Gezondheid alle pijlers

Mirena vs. Nuvaring

25-05-2018 21:53 30 berichten
Hoi allemaal,

Ik ga stoppen met de (yasmin) pil omdat ik minder hormonen in mijn lijf wil. Soms heb ik last van stemmingswisselingen, ik heb rare dikke zwarte haren op mijn hoofd tussen m'n blonde haarbos (waarvan de kapper zegt dat dit hoogstwaarschijnlijk door hormonen komt) en ik wil een gezondere levensstijl aannemen. Sinds het gebruik van de pil ben ik 10 kg aangekomen. Deze kilo's mogen er wat mij betreft ook wel weer af!

De enige reden waarom ik anticonceptie gebruik is trouwens omdat ik niet zwanger wil worden. Verder heb ik een hele normale huid/menstruatie/enz.

Maar...ik wil nog steeds niet zwanger worden. Ik heb een vaste relatie en ik vind -naast dat ze niet fijn zijn- condooms niet betrouwbaar genoeg. Dus ben ik op zoek naar een andere vorm van anticonceptie. De huisarts raadde mij zowel de spiraal als de Nuvaring aan. Hij zei dat ik er maar even over na moest denken.
En daarbij wil ik graag jullie mening.

Ik twijfel namelijk sterk over de (Mirena) Spiraal en de Nuvaring.
Van beide heb ik gelezen (op Viva en ook op andere fora) over o.a. de bijwerkingen. Ik schrik van de bijwerking die veel mensen ervaren bij de Mirena spiraal; zenuwachtig/gejaagd gevoel. Ook lees ik over depressies en angststoornissen. Nu komt dit slechts bij een klein percentage vrouwen voor, maar toch..
Ook twijfel ik omdat ik altijd controle hebt gehad over mijn menstruatie, en dat met de spiraal niet heb. Met de nuvaring heb je wel controle over je menstruatie. Maar bij de nuvaring heb ik het idee dat deze er voor de seks elke keer uitgehaald moet worden, en dat vind ik een nadeel.

Wat zijn jullie ervaringen? / Mag ik jullie mening?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb totaal geen last van bijwerkingen van de Mirena die ik bij pilgebruik wel had (tot aan het depressieve toe!). Ik kan het alleen maar toejuichen, en ik heb 'geluk' dat mijn menstruatie uitblijft. Ideaal :)

De Nuvaring lijkt mij sowieso niks, het idee alleen al staat me zo tegen qua en in uit doen :sick:
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Ik heb al 15 jaar een Mirena. De enige bijwerking die ik heb zijn af en toe een onderhuidse pukkel.
Ik ben ok al 15 jaar niet ongesteld, dus hoef niets te reguleren :)
Ik werd depressief van de nuvaring en was erg tevreden over Mirena. Na een paar maanden spotting hooguit 1x per jaar licht ongesteld. Geen bijwerkingen, heerlijk. En je hoeft er nooit aan te denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben door de nuvaring heen zwanger geworden. Ik raad het dus niet aan..
We are not unlimited free since that would mean others are not equally free.
Alle reacties Link kopieren
Ik had veel last van de mirena maar bij mij ging de nuvaring prima. In en uit doen is maar eens in de paar weken, zoals je bij de pil een nieuwe strip pakt.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Is het zetten van zo'n spiraaltje ook niet erg vervelend? Heb hier zelf ook geen ervaring mee namelijk.. :roll:
Eendje71 schreef:
25-05-2018 22:17
Is het zetten van zo'n spiraaltje ook niet erg vervelend? Heb hier zelf ook geen ervaring mee namelijk.. :roll:
Ik voel er niets van, anderen weer wel. Dat is echt per persoon anders.
Het uithalen vind ik wel onprettig.
Mijn optie staat er niet tussen, maar ik heb destijds voor een koperspiraaltje gekozen. 100% hormoonvrij, na tig pilwisselingen echt een verademing. Nadeel voor sommige kan zijn dat de menstruatie heftiger is, ook qua klachten. Bij mij viel het doorgaans wel mee, maar nam alles voor lief, want geen hormonen was me erg veel waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al 15 jaar zeer tevreden over Mirena spiraal. Ik blijf wel een cyclus houden, maar de menstruatie is zo licht dat ik 1 dag een tampon gebruik, dan is het of weer voorbij of de rest is net zo weinig als een beetje afscheiding. Dus ik heb geen problemen met mijn menstruatie kunnen reguleren.
Verder merk ik geen bijwerkingen. Ik ben 4 jaar gestopt om zwanger te worden (dat dat niet zonder slag ofstoot ging lag aan mijn leeftijd) en ik voelde me in die periode niet anders.
Zowel het zetten als eruit halen geeft een kort onprettig gevoel. Na het zetten kun je gedurende de dag wat krampen krijgen. Ik denk dat dat voor beide spiraaltjes geldt.
Eendje71 schreef:
25-05-2018 22:17
Is het zetten van zo'n spiraaltje ook niet erg vervelend? Heb hier zelf ook geen ervaring mee namelijk.. :roll:
Dat wisselt heel erg per persoon. Bij mij deed het wel flink pijn, maar ik vind zelfs een uitstrijkje al pijnlijk. Het is dus verstandig om Paracetamol en ibuprofen/naproxen/diclofenac nemen voordat je m laat plaatsen.
En de draadjes niet te kort laten afknippen, want anders moet ie er met een camera met tangetje uitgevist worden (dat was bij mijn eerste het geval, gelukkig viel het uiteindelijk wel mee).
Alle reacties Link kopieren
Ik kon geen seks hebben met de nuvaring, al zegt de gebruiksaanwijzing van wel. Maar ik bloedde daarna steeds als een rund, waardoor ik hem steeds uit moest doen en hem dan weet vergat in te doen.

Verder was het wel handig, want je hoeft er verder niet over na te denken. Ik hoor vaak dat de nuvaring mensen depri maakt of andere klachten. Daar heb ik zelf geen last van gehad. Ik kon er overigens niet mee “door pillen” als ik er meteen weer een nieuwe in deed zonder stop week dan begon ik te spotten. Maar dat had ik ook met yasmin.
Ik vond het ook fijn dat ik bij de Mirena nog een cyclus met ovulatie had: ik zag er goed uit rondom mijn ovulatie en was goed voor m'n libido :)
Fragolisa schreef:
25-05-2018 22:23
Ik vond het ook fijn dat ik bij de Mirena nog een cyclus met ovulatie had: ik zag er goed uit rondom mijn ovulatie en was goed voor m'n libido :)
Ovulatie?
Die houdt de Mirena juist tegen.
Dank jullie voor de reacties al :)

De (mirena) spiraal heeft wel steeds meer mijn voorkeur. Een koperspiraal overweeg ik ook nog, maar hier weet ik nog niet zoveel over. Menstruatieklachten ben ik niet zo bang voor. Het zetten/verwijderen ook niet trouwens. Ik heb een ontzettend hoge pijngrens.
Nemaìn’ schreef:
25-05-2018 22:24
Ovulatie?
Die houdt de Mirena juist tegen.
Nee, door de lage hoeveelheid hormonen komen er nauwelijk hormonen systemisch in de bloedsomloop. Het effect van de hormonen is voornamelijk lokaal: er wordt geen slijmlaag opgebouwd in de baarmoeder waardoor de cellen niet kunnen innestelen (naast het mechanische effect, dat ding zit ook in de weg voor goede innesteling) en waardoor je dus niet meer ongesteld wordt.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 22:28
2.38% gewijzigd
Dan zou het exact dezelfde werking hebben als het koperspiraal
Nemaìn’ schreef:
25-05-2018 22:28
Dan zou het exact dezelfde werking hebben als het koperspiraal
Ja met als verschil dat koperionen wel de innesteling verhinderen, maar niet de slijmlaag verdunnen, waardoor je dus nog wel ongesteld wordt met een koperspiraal.
Ah. Kan maar hoeft niet.
Dat is jammer.
Alle reacties Link kopieren
Benedryl-Cabbagepatch schreef:
25-05-2018 21:56
Ik heb totaal geen last van bijwerkingen van de Mirena die ik bij pilgebruik wel had (tot aan het depressieve toe!). Ik kan het alleen maar toejuichen, en ik heb 'geluk' dat mijn menstruatie uitblijft. Ideaal :)

De Nuvaring lijkt mij sowieso niks, het idee alleen al staat me zo tegen qua en in uit doen :sick:

Hier precies hetzelfde!

Het plaatsen van Mirena viel me ook ontzettend mee. Sommige vrouwen vinden het heel pijnlijk, maar dat verschilt per persoon. Ik stond na 15 minuten al weer buiten (gesprekje met huisarts, aan/uitkleden en het plaatsen).
Ik kreeg ontzettende rug- en buikkrampen door de Mirena, ongeveer eens per 1,5-2 maand lag ik daar een dag of 2 mee plat. Dat was voor mij genoeg reden om over te stappen van de mirena naar de nuvaring. Nuvaring bevalt ondertussen al 6 jaar heel goed, ik heb een aantal keren de stopweek verplaatst als dat handig uitkwam, en dat werkte prima. Daarnaast had ik beide keren toen ik zwanger wilde worden direct weer een prima cyclus (maar dat verschilt per persoon). Nuvaring en mirena zorgen bij mij beide voor verminderd libido, als ik niks gebruik heb ik veel meer zin.
Kijk ook eens in de Pearl-index:
https://www.anticonceptiemethoden.be/pe ... gelijking/
Daar vind je hoe betrouwbaar alles is. Mirena is volgens mij de betrouwbaarste, zelfs nog betrouwbaarder dan een sterilisatie.

Het plaatsen vond ik niet pijnlijk, maar volgens mijn gyn is het vaak pijnlijker als je nog geen kinderen hebt gekregen. Bij mij bleef mijn menstruatie uit wat ik echt een verademing vond.

Ik lees ook even mee, want ik wil nu misschien de nuvaring gaan gebruiken.
Ik vond juist het uitblijven of zelf reguleren van menstruatie een raar idee. Te onnatuurlijk ofzo. (nee, ben geen freebleeder :P )
Nemaìn’ schreef:
25-05-2018 22:24
Ovulatie?
Die houdt de Mirena juist tegen.
Soms wel, soms niet. Dit staat in de bijsluiter:
De anticonceptieve werking van Mirena is gebaseerd op de volgende effecten:

Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt ‘taaier’, waardoor zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen.
Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet normaal bewegen en functioneren. Dit verkleint de kans op een bevruchting.
Het baarmoederslijmvlies (dit is de ‘binnenbekleding’ van de baarmoeder) wordt niet of nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevrucht eitje zich niet innestelen.
Door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder (het Mirena-IUD) kan een eitje dat eventueel is bevrucht zich niet innestelen.
Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eitje vrijkomt, kan er geen bevruchting plaatsvinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven