Gezondheid alle pijlers

Rode kring van mug?

19-06-2018 04:53 29 berichten
Hoi,

Afgelopen zaterdag ben ik in het bos geweest en meerdere keren gestoken door muggen.

Op 1 plek zit er een grote rode kring omheen. Nou was ik er van overtuigd dat ik door en mug daar was gestoken. Weet iemand of je ook een rode kring van een muggensteek kan krijgen? De plek brand ook een beetje.

Een teek heb ik niet gezien, maar heb er ook niet goed op gelet. Maar zit op m'n been dus had dat toch wel moeten zien toch? Ik weet goed hoe teken er uit zien, m'n hondje heeft ze weleens. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het een tekenbeet is, maar ik lees op google rode kring = symptoom van lyme.

Iemand ervaring mee met rode kringen?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2018 08:58
Reden: Dit bericht is verwijderd i.v.m. het geven van medisch advies.
99.53% gewijzigd
Toch maar even langs de huisarts.
Ben je misschien gestoken door een daas of zo'n horzel-achtig beest? (dazen zijn grijze smalle vliegen, en die horzel lijkt een beetje op een normale vlieg maar heeft witte stippen op de vleugels)
Daar kun je ook een rode kring van krijgen, (heb ik ook wel eens gehad) en je kunt soms flink last hebben van zo'n steek, je kunt vaak ook het heel duidelijk stipje zien waar ze hebben gestoken,
Ik weet niet of die beesten ook lyme kunnen overdragen, maar het zijn zeer agressieve beesten die snel van de een naar de ander vliegen, (die krengen steken zelfs door je kleding heen) dus misschien kunnen die ook wel het een en ander overbrengen, dat zouden ze wel eens mogen onderzoeken wat mij betreft.
Toen ik gestoken was, (dat is al meer dan 20 jaar geleden ofzo) heb ik wel een rode kring gehad en voelde me wat grieperig de volgende dag, en had spierpijn, maar daarna niks meer van vernomen, en die kring werd eerst groter, maar trok een paar dagen later weg, misschien was het een allergische reactie, ik heb er toen niks mee gedaan verder, want ik wist daar niets van, ik heb ook niet het idee dat ik lyme heb (gehad) maar als je je zorgen maakt, zou ik toch even langs de huisarts gaan, beter zeker zijn van je zaak, dan ermee rond blijven lopen.
anoniem_370584 wijzigde dit bericht op 19-06-2018 06:16
56.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam schreef:
19-06-2018 05:10
[...]
Een teek kan zich uit zichzelf ook weer loslaten, je tweede stelling klopt dus niet.

Soms wordt je er wel direct ziek van, als een teek je heeft gebeten die de ziekte van Lyme bij zich draagt en kan de plek direct aangedaan zien. Daar ken ik dus een verhaal van....
Ook met je derde stelling ben ik het niet eens.

En ook niet mee eens met je vierde stelling, de teek spuugt zichzelf leeg. Dat kan ook zonder dat die volgezogen is, bijvoorbeeld vroeger dachten ze om te ontsmetten dat je er alcohol overheen moest gieten om te ontsmetten. Je raad het al teek voelt zich begreigt en spuugt zichzelf leeg.

En voor hetzelfde geldt heeft die teek daar 10 dagen terug of enkele weken terug gebeten dat er nu de rode kring te zien is. TO heeft een hond en die kan een paar weken terug ook in het bos of hoge gras hebben gelopen hebben gelopen.

Zeker weten naar de huisarts!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2018 09:00
Reden: Dit bericht is verwijderd i.v.m. het geven van medisch advies.
64.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam..wow wat een gewauwel.het meeste wat je vertelt staat haaks op de info die ik kreeg bij tekenbeet.

Rode kring (die meestal groter wordt maar niet altijd) :grote kans dat deze is veroorzaakt door tekenbeet. Jij hoeft geen teek gezien te hebben. Maak een foto, ga naar je huisarts. Zij kunnen je van advies voorzien, ga alsjeblieft om elk risico te vermijden.
Een baksteen is nooit alleen
Ja en wat anderen zeggen, het kan ook wel een tekenbeet zijn, die je bijv. niet eerder hebt opgemerkt, TO, ik zou naar de huisarts gaan als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Een tekenbeet voel je vaak niet. Wanneer het inderdaad de klassieke kring hebt dan is de kans dat je lyme hebt zeer groot. Ff naar ha vandaag nog. Waarschijnlijk krijg je antibiotica voor een week of 2.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft dit onlangs gehad. Wij dachten ook na een muggenbeet. Maar die kring werd maar groter en na 1,5 week aankijken zijn we er toch mee naar de huisarts gegaan. Die twijfelde, maar schreef toch voor de zekerheid een antibioticakuur voor. Volgens haar hoef je zelf niet te merken dat je een tekenset hebt en is het natuurlijk niet altijd besmet met Lyme, maar je kunt beter voorkomen dan genezen........
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de huisarts!

Lyme is een vreselijke ziekte, die zich niet laat tegenhouden door de speculatieve gerustsrelling die je hier hoopt te krijgen. Wel door antibiotica.

Het kan zijn dat de rode kring is ontstaan doordat je zaterdag door iets bent gestoken of gebeten, maar het is ook mogelijk dat je eerder iets hebt opgelopen. Een tekenbeet kan ook na drie maanden ineens nog gaan opspelen, lees ik op het internet.

Voor hetzelfde is er niets aan de hand, maar echt, dat risico moet je niet willen nemen. Laat er dus vandaag nog naar kijken!
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam schreef:
19-06-2018 05:10
[...]
Wat een onzin zeg...

To, naar de huisarts. Lyme kan een nare ziekte zijn als je er niets aan doet. Beter 1 keer teveel naar de dokter dan straks met de gebakken peren te zitten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2018 08:59
Reden: Dit bericht is verwijderd i.v.m. het geven van medisch advies.
77.05% gewijzigd
Don't get high on your own supply.
Thanks voor jullie advies.
Het plekje heeft wel gejeukt denk ik want ik heb het open gekrabt. Zit een heel klein open plekje. Natuurlijk kan het ook zijn dat ik een tijdje geleden daar gebeten ben.
Ik weet zelf heel goed hoe teken eruit zien, als het eentje geweest is moet die snel weer losgelaten hebben.

Ik denk wel dat ik zo de huisarts bel voor advies, maar zie er tegen op om 2 weken AB te krijgen voor iets wat ik waarschijnlijk niet heb. Ik heb de afgelopen maanden al paar x AB gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ikje86 schreef:
19-06-2018 07:21
Thanks voor jullie advies.
Het plekje heeft wel gejeukt denk ik want ik heb het open gekrabt. Zit een heel klein open plekje. Natuurlijk kan het ook zijn dat ik een tijdje geleden daar gebeten ben.
Ik weet zelf heel goed hoe teken eruit zien, als het eentje geweest is moet die snel weer losgelaten hebben.

Ik denk wel dat ik zo de huisarts bel voor advies, maar zie er tegen op om 2 weken AB te krijgen voor iets wat ik waarschijnlijk niet heb. Ik heb de afgelopen maanden al paar x AB gekregen.
Ik heb zelf een tekenbeet gehad die idd besmet bleek te zijn, ook rode kring maar geen teek te bekennen. Ik heb gelijk AB gekregen en nergens last meer van. Een van mijn beste vrienden wist niet dat hij besmet was door een tekenbeet en heeft nu chronisch de ziekte, inmiddels een jaar of 5. Hij is hartstikke ziek en kan niet meer werken.

Moraal van dit verhaal: toch maar even naar de dokter. 2 weken AB weegt niet op tegen chronisch Lyme.
Alle reacties Link kopieren
Juist. Huisarts. Nu. Ook ik ken iemand met lyme. Dat wil je niet meemaken.
Ik had gister een kleine rode kring op m'n hand en ik weet zeker dat ik niet gebeten ben door een teek, hooguit gestoken door een mug. Inmiddels is de kring weer weggetrokken. Denk dat het een reactie was op schoonmaakmiddel want ik had het een en ander schoon gemaakt, ook buiten.

Daarnaast ben ik jaren geleden gestoken door een teek en negatief getest op lyme. Vind het echt rotbeesten die teken, heb er wel eens op me zien lopen toen ik door de bossen reed met m'n fiets. Gelukkig altijd nog net op tijd van me af kunnen slaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken alleen maar mijn eigen ervaring: ik ben een week geleden ook gebeten door een teek. Het zou me verwonderen als het de eerste was want ik heb van kinds af aan door de bossen gelopen.

Dat kwam zó, ik moest over een pad lopen dat in de berm begroeid was met hoogopgeschoten grassen die over het voetpad heen hingen. Alleen maar als je in het midden loopt kan je verhinderen dat die grassen tegen je kleding aankomen. Maar af en toe kom je iemand tegen en dan ga je tdicht tegen de berm aan lopen.

De teken zitten vaak op de toppen van de grasaren en laten zich vallen als er een warmbloedig wezen passeert. Dus de kans is gewoon groot bij wandelaars.

Onderweg voelde ik al steeds jeuk in mijn knieholte en eenmaal thuis heb ik mijn kleren uitgetrokken en even geïnspecteerd en ja hoor: een teek had vermoedelijk twee keer geprobeerd om een plek in mijn knieholte aan te boren maar door mijn gewrijf en gekrabbel heb ik hem vermoedelijk doodgewreven.

Ik heb nog geen kringen gezien. Ik doe er verder niets aan; zal ook geen antibiotica gaan slikken. Missschien koop ik een test maar ik denk dat de kans op positief erg groot is. Of mijn fibromyalgie eigenlijk door Lyme komt dat denk ik niet. Het is een duidelijk andersoortig probleem.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na een insectenbeet door een vliegend insect weleens een witte kring gekregen. Pas na langere tijd werd de plek rood en dik.
Dan moet het maar zoals het kan
Ik ga straks effe langs de huisarts.

Vind gewoon raar.
Ik heb er gisteren door m'n broek nog aan lopen krabben en de kring is groter geworden vanacht en nu ongeveer 6cm en het brand. Ik denk ontstoken of allergische reactie.

Als ze me op 2 weken AB wilt zetten vraag ik wel of het ook via bloed getest kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Die kuur is idd geen feestje maar liever 2 weken moe en een beetje misselijk dan een uit de hand gelopen lyme infectie. Dit jaar verwacht men een half miljoen tekenbeten en inmiddels is 1 op 4 teken besmet met lyme. In 95% van gevallen kan je lichaam het met een kuur overwinnen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam schreef:
19-06-2018 05:10
[...]
Niet helemaal mee eens! Zowel zoon als ik hebben Lyme opgelopen (bewezen met bloedonderzoek). Ik heb geen teek gezien, wel een rode kring gehad op mijn onderbeen. Zoon had een teek en geen rode kring. Beide geen volgevreten teek gehad, die van mijn zoon was nog maar klein.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2018 08:58
Reden: Dit bericht is verwijderd i.v.m. het geven van medisch advies.
71.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ikje86 schreef:
19-06-2018 08:40
Ik ga straks effe langs de huisarts.

Vind gewoon raar.
Ik heb er gisteren door m'n broek nog aan lopen krabben en de kring is groter geworden vanacht en nu ongeveer 6cm en het brand. Ik denk ontstoken of allergische reactie.

Als ze me op 2 weken AB wilt zetten vraag ik wel of het ook via bloed getest kan worden.
Uitslag bloed duurt een aantal weken. Wij zijn gewoon wel gestart met AB en blij van achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Antibiotica is troep om te slikken, maar in vergelijking met de jarenlange last die je van Lyme kunt krijgen een small price to pay om er vanaf te zijn. Ik heb trouwens ook eens een AB-kuur gehad voor zo'n rode Lyme-kring en die duurde volgens mij hooguit een dag of 5, zeker geen twee weken.
Alle reacties Link kopieren
Ikje86 schreef:
19-06-2018 07:21
Ik denk wel dat ik zo de huisarts bel voor advies, maar zie er tegen op om 2 weken AB te krijgen voor iets wat ik waarschijnlijk niet heb. Ik heb de afgelopen maanden al paar x AB gekregen.
Ik denk dat je dat laatste beter aan de huisarts kunt overlaten. Die kan het beste de diagnose stellen met daarna een behandelplan.
World of Warcraft: Legion
AB gekregen voor 2 weken en bloed geprikt, uitslag eind deze week. Als het niks is mag ik stoppen met AB
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-06-2018 08:49
Die kuur is idd geen feestje maar liever 2 weken moe en een beetje misselijk dan een uit de hand gelopen lyme infectie. Dit jaar verwacht men een half miljoen tekenbeten en inmiddels is 1 op 4 teken besmet met lyme. In 95% van gevallen kan je lichaam het met een kuur overwinnen.

Het kan ook meevallen, hoor. Een paar jaar terug had ik na een tekenbeet ook een rode kring, direct antibiotica gekregen nadat mijn huisarts ernaar had gekeken. Omdat ik eigenlijk de ab helemaal niet zag zitten (ivm invloed op darmflora) heb ik getwijfeld het te gebruiken.
Toch maar gedaan, want Lyme is een ernstige aandoening.
Het viel me erg mee, nergens last van gehad, en ik had ook niet het idee dat mijn darmen van streek raakten. Dat verbaasde me eerlijk gezegd wel.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven