Gezondheid alle pijlers

suikerziekte

15-06-2018 22:19 47 berichten
ik ben nieuw hier op het forum.
En ik wil graag even van me af schrijven.

ik lig sinds woensdag in het ziekenhuis. daar ook gehoord dat ik dus suikerziekte heb.

voor mijn gevoel is de wereld nu even gestopt. word ik ontzettend geleefd.
er gebeurd heel veel, ik krijg ook veel ijn formatie.

maar ook veel onzekerheid.. ze weten nog niet welk type het is.. dus ook nog niet welke behandeling. ik zit nu op insuline en metformine.

qua gevoel weet ook niet wat te voelen. ik ben verdrietig en bozig dan weer bang.

als ik bezoek heb kan ik afleiding vinden. maar zodra ik weer alleen ben gaat mijn hoofd weer overuren maken. ik probeer echt om afleiding tree zoeken. ik kijk series.. probeer wat tree lezen of ik speel en spel.

ik dénk dat ik met dit verhaal misschien alleen wat herkenning kan vinden en misschien zo nu en dan van me afschrijven.
Geen herkenning maar wel beterschap gewenst. Diabetici is tegenwoordig toch best goed onder controle te houden?
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
15-06-2018 22:26
Geen herkenning maar wel beterschap gewenst. Diabetici is tegenwoordig toch best goed onder controle te houden?
of het nu wel of niet goed onder controle te houden is en dat verschilt per persoon, je hebt wel de rest van je leven een chronische ziekte
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lillybit schreef:
15-06-2018 22:26
Geen herkenning maar wel beterschap gewenst. Diabetici is tegenwoordig toch best goed onder controle te houden?
dat is ook zo. zeker als ik het netjes blijf doen.

wat alleen ook meespeelt, is dat ik een eetstoornis heb. wat dit in het geheel lastig maakt.

daarom houden ze me ook nog in het ziekenhuis.

maar bedankt voor je beterschap.
rosanna08 schreef:
15-06-2018 22:29
of het nu wel of niet goed onder controle te houden is en dat verschilt per persoon, je hebt wel de rest van je leven een chronische ziekte
het idee van chronische ziekte maakt mij nu ook verdrietig.

maar goed het moet ook allemaal nog landen. het is ook nog heel vers allemaal.
Alle reacties Link kopieren
:hug:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ben je 32? Hoe is je gewicht verder? Daar is vaak een hoop te winnen, net als met regelmatige beweging. En met een koolhydraat-arm dieet kun je het vaak nog aardig lang uitzingen voor je weer aan de insuline moet. Sterkte!
Antoon69 schreef:
15-06-2018 23:30
Ben je 32? Hoe is je gewicht verder? Daar is vaak een hoop te winnen, net als met regelmatige beweging. En met een koolhydraat-arm dieet kun je het vaak nog aardig lang uitzingen voor je weer aan de insuline moet. Sterkte!
ja ik ben 32 jaar. ik heb een bmi van 21.
maar mijn nuchtere suikers blijven boven de 15. maar ik zit nog in mijn instelfase.

dank je wel voor je bericht.
Alle reacties Link kopieren
Als je diabetes 1 hebt moet je sowieso aan de insuline, daar helpt een dieet niks aan.
Sterkte! Een medisch psycholoog kan je helpen met de acceptatie, maar daar zal het ziekenhuis je wel verder mee helpen.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte! Tot nu toe heb ik het alleen tijdens zwangerschap gehad en het was niet fijn. Gelukkig was het tijdelijk.

Maar lastig joh, met een eetstoornis erbij. Ik wist op het laatst niet meer wat ik moest eten en ben 10 kg lichter uit de zwangerschap gekomen dan erin gegaan.
Heb je de neiging teveel of te weinig te eten?

Het klinkt als goede begeleiding die je krijgt. En je kunt dit. Het wordt alleen wennen.
Joostisandersgeaard2 schreef:
16-06-2018 10:04
Sterkte! Tot nu toe heb ik het alleen tijdens zwangerschap gehad en het was niet fijn. Gelukkig was het tijdelijk.

Maar lastig joh, met een eetstoornis erbij. Ik wist op het laatst niet meer wat ik moest eten en ben 10 kg lichter uit de zwangerschap gekomen dan erin gegaan.
Heb je de neiging teveel of te weinig te eten?

Het klinkt als goede begeleiding die je krijgt. En je kunt dit. Het wordt alleen wennen.
ik eet te weinig. ik zat op alleen avondeten en overdag mocht ik alleen drinken.

wát fijn om te lezen dat het bij jou tijdelijk was. Dit in combinatie met zwangerschap is ook niet fijn.

moet jij nog terug voor controles?
Joostisandersgeaard2 schreef:
16-06-2018 10:04
Sterkte! Tot nu toe heb ik het alleen tijdens zwangerschap gehad en het was niet fijn. Gelukkig was het tijdelijk.

Maar lastig joh, met een eetstoornis erbij. Ik wist op het laatst niet meer wat ik moest eten en ben 10 kg lichter uit de zwangerschap gekomen dan erin gegaan.
Heb je de neiging teveel of te weinig te eten?

Het klinkt als goede begeleiding die je krijgt. En je kunt dit. Het wordt alleen wennen.
ik eet te weinig. ik zat op alleen avondeten en overdag mocht ik alleen drinken.

wát fijn om te lezen dat het bij jou tijdelijk was. Dit in combinatie met zwangerschap is ook niet fijn.

moet jij nog terug voor controles?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 5 heeft diabetes type 1. Mocht je dit hebben, tja dan gaat het een grote invloed op je leven hebben. Toen ik hoorde wat het allemaal inhield dacht ik dat de grond onder mijn voeten wegzakte, alle koolhydraten tellen, bij alles wat je eet insuline spuiten, overal en altijd je spullen en eten bij je hebben, ik werd gek. We zijn nu twee jaar verder en we weten niet beter. Sterkte
Ik heb type 2 en gebruik nu ook insuline. Tabletten deden niks bij mij. Na de tabletten kreeg ik eerst langdurig werkende insuline, die werkt 24 uur. En bleef ook steeds hoog, nu heb ik sins een jaar kort werkende insuline erbij. Die moet ik 3x daags spuiten voor eten.

Heb je vragen pb mij maar.
Alle reacties Link kopieren
Type 2 is totaal andere dan type 1. Type 2 kun je zelfs vanaf komen als je bv te zwaar bent. Type 1 gaat nooit meer weg.
Type 2 gaat ook nooit weg. Lees maar eens op diabetesfonds.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
15-06-2018 22:26
Geen herkenning maar wel beterschap gewenst. Diabetici is tegenwoordig toch best goed onder controle te houden?
Nee dat is niet waar. Je bloedsuikers zijn afhankelijk van van alles, wat je eet, hoe warm of koud het is, of je ziek bent/ wordt, je inspanning, noem maar op. Het is niet makkelijk om stabiel te blijven.
Alle reacties Link kopieren
nartjie schreef:
16-06-2018 12:40
Type 2 gaat ook nooit weg. Lees maar eens op diabetesfonds.
Als je diabetes hebt omdat je te zwaar bent, en je valt af, ben je van de insuline ook af.
Nee, heeft te maken met de insuline. Je kan insuline resistent zijn. Je lichaam maakt weinig of geen insuline meer aan.

Word er schijtziek van dat ik me steeds moet verdedigen. Ik ben pleite.


To, op de website van diabetesfonds staat veel informatie.
Alle reacties Link kopieren
Fout
beetjegek wijzigde dit bericht op 16-06-2018 12:51
98.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
16-06-2018 12:46
Maar je hebt dus wel overgewicht?
Ja ik ben dik heb diabetes type 2. Mijn oudste zus is dik en heeft geen diabetes, geen type 1 en geen type 2. Vroeger was ik een mager scharminkel. Sinds ik in Nederland woon is de uitdijing begonnen en ja had deels ook het zelf in de hand en door medicatie.
Moet zelf net als bij type 1 letten op wat mag ik wel, wat mag ik niet.
Heb Eem ICEbandje om de pols, dat als er wat is, als ik onderuit ga door een hypo, ja weet wat het is, te vaak gehad. Dan weten ze wat ze moeten doen. Het is een dagtaak, alles 3x lezen op etiketten.

Maar volgende week ga ik beginnen met het Mediteriaans dieet, word ook aangeraden bij diabetes, volgens de diabetes fonds. Uiteraard nadat ik het heb besproken met mijn diabetesverpleegkundige.
Oh ja, ook ik maak elke dag dagcurves.
nartjie schreef:
16-06-2018 12:55
Ja ik ben dik heb diabetes type 2. Mijn oudste zus is dik en heeft geen diabetes, geen type 1 en geen type 2. Vroeger was ik een mager scharminkel. Sinds ik in Nederland woon is de uitdijing begonnen en ja had deels ook het zelf in de hand en door medicatie.
Moet zelf net als bij type 1 letten op wat mag ik wel, wat mag ik niet.
Heb Eem ICEbandje om de pols, dat als er wat is, als ik onderuit ga door een hypo, ja weet wat het is, te vaak gehad. Dan weten ze wat ze moeten doen. Het is een dagtaak, alles 3x lezen op etiketten.

Maar volgende week ga ik beginnen met het Mediteriaans dieet, word ook aangeraden bij diabetes, volgens de diabetes fonds. Uiteraard nadat ik het heb besproken met mijn diabetesverpleegkundige.
Oh ja, ook ik maak elke dag dagcurves.
Slik je al metformine? Helpt ook om je bloedsuikerspiegel in balans te houden en vreetbuien wat af te remmen.
Over het algemeen is het zo dat bij type twee de insuline-aanmaak verstoort is, maar er nog wel insuline wordt geproduceerd.

Bij type 1 maakt het lichaam helemaal geen insuline meer aan.

Er zijn mensen met diabetes type 2 die, als ze afvallen, weer voldoende toekunnen met de insuline productie van het lichaam zelf. Dat wil niet zeggen dat er dan geen sprake meer is van diabetes, alleen dat er wellicht geen medicatie meer genomen hoeft te worden.

@TO, beterschap!
Je krijgt in het begin Metformine, maar werkte niet bij mij teveel bijwerkingen. Daarna nog een zooi pillen gehad, zelfde probleem. Toen een medicatie in spuit( ben naam kwijt) die zorgde ervoor dat je niet ging over eten, na tijdje hielp ook niet meer. Laatste redmiddel was/is insuline. Blijkbaar maakt mijn alvleesklier niet genoeg insuline meer of helemaal niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven