Gezondheid alle pijlers

Euthanasie

25-05-2018 22:29 81 berichten
Hoe kun je een huisarts of andere arts vinden die meewerkt aan euthanasie? Is daar een register voor? Mijn eigen huisartsen zijn gelovig en willen niet meewerken aan euthanasie.

Ik ben bijna 46 jaar en sinds ruim een jaar werk ik niet meer. Ik heb dag en nacht zenuwpijn door neuropathie. Vooral de nachten zijn heel erg zwaar. Door de zenuwpijn kan ik amper slapen. Ik slik pijnstillers die me wel duf maken, maar hooguit 10% van de pijn wegnemen. De zenuwpijn beheerst en overheerst mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
Levenseindekliniek?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Zijn jouw huisartsen niet verplicht om jou door te verwijzen naar een organisatie of huisarts die jou verder kan helpen?
Alle reacties Link kopieren
Wat ongelooflijk naar voor je :(

Levenseindekliniek idd.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend verschrikkelijk om zo te 'moeten' leven. Ik zou inderdaad even contact opnemen met de Levenseindekliniek.

:hug:
Ik ben op advies van de huisarts naar de levenseindekliniek gegaan. De huisarts en mijn eigen psychiater konden mij niet helpen. de levenseindekliniek waarschijnlijk ook niet maar wil het toch graag zeker weten

Sterkte!
Bedankt voor jullie reacties. De Levenseinde kliniek heeft mijn verzoek afgewezen. Vanwege eventuele herkenbaarheid kan ik niet aangeven waarom.
Ach, wat rot voor je. Misschien kan de NVE iets voor je betekenen?
Alle reacties Link kopieren
Willen je huisartsen je niet doorverwijzen of kunnen ze dat -wettelijk- niet op basis van je klachten?
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Ik kreeg van mijn huisarts een preek over dat God van mij houdt en mijn leven daarom zo zwaar maakt. En iets over Mozes.
dan zou ik een andere huisarts zoeken, eentje die je wel serieus neemt.
( alhoewel ik zelf ook geloof dat God van je houd maar dat maakt nog niet dat de huisarts je niet meer serieus hoeft te nemen)
Alle reacties Link kopieren
Maar als de levenseinde kliniek jouw verzoek afwijst waarom verwacht je dan dat een andere arts dat niet zou doen? Bij mijn weten zijn zij vrij liberaal en iig erg bekend met de richtlijnen.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Als de levenseindekliniek je heeft afgewezen, is de kans dat een andere arts je aanvraag goedkeurt klein, helaas. Alle artsen moeten zich aan dezelfde wetten houden. Voor een deel is de beoordeling natuurlijk altijd subjectief: hoe ernstig jij lijdt, kan door verschillende artsen verschillend geinterpreteerd worden. In theorie bestaat er dus nog een kleine kans dat een andere arts je verzoek wel goedkeurt en als je zeker van je wens bent, kan je het bij een andere arts proberen. Ik denk niet dat er een register van artsen die euthanasie willen doen, bestaat. Misschien kunnen ze je bij de levenseindekliniek wel een aantal namen geven. En anders toch zelf contact blijven opnemen met andere artsen.

Bij de NVVE kunnen ze je op andere manieren helpen. Kijk maar eens rond op de site. Veel sterkte! Ik zit zelf ook in het euthanasietraject en weet dus wat je meemaakt.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
25-05-2018 23:08
Ik kreeg van mijn huisarts een preek over dat God van mij houdt en mijn leven daarom zo zwaar maakt. En iets over Mozes.
Zoek een andere huisarts. Eentje die eigen ego niet voorop stelt.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje TO , is er niks meer mogelijk voor je? Ik heb geen goede raad voor je maar wil je wel veel sterkte wensen
Alle reacties Link kopieren
De Levenseindekliniek biedt zelden een oplossing, of je moet 93 zijn en kanker hebben. In andere gevallen vinden ze vaak dat je niet genoeg behandelingen hebt geprobeerd.

Wat kun je dan? Inderdaad, op zoek naar een welwillende huisarts. Maar houdt er rekening mee dat één jaar met pijn wellicht niet zwaarwegend genoeg is.

Als je een goede motivatie hebt, en een dossieropbouw van fysieke en/of mentale klachten waaruit blijkt dat het lijden voor jou uitzichtloos is kun je een huisarts zoeken die bereid is je te helpen, eventueel met het adviseren over zelf-euthanasie.

Daarnaast is er een mogelijkheid in Zwitserland. Daar is ook een vorm van zelf-euthanasie mogelijk. Ook daar heb je dossieropbouw voor nodig en moet je aantonen dat deze wens niet van voorbijgaande aard is.
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
25-05-2018 22:55
Bedankt voor jullie reacties. De Levenseinde kliniek heeft mijn verzoek afgewezen. Vanwege eventuele herkenbaarheid kan ik niet aangeven waarom.
Mocht de reden van afwijzing zijn dat er nog behandelmogelijkheden zijn, is het misschien een goed idee om die behandelingen toch te doen. Hoe meer mislukte behandelingen je achter de rug hebt, hoe groter de kans dat je toch euthanasie krijgt uiteindelijk, al moet je er misschien nog een tijdje op wachten en een tweede aanvraag starten. En wie weet vind je toch iets dat helpt.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig voor je :-( nachten zijn zeker vreselijk met zenuwpijnen. Heb je pea-pillen al eens geprobeerd?

Over euthanisie geen tips.

😘X
Bedankt voor jullie reacties. Ik zit in een groep met andere patiënten met neuropathie en zenuwpijn. Een paar mensen krijgen wel de medewerking van hun huisarts voor euthanasie. Alleen zitten die huisartsen in andere provincies, dus ze accepteren mij niet als patiënt.

Ik ga eens nadenken over jullie andere tips. Bedankt voor het meedenken. En ook bedankt voor de lieve berichtjes. ❤️
Ja, ik heb PEA geprobeerd. En alpha liponzuur en andere supplementen. Ook heb ik accupunctuur geprobeerd. De neuroloog zegt dat ik uitbehandeld ben.

Bedankt!
Over de zenuwpijn: door de zenuwbeschadiging bestempelen de zenuwen in mijn voeten elk contact als pijn. Mijn sokken doen mij pijn, de lakens doen mij pijn, de waterstralen van de douche doen mij pijn. Maar ook zonder contact is er pijn.

Het is pijn. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Er is geen pauze van de zenuwpijn.
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
25-05-2018 23:54
Ja, ik heb PEA geprobeerd. En alpha liponzuur en andere supplementen. Ook heb ik accupunctuur geprobeerd. De neuroloog zegt dat ik uitbehandeld ben.

Bedankt!
Heel rot, maar als je dat op papier hebt, heb je in ieder geval iets.

Heb je ook gesprekken gehad met een psycholoog over euthanasie?

Hoeveel haast heb je? Wil je dit jaar, of tel je voor jezelf nog een paar jaar erbij?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen advies voor je, maar wil je verschrikkelijk veel sterkte wensen :hug:
The eyes are useless when the mind is blind.
Alle reacties Link kopieren
ornella schreef:
25-05-2018 22:32
Zijn jouw huisartsen niet verplicht om jou door te verwijzen naar een organisatie of huisarts die jou verder kan helpen?
Ja, een (huis)arts heeft het recht om niet mee te (willen) werken aan een euthanasie verzoek maar hebben daarnaast wél de plicht om door te verwijzen.

To, ik vrees dat het een lastig verhaal wordt als de levenseinde kliniek een negatief heeft gegeven. Heb je je doodswens al met de neuroloog besproken? Die kan wellicht nog iets voor je betekenen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Als je neuroloog zegt dat je uitbehandeld bent, heb je alvast een heel belangrijk punt. Het is mijn ervaring in het traject dat het redelijk makkelijk is om artsen te overtuigen dat ik ondraaglijk lijd, makkelijker dan dat ik uitbehandeld ben. Terwijl ik veracht had dat het omgekeerd zou zijn. Lijden wordt vaak als subjectief gezien, wat het natuurlijk grotendeels ook is, en dat is een kwestie van argumenteren.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven