervolgens gedachteloos wegkauwen. Tijdens de zwangerschappen veel gegroeid. Dus ik weeg inmiddels 84 kilo :facepalm:

Ik wil nu echt veranderen. Ik wil mezelf weer mooi en aantrekkelijk voelen, lekker gaan shoppen zonder kleding te moeten zoeken die alles verbergt en ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn dochtertjes.

Mijn doel:
Meer bewegen. Niet door naar een sportschool te gaan maar door veel te wandelen.
Fruit ipv koek en snoep
1 bord warm eten en niet nog een keer opscheppen
Smiddags 2 boterhammen ipv 4 of 5 en met gezonder beleg
Smorgens ontbijten met een kom magere yoghurt.

De fruitschaal is inmiddels helemaal vol en de dag gaat tot nu toe goed. Dag 1 van mijn nieuwe leefwijze!
Ik wil mij ook aansluiten bij dit topic

Door een moeilijke periode heb ik een tijdje niet goed voor mijzelf gezorgd.
Ik heb nu een slechte conditie en er mogen ook wel wat kilo's af
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je meeschrijft Articfox! Juist in moeilijkere periodes is het erg lastig om de juiste keuzes te maken. Hopelijk lukt het je om je nieuwe doelen te halen!
Alle reacties Link kopieren
De beste tip dat ik je kan meegeven is vooral niet minder eten, maar anders eten. Probeer jezelf vooral niet uit te hongeren, dit kan op langere termijn uitdraaien op vreetbuien. Gevarieerde en onbewerkte voeding met weinig geraffineerde suikers en verzadigde vetten is de key. Af en toe toch nog eens genieten kan en mag uiteraard ook nog eens, zelfs al probeer je gewicht te verliezen, zolang je maar in de gaten houdt dat deze momenten meer uitzondering dan regel zijn.
Probeer de overgang van de ene levensstijl naar de andere ook niet te zwart/wit te maken, langzaam kleine veranderingen aanbrengen in je huidige levensstijl werkt beter omdat het minder drastisch aanvoelt. We weten allemaal hoe moeilijk het is om van geen sport naar 4 keer per week sporten te gaan, hoeveel mensen houden dat vol? Vandaar dat ik jouw initiatief om beweging te integreren via wandelen wel heel goed vind, dat is een rustige manier om jezelf te introduceren tot wat meer beweging.
Ik schrijf graag mee.
Ik woog altijd tussen 70-75 kilo en met 1,75 was dat een prima gewicht.
Na mijn zwangerschap woog ik 90 kilo en door al het gejojo van de afgelopen twee jaar zit ik nu op 97. Ai!

Maanden geleden heb ik zelf een afval topic geopend en dat ging in het begin goed, maar iedere keer dat ik besloot af te vallen kreeg ik een terugval en kwam ik er zwaarder uit dan ik was.

Sinds deze week dus besloten niet meer te willen diëten, maar bewust te gaan kiezen wat ik in mijn mond stop.
Heb voor de hele week boodschappen gedaan zodat ik niet meer naar de winkel hoef en dus ook niet in de verleiding kan komen.
Gisteren de eerste overwinning geboekt: ik snakte naar een zak chips, maar heb er niet naar gehandeld.

Vanavond wel een feestje, hoop dat ik dan ook een beetje maat kan houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf graag mee! Ik denk dat de tip om elke keer een kleine verandering in je gewoontes te maken een hele goede is. Mijn voornemen: bij het ontbijt 2 boterhammen en niet meer. En op mijn werk wil ik water of thee gaan drinken in plaats van sinaasappelsap.
Momenteel weeg ik 88 kg bij 1,68m. Mijn eerste streefdoel is 84 kg.
Ik doe graag mee!
Bij mij moet het eetpatroon ook om: meer verse groenten en fruit en minder bewerkt voedsel.
En meer bewegen!
Alle reacties Link kopieren
Dankje Sarah, ik denk ook dat het gezonde leven echt langzaamaan een gewoonte moet worden. Net zoals nu ongezonde keuzes de gewoonte zijn geworden. Snel afvallen dmv een dieet hebben we tot nu toe weinig geholpen en de helft van de verloren kilo's zijn alweer terug.

Daaron wil ik ook geen dieet meer doen maar net zoals je zegt betere keuzes maken. Maar vind het nog best lastig wat nu genoeg eten is. Ben bang dat ik snel weer te veel doe dan...
Oh, en bij mij zou er 20 kilo af mogen, maar wat ik belangrijker vind: mijn conditie moet beter worden. Dus ik wil meer gaan wandelen, fietsen, zwemmen en zo.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je eerste overwinning HaPu. Hoe jij schrijft is precies hoe ik er nu ook over denk. Ik ben vanmorgen ook met de meiden naar de supermarkt gewandeld (ipv de auto) en heb een lading fruit gekocht en magere yoghurt.

Het volhouden, en hoe doe je dat? Daar ligt bij mij de sleutel.

Netjes eerste streefdoel Cootje!
Een haalbaar doel. Ik spreek bewust niet over een streefgewicht omdat ik er dan voor mezelf weer een dieet van maak. Of het helpt geen idee haha. Maar mijn denkwijze moet echt anders...

Leuk dat je ook meeschrijft Hexx!
Bij ons is het avondeten op zich prima. Maar ik eet altijd te veel en schep vaak twee keer op. Dus twee grote porties. En dat moet ik dus ook afleren :)
Ik wil ook geen dieet volgen
Stap voor stap wil ik gezonde gewoontes gaan aanleren.

Ik ben al een beetje onderweg trouwens. Kook steeds minder met pakjes en zakjes en ben ook geminderd met alcohol
Alle reacties Link kopieren
Als ik mezelf de vraag stel. Met welk gewicht zou je echt tevreden zijn, dan zou ik 65 kilo zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Top articfox! Dan hebben we allen tot nu toe wel een beetje dezelfde gedachte! Want volgens mij is een dieet gewoon geen definitieve oplossing
interessante topic!
Voor mezelf was het een combinatie van anders eten (geen gluten meer en eigenlijk in het algemeen geen granen meer), zoals Arcticfox1 net zei geen pakjes, zakjes (en doosjes) meer, en dan sporten. Maar niet zomaar joggen of aerobics, ik ben echt met gewichten beginnen werken. Ik was daar eerst bang van omdat ik als vrouw geen spierbundel wou worden ;-)

Maar dat is gelukkig ook niet gebeurd. Mijn lichaam ziet er gewoon veel atletischer uit, m'n buikje is weg enzovoort. En weet je, dat is nog niet eens het leukste. Ik voel me mentaal ook veel beter.
Mijn doel is ook gezonder leven en een paar kilo afvallen zou mooi zijn.
En dat buikje mag ook wat platter haha.

Qua bewegen weet ik het nog niet zo goed. Ik wil rustig aan beginnen omdat mijn conditie niet zo goed is nu
Sportschool zie ik niet echt zitten
Alle reacties Link kopieren
Geen magere yoghurt, maar volle yoghurt. Het is niet het (gezonde) vet dat je dik maakt, maar suiker. Roomboter ipv margarine/halvarine. En wat iemand al schreef: geen pakjes en zakjes gebruiken, maar verse groenten en zelf kruiden.

Volkoren producten: brood, pasta's etc. Desembrood, daar zitten ook geen bewerkte stoffen in.

Denk na over wat je nou precies in je mond stopt. Ik ben hier net mee begonnen en het is een soort avontuurlijke reis. Ik voel me ook zo trots als ik al die groente en fruit sta af te rekenen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Dus jij gaat op magere yoghurt en 2 boterhammen je dag door en als je honger hebt eet je fruitsuiker?
Kies voor volle yoghurt en eet rauwkost bij je boterhammen.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf graag mee.
Ik sla het ontbijt altijd over. Eet pas voor de eerste keer rond de middag. Dat moet ik gaan veranderen.

Ook wil ik qua sport gaan zwemmen En lopen.

Gezond eten is vaak nog een probleem omdat ik veel wisselende diensten heb.
Ik ben ook al overgestapt op volle producten. Schijnt toch gezonder te zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar 7 kilo aangekomen en daar baal ik van! Mijn streefgewicht is 78 kilo, daar voel ik me het beste bij.

Ik ben vorige week begonnen met noteren wat ik eet op een dag (via fitbit app) en het blijkt dat ik ongeveer 2500 cal binnen kreeg, veel meer dan ik dacht. Cracker hier, snee kaas daar, chocolaatje op werk tussen door.. dat zijn de dingen die optellen.

Dat heb ik nu naar 1700 gekregen door de tussendoortjes te vervangen met gezonde snacks (amandelen, wortels, komkommer) Heb geen honger geleden, ik ben echt iemand die uit verveling eet.

Sporten deed ik al 3x per week, daar ga ik gewoon mee door. Ik wil wel mijn dagelijkse stappen verhogen door savonds vaker te wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips komen hier langs.. smaakversterkers in de vorm van pakjes en zakjes idd vermijden! Dan is het veel te ‘lekker’ en dan eet je er te veel van. Beter puur eten. Op een gegeven moment vind je die toevoegingen zelfs vies.

Zelf vind ik havermout een top ontbijt, daar mee kan ik door tot de lunch zonder honger te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_337383 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 19:57
Reden: Ik schrijf toch niet mee
99.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volkoren brood ed eten we altijd al dus dat scheelt. Heb nooit geweten dat volle yoghurt beter was dan magere yoghurt. Maar heb even op internet gelezen en het schijnt inderdaad beter te zijn. Weer iets geleerd :)

Rauwkost gaat hem niet worden. Meerdere keren geprobeerd maar is echt niet mijn ding..

Jij bent dus al op de goede weg Evi!
Ik weet dat ik sowieso boven de 2000 calorieën zit met mijn tot nu toe normale eetpatroon :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee. Niet omdat ik echt wil afvallen, want ik kan alles eten wat ik wil, maar omdat ik merk dat ik van alles naar binnen prop als ik stress heb op werk. Er gaat gemakkelijk een zak snoep per dag in. En ik wil terug naar mijn strakke gespierde lichaam (met hetzelfde gewicht als nu).
Ik kook al zonder pakjes en zakjes, ik doe alles met verse kruiden op smaak brengen. Maar ik moet echt elkuur wat eten anders wordt ik helemal gek. Ik kan om 6.30 ontbijten en dan pas om 12 uur weer eten. Om 7.30 val ik alweer om van de honger.
babygroot wijzigde dit bericht op 25-05-2018 15:02
28.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Haha ik ben nog maar 3 dagen op de goede weg hoor, ben benieuwd hoe lang ik het volhou! Ik ga over 3 weken op vakantie en dan wil ik een paar kilo slanker zijn. Veel te laat begonnen natuurlijk :(

Porties zijn bij mij ook een probleem.. als ik het avondeten lekker vind dan schep ik rustig nog een 2e bord op. Beter is om dan een half uur te wachten, meestal heb je daarna al geen behoefte meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven