Gezondheid alle pijlers

Wat gebruiken jullie om je astma tegen te gaan?

13-06-2018 17:30 27 berichten
Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pulmicort en ventolin...hoezo?
Ventolin en Foster.



Wat gebruik je zelf en wat wil je met deze info
Wat schrijft de arts je voor dan?
Alle reacties Link kopieren
Seretide en ventolin.
nartjie schreef:
13-06-2018 17:38
Ventolin en Foster.



Wat gebruik je zelf en wat wil je met deze info
Ik vroeg het uit nieuwsgierigheid.

Vroeger had ik een inhaler maar, was over de astma heen "gegroeid".
Nou heb ik de laatste jaren toch last van kortademigheid en heb het gevoel dat het met astma te maken heeft. Binnenkort afspraak bij de dokter.
Werkt het goed voor jullie?
DootjesR schreef:
13-06-2018 18:30
Werkt het goed voor jullie?
Je hebt eigenlijk niet zoveel aan dergelijke vragen/antwoorden. Waarom? Het medicijn dat voor de één goed werkt, doet dat nl. niet voor de ander. Het is soms echt een zoektocht naar het medicijn dat voor jou het best werkt; er is dus geen standaardantwoord op te geven.
Verstandig dat je naar de huisarts gaat; succes daar!
Alle reacties Link kopieren
Ventolin en seretide
Alle reacties Link kopieren
DootjesR schreef:
13-06-2018 18:30
Werkt het goed voor jullie?
Je hebt inderdaad weinig aan onze antwoorden. De arts zal met jou zoeken naar iets wat bij jou past.

En kortademigheid kan ook van andere dingen komen.
Tijdschriftenverslindster schreef:
13-06-2018 18:57
Je hebt eigenlijk niet zoveel aan dergelijke vragen/antwoorden. Waarom? Het medicijn dat voor de één goed werkt, doet dat nl. niet voor de ander. Het is soms echt een zoektocht naar het medicijn dat voor jou het best werkt; er is dus geen standaardantwoord op te geven.
Verstandig dat je naar de huisarts gaat; succes daar!
Klopt.
Ik had medicatie die best ok leek te werken tegen kortademigheid.
Alleen bleek dat een symptoom te zijn, ik blijk allergisch voor van alles en nog wat.
Dus ik was niet meer erg benauwd maar kreeg longontstekingen. Die ik niet als zodanig herkende, hup nog wat meer medicatie zei de huisarts, en ik kon door.
maar heb achteraf dus achter elkaar longontstekingen gehad.
Nu gericht daarvoor medicatie (oa alvesco) en wereld van verschil.
Alleen moet ik die medicatie nu wel een paar jaar volhouden want mijn longen zijn nog niet op peil.
Merk het ook aan mijn energielevel etc, mijn lichaam was continu ontsteking aan het bestrijden.
Maar ja, ik was inderdaad niet kortademig met die vorige medicatie.
Is dit een onderzoekje voor studie?
Nirakkam schreef:
13-06-2018 19:22
Is dit een onderzoekje voor studie?
+1

Wat heb je nou aan zulke info als je naar de dokter gaat binnenkort, die onderzoekt je en schrijft je iets voor.

Of wil je die arts dan om de oren slaan met: 'nou doktertje, dat zal dan wel maar op het Viva forum heb ik andere dingen gelezen. Ik ga maar eens een second opinion aanvragen want volgens mij weet je er niet zo veel vanaf, dag dokter' :D
Een topic van letterlijk 2 woorden zie je zelden maar ok.

Wat gebruikte je vroegah dan precies voor puffertje tegen je astma?
Dat zou je toch minstens even op kunnen schrijven of heb je geen idee wat de naam van je eigen medicijnen zijn? Vertel!

Hoe oud was je, wat was de dosering? Niet eerst zoeken via Google, gewoon antwoord geven ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik ben gaan roken. Nooit meer astma gehad.
Het-groepje schreef:
13-06-2018 19:10
Klopt.
Ik had medicatie die best ok leek te werken tegen kortademigheid.
Alleen bleek dat een symptoom te zijn, ik blijk allergisch voor van alles en nog wat.
Dus ik was niet meer erg benauwd maar kreeg longontstekingen. Die ik niet als zodanig herkende, hup nog wat meer medicatie zei de huisarts, en ik kon door.
maar heb achteraf dus achter elkaar longontstekingen gehad.
Nu gericht daarvoor medicatie (oa alvesco) en wereld van verschil.
Alleen moet ik die medicatie nu wel een paar jaar volhouden want mijn longen zijn nog niet op peil.
Merk het ook aan mijn energielevel etc, mijn lichaam was continu ontsteking aan het bestrijden.
Maar ja, ik was inderdaad niet kortademig met die vorige medicatie.
Wat vervelend zeg! Hoop dat je je steeds weer een stukje beter mag voelen. :hug:
Oakes schreef:
13-06-2018 20:19
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik ben gaan roken. Nooit meer astma gehad.
:facepalm:
TO? genoeg info voor je werkstukje? Fijns!
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
13-06-2018 20:24
:facepalm:

Is serieus waar. Had als kind veel last van astma, bronchitis en hooikoorts.
En net als Het Groepje voor heel veel dingen allergisch. Elk jaar spuitenkuren, medicijnen en inhalers. Nu enkel nog aan de anti-histamine, wegens overgevoeligheid voor insectenbeten.
Oakes schreef:
13-06-2018 20:19
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik ben gaan roken. Nooit meer astma gehad.
Dat begrijp ik dat je dat bijna niet durft te zeggen: het is immers algemeen bekend dat er luchtwegverwijders in sigaretten worden gedaan.

Pas als je stopt met roken komt de schade merkbaar voor jezelf naar boven.
Ik spreek uit ervaring, gebruik ook de nodige medicijnen en nog nooit heb ik zoveel last van mijn luchtwegen gehad als in het jaar dat ik net gestopt was.
Dat werdt direct minder toen ik een luchtwegverwijder uit de apotheek kreeg maar mijn longen worden er bepaald niet beter op.

Ik vind het ook :facepalm: om de argumenten van de rooklobby in de strijd te gooien. Alsof het een geneesmiddel is tegen astma, roken..
En dat is het niet.. hoe heftig dat middel in sigaretten of shag is maak ik op uit het feit dat ik zelfs maandenlang schor of mijn stem helemaal kwijt was na het stoppen met roken én voor het eerst van mijn leven longontsteking kreeg. Maanden na het stoppen pas, met nicotine had het niets te maken dat is na 2 dagen je lichaam al uit.

Toen ik de eerste keer bij de longarts was vroeg hij ook naar mijn kindertijd en ik zei dat ik tot aan de middelbare school bijna altijd bronchitis had maar dat dat overging op school. Hij vroeg of ik toevallig ook was begonnen met roken daar... ja dus.
Schade dubbelop: van nature geen sterke longen en dan roken zodat je er niet veel van merkt. Ondertussen knappen je longblaasjes als ballonnen die een cactus raken maar dat merk je pas als het te laat is..

Jouw lichaam, jouw longen dus moet je helemaal zelf weten (ik wist ook wel beter diep in mijn hart maar ja..) maar ga roken niet aanprijzen als geneesmiddel tegen astma aub, dat dat geen goed idee is, gaan roken om je zieke longen beter te maken zou iedereen moeten weten maar op mijn 14e had ik dit triomfantelijk aan mijn ouders laten lezen.

Zie je wel, je kan astma genezen door te gaan roken. Toevallig. Stomme ouders... :whip:
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
13-06-2018 20:19
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik ben gaan roken. Nooit meer astma gehad.
Bij mij helpt roken ook. Ik heb allergische astma en heb daar véél meer last van wanneer ik weer eens ben gestopt met roken. Volgens de HA verwijdt nicotine je luchtwegen en is het heel logisch dat roken helpt (nog steeds niet gezond ofc).

Ik ben regelmatig gestopt met roken en dan had ik echt een puffer nodig: Salbutamol hier

Ik gebruikte dagelijks ventolin en seretide totdat ik vier jaar geleden stopte met roken.

En ik schaam mij diep dat ik niet eerder gestopt ben en dus misschien wel twintig jaar eerder medicijnvrij had kunnen zijn.
JeMappelle schreef:
13-06-2018 20:50
Bij mij helpt roken ook. Ik heb allergische astma en heb daar véél meer last van wanneer ik weer eens ben gestopt met roken. Volgens de HA verwijdt nicotine je luchtwegen en is het heel logisch dat roken helpt (nog steeds niet gezond ofc).

Ik ben regelmatig gestopt met roken en dan had ik echt een puffer nodig: Salbutamol hier
Jouw huisarts moet terug naar school: het is niet de nicotine die je luchtwegen verwijdt maar er worden luchtwegverwijders in tabak gedaan.
Ik zou echt een klacht tegen hem indienen, een andere huisarts zoeken en je door laten verwijzen naar een longarts.
Wel één met een diploma :)

En regelmatig gestopt??? Je rookt soms even niet bedoel je... :mrgreen:
Op dit moment rook je begrijp ik want je schrijft in de v.v.t.
Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Lenn, doe eens niet zo.
Het werkt bij iedereen anders en dat roken slecht is staat buiten kijf. Maar zijn puffers en inhalers zo gezond? I don't know.
Wat ik wel weet is dat ik niet tegen dieseldampen kan en open haarden/kachels zijn ook niet fijn. Wandelen of op terras zitten in de stad waar diesels voorbij komen is voor mij erg onprettig. Evenals wandelen door een wijk waar veel kachels worden gestookt. Aan die factoren kan ik niets veranderen en daar valt mijn gerook bij in het niet.
Lenn12345 schreef:
13-06-2018 20:46

Jouw lichaam, jouw longen dus moet je helemaal zelf weten (ik wist ook wel beter diep in mijn hart maar ja..) maar ga roken niet aanprijzen als geneesmiddel tegen astma aub, dat dat geen goed idee is, gaan roken om je zieke longen beter te maken zou iedereen moeten weten maar op mijn 14e had ik dit triomfantelijk aan mijn ouders laten lezen.

Zie je wel, je kan astma genezen door te gaan roken. Toevallig. Stomme ouders... :whip:
🙏 +1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven