Gezondheid alle pijlers

Wel / geen cyclus

15-06-2018 15:07 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik schrijf dit omdat het me bezig houd en ik het lastig vind te bepalen hoe ik er gevoelsmatig in sta. Misschien heeft iemand bruikbare tips.

Ik weet sinds vier jaar dat ik pco’s heb daardoor werd ik onregelmatig ongesteld.
Soms weken lang niet maar uiteindelijk altijd wel weer.

Na een behandeling met clomid gevolgd door gonal-f injecties en pregnyl ben ik zwanger geraakt van mijn dochtertje. Zij wordt volgende week 2.

Daarna in eerste instantie weer aan de pil gegaan want ik heb last van overbeharing en de pil verminderde dat.
Echter na een paar maanden bleef ik vloeien echt weken lang. Via huisarts een hormonale reset gehad met tabletten. Dat hielp niet inmiddels ijzer tekort ect dus weer verwezen naar de gyn in t Z-H.
Deze constateerde dat mijn baarmoeder slijmvlies te dun werd door de hormonen van de pil. Daardoor kreeg ik telkens bloedingen. Dat schijnt vaker voor te komen. Enige oplossing was stoppen met alle hormonale anticonceptie alleen koperspiraal was een optie.

Vanaf dat moment gestopt met de pil nu ruim een jaar.
Omdat we weten dat ik erg moeilijk zwanger raak zonder hulp hebben gebruiken we ook geen andere anticonceptie methodes. Ons idee was als ik toch zwanger raak is het kindje welkom.

De eerste vijf maanden zonder pil werd ik met enige regelmaat ongesteld. Wel een lange cyclus soms 40 dagen.
Nu ben ik sinds 6 februari niet meer ongesteld geweest.
Ik heb wel elke maand een keer kramp in mijn buik en het lijkt dan echt net of het door gaat zetten naar vloeien maar dit gebeurt niet. Ook krijg ik puistjes en veranderd mijn afscheiding door de maand heen.

Ik ben in mei voor iets anders bij de huisarts geweest en heb toen gevraagd of het zou helpen nog een kuur hormonen te nemen om ongesteld te raken. De dokter heeft me uitgelegd dat die enkel het effect hebben om de baarmoeder een keer schoon te maken door een dik vlies op te bouwen en af te breken, dat het een ontrekkingsbloeding is en geen menstruatie. Dus ook niets met mijn cyclus doet.
Ze wilde mij doorverwijzen naar de gyn als ik het vruchtbaarheidstraject weer in wil voor een tweede kindje.

Zover zijn we nog niet, en stiekem stel ik dat ook uit. Ondanks dat ik geluk heb gehad met mijn dochtertje dat het traject ‘maar’ negen maanden geduurd heeft is t toch gedoe met al die afspraken in het ziekenhuis medicatie bijwerkingen je werk ect.
Ik zou het leuk vinden als ik nu zwanger zou raken zonder behandeling maar ben er eigenlijk nog niet veel mee bezig.
We vrijen nu gewoon wanneer we zin hebben het afgelopen jaar en ik denk niet veel na over zwanger raken ect.

Toch zit t me ergens dwars dat ik niet menstrueer. Ik kan het zelf niet goed plaatsen dat dat mij dwars zit want eigenlijk is t luxe toch. Geen tampons geen maandverband. Niets om rekening mee te houden. En ik wist eigenlijk toch al dat ik voor een nieuwe zwangerschap terug het traject in moest dus what is bottering me:$
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Wauw Haha dat is onverwachts geen reacties
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Het vervelende van niet ongesteld worden lijkt mij dat je niet echt zeker weet of je een cyclus hebt (en hoeveel dagen deze telt). Die onzekerheid is denk ik vervelend, zeker als je toch nog een beetje hoopt spontaan zwanger te raken.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel inktlijn voor je lieve reactie, ja idd dat is lastig. Heb ook echt geen idee of er iets van een cyclus is
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je precies met je topic? Ervaringen? Heb je een vraag?

Ik heb ook pcos en heb het dmv voeding en goede beweging onder controle kunnen krijgen (zorgen dat je nauwelijks schommelingen in je bloedsuiker krijgt en weinig dierlijke producten ivm hormonen). Maar ik heb nooit helemaal geen menstruatie gehad, wel soms een cyclus van 60dagen naar uiteindelijk altijd ongesteld. Als ik heel streng op mn voeding lette had ik een cyclus van 28-32 dagen. Na iets meer dan 1,5jaar ben ik spontaan zwanger geworden zonder hormonen ed.
Alle reacties Link kopieren
Envelop klopt met voeding kun je veel doen maar ik merk er geen verschil van. Ik eet sinds ik aan t lijnen ben geen suiker en minder kolhydraten. Ook slik ik vitamine B en heb ik een tijdje pilletje van de tuinen gebruikt ben dr naam ff kwijt maar is een soort metformine. In Amerika behandelen ze pco’s als een soort suiker ziekte.

Ik zoek ervaringen ja maar ik weet er eigenlijk al heel veel van en heb al veel geschreven hier tijdens t traject om zwanger te raken.
Ik denk dat het me vooral dwars zit dat t ongesteld worden ook al was t onregelmatig gewoon helemaal gestopt is en dat ik me afvraag of ik überhaupt een cyclus heb gezien dat ik wel elke maand puistjes krijg en buikpijn enz, maar ja dat weet niemand van jullie natuurlijk.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Is het zeker dat je nu niet zwanger bent?
Alle reacties Link kopieren
@skawa, dat weet idd niemand hier
Je zou een tijd ovulatie testen kunnen doen?

Echt streng op je eten letten gaat wel verder als je nu omschrijft. Het klopt dat ze het in amerika aanpakken als een soort suikerziekte en er op die manier hele goede resultaten mee halen. Ook is het heel bepalend wanneer je eet. Groot voedzaam ontbijt en een relatief klein diner bijvoorbeeld.
Heb je wel een gezond bmi? Anders loont het zeker om daar wat aan te doen wil je weer een cyclus krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Yellow ja ik doe toch af en toe een zwangerschapstest voor de zekerheid.

Verder geen enkel symptoom. Ben natuurlijk eerder zwanger geweest heb echt 19 weken gespuugd en ik ging per direct over mijn nek van vlees of de geur van vlees mijn hele zwangerschap.
Maar het kan natuurlijk dat ik wel zwanger raak zonder eerst ongesteld te worden.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Envelop dat pilletje heette inositol.

Hoe ‘streng’ moet je op je eten letten voordat jij er iets van merkt?

Mijn dagelijkse menu is nu ongeveer: banaan met volle yoghurt en lijnzaad s morgens

Lunch varieert van salade, iets met ei, zelfgemaakte soep bv broccoliesoep of wortelsoep enz. In elk geval vermijd ik brood en ik eet wel voedzaam beweeg namelijk echt bovengemiddeld op een dag en val anders om.

S avonds eet ik wel gewoon avond eten maar wel met volkoren producten bv zilvervliesrijst of pasta. Ik ben niet erg van de gekookte aardappels maar 1 keer in de week eet ik wel iets met aardappel uit de oven ofzo.
Ik eet een bord maar meestal wel een bord vol. S avonds na t eten ga ik meestal naar mijn paarden en moet ik soms nog uitmesten ( 3 hectare land met tien paarden niet allemaal van mij hoor) of werken of rijden.

Ik fiets altijd naar t werk.
Ik snoep niet tussendoor snaai soms wel tomaten of wortel en soms crackers.

Ik ben niet echt te dik maar wel wat mollig rond mijn buik en heupen. Broekmaat 40 nu en shirts M. Ben 1.70. Zou voor de mooi 3 kg af kunnen vallen maar gaat erg moeizaam nog.

Heb wel schildklier problemen ook. Slik hiervoor medicatie.
En is onder controle internist.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ow ja ik heb nog nooit een positieve ovulatie test gehad. Ook niet in t traject om zwanger te raken. Ik heb dit destijds aangekaart bij de arts en die gaf aan dat 35%? Van de vrouwen nooit positief test. Dus nam nu eigenlijk de moeite niet maar zou met goedkope testen natuurlijk best is een tijd kunnen proberen of er wat uitkomt idd.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Skawa, ik heb geen ervaring met pcos, maar wil je veel sterkte wensen.

Zo te lezen heb je voldoende beweging op een dag, ik vroeg me af; heb je ook echte rustmomenten/ontspanning?

Mocht je een aantal weken goedkope ovulatietesten willen gebruiken, dan zou je die van de Action kunnen proberen. Die gaven bij mij een echt duidelijke lijn vóór de eisprong, alle andere dagen bleef de lijn juist heel vaag/bijna onzichtbaar.

Was er iets in je leven of levenswijze anders toen je na het stoppen met de pil nog wel ongesteld werd?
Alle reacties Link kopieren
Vind je jezelf mollig? Of heb je echt een BMI van 25 of meer? Je eet wel voldoende en regelmatig, omdat je spreekt over 'omvallen'? Vooral gezonde vetten zijn belangrijk.

Ik ben ook zo'n 2 jaar lang niet ongesteld geworden, tot ongeveer een half jaar geleden. Destijds ook naar dokter en gynaecoloog. Die zag wel iets wat op PCOS leek, maar ook weer niet overduidelijk.

Ik kan natuurlijk enkel voor mezelf spreken, maar bij mij was de boosdoener toch echt (te) veel sporten/bewegen. Was behoorlijk afgevallen, tot een (gezond) BMI van 20, met veel sporten en gezonder eten. Maar mijn lichaam vond dat (achteraf) toch niet zo gezond. Sinds een half jaar ben ik dus gestopt met intensief sporten. En nu weer een regelmatige cyclus. Ik vroeg gewoon teveel van mijn lijf en mijn menstruatie werd on hold gezet. Ben daarom ook benieuwd naar de vraag van Inktlijn: neem je ook voldoende rust? Als je je lichaam stress bezorgt, lichamelijk of geestelijk, kan het zijn dat je stopt met menstrueren.
Alle reacties Link kopieren
Even proberen op alles te reageren.

Mijn BMI is aan de hoge kant:( maar mijn lijf is ongelijk Haha. Bij mijn schouders borsten en ribben ben ik heel mager.
Mijn buik is niet super strak meer en mijn heupen billen en bovenbenen zijn wat voller.
Als ik afval wordt ik magerder op mijn boven lijf.

Ik eet voldoende maar rust is idd een penibel punt. Ik heb ADHD en ben van mijzelf erg actief. Sinds ik mijn dochtertje heb probeer ik meer rust in te bouwen voor haar. Ik heb een vaste structuur met haar voor elke dag en hou dat altijd aan. Werkt voor haar super maar als zij op bed ligt ga ik vaak poetsen en wat was weg werken.
Alleen is dit niet iets nieuws voordat ik mijn dochtertje had was ik meestal de hele dag aan t jagen en deed 1001 dingen op verschillende plekken.

Bedankt dat jullie mee denken
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
17-06-2018 15:01
Hoe ‘streng’ moet je op je eten letten voordat jij er iets van merkt?
Klinkt of je best gezond eet maar niet perse heel veel? Ik ben juist meer gaan eten toen ik mijn eet- en leefstijl heb aangepast voor de PCOS. Ik ben alleen maar dingen gaan eten met een lage GI waarde (op te zoeken via google op glycemische index) en ben aan de flinke stevige ontbijtjes gegaan. Denk aan potje witte bonen in tomatensaus (uiteraard zonder suiker), halve desemboterham, 2 gebakken eieren met een avocado, tomaat en wat kaas. Of een warme maaltijd waar ik avonds wat meer van maakte en morgens opat.

Ik hoefde niet af te vallen omdat ik al een gezond bmi had maar ben juist door het meer en voedzame eten 6kg kwijt geraakt. Ik moest het wel streng vol houden, met één avonden zondigen met wat biertjes en de ochtend erna wat fruit wat hoog in de gi waarde zat merkte ik al direct dat mijn cyclus langer werd.

Daarnaast worden schommelingen in je bloedsuiker niet alleen door voeding veroorzaakt maar ook door intensief sporten. Ik ben gestopt met kickboxen en ben ipv daarvan heel veel gaan wandelen. Stress is ook niet goed en daar heeft mindfullness en regelmatig mediteren mij bij geholpen. 1001 dingen op een dag doen is in principe helemaal niet verkeerd maar juist het stressen erover is niet goed voor je.

Al met al een flinke aanpassing maar aangezien het mij op deze manier 2x gelukt is zonder medicatie zwanger te worden was het het voor mij zeker waard. Echter besef ik me heel goed dat mijn resultaten niet voor iemand anders op hoeven te gaan al gun ik het iedereen van harte.
Alle reacties Link kopieren
Zo envelopje dat gaat idd een heel stuk verder!
Wat een discipline zeg!
Knap van je.

Ik heb vanmorgen de eerste ovulatie test gedaan ( had vorige weekend dat ongesteldheidsgevoel) en hij laat een licht streepje zien. Vreemd hoor ga t maar herhalen komende dagen.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
22-06-2018 08:55
Zo envelopje dat gaat idd een heel stuk verder!
Wat een discipline zeg!
Knap van je.

Ik heb vanmorgen de eerste ovulatie test gedaan ( had vorige weekend dat ongesteldheidsgevoel) en hij laat een licht streepje zien. Vreemd hoor ga t maar herhalen komende dagen.
Ik wilde gewoon heel graag zwanger worden zonder hormoonrommel maar idd, het koste wel flink wat studie en doorzettingsvermogen (had ik dat voor sommige andere dingen ook maar zo ;-) ) Vooral de giga ontbijtjes vond ik aan het begin heel lastig maar het is ook een kwestie van wennen, wellicht dat het jou ook kan helpen maar ik weet niet of je daar voor open staat en in hoeverre je er nu al mee bezig bent?

De ovulatie testen van de action werkte bij mij ook het beste, hoop dat je een eisprong vindt!
Alle reacties Link kopieren
Nou gisteren had ik een duidelijke streep maar lichter dan de controle streep. Vandaag een tuurstreepje. En ik had gisteren en vandaag heel klein beetje roze afscheiding.
Super wazig.

Ik weet niet of ik op dit moment de motivatie kan opbrengen voor zo een menu verandering omdat ik niet heel perse nu zwanger wil raken en ook omdat ik voor nu de rust niet heb het is echt rigoureus maar ik hou t zeker in gedachtten en ga mij is verdiepen in die glycemische waarden
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer een ovulatie test met streepje en wat bloed in afscheiding maar niet ongesteld. Snap er weinig van raar lijf
where ever you go, go with your heart

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven