Gezondheid alle pijlers

Schimmelinfectie in mond

25-05-2018 20:34 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus een schimmelinfectie in mijn mond. Witte aanslag op tong, gehemelte en keel. Het brand vreselijk. Geen smaak .Ik heb hiervoor vandaag nystatine drank voor gekregen die ik 4x per dag moet innemen.

Wie heeft dit ook al eens gehad en kan mij vertellen hoe snel de drank werkte.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft het gehad (spruw). Ik merkte al met een paar dagen verbetering bij hem, maar hij was 2 weken dus kan niet zeggen of het nog pijn deed.
Veel lactatiekundige (kundig op gebied van borstvoeding) adviseren om de hoeveelheid v 4x daags te verdelen en vaker aan te brengen per dag. Als je googlet op spruw vind je nog wel meer tips (ik ben bang dat ik anders medisch advies ga geven wat hier niet mag).
Alle reacties Link kopieren
Vervelend idd
Neem je toevallig een puffer? Dat kan de oorzaak zijn
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
25-05-2018 21:26
Vervelend idd
Neem je toevallig een puffer? Dat kan de oorzaak zijn
Ja precies, van het cortison-type.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Heb ik enige dagen gebruikt, zo'n cortison inhaler. Dat was overigens het enige effect wat het medicijn had dus ik vond het niet erg om te stoppen en uitsluitend terug te vallen op Ventolin. Iets wat je niet op eigen houtje moet doen (zeg ik gehaast voordat ik mijn account verlies). Dat mag alleen op advies van de huisarts.

Waarom die inhaler precies dat effect had dat weet ik niet. Vond het wel apart.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
25-05-2018 22:05

Waarom die inhaler precies dat effect had dat weet ik niet. Vond het wel apart.
Omdat het de balans in je mond verstoord. Er zit normaal gesproken en kleine hoeveelheid Candida in gezonde mondflora, dat gaat overwoekeren als er resten van corticosteroïden in de mondholte achterblijven. Kort gezegd: je immuunsysteem gaat dan minder goed werken in je mond waardoor de overmaat aan Candida niet meer weggewerkt wordt. Daarom moet je na je pufje altijd uitgebreid je mond spoelen.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
25-05-2018 22:16
Omdat het de balans in je mond verstoord. Er zit normaal gesproken en kleine hoeveelheid Candida in gezonde mondflora, dat gaat overwoekeren als er resten van corticosteroïden in de mondholte achterblijven. Kort gezegd: je immuunsysteem gaat dan minder goed werken in je mond waardoor de overmaat aan Candida niet meer weggewerkt wordt. Daarom moet je na je pufje altijd uitgebreid je mond spoelen.
Ik vermoedde al zoiets. Ik had de theorie dat de mondbacteriën niet meer wonnen van de schimmels door de cortison.

Dat je moest spoelen hadden ze er niet bijverteld maar misschien heb ik de bijsluiter niet aandachtig gelezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Het komt inderdaad waarschijnlijk door gebruik van een puffer en wel de seretide. Ik heb het jaren lang gebruikt zonder problemen. Sinds 2015 niet meer. Min astma flakkert weer aan door de hooikoorts en nu dus die schimmelinfectie. En dat is toch heel even andere koek dan bv schimmel tussen je tenen maar wel goed voor de lijn 😂

Ondanks goed spoelen. Ik ben al een tijdje aan het dokteren met vanalles en dit kan dus ook komen als de weerstand niet goed is.
Heb nu 4x gehad. Hoop dat het na het weekend wat beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Na 4 dagen nystatine nog geen verbetering. Nog altijd het gevoel alsof ik mijn mond verbrand heb aan hete soep. Eten smaakt ook niet. Hopelijk snel verbetering. Moet nog 6 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend! Bij baby’s is het advies om nog 2 weken te behandelen nadat de symptomen weg zijn. Wellicht iets om nog met je huisarts te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik wacht de komende 6 dagen even af en anders volgende week maar weer langs gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven