Gezondheid alle pijlers

Buikwandcorrectie, navelbreuk en reven buikspieren

29-05-2018 21:23 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Binnenkort wordt ik opnieuw geopereerd aan mijn navelbreuk, waar drie jaar geleden al een kunststof matje in is gezet maar nu opnieuw een breuk zit.
Tot mijn schrik blijk ik ook een diastase te hebben, mijn buikspieren moeten dus ook gereefd worden.

Ik krijg nu binnen een paar weken een buikwandcorrectie inclusief reven van de buikspieren en er wordt een grote kunststof mat geplaatst.
Dit keer onder de gehele buikwand om alles beter te verstevigen en een volgende breuk te voorkomen.

Ik zie er vreselijk tegenop, tegen de pijn en bang wat er allemaal mis kan gaan enz.

Iemand tips voor me?
Ervaringen?
De tip is: ik zou niet teveel op zoek gaan naar informatie hierover.
Laat het gewoon op je afkomen. Je merkt het vanzelf hoe het gaat verlopen bij jou.
Zoveel mensen met zoveel verschillende verhalen en ervaringen. Het heeft geen enkele zin om er naar te vragen, want dat zegt niets over jouw situatie.

Zoek afleiding en ga alles doen wat niet te maken heeft met deze operatie.
Geef jezelf ook een Googleverbod. Google is je ergste vijand in deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Helaas moet men tegenwoordig wel extra informatie zoeken op Google.
En ik ben ook blij dat dit mogelijk is.
Gelukkig kan ik redelijk goed filteren of iets nuttig is voor mij of niet.

Afleiding heb ik voldoende, ben zelfstandig onderneemster en druk genoeg.

Zou dus toch graag tips en ervaringen lezen van lotgenoten, aangezien er niet zo heel veel nuttigs te vinden is over de operatie die ik moet ondergaan.
Alle reacties Link kopieren
Die grote kunststof mat zou ik niet zo'n fijn idee vinden.

Ik heb een diastase overgehouden van mijn bevalling en heb veel over buikwandcorrecties opgezocht. In het Engels, aangezien er dan nog meer info en voorbeelden voorhanden zijn. Nog nooit gelezen dat er een mat wordt geplaatst en lijkt me dat de kans aanwezig is dat je lichaam dit afstoot.
Ze zullen er wel een reden voor hebben om dat bij jou te doen, maar ik zou me afvragen of er alternatieven zijn. Ook zou ik dus wel googelen en willen weten hoe de operatie wordt uitgevoerd en of er verschillende manieren zijn.
Alle reacties Link kopieren
De kunststof mat wil de chirurg plaatsen omdat mijn buikwand door bepaalde medicatie te zwak geworden is en er anders te snel opnieuw een buikwand breuk ontstaat.
Heb rondom mijn navel al een paar jaar een matje wat geen problemen geeft.
Al wordt deze er nu weer uitgehaald.

Maar inderdaad, net als jij heb ik wel een beetje zorgen over het formaat wat hij nu wil aanbrengen.
Mocht het lichaam dit niet accepteren dan moet ik nog een keer weer geopereerd worden om het te verwijderen en is te hopen dat de buikspieren ondertussen stevig genoeg zijn.

Laat jij je ook opereren Moonlight?
En heb je veel last van je diastase?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er vooral cosmetisch last van al is de kracht in mijn buik veel minder. Als ik het wil laten
Opereren moet ik het zelf betalen en die financiële middelen heb ik nu niet.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat geld roet in het eten gooit.
Ik hoop voor jou dat je de kans krijgt de operatie te laten doen.

Aan de andere kant, ik zou willen dat het bij mij cosmetisch was.
Heb er veel last van in de vorm van pijn.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels ben ik een maand geleden geopereerd.
De navelbreuk is hersteld, oude matje verwijderd en een nieuw grotere mat geplaats.
Tevens zijn de buikspieren gereefd.
Ik heb een verticale wond vanaf mijn schaambeen tot halverwege mijn navel en borstbeen.
Ik heb geen huidcorrectie gehad gelukkig.

De eerste dagen na de operatie vond ik lastig doordat ik nogal missellijk was van de morfine die ik dan ook gelijk na de operatie geweigerd heb.
Ik heb vanaf de eerste dag alleen nog maar 4 x daags 1000mg paracetamol geslikt.
Zolang ik stil lag voelde ik weinig pijn, alleen met uit bed komen om naar het toilet te strompelen was pijnlijk.
De derde dag mocht ik naar huis waar ik al een hoog laag bed brengen had staan.
Vanaf die dag ging het dagelijks vooruit.
Waar ik nog het meeste last van heb is de buikband die ik dat een nacht om moet.

Nu, na 4 weken ben ik vanochtend voor controle naar mijn chirurg geweest voor controle en hij was erg tevreden.
De wond was na een week al dicht op een klein lekplekje na.
Die was na twee weken ook dicht.
Over twee weken mag de buikband helemaal af en mag ik op geleide van de pijn heel voorzichtig beginnen met buikspieren trainen.
Vooral de schuine buikspieren waren erg belangrijk zei hij.
Ik ben zeer benieuwt of me dat lukt....

Al met al is het een hele ingreep, maar als je jezelf dat op instelt is het goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Beste Twente Lady,

Fijn om even jouw verhaal te lezen. Ik ben al heel lang bezig om uit te zoeken waar mijn klachten vandaan komen. Recent heb ik een echo in een ziekenhuis gehad waaruit een diastase bleek. Bij een bekkenbodemfysio ben ik al geweest maar zij geeft aan me niet te kunnen helpen bij het sluiten van mijn spieren.
Op de echo zagen ze 3 cm ruimte. Ik ben bij een plastisch chirurg geweest, die voelde en gaf aan dat het breder is, waarschijnlijk rond de 5 cm, tegen een navelbreuk aan.

Ondanks dat ik me wil laten opereren voor een medische klacht, wil verzekering niet vergoeden want buikwandcorrectie is iets cosmetisch. Ik ben benieuwd welke operatie jij hebt ondergaan en waar en of het vergoed is. Zo ja, hoe heb je dit aangepakt?

Ik heb last van pijn bij mij hoesten, niesen, tillen (soort 'prikkeldraad' gevoel aan mijn buik) en ik heb ook last van krampen in mijn buikspieren, echt zoals je dat in je kuit ook kunt krijgen.

En nog een vraag over je operatie. Na hoeveel weken kon je weer werken? Of was je zo goed hersteld dat dat weer gekund had?
Ik hoop dat je mijn vragen kunt en wilt beantwoorden.

Groetjes !
Alle reacties Link kopieren
Hallo WVD,

Sorry dat ik nu pas reageer, ik had jouw vraag niet eerder gelezen.
Ik ben nu bijna een jaar geleden geopereerd.
Het is geen buikwandcorrectie geworden, maar een reparatie van mijn diastase en dus een navelbreuk herstel dmv een matje.
Het herstel duurt zeer lang, zelfs nu na een jaar is mijn buik nog gevoelig.
Onder begeleiding van de fysiotherapeut heb ik ongeveer een half jaar lang buikspieroefeningen opgebouwd.
Onder begeleiding van de fysio is ook ten zeerste aan te raden en niet op eigen houtje naar de sportschool.
Op dit moment werk ik ongeveer 50% , ik ben zzp'er als kapster.
Langer dan halve dagen zit er nog niet in.
Drie keer per week train ik mijn schuine, rechte en diepe buikspieren.
Tillen moet ik met beleid doen en vooral niet te zwaar.

Ziekenfonds heeft gewoon alles vergoedt omdat er niets cosmetisch bij zit, puur medisch noodzakelijk.
Mijn buik is dan ook verre van strak en zal dat ook niet worden.

Ik hoop dat jij inmiddels meer weet, anders lees ik het wel.

Groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven