Gezondheid alle pijlers

Zwangerschapsmasker, maar dan anders

13-06-2018 12:54 16 berichten
Hoi!

Misschien had deze vraag onder make-up & beauty gemoeten, maar ik probeer het hier...

Ik heb nogal last van pigmentvlekken in mijn gezicht en het wordt eigenlijk alleen maar erger en de vlekken groter. Ik stoorde me er eerst nooit zo aan, maar dat begint nu toch wel te komen. Nu heb ik me laten vertellen dat de vlekken in mijn gezicht heel erg lijken op een zwangerschapsmasker, maar ik ben alleen nooit zwanger geweest. Maar het schijnt ook te kunnen komen door de pil in combinatie met de zon. De pil ben ik mee gestopt inmiddels, maar die vlekken gaan daar natuurlijk niet meer van weg.

Voordat ik hiermee naar de huisarts ga, heeft iemand misschien ervaring met middeltjes waardoor de pigmentvlekken minder werden? Ik heb het geprobeerd met Biodermal pigmentserum, maar na 2 flesjes zag ik nog steeds geen verschil. Misschien hebben middeltjes op iedereen een andere uitwerking, maar aangezien ze allemaal nogal aan de prijs zijn, wil ik niet zomaar iets proberen...

Tips en trucs? Ik hoor ze graag! :D

P.S. Ik zag een soortgelijk topic uit 2016, misschien is er inmiddels iets anders op de markt, vandaar dat ik deze vraag plaats.
Ik heb het ook gehad van de pil. Heb er ook een creme voor gehad van de huisarts, maar daar mag je dan ook weer niet mee in de zon. Dus dat zou je in de winter kunnen proberen. Bij mij is het wel wat "verbleekt" maar het komt in de zon snel weer opzetten. Ik smeer dus standaard factor 50 tegenwoordig, maar dat zou je eigenlijk sowieso moeten doen.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
13-06-2018 12:58
Ik heb het ook gehad van de pil. Heb er ook een creme voor gehad van de huisarts, maar daar mag je dan ook weer niet mee in de zon. Dus dat zou je in de winter kunnen proberen. Bij mij is het wel wat "verbleekt" maar het komt in de zon snel weer opzetten. Ik smeer dus standaard factor 50 tegenwoordig, maar dat zou je eigenlijk sowieso moeten doen.
Ik zit nooit in de zon, ik word namelijk al bruin als ik maar aan de zon denk. Maar je ontkomt natuurlijk niet aan volle zon: stukje fietsen, stukje lopen e.d. Ik smeer standaard met minimaal factor 30, niet eens om dit, wel om huidkanker. Hoor je me net iets te vaak tegenwoordig. Maar dat terzijde... En ook daar gaan de vlekken niet door weg.
Nee klopt, maar in de winter zal je wel zien dat het bleker word. Heeft bij mij echt een paar jaar geduurd. Ik heb dit jaar voor het eerst het gevoel dat het niet meer vlekkerig eruit ziet, maar als ik goed kijk zie ik ze nog wel.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
13-06-2018 13:08
Nee klopt, maar in de winter zal je wel zien dat het bleker word. Heeft bij mij echt een paar jaar geduurd. Ik heb dit jaar voor het eerst het gevoel dat het niet meer vlekkerig eruit ziet, maar als ik goed kijk zie ik ze nog wel.
Dus wordt waarschijnlijk toch een enkeltje huisarts dan? En een kwestie van doorzetten? Zucht....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gehad, heeft paar jaar geduurd voor het weg was. Ik heb er nooit wat opgesmeerd. Nu inmiddels weer begonnen met de pil, wel een andere, en inmiddels geen last meer! Dus mijn advies is geduld!
Alle reacties Link kopieren
Toch naar de huisarts en een verwijzing naar de dermatoloog vragen.
De vrij verkrijgbare middelen werken niet of nauwelijks.
Factor 50 meerdere keren per dag smeren, petje of hoed en zonnebril op.

Edit: misschien is het juist goed om naar de dermatoloog te gaan omdat het anders lijkt te reageren dan 'gewone pigmentvlekken'.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
13-06-2018 13:08
Nee klopt, maar in de winter zal je wel zien dat het bleker word. Heeft bij mij echt een paar jaar geduurd. Ik heb dit jaar voor het eerst het gevoel dat het niet meer vlekkerig eruit ziet, maar als ik goed kijk zie ik ze nog wel.
ik heb dezelfde ervaring, ik gebruik sindsdien trouw factor 50 en ben gestopt met de pil, het is nu bijna weg.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb dezelfde ervaring. Via de Dermatoloog heb ik een zalf gekregen die bleekt. Na 8 weken mocht ik ermee stoppen en zijn de vlekken zo goed als weg. Wel moet ik veel zonnebrand gebruiken. Ook eigenlijk in de wintermaanden wanneer er nauwelijks zon is.
Succes ermee!
Bedankt voor jullie reacties! Gebruiken jullie de zonnebrand dan als een vervanging van dagcrème? Daar ga ik in ieder geval mee beginnen dan, dagelijks smeren. Met de pil al gestopt.
nimue_iparis schreef:
13-06-2018 13:23
Toch naar de huisarts en een verwijzing naar de dermatoloog vragen.
De vrij verkrijgbare middelen werken niet of nauwelijks.
Factor 50 meerdere keren per dag smeren, petje of hoed en zonnebril op.

Edit: misschien is het juist goed om naar de dermatoloog te gaan omdat het anders lijkt te reageren dan 'gewone pigmentvlekken'.
Ik heb sowieso veel last van pigmentvlekken. Vooral donkere vlekken, maar ook kleine witte vlekjes heb ik wel. Maar die zitten er eigenlijk al zo lang als ik me kan heugen. In mijn gezicht is denk ik van de laatste 5-6 jaar. Misschien ben ik er dan ook wel gevoeliger voor? Maar dat het nou in mijn gezicht anders lijkt te reageren, dat denk ik niet. Maar navragen kan natuurlijk geen kwaad...
Alle reacties Link kopieren
Ik had wel echt een zwangerschapsmasker.
Elk jaar smeerde ik me goed in, maar het kwam in de zomer steeds weer terug. Wel elk jaar een beetje minder. Nu 8 jaar later kan ik zeggen dat het weg is... Maar ik smeer me wel te pletter... (deed ik ook tijdens mijn zwangerschap, maar die hormonen braken blijkbaar overal doorheen... ;) )
Iekx schreef:
13-06-2018 16:36
Ik had wel echt een zwangerschapsmasker.
Elk jaar smeerde ik me goed in, maar het kwam in de zomer steeds weer terug. Wel elk jaar een beetje minder. Nu 8 jaar later kan ik zeggen dat het weg is... Maar ik smeer me wel te pletter... (deed ik ook tijdens mijn zwangerschap, maar die hormonen braken blijkbaar overal doorheen... ;) )
Ik had ook een zwangerschaps masker en idd na jaren ging het gedeeltelijk weg.
Ik heb altijd wel een schuine lok over mijn voorhoofd om het te camoufleren.
Maar nu merk ik 40+ dat ik weer allerlei lichte kleinere vlekjes in mijn gezicht krijg.
IK blijf altijd wel zoveel mogelijk met mijn gezicht uit de zon omdat ze dan donkerder worden.
Herkenbaar, ik heb zelf ook melasma en het wordt elk jaar erger. Ik ben bij de dermatoloog geweest en heb diverse blekende crèmes geprobeerd, zonder resultaat. In een ander topic op het forum las ik het advies om Zink te slikken. Bij mij hielp het niet, maar wellicht bij jou wel. Ik lees mee voor eventuele nieuwe tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud j bent, maar pigmentvlekken in je gezicht kunnen een voorbode zin van je overgang. ik had het ook, en paar jaar voor ik in de overgang kwam.
don't watch the movie, read the book
Ik ben nu 40, maar het is ongeveer een jaar of 5/6 geleden begonnen... dus tenzij ik er heel vroeg bij ben, denk ik niet dat het met de overgang te maken heeft. Onmogelijk is het niet natuurlijk.

Ik zal zink proberen. Als het niet voor dit helpt, dan vast wel weer voor iets anders.

Ik blijf het hier in de gaten houden, woe weet komt er nog iets anders bruikbaars langs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven