Gezondheid alle pijlers

Afgevallen, ongesteldheid veranderd

15-06-2018 16:29 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Het afgelopen jaar ben ik erg bezig geweest met gezond eten en sporten. Het is me gelukt om 30 kilo af te vallen. Ik ben nog steeds te zwaar, maar voor het eerst sinds jaren is het gezonde gewicht in zicht. Toen ik nog zoveel te zwaar was, was ik misschien 3 a 4 keer ongesteld per jaar, steeds drie weken aan een stuk. Ik had eigenlijk alleen bloedverlies, geen andere ongesteldheidsklachten.
Nu merk ik alleen dat sinds ik onder de 80kg zit, ik de week voor de ongesteldheid enorme honger (echt onverzadigbaar) heb, enorm prikkelbaar ben, en nog allerlei andere vage klachten heb. Ook verlies ik nu maar een week bloed, en is het twee dagen daarvan enorm heftig. Ook ben ik nu ongeveer elke maand ongesteld. Het is nog niet super regelmatig, maar toch al een stuk beter dan Eerst!
Nu is mijn vraag: kan je cyclus inderdaad veranderen als je wat bent afgevallen? En zou het iedere maand zo heftig blijven of trekt dat met de tijd nog bij? Ik hoor graag wat jullie te zeggen hebben!
Alle reacties Link kopieren
Bespreek het eens met je huisarts. Gewicht kan een grote invloed hebben op je vruchtbaarheid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan. De huisarts kan beter inschatten dan een forum.
Gefeliciteerd! Je hebt zo te lezen door af te vallen een meer normale cyclus gekregen. Zoals er al meer zeiden, je gewicht kan flink effect hebben op je hormonen.

Tenzij je zwanger wilt worden of je menstruatie te heftig wordt is het denk ik niet direct nodig om naar de huisarts te gaan (die mensen worden al zo overbelast met onnodige bezoeken), maar even telefonisch overleggen kan altijd - dan hoor je het vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Oestrogenen spelen een rol in de aanmaak van vet; minder vet minder oestrogenen en oestrogeen produceert ook weer vet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Is redelijk bekend iets toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja en dit is de reden dat ze te zware vrouwen die graag kinderen willen aanraden om af te vallen.
Het is zeker mogelijk als je zoveel bent afgevallen. Hierdoor veranderd de hormoonhuishouding en kun je weer gaan menstrueren. Houdt er rekening mee dat je dan ook weer zwanger kan raken. De mate van menstrueren kan de eerste maanden heviger zijn, kan hoeft dus niet. Daarna zal je hier wellicht een gelijkmatiger verloop zien.
..
anoniem_350396 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 13:53
99.43% gewijzigd
Nirakkam schreef:
17-06-2018 11:00
Je mag een huisarts altijd om advies vragen. Ze zijn er juist voor dit soort dingen.
.
Daarom schreef ik dus: bellen kan altijd, dan hoor je het vanzelf.

Vraag eens aan een huisarts hoeveel van hun tijd zij besteden aan overbodige consulten. Ik heb liever dat die huisarts meer tijd heeft voor mensen die waarschijnlijk ècht wat mankeren. Of om patiënten te begeleiden die niet meer beter worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf 40 kg afgevallen en ik kan je daar een heel kort antwoord op geven.
Ja, dat kan! Super goed dat je al 30 kg bent afgevallen!

Door veranderingen in je hormoonspiegel kan je ongesteldheid inderdaad beter zijn geworden. Zelf ben ik er ook mee naar de huisarts geweest omdat ik ook veranderingen opmerkte rondom mijn menstruatie naar aanleiding van mijn gewichtsverlies. De huisarts was juist enthousiast dat het zo goed ging (met afvallen en de menstruatie).

Mocht je zelf echt professionele bevestiging hierop willen krijgen kan je altijd langs gaan bij je huisarts of bellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je zoveel bent afgevallen!

En ja, gewicht kan invloed hebben op je cyclus. Zowel over- als ondergewicht. Dus dat je cyclus nu aan het veranderen is en zich poogt te stabiliseren is niet zo vreemd. Dat heeft wel even de tijd nodig, dus het kan zijn dat je nog een tijdje een onregelmatige cyclus houdt. Je kunt even overleggen met je ha als je er echt veel last van hebt.

Hoe oud ben je to?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven